قبل از خرید دمبل حتما این نکات را بدانید

قبل از خرید دمبل حتما این نکات را بدانید
راهنمای مطالعه

    خرید دمبل از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند چربی‌های بدشکل را به عضلات زیبا و متناسب تبدیل کند. دمبل‌ها در خانه، باشگاه ورزشی، حتی هنگام پیاده‌روی با شما همراه هستند و در مراسم وداع با چربی‌های لرزان به کمکتان می‌آیند. هر چند که استفاده از آنها راحت است اما خریدشان بدون دانستن نکات لازم، چندان ساده نیست. در این مقاله از انواع دمبل و نکات لازم برای خرید آن برایتان گفته‌ایم.

    انواع دمبل را می‌شناسید؟

    قبل از ورود به فهرست نکاتی که باید برای خرید دمبل بدانید بهتر است با انواع دمبل آشنا شوید. دمبل‌ها دو دسته‌اند؛ دمبل ثابت و دمبل قابل تنظیم.

    دمبل ثابت

    خرید دمبل

    همان‌طور که از نام دمبل ثابت مشخص است، امکان اضافه و کم‌کردن وزنه به این دمبل وجود ندارد. دمبل‌های ثابت از جنس‌های مخلتفی ساخته می‌شوند. برای ساخت برخی از آنها هم ترکیبی از مواد مختلف به کار می‌رود. دمبل‌های ثابت، دوام خوبی دارند و چون امکان جدا شدن وزنه‌ها و بخش‌های مختلف دمبل از آن وجود ندارد، امکان آسیب دیدن در حین انجام حرکات ورزشی بسیار اندک است.

    دمبل‌های ثابت، معایبی هم دارند. برای مثال، اگر با کمبود فضا و جا روبه‌رو هستید، دمبل ثابت سنگین، جای زیادی را اشغال خواهد کرد. درحالی‌که، دمبل‌های غیرثابت را می‌توان راحت‌تر نگهداری کرد. چون دیسک و میله‌های آن به راحتی جدا می‌شوند.

    دمبل‌های ثابت معمولا دارای کُدها و نشانه‌های رنگی هستند. یعنی مثلا مشخص است که دمبل به رنگ صورتی، چندکیلویی است و... . از این نظر هم کار کردن با آنها می‌تواند ساده و سریع‌تر از انواع متحرک و قابل‌تنظیم باشد.

    دمبل قابل‌تنظیم

    خرید دمبل

    این دمبل‌ها به شما اجازه می‌دهند تا وزنه‌هایی را به وسیله اضافه یا از آن کم کنید. در تنظیم و اضافه کردن یا کاهش وزنه‌ها به این نوع از دمبل باید دقت کافی داشته باشید تا در حین ورزش، باز نشوند و کار دستتان ندهند. خرید دمبل قابل‌تنظیم، بیشتر مناسب کسانی است که به طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند. استفاده از این دمبل‌ها برای استفاده در تمرینات ساده خانگی و باشگاهی چندان مفید نیست.

    همان‌طور که گفته شد، امکان اضافه کردن دیسک‌هایی به میله دمبل وجود دارد و شما می‌توانید با خرید دمبل قابل‌تنظیم، وزنه‌هایی متنوع را در تمرینات ورزشی‌تان به کار بگیرید. اما اغلب، تنظیم دیسک‌ها روی میله، کار ساده‌ای نیست.

    مشاهده انواع دمبل

    جنس دمبل‌ها از چیست؟

    دمبل‌ها می‌توانند از نظر جنس هم دسته‌بندی شوند. سه دسته‌بندی کلی برای دمبل‌ها از نقطه‌نظر جنس در نظر گرفته می‌شود:

    • دمبل فلزی؛
    • دمبل پلاستیکی؛
    • دمبل با روکش وینیل.

    دمبل فلزی

    دمبل‌های فلزی بسیار رایج هستند و سال‌های طولانی است که از آنها در باشگاه‌های ورزشی و تمرینات خانگی استفاده می‌شود. دمبل‌های فلزی در صورت افتادن از دست و بی‌دقتی می‌توانند به بدنتان آسیب برسانند.

    دمبل پلاستیکی

    دمبل‌های پلاستیکی هم معمولا تمام و کمال از جنس پلاستیک نیستند و بیشتر، روکشی از پلاستیک روی فلزات کشیده می‌شود و به همین خاطر، عمر وسیله بیشتر خواهد بود. چون در مقابل رطوبت مقاوم می‌شود و خبری از زنگ‌زدگی در آن نخواهد بود. اگر هم دمبلی پلاستیکی یا با روکشی پلاستیکی از دستتان به زمین بیفتد، آسیب چندانی به هیچ‌یک وارد نخواهد شد.

    البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که دمبل‌های پلاستیکی برای کسانی که دستشان در هنگام تمرینات زیاد عرق می‌کند، گزینه خوبی نیست. چون مرطوب شدن دمبل با عرق کف دست، باعث لیز خوردن آن می‌شود و تمرین کردن را سخت می‌کند.

    دمبل با روکش وینیل

    خرید دمبل

    دمبل‌ها با روکش وینیل هم معمولا در لایه زیرین خود از جنس چدن هستند. البته برای کسانی که دستشان در هنگام دمبل زدن عرق می‌کند، گزینه‌ای مناسب نیستند. چون رد عرق روی دمبل وینیلی باعث سُر خوردن آن از دستها می‌شود. پس در خرید دمبل به این نکته دقت کنید. این دمبل‌ها معمولا ارزان‌تر از انواع دیگر هستند.

    نکات لازم برای خرید دمبل چیست؟

    برای خرید دمبل مناسب خود باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

    وزن دمبل

    وضعیت جسمانی شما، نوع تمریناتی که انجام می‌دهید و قدرت دست‌هایتان در انتخاب دمبل مناسب نقش دارند. پس بی‌گدار به آب نزنید. بهتر است، قبل از خرید دمبل از یک مربی ماهر درباره انتخاب دمبل مناسب سؤال کنید. اگر دمبلی با وزنی نامناسب انتخاب کنید، احتمال اینکه به بدنتان آسیب برسد، بسیار زیاد خواهد بود. ضمن اینکه نتیجه‌ای هم از ورزش‌کردن دریافت نخواهید کرد.

    بنا به نوع تمرینات ورزشی‌تان باید به دنبال دمبل مناسب بگردید. برای مثال اگر حرکات متنوع ایروبیک را دنبال می‌کنید و در طول یک دور از تمرین باید با حرکات مختلف از دمبل استفاده کنید، خرید وزنه‌ای ساده و ثابت برایتان مناسب‌تر است. چون لازم نیست، مدام دیسک‌ها را به میلهٔ آن کم و زیاد کنید. دیسک دمبل‌ها یعنی آن بخش‌هایی که به دو سر میلهٔ دمبل‌های قابل‌تنظیم اضافه می‌شوند.

    شکل دمبل

    دو سر دمبل به دو شکل هندسی گرد و شش‌ضلعی ساخته می‌شود. شاید به نظرتان فرق چندانی میان این دو شکل از دیسک وجود نداشته باشد اما اگر بعد از ورزش، دمبل‌ها را روی زمین و سطحی لیز و لغزنده می‌گذارید، در حالتی که دو سر دمبل گِرد باشند، امکان دارد که به قول خودمانی، دمبل‌ها روی زمین قِل بخورند و یک‌جا نایستند. اما دیسک‌های شش‌ضلعی، چنین مشکلاتی ندارند.

    قیمت دمبل

    در خرید دمبل به سراغ مدل‌های ارزان و برندهای بی‌کیفیت نروید. واقعیت این است که برای بعضی چیزها باید هزینه کرد. مثلا دمبل‌ها از وسایلی هستند که مستقیما به تن‌درستی و سلامتی‌تان وابسته‌اند و اگر جنسی نامرغوب داشته باشند و کیفیت مناسبی نداشته باشند، ورزش کردن را برایتان دشوار و بی‌نتیجه خواهند کرد. اگر به دنبال خرید دمبل هستید از طریق لینک زیر می‌توانید سری به فروشگاه دیجی‌کالا بزنید و از مدل‌های مختلف آن دیدن کنید

    تجهیزات جانبی در خرید دمبل

    خرید دمبل

    • در هنگام خرید دمبل، وسایل جانبی را فراموش نکنید. برای مثال، خرید دستکش‌هایی را که برای نگه داشتن دمبل و استفاده از آنها به فروش می‌رسند. این دستکش‌ها معمولا ناحیه کف دست را می‌پوشانند و انگشت‌ها را نمی‌پوشانند. یعنی انگشت‌ها معمولا از قسمت بالایی دستکش بیرون می‌آیند تا کنترل دمبل در دست ساده‌تر شود.

    یادتان باشد که بنا به نوع وزنه‌ای که استفاده می‌کنید به سراغ جنس مناسبی از دستکش بروید تا در حین ورزش، دمبل از دستتان سُر نخورد و اذیت نشوید. توجه به بافت دستکش بسیار مهم است. دستکش باید جنسی داشته باشد که جریان هوا به راحتی در آن به گردش درآید و در طول ورزش‌کردن مانع رسیدن اکسیژن به پوست دست نشود.

    • علاوه بر دستکش، خرید یک مَت یا زیرانداز برای ورزش کردن هم فکر خوبی است. چون اگر احتمالا، وزنه از دستتان روی زمین بیفتد، کف‌پوش آسیب نخواهد دید و مخدوش نمی‌شود. پس داشتن یک مت ورزشی یا زیرانداز در هنگام ورزش کردن با دمبل هم به فهرست خریدتان اضافه کنید.

    در آخر

    خرید دمبل می‌تواند شما را در مسیر رسیدن به اندامی سالم، قوی و زیبا کمک کند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در خرید دمبل در نظر داشته باشید، تناسب آن با نیازها و شرایط جسمانی‌تان است. اگر دمبلی بیش از حد توان جسمی یا نامناسب با نوع ورزش و تمرینی خریداری کنید که قرار است در منزل یا باشگاه انجام بدهید به بدنتان آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد.

    [see_also]418[/see_also]

    مشاهده انواع دمبل

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید