خرید زنجیر طلا را با دانستن این نکات با خیال راحت انجام دهید

خرید زنجیر طلا را با دانستن این نکات با خیال راحت انجام دهید
راهنمای مطالعه

    زنجیر طلا از آن دست جواهراتی است که محبوبیت زیادی دارد و مدل‌های آن تقریبا هرگز از مد نمی‌روند. بااین‌حال خرید آن به‌همین‌راحتی نیست و نکات زیادی وجود دارد که باید درنظر بگیرید. ازآنجاکه طلا فلزی گران‌قیمت است، طبیعی است که برای خرید زنجیر طلا نگرانی‌هایی داشته باشید. این مطلب به شما کمک می‌کند با خیال راحت زنجیر طلای مناسبی را بخرید.

    چه نوع زنجیر طلایی می‌خواهید؟

    خرید زنجیر طلا - نوع طلا

    ابتدا مشخص کنید که چه نوع زنجیر طلایی می‌خواهید. به‌طورکلی زنجیر طلا به دو دسته تقسیم می‌شود: زنجیر طلای توپُر و زنجیر طلای توخالی

    زنجیر توپر

    این نوع زنجیر با توجه به طلای به کار رفته در آن به سه روش درست می‌شود:

    • طلای جامد: این طلا درجات خلوص متفاوتی دارد اما فلز پایه آن طلاست. این طلا ارزشش از هر طلای دیگری بیشتر است.
    • طلای نوردشده: این طلا از اتصال ورقه‌های طلا روی یک فلز پایه که معمولا نقره است ساخته می‌شود. ارزشش از طلای جامد کمتر و از روکش طلا بیشتر است.
    • روکش طلا: در این روش آلیاژ فلزی را در طلای مذاب غوطه‌ور می‌کنند تا پوشش طلایی روی آن تشکیل شود. این طلا از سایر طلاها ارزان‌تر است و به مراقبت زیادی نیاز دارد، زیرا روکش آن مستعد ساییدگی، لکه‌دار شدن و زنگ‌زدن است. این زنجیر را بعد از مدتی مجددا باید روکش طلا بزنید.

    زنجیر توخالی

    زنجیر توخالی مانند لوله یا تیوب است. فضای درون آن خالی است. برای کاهش دادن حجم طلای به کار رفته در زنجیر از این روش استفاده می‌کنند.

    زنجیرهای توخالی ارزان‌تر و سبک‌تر هستند و استحکام‌شان هم کمتر است. زنجیر توخالی به راحتی می‌شکند و ممکن است با کوچکترین ضربه فرورفتگی پیدا کند. اگر شکسته شود تعمیر آن بسیار دشوارتر از طلای توپر است.

    از عیار طلا چه می‌دانید؟

    یکی از مواردی که هنگام خرید طلا باید مدنظر داشته باشید، توجه به عیار طلاست. عیار به درجه خلوص طلا گفته می‌شود. برای مثال طلای ۱۰ عیار، ۴۱٫۷ درصد طلا دارد. طلای ۱۴ عیار، ۵۸٫۳ درصد، ۱۸ عیار ۷۵ درصد، ۲۲ عیار ۹۱٫۶۷ درصد و طلای ۲۴ عیار ۹۹٫۹۹ درصد طلای خالص دارد. طلا فلزی نرم است، بنابراین هر چه عیار آن بالاتر باشد، دوام کمتری خواهد داشت. یعنی دوام طلای ۱۸ عیار از ۲۴ عیار بیشتر است.

    طلای ۱۴ و ۱۸ عیار بهترین و محکم‌ترین نوع طلا هستند. درحالی‌که طلای ۲۲ و ۲۴ عیار استحکام کافی ندارند و طلای ۱۰ عیار نه تنها خوش‌رنگ نیست، زیبایی چندانی هم ندارد.

    مشاهده انواع مدل‌های زنجیر طلا

    هدف‌تان از خرید زنجیر طلا چیست؟

    اگر زنجیر را برای استفاده هر روزه می‌خواهید، باید طلایی را انتخاب کنید که محکم و بادوام باشد. بر این اساس بهتر است طلای ۱۴ تا ۱۸ عیار را انتخاب کنید. این طلا با فلزهای دیگری ترکیب شده است که به زنجیر استحکام بیشتری می‌دهند. علاوه‌برآن بهتر است زنجیر توپر بخرید.

    اگر می‌خواهید هرازگاهی در مهمانی‌ها زنجیر را استفاده کنید معمولا محدودیتی وجود ندارد.

    اگر می‌خواهید زنجیر باارزشی داشته باشید و به چشم نوعی سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌کنید، طلایی که می‌خرید باید علاوه‌بر توپر بودن ۱۴ یا ۱۸ عیار باشد. این زنجیرها در هنگام فروش قیمت‌شان را حفظ می‌کنند. طلای ۱۰ عیار، روکش طلا و طلای توخالی هنگام فروش ارزش‌شان را از دست می‌دهند.

    نکته: زنجیرهای توخالی تقلبی به شمار نمی‌روند. آنها هم طلا هستند و هم ارزش‌شان پایین‌تر است. فقط باید مراقب باشید به قیمت طلای توپر به شما نفروشند.

    کدام مدل زنجیر طلا برای‌تان جذاب‌تر است؟

    بر اساس نوع بافت زنجیر و نحوه پیوند شدن حلقه‌های آن، زنجیرهای طلا را به چند مدل دسته‌بندی می‌کنند. درباره هر دسته‌بندی خواهیم گفت که برای مردان مناسب‌ترند یا زنان.

    زنجیر کابلی

    خرید زنجیر طلا - زنجیر کابلی

    سبک زنجیر کابلی کلاسیک است و ساده‌ترین نوع زنجیر به شمار می‌رود. از بیضی‌های یکسان و با یک الگوی یکنواخت ساخته شده است. در ضخامت‌های مختلفی وجود دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدیه‌دادن است. با وجود سادگی‌اش بسیار ظریف است و به‌همین‌دلیل هم برای مردان و هم برای زنان مناسب است.

    زنجیر فیگارو

    خرید زنجیر طلا - زنجیر فیگارو

    سبک این زنجیر فانتزی‌تر از مدل‌های دیگر است. الگوی آن به این صورت است که بعد از هر دو یا سه حلقه کوتاه، یک حلقه بلند قرار می‌گیرد (تصویر را ببینید). مبدأ آن ایتالیاست و هم برای مردان و هم برای زنان مناسب است. معمولا از این زنجیر در ساخت گردنبند و دستبند استفاده می‌کنند.

    زنجیر مارینر یا ملوانی

    خرید زنجیر طلا - زنجیر مارینر یا ملوانی

    ظاهر این زنجیر تقریبا مردانه است و به‌همین‌دلیل برای مردان مناسب‌تر است. حلقه‌های این زنجیر به‌صورت بیضی‌هایی هستند که در هم قفل شده‌اند و بین هر بیضی یک میله قرار دارد. ازآنجاکه شبیه لنگر به نظر می‌رسد، آن را مارینر می‌نامند. در ضخامت‌های مختلفی وجود دارد. معمولا مردان از نوع پهن‌تر آن استفاده می‌کنند.

    این زنجیر نوع مدرن هم دارد که مارینرپاف نامیده می‌شود و در بین افراد مختلف محبوبیت یافته است:

    خرید زنجیر طلا - پاف مارینر

    زنجیر طنابی

    خرید زنجیر طلا - زنجیر طنابی

    این زنجیر طراحی پیچیده‌ای دارد و بسیار استادانه درست شده است. کاملا شبیه یک طناب است که رشته‌های آن به هم بافته شده‌اند. معمولا با آویز از آن استفاده می‌کنند.

    زنجیر کوبایی

    خرید زنجیر طلا - زنجیر کوبایی

    طراحی زنجیر کوبایی سنتی است و قدمت زیادی دارد. نوع بافت آن کاملا ساده و الگوی تکرارشونده دارد. در برخی زنجیرهای کوبایی نگین الماس هم کار می‌کنند. معمولا اندازه‌های بزرگتر آن موردعلاقه مردان است؛ مخصوصا اگر ورزشکار، هنرمند یا خواننده رپ باشند!

    [related]18215[/related]

    زنجیر اسپیگا

    خرید زنجیر طلا - زنجیر اسپیگا

    این زنجیر هم بسیار ظریف و پیچیده است. از حلقه‌های بیضی‌شکل پیچ‌خورده تشکیل شده که سبب می‌شود ظاهر آن شبیه یک قیطان طلایی نرم به نظر برسد. اسپیگا به‌معنای گندم است. ظرافت و شیک‌بودن این زنجیر آن را در بین خانم‌ها محبوب کرده است. می‌توانید آن را به تنهایی یا با آویز استفاده کنید.

    پرفروش‌ترین زنجیرهای طلا

    زنجیر سنگاپوری

    خرید زنجیر طلا - زنجیر سنگاپوری

    این یکی از ظریف‌ترین و زیباترین انواع زنجیر است. شهرت آن به‌خاطر دوام و استحکام بالای آن است. سبک آن کلاسیک است و از الیاف طلا درست می‌شود که به هم بافته شده‌اند. کل زنجیر حالت پیچ‌خورده دارد.

    زنجیرهای توپی

    خرید زنجیر طلا - زنجیر توپی

    این زنجیرها از مهره‌ها یا گوی‌های گرد و کروی تشکیل شده‌اند که با یک رشته طلای نازک در فواصل کوتاه به هم متصل شده‌اند. این زنجیرها مخصوصا در بین مردان بسیار محبوب‌اند. ضخامت مهره‌ها معمولا بین 1 تا 2 میلی‌متر است.

    زنجیر باکس

    خرید زنجیر طلا - زنجیر باکس

    این زنجیر که به زنجیر ونیزی هم معروف است، از اتصال دانه‌های مربع‌شکل به هم ساخته شده و هم با آویز هم بدون آویز از آن استفاده می‌کنند. تعمیر آن در صورت پاره‌شدن نسبت به سایر زنجیرها ساده‌تر است و می‌توان با خارج‌کردن مهره شکسته یا جایگزین‌کردن آن با مهره سالم، دوباره آنها را به هم متصل کرد. این زنجیر در بین خانم‌ها محبوب‌تر است و ضخامت آن از  ۰٫۵ تا ۱٫۵ میلی‌متر متغیر است.

    زنجیر ماری

    خرید زنجیر طلا - زنجیر ماری

    این زنجیر از حلقه‌های کوچک تشکیل شده است که به‌صورت صفحه‌ای تخت یا نواری به هم گره خورده‌اند و آن‌قدر به هم نزدیک هستند که به‌شکل یک تیوب یا لوله پیوسته درمی‌آید. ظاهر آن شبیه پوست مار است. این زنجیرها بسیار ظریف هستند و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. یک آویز ظریف زیبایی آنها را تکمیل می‌کند. بیشتر مناسب خانم‌هاست.

    زنجیر رولو

    خرید زنجیر طلا - زنجیر رولو

    حلقه‌های این زنجیر یکسان و معمولا گرد هستند. شبیه زنجیر کابلی است اما به‌جای بیضی گرد است.

    زنجیر کورب

    خرید زنجیر طلا - زنجیر کورب

    حلقه‌های این زنجیر هنگامی که روی سطح صاف قرار می‌گیرند حالت مسطح دارند. این مدل بیشترین تنوع را از نظر پهنای زنجیر دارد. در ایران به زنجیر کارتیر هم معروف است. هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها مناسب است.

    استحکام کدام یک از زنجیرهایی که گفتیم بیشتر است؟

    اگر زنجیر را برای استفاده هر روز می‌خواهید باید به میزان محکم‌بودن آن دقت کنید. در بین تمام انواع زنجیر، زنجیرهای کابلی، فیگارو و مارینر محکم‌تر از همه هستند. دلیلش این است که:

    • دانه‌های این زنجیرها به‌شکل جداگانه لحیم می‌شوند؛
    • می‌توان آنها را ضخیم‌تر و بادوام‌تر ساخت؛ اما همچنان انعطاف‌پذیری خودشان را حفظ می‌کنند؛
    • ازآنجاکه نقاط خمیدگی ندارند، به‌راحتی شکسته نمی‌شوند و دربرابر خم‌کردن، پیچاندن، تا کردن یا گره‌خوردن مقاوم‌اند؛
    • در موارد نادری که یکی از حلقه‌ها خراب شود، می‌توان زنجیر را با تعویض آن حلقه یا وصل‌کردن حلقه‌های دو طرف تعمیرش کرد.

    نوع قلاب یا قفل زنجیر طلا را انتخاب کنید

    ption id="attachment_18977" align="alignnone" width="850"]خرید زنجیر طلا - قفل لابستر قفل لابستر یا خرچنگی

    قلاب یا قفل زنجیر به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود و هریک استحکام خاصی دارند. بااینکه قفل زنجیر به‌راحتی قابل‌تعویض است، بهتر است از ابتدا زنجیری را خریداری کنید که قفل محکمی داشته باشد. اگر قفل بشکند، زنجیر از گردن‌تان می‌افتد و ممکن است گم شود.

    به‌طورکلی، محکم‌ترین و ایمن‌ترین مدل قفل زنجیر طلا قفل لابستر یا خرچنگی است (این اسم به‌دلیل شباهت این قفل با چنگال نوعی خرچنگ که به لابستر معروف است روی آن گذاشته شده است. بازکردن و بستن این قفل بسیار راحت است. نوع طراحی آن به گونه‌ای است که ناخواسته باز نمی‌شود. برخی از متداول‌ترین قفل‌های زنجیر عبارت‌اند از:

    قفل چنگکی یا قلاب

    ption id="attachment_18979" align="alignnone" width="850"]خرید زنجیر طلا - قفل چنگکی یا قلاب قفل چنگکی یا قلاب

    کار کردن با این قلاب بسیار آسان است، اما شاید به اندازه قفل‌های خرچنگی ایمن نباشد.

    قفل حلقه‌ای فنری

    ption id="attachment_18980" align="alignnone" width="850"]خرید زنجیر طلا - قفل حلقه‌ای فنری قفل حلقه‌ای فنری

    این قفل هم گزینه مطمئنی است، اما برای بستن آن باید از کسی کمک بگیرید. بازکردن آن راحت‌تر از بستن آن است، اما باز هم ممکن است به کمک نیاز داشته باشید.

    قفل مغناطیسی

    ption id="attachment_18981" align="alignnone" width="850"]خرید زنجیر طلا - قفل مغناطیسی قفل مغناطیسی یا مگنت

    در دو انتهای زنجیر دو قطعه قرار می‌دهند که در آنها مگنت تعبیه شده است. این مگنت‌ها قوی هستند و باز و بسته کردن آنها آسان است، اما به اندازه قفل خرچنگی مطمئن نیستند.

    قفل جعبه‌ای

    ption id="attachment_18982" align="alignnone" width="850"]خرید زنجیر طلا - قفل جعبه‌ای یا باکس قفل جعبه‌ای یا باکس

    این قفل از دو بخش تیغه و شیار تشکیل شده است. برای بستن این قفل تیغه را درون شیار آن قرار می‌دهید. دکمه‌ای هم در آن تعبیه شده است که با فشار آن قفل باز می‌شود.

    قفل پیچی

    ption id="attachment_18983" align="alignnone" width="850"]خرید زنجیر طلا - قفل پیچی قفل پیچی

    این قفل کاملا شبیه پیچ است که در یک محفظه مارپیچی قرار می‌گیرد و با پیچاندن آن قفل بسته می‌شود. البته احتمال هرز شدن و باز شدن خودبه‌خود این قفل زیاد است. به‌همین‌دلیل ایمنی زیادی ندارد.

    طول یک زنجیر مناسب چقدر است؟

    خرید زنجیر طلا - طول زنجیر

    بلندی زنجیر طلا باید متناسب باشد. نه اینکه آن‌قدر کوتاه باشد که خودتان را خفه کنید نه آن‌قدر بلند باشد که به دست و پای‌تان بپیچد. معمولا زنجیرهای بین ۱۴ تا ۲۲ اینچ (۳۵ تا ۵۵ سانتی‌متر) مناسب هستند.

    اگر قصد ندارید موقع خواب زنجیر را از گردن‌تان باز کنید، اندازه کوتاه‌تر را انتخاب کنید. هر چند بهتر است هنگام خواب زنجیر را باز کنید، زیرا احتمال دارد آن را خم کنید یا به آن آسیب برسانید.

    زنجیرهای بلندتر برای مهمانی‌ها مناسب‌تر هستند.

    معمولا یک زنجیر 16 اینچی به خط گردن نزدیک‌تر است، ۱۸ اینچی روی استخوان‌های ترقوه قرار می‌گیرد و بلندتر از آن بسته به مدل یقه روی لباس یا زیر آن قرار می‌گیرد. برای اینکه زیبایی زنجیر را دوچندان کنید، لباسی که می‌پوشید باید مناسب باشد.

    نکته: همان‌طور که در تصویر می‌بینید اینکه زنجیر با توجه به طولش کجا قرار بگیرد به اندازه گردن و عضلات شانه فرد هم بستگی دارد. مثلا ۱۶ اینچ در اصل باید روی گودی گردن قرار بگیرد، اما در تصویر سمت راست مشاهده می‌کنید که 16 اینچ تا روی استخوان ترقوه فرد آمده است.

    ضخامت زنجیر را در نظر بگیرید

    خرید زنجیر طلا - ضخامت زنجیر

    ضخامت زنجیر باید با کاربرد آن متناسب باشد. اگر زنجیر را برای آویز می‌خواهید، باید اندازه و وزن آویز را در نظر بگیرید. اگر آویز سنگین باشد، بهتر است زنجیر به اندازه کافی ضخیم باشد که بتواند وزن آن را تحمل کند.

    اگر موهای بلندی دارید بهتر است زنجیر نازک انتخاب نکنید، زیرا به‌راحتی درهم می‌پیچد و موهای شما به آن گیر می‌کند. زنجیرهای با ضخامت متوسط برای موبلندها بهتر هستند.

    مردانی که از زنجیر استفاده می‌کنند معمولا با توجه به شخصیت‌شان ضخامت آن را انتخاب می‌کنند. مردانی که برون‌گرا و پرسروصدا هستند اغلب زنجیرهای ضخیم را می‌پسندند، اما بیشتر مردان کم‌حرف و آرام، هنگام خرید زنجیر طلا مدل نازک‌تر را دوست دارند. (البته قطعا چنین اصلی کلیت ندارد و حدس رفتارهای انسانی بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست).

    چطور طلای تقلبی را تشخیص دهیم؟

    آزمون‌های مختلفی برای تشخیص طلا وجود دارد، اما همه آنها را نمی‌توان در هر شرایطی پیاده کرد. به‌عنوان‌مثال، اگر قرار باشد آنلاین خرید کنید هیچ‌یک از آزمون‌های فیزیکی به دردتان نخواهد خورد. در این مواقع فقط باید از سایت‌ها و فروشندگان معتبر خرید کنید. معمولا میزان خلوص و مواد تشکیل‌دهنده طلا به‌صورت ریز روی بدنه آن حکاکی شده است. اگر تصاویری از طلا را قرار داده‌اند این مورد را بررسی کنید.

    اگر باز هم سؤالی درباره خرید زنجیر طلا دارید که پاسخ آن را در مطلب نیافته‌اید لطفا با ما در دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

    مشاهده انواع مدل‌های زنجیر طلا

    [see_also]15048[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید