طلا نخرید اگر انواع عیار طلا را نمی‌شناسید

طلا نخرید اگر انواع عیار طلا را نمی‌شناسید
راهنمای مطالعه

    تا حالا به اعدادی که در فاکتور طلا می‌نویسند دقت کرده‌اید؟ می‌دانید عیار طلا چه معنایی دارد و چرا باید در هنگام خرید طلا به آن دقت داشته باشید؟ فرقی نمی‌کند قطعه‌ای بی‌پیرایه مثل زنجیر طلا باشد یا سرویسی کارشده، عیار طلا مهم است. این مطلب به شما می‌گوید که چرا توجه به انواع عیار طلا هنگام خرید اهمیت زیادی دارد.

    کارات، عیار یا قیراط؟

    عیار (karat) نوعی واحد اندازه‌گیری در صنعت جواهرسازی است. عیار به درجه خلوص طلایی گفته می‌شود که در جواهر به کار رفته است. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که این کلمه نباید با قیراط که آن را به صورت carat می‌نویسند اشتباه شود. قیراط هم نوعی واحد اندازه‌گیری در صنعت جواهرات است با این تفاوت که آن را برای اندازه‌گیری وزن الماس و سایر سنگ‌های قیمتی به کار می‌برند.

    طلا تا چند عیار در بازار وجود دارد؟

    طلای خالص، فلزی بسیار نرم است و به‌همین‌دلیل شکننده‌تر از آن است که در جواهراتی استفاده شود که قرار است هر روز استفاده شوند. بنابراین اغلب طلا را به‌صورت آلیاژ یا ترکیب با فلزات دیگری مانند نقره، مس، نیکل و روی درمی‌آورند تا استحکام و مقاومت آن را بهبود بخشند.

    طلا معمولا به‌شکل ۱۰ عیار، ۱۲ عیار، ۱۴ عیار، ۱۸ عیار، ۲۲ عیار و ۲۴ عیار در بازار موجود است، اما ایده‌آل‌ترین نوع آن طلای ۱۴ و ۱۸ عیار است.

    کدام عیار طلا بهتر است؟

    قبل از انتخاب عیار طلا، ابتدا باید در نظر بگیرید که هر چند وقت یک بار می‌خواهید از آن استفاده کنید، آیا کارهایی که در روز انجام می‌دهید در تماس مستقیم با آنها خواهد بود، چه رنگی را می‌خواهید انتخاب کنید و بودجه‌تان چقدر است. بعد از مشخص‌کردن این موارد تصمیم بگیرید که با توجه به ویژگی‌های هر عیار طلا، کدام مناسب خواسته‌های‌تان است.

    مشاهده پرفروش‌ترین دستبندهای طلا زنانه

    طلای ۲۴ عیار

    چرا توجه به عیار طلا مهم است - طلای ۲۴ عیار

    طلای ۲۴ عیار ۹۹٫۹۹ درصد طلای خالص است و رنگ زرد درخشانی دارد. شاید فکر کنید بهترین طلا برای خریدن طلای ۲۴ عیار است، اما لزوما این‌طور نیست. طلای خالص ۲۴ عیار به‌راحتی خراش برمی‌دارد و خم می‌شود. بنابراین به مراقبت زیادی نیاز دارد و برای استفاده روزانه مناسب نیست. اگر به‌دنبال طلایی هستید که حتی موقع خواب هم آن را برندارید، طلای ۲۴ عیار را فراموش کنید. زنجیر، گوشواره یا گردنبند ۲۴ عیار ممکن است هنگام خواب آسیب ببینند.

    اگر از آن دسته افرادی هستید که روزانه فعالیت‌های زیادی مخصوصا با دست انجام می‌دهید یا فعالیت‌های فیزیکی (مانند ورزش) دارید، این طلا مناسب نیست. به‌عنوان‌مثال با دستبند یا انگشتر طلای ۲۴ عیار نمی‌توانید کارهای خانه یا کارهای دستی خشن را انجام دهید.

    طلای ۲۴ عیار گران‌قیمت‌ترین نوع طلاست. اگر مهمانی مهمی دارید یا در رویدادی شرکت کرده‌اید که می‌خواهید بدرخشید، می‌توانید طلای ۲۴ عیار بخرید. همچنین از طلای ۲۴ عیار برای سرمایه‌گذاری (به‌صورت شمش)، ساخت مدال، صنایع الکترونیک و دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌کنند.

    [related]18925[/related]

    طلای ۲۲ عیار

    چرا توجه به عیار طلا مهم است - طلای ۲۲ عیار

    در طلای ۲۲ عیار، ۹۱٫۶۷ درصد طلای خالص و حدود ۸ درصد فلزات آلیاژی موجود است. با اینکه در ترکیب این طلا فقط از ۸ درصد از یک فلز آلیاژی استفاده شده است، بادوام‌تر و محکم‌تر از طلای خالص است. بااین‌حال طلای ۲۲ عیار هم تا حدی نرم است و در هنگام استفاده باید مراقب آن باشید. طلای ۲۲ عیار، رنگ زرد طلایی کاملا روشن دارد و همین رنگش آن را از طلای ۲۴ عیار متمایز می‌کند. این طلا هم برای استفاده روزانه مناسب نیست و بیشتر برای سرمایه‌گذاری خوب است.

    همان‌طور که در تصویر می‌بینید، ۹۱٫۶۷ را به صورت ۹۱۶ حک می‌کنند.

    طلای ۱۸ عیار

    طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلزات آلیاژی ساخته شده است. این ترکیب سنتی‌ترین مخلوط طلا با فلزات دیگر است. قطعات ساخته‌شده از طلای ۱۸ عیار، رنگ زرد تیره‌تری نسبت به طلای ۱۴ و ۱۰ عیار دارند. البته سایه‌های رنگی دیگری ممکن است در آنها دیده شود که بسته به نوع فلز به‌کاررفته در آن متغیر است. این طلا متداول‌ترین نوع طلای موجود در بازار است و دوام و استحکام بسیار بالایی دارد. به‌همین‌دلیل برای استفاده روزانه مناسب است. البته قیمت آن از طلای ۲۴ و ۲۲ عیار کمتر است. معمولا طلای ۱۸ عیار را با 18k، ۰٫۷۵ یا ۷۵۰ نشان می‌دهند.

    مشاهده انواع زیورآلات با طلای ۱۸ عیار

     

    طلای ۱۴ عیار

    چرا توجه به عیار طلا مهم است - طلای ۱۴ عیار

    این طلا از ۵۸ درصد طلا و ۴۲ درصد فلزات آلیاژی ساخته شده است. این طلا هم مانند طلای ۱۸ عیار جزو متداول‌ترین طلاهای موجود در بازار است. بااین‌حال مقاومت بیشتری در برابر ساییدگی و خراش نسبت به طلای ۱۸ و ۲۲ عیار دارد. برای استفاده روزانه مناسب است و مخصوصا برای حلقه نامزدی و ازدواج عالی است. اگر فعالیت‌های فیزیکی زیادی در زندگی روزمره‌تان انجام می‌دهید (مانند ورزش، نرمش روزانه، کارهای دستی) طلای ۱۴ عیار بهترین گزینه برای شماست. ازآنجاکه طلای کمتری در آن استفاده شده است قیمت پایین‌تری دارد. رنگ طلای ۱۴ عیار زردتر از ۱۸ عیار است ولی به اندازه آن تیره نیست.

    طلای ۱۲ و ۱۰ عیار

    چرا توجه به عیار طلا مهم است - طلای ۱۰ عیار

    طلای ۱۲ عیار، ۵۰ درصدش طلاست و طلای ۱۰ عیار ۴۱٫۷ درصدش از طلا تشکیل شده است. در ساخت جواهرات گرانبها از این نوع طلا استفاده نمی‌کنند. دوام آنها بالاست اما ارزش ذاتی آنها کمتر است و رنگ زیبایی هم ندارند. معمولا برای افرادی که کارهای دستی زیادی انجام می‌دهند مناسب‌تر است. قیمت آنها از همه انواع طلا پایین‌تر است و به‌همین‌دلیل این طلاها حتی برای سرمایه‌گذاری هم مناسب نیستند.

    حالا که همه‌چیز را درباره انواع عیار طلا می‌دانید، دفعه بعدی که برای خرید طلا می‌روید، ابتدا خواسته‌های‌تان را مشخص کنید و سپس با خیال راحت اقدام کنید.

    اگر نکته‌ای جا مانده که آن را از قلم انداخته‌ایم لطفا در دیدگاه‌ها آن را با ما مطرح کنید.

    مشاهده پرفروش‌ترین نیم‌ست‌های طلا

    [see_also]19224[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید