راهنمای جامع خرید تبلت؛ همه نکاتی که باید در این باره بدانید

راهنمای جامع خرید تبلت؛ همه نکاتی که باید در این باره بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب موضوعاتی را درباره‌ خرید تبلت بیان می‌کنیم که به شما در خرید دستگاهی مناسب کمک به‌سزایی خواهد کرد.

    اگر چندسالی به عقب بازگردیم، شاهد تب‌و‌تاب بالای مشتریان برای خرید تبلت هستیم. در آن زمان تبلت‌ها دستگاه‌های چشم‌نواز لمسی‌ای بودند که به‌سبب اندازه‌ بزرگ نمایشگرشان، هر کسی را مجذوب خود می‌کردند.

    با‌این‌حال، طولی نکشید که این اشتیاق سرکش برای خرید تبلت‌ها فروکش کرد و بازار جهانی تبلت‌ متأثر این تغییرات، کاهش فروش قابل‌توجهی را تجربه کرد؛ تا آنجایی که شرکت‌های بزرگی چونی سونی تولید تبلت‌های خود را کاملاً متوقف ساختند.

    از آن زمان چندسالی می‌گذرد و دنیای فناوری هم تغییرات بسیاری را به خود دیده است. از ساعت‌های هوشمند بگیرید تا گوشی‌های تمام‌صفحه، همگی مسیر دنیای فناوری را به افق‌های جدیدی برده‌اند که پیش‌تر کمتر کسی می‌توانست متصور شود.

    در میان انبوهِ این تغییرات، دنیای تبلت‌ها نیز تغییرات بسیاری را به خود دیده است. به‌لطف ورود مایکروسافت به بازار تبلت‌ها با محصولت سری سرفیس (Surface)، آنچه که پیش‌تر از مفهوم یک تبلت در سر داشتیم، اکنون به‌طور کلی رنگ‌وبوی دیگری گرفته است.

    امروزه تبلت‌ها تنها نمونه بزرگ‌شده‌ گوشی‌های هوشمند نیستند و به‌واقع قادرند تا تفاوت‌هایی را در تجربه کاربری افراد رقم بزنند که در گذشته از آن‌ها سراغ نداشتیم.

    باتوجه به دگرگونی‌های گسترده‌ای که در بازار تبلت‌ها رخ داده، قطعاً خرید یک تبلت در مقایسه با گذشته پیچیده‌تر شده و افراد باید شاخصه‌های بیشتری را در نظر بگیرند.

    هدف از نگارش این مقاله نیز راهنمایی شما عزیزان برای خرید دستگاهی متناسب با نیازهایتان است؛ دستگاهی که تا چندسال جوابگو خواسته‌های شما باشد.

    پیش از اینکه به بحث ورود کنیم، باید هدف و نیازتان از خرید یک تبلت را به‌خوبی مشخص کنید. تفاوت بازار تبلت با گوشی‌های هوشمند در این است که برای مصارف بازی و سرگرمی گزینه‌های مشخصی وجود دارند و برای انجام کارهای حرفه‌ای و حمل یک تبلت قدرتمند و کارآمد نیز گزینه‌های دیگری در دسترس هستند.

    دانستنِ خواسته‌هایتان در اولویت نخست قرار دارد؛ بنابراین سعی کنید بدون‌ِ تعارف در این مورد تصمیم‌گیری کنید و حدس و گمان را به‌کلی کنار بگذارید.

    مواردی که باید قبل از خرید تبلت مدنظر قرار دهید:

    قیمت

    نخستین موضوعی که باید پیش از همه‌چیز مدنظر قرار دهید، مقدار هزینه‌ای است که قادر به پرداخت آن‌ هستید. واضح است که هرچه بیشتر خرج کنید، سخت‌افزار قوی‌تری نصیبتان خواهد شد.

    با‌این‌حال، این موضوع لزوماً به این معنا نیست که با صرف هزینه‌ زیاد، بهترین تبلت بازار را خریداری خواهید کرد؛ زیرا همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، رضایت از خریدتان تنها به شناخت کامل نیازهایتان بستگی دارد.

    در بازار تبلت تنوع بسیاری وجود دارد. اگر به‌دنبال مصارف سرگرمی نظیر بازی، تماشای فیلم و کتابخوانی هستید، تبلت‌های اندرویدی می‌توانند با هزینه‌ای اندک تمامی موارد یادشده را در اختیارتان قرار دهند.

    در حالی که آیپد‌های اپل، قیمتشان از ۳ میلیون تومان آغاز می‌شود، شما می‌توانید با مبلغی کمتر از ۲ میلیون تومان اقدام به خرید تبلت اندرویدی مناسب کنید. البته اگر به دنیای اندروید علاقه دارید و هزینه برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید به تبلت‌های سامسونگ یا هواوی روی بیاورید که کیفیت بالایی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

    در سوی دیگر تبلت‌های ویندوزی قرار گرفته‌اند که معمولا  نسبت به نمونه‌های دیگر، هزینه‌ بسیار بیشتری را برای خرید طلب می‌کنند. تبلت‌های ویندوزی که معمولا  با محصولات سری سرفیس شناخته می‌شوند، یک رایانه‌ کامل را در قالب یک تبلت با اندازه‌ای کوچکتر از لپ‌تاپ در اختیارتان قرار می‌دهد. باتوجه به سخت‌افزار قدرتمند تبلت‌های ویندوزی و انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها در انجام کارهای حرفه‌ای، قیمت آن‌ها نیز بالاتر از دیگر دستگاه‌هاست. در هنگام نگارش این مقاله، تبلت‌های ویندوزی سری سرفیس بسته به نوع سخت‌افزاری که دارند، از ۱۰ میلیون تومان به بالا فروخته می‌شوند.

    پرفروش‌ترین انواع تبلت را ببینید

    برند؛ چی بگیریم؟

    برند / Brand

    یکی دیگر از مسائل مهمی که باید برای خرید تبلت به آن توجه کنید، خرید دستگاه از برند معتبر است. در دنیای تبلت‌های اندرویدی فعلا سامسونگ، هواوی، لنوو، ایسوس، ایسر و شیائومی حضور پررنگ‌تری نسبت به دیگر برند‌ها دارند؛ از‌این‌رو پیدا‌کردن تبلت‌های ساخته‌شده توسط این شرکت‌ها در بازار ایران، کار راحتی خواهد بود.

    اگر قصد خرید تبلت اندرویدی باکیفیت دارید، بهتر است به نمونه‌های ساخته شده توسط هواوی و سامسونگ فکر کنید؛ اما اگر به‌دنبال دستگاه ارزان و مقرون‌به‌صرفه هستید، برندهای ایسوس، ایسر، لنوو و شیائومی دستگاه‌های مناسبی را در بازه قیمتی پایین عرضه می‌کنند.

    در سویی دیگر اپلی حضور دارد که تبلت‌های خود را تحت نام آیپد تولید می‌کند. آیپد‌ها از نظر قیمت و قدرت به‌ دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول آیپد‌های عادی هستند که کاربرانی با استفاده معمولی را هدف قرار داده‌اند؛ دسته دوم نیز آیپد‌های پرقدرت و گران‌قیمتی هستند که با پسوند Pro عرضه می‌شود. آیپد پرو در مقایسه با آیپد‌های عادی از سخت‌افزار قدرتمندتری برخوردار است و کاربران حرفه‌ای را هدف قرار می‌دهد.

    اما تبلت‌های ویندوزی که به دستگاه‌های ۲ در ۱ نیز مشهور هستند، وضعیت کاملاً متفاوتی دارند. در‌حالی که مایکروسافت به‌عنوان توسعه‌دهنده سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ برای تبلت‌ها، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از این سیستم‌عامل در دستگاه‌های تولید خود استفاده کنند؛ ولی عمده تبلت‌های ویندوزی بازار که شهرت بیشتری دارند، به محصولات خود مایکروسافت خلاصه می‌شوند که تحت برند سرفیس در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

    از میان سه گزینه فوق، تصمیم‌گیری برسرِ اینکه چه دستگاهی مناسب شما خواهد بود، نخست به نیازهایتان و سپس به بودجه‌ای که در دست دارید بستگی دارد.

    انواع تبلت‌های مایکروسافت را ببینید

    نمایشگر

    اندازه نمایشگر تنها برگِ برنده تبلت‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند است. اگر به تماشای فیلم و بازی در تبلت می‌اندیشید، بهتر است به گزینه‌های ۱۰ اینچی یا بزرگتر فکر کنید.

    معمولاً شرکت‌ها از اندازه‌ ۱۰ اینچی در محصولات بالارده و باکیفیت خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید این موضوع را در نظر داشته باشید که خرید تبلتی بزرگ، مستلزم پرداخت مبلغِ بیشتر خواهد بود.

    با‌این‌حال اگر صرفا به کارهای عادی نظیر گشت‌و‌گذار در اینترنت، تماشای عکس‌ یا کتابخوانی فکر می‌کنید، می‌توانید به گزینه‌های ۷ تا ۸ اینچی فکر کنید که به‌سبب اندازه‌ متوسطشان، راحت‌تر در دست قرار می‌گیرند.

    البته در این میان تبلت‌های ویندوزی عمدتا از نمایشگرهای بزرگتر از ۱۰ اینچ بهره می‌برند. باتوجه به مصارف حرفه‌ای این دستگاه‌ها، مسلماً دسترسی به فضای بیشتر برای نمایش اطلاعات، تاثیر به‌سزایی در بهبود تجربه‌ کاربری افراد می‌گذارد.

    فارغ از موضوع فوق، کیفیت و وضوح نمایشگر نیز بسیار مهم است. وضوح پایین نمایشگر باعث می‌شود تا زیباترین تصاویر، نمودی زشت در ذهنمان پیدا کنند.

    برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشویم، باید به رزولوشن صفحه‌نمایش پیش از خرید دقت کنیم. در فهرست پایین می‌توانید برخی از رزولوشن‌های مرسوم در دنیای تبلت‌ها را مشاهده کنید:

    • اچ‌دی: ۷۲۰ × ۱۲۸۰
    • فول اچ‌دی: ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰
    • +FHD (فول اچ‌دی پلاس): ۱۰۸۰ × ۲۱۶۰
    • QHD (کیو اچ‌دی): ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰
    • الترا اچ‌دی: ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰

    با نگاه به اعداد بالا، ممکن است برای بسیاری از افراد این سؤال پیش آید که این اعداد چه معنایی دارند.

    همانطور که احتمالا می‌دانید، نمایشگر از دانه‌های بسیار ریزی تشکیل شده است که از آن‌ها با نام «پیکسل» یاد می‌شود. هر پیکسل در کنار پیکسل‌های دیگر، باعث شکل‌گیری تصاویر روی صفحه‌نمایش می‌شود.

    حال باتوجه به این گفته، می‌توان پی‌برد که اعداد فوق تعداد پیکسل‌های موجود در یک نمایشگر را بیان می‌کنند.

    یک گوشی ۵ اینچی را در نظر بگیرید که کیفیت صفحه‌نمایش فول اچ‌دی دارد. باتوجه به اعداد فوق، کیفیت فول اچ‌دی بدین مفهوم است که در تمام صفحه‌نمایش ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل جای گرفته‌اند که به‌طور کلی تعداد پیکسل‌ها را در نمایشگر به عدد ۲‌٬۰۷۳٬۶۰۰ می‌رساند.

    ‌با‌این‌حال شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا رزولوشن فول اچ‌دی در یک دستگاه ۱۰ اینچی همان کیفیتی را ارائه می‌کند که در یک صفحه‌نمایش ۵ اینچی شاهدش هستیم؟

    پاسخ این سؤال خیر است. همانطور که گفته شد، فول اچ‌دی و اصطلاحات مشابه به تعداد پیکسل‌های موجود در کل نمایشگر اشاره می‌کنند. واضح است که هرچه اندازه نمایشگر بزرگتر باشد، از چگالی این پیکسل‌ها در هر اینچ کاسته می‌شود؛ در نتیجه تصاویر پویایی خود را از دست می‌دهند و امکان تفکیک پیکسل‌ها از یکدیگر بیشتر می‌شود.

    بنابراین باید سعی کنید حداقل برای خرید تبلت، کیفیت فول‌ اچ‌دی یا همان ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ را در نظر داشته باشید تا در آینده با مشکل فوق روبرو نشوید.

    محبوب‌ترین تبلت‌ها را ببینید

    قابلیت تماس

    چندسال پیش اگر در خیابان قدم می‌زدید، افرادی زیادی را مشاهده می‌کردید که تبلت‌در‌دست، در حال مکالمه تلفنی با دوستانشان هستند که به‌سبب اندازه‌ بزرگ تبلت‌ها، صحنه‌های بعضاً خنده‌داری را خلق می‌کرد.

    اما امروز این موضوع به‌ندرت دیده می‌شود. با‌این‌وجود، احتمالاً برای بسیاری از افراد امکان برقراری تماس از طریق سیم‌کارت نکته‌ مهمی برای خرید یک تبلت محسوب می‌شود.

    اگر به‌دنبال برقراری تماس از طریق سیم‌کارت در تبلت‌ها هستید، دستگاه‌های اندرویدی تنها گزینه شما خواهند بود.

    در حالی که آیپد‌های اپل نیز از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند؛ اما سیم‌کارت استفاده شده در تبلت‌های این شرکت تنها برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شوند و امکان برقراری تماس ابداً میسر نیست؛ این موضوع برای برخی از تبلت‌های ویندوزی نیز صدق می‌کند.

    سیستم‌عامل

    همانطور که بالاتر نیز ذکر کردیم، در دنیای تبلت‌ها، سیستم‌عامل‌ها هستند که تفاوت را رقم می‌زنند. در حالی که سیستم‌عامل‌های مورداستفاده در گوشی‌های هوشمند نیز تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر دارند؛ اما از منظر کارکرد و قابلیت‌ها عموماً در یک سطح قرار می‌گیرند.

    خوشبختانه این موضوع برای تبلت‌ها صدق نمی‌کند و با کوچ از یک سیستم‌عامل به سیستم‌عاملی دیگر، کاملاً می‌توانید تفاوت ساختاری و عملکردی را متوجه شوید.

    اندروید

    گلکسی تب اس 4 / Galaxy tab s4

    معمولاً اکثر کاربران به‌سبب گوشی‌های هوشمند مرسومِ بازار، با سیستم‌عامل اندروید آشنایی دارند. این سیستم‌عامل که توسط شرکت گوگل توسعه داده می‌شود، روی طیف وسیعی از دستگاه‌ها نظیر تلویزیون، ساعت هوشمند، گوشی هوشمند، تبلت و خودرو اجرا می‌شود.

    تبلت‌ها یکی از دستگاه‌هایی هستند که از سیستم‌عامل اندروید میزبانی می‌کند.

    اگر بخواهیم عملکرد اندروید روی تبلت‌ها را به‌صورت خلاصه بیان کنیم، باید بگوییم که این سیستم‌عامل در بهترین حالت نسخه‌ بزرگنمایی‌شده اندرویدی را اجرا می‌کند که در گوشی‌های هوشمند شاهدش هستیم.

    متأسفانه ساختار اندروید به‌گونه‌ای است که نمی‌تواند از پسِ کارهای حرفه‌ای بر بیاید و حوزه وظایفش تنها در چارچوب گوشی‌های هوشمند خلاصه می‌شود.

    اپلیکیشن‌های اندرویدی که روی تبلت‌ اجرا می‌شوند، همان اپلیکیشن‌هایی هستند که در گوشی‌های هوشمند تجربه‌شان کرده‌ایم؛ با‌این‌تفاوت که فقط در اندازه‌ای بزرگتر نمایش داده می‌شوند. از این نظر، برنامه‌ها در اغلب اوقات نمی‌توانند از فضای بیشتر نمایشگر استفاده بهینه کنند و قابلیت‌های بیشتری را در دسترس کاربران قرار دهند.

    باتوجه به توضیحات فوق، می‌توان نتیجه گرفت که سیستم‌عامل اندروید در تبلت‌ها تنها برای استفاده‌های سبک و مصارف سرگرمی مانند تماشای فیلم و انجام بازی یا کتاب‌خوانی مناسب هستند؛ در این میان نیز کاربران می‌توانند از اپلیکیشن‌های اندرویدی و شبکه‌های اجتماعی نیز در نمایشگری بزرگتر بهره ببرند.

    البته در این میان استثنایی نیز وجود دارد. شرکت سامسونگ با عرضه گلکسی تب اس ۴ (Galaxy Tab S4)، برای نخستین‌بار از پوسته جدید در اندروید استفاده کرد که به کاربران اجازه می‌داد تا با اتصال کیبورد و قلم هوشمند به‌دستگاه، به محیط شبیه به محیط ویندوز دسترسی داشته باشند. در این تبلت، برنامه‌ها همگی به‌صورت پنجره‌ای و شناور اجرا می‌شوند و شما می‌توانید در مقایسه با تبلت‌های اندرویدی سنتی، به‌مراتب استفاده حرفه‌ای‌تری از گلکسی تب ۴ داشته باشید.

    کروم او اس (Chrome OS)

    وقتی از تبلت‌ها صحبت می‌شود، فوراً دو چیز به ذهنمان خطور می‌کند؛ تبلت‌های ویندوزی مایکروسافت که تجربه‌ حرفه‌ای را در قالب دستگاهی در قد و قواره تبلت برایمان به ارمغان می‌آورد و آیپد‌های اپل که به‌لطف اکوسیستم نرم‌افزاری پویا، بهترین تجربه تبلت‌گونه را با خود به‌همراه دارند.

    با‌این‌حال نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که نه تبلت‌های سرفیس می‌توانند مصارف عادی کاربران که در دسته‌بندی تبلت قرار می‌گیرند، به‌خوبی پوشش دهد و نه آیپد‌های اپل قادر به ارضا خواسته‌های حرفه‌ای کاربرانشان هستند.

    خوشبختانه گوگل با تجربه‌ای که از سیستم‌عامل اندروید حاصل کرده است، ساخت سیستم‌عامل جدیدی را شروع کرده که از آن با نام کروم او اس یاد می‌شود. این سیستم‌عامل که فعلاً حضور پررنگی در دنیای تبلت‌ها نداشته، به‌نظر می‌رسد که می‌خواهد هر دو نیاز فوق را در قالب یک دستگاه برطرف سازد.

    فعلاً تبلت‌های کروم به ساخته‌های خودِ گوگل خلاصه می‌شوند؛ اما به‌نظر می‌رسد که در آینده‌ نزدیک شاهد عرضه‌ تبلت‌های بیشتری با سیستم‌عامل یادشده باشیم.

    در استفاده عادی از تبلت‌های کروم، با رابط‌کاربری مشابه با تبلت‌های کنونی بازار مواجه می‌شویم که معمولاً فهرستی از اپلیکیشن‌ها را نمایش می‌دهند؛ اما درست زمانی که ماوس و کیبورد را به دستگاه متصل می‌کنیم، ناگهان تغییرات رابط‌کاربری توجهمان را به خود جلب می‌کنند.

    با اتصال ماوس و کیبورد به تبلت، گویی با یک رایانه‌ قابل‌حمل روبرو هستیم. برنامه‌های به صورت پنجره‌هایی شناور روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شوند. چنین تغییری فرصتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا کارها را سریع‌تر و در محیطی حرفه‌ای‌تر انجام دهند.

    با‌این‌وجود، اگر توضیحات فوق شما را جذب این دستگاه‌ها کرده، بهتر است اندکی صبر کنید. فعلاً دستگا‌ه‌های زیادی با سیستم‌عامل کروم او اس در بازار وجود ندارد و نمونه‌ عرضه‌شده توسط گوگل نیز از برخی مشکلات رنج می‌برد.

    مشخصاً گوگل با کروم او اس آینده را هدف قرار داده است. آن‌ها قصد دارند در آینده‌ نزدیک، شرکای خود را به عرضه تبلت با سیستم‌عامل کروم راضی کنند تا بازیگر چهارمی نیز به دنیای تبلت‌ها قدم بگذارد.

    آی‌او‌اس (iOS)

    آیپد پرو 2018 / iPad Pro 2018

    آی‌او‌اس نام سیستم‌عامل اختصاصی شرکت اپل است که در آیفون‌ها و آیپد‌های این شرکت مورداستفاده قرار می‌گیرد. باتوجه به اینکه اپل تنها از این سیستم‌عامل برای دستگاه‌های ساختِ خود استفاده می‌کنند، بهینگی و پشتیبانی بلندمدتی را از آن شاهد هستیم که در سیستم‌عامل‌های رقیب کمتر دیده می‌شود.

    در نگاه نخست شاید نتوان تفاوت‌های موجود بین آی‌او‌اس آیپد با آیفون را متوجه شد؛ اما همینکه کمی به جزئیات وارد می‌شوید، ساختار متفاوت این سیستم‌عامل روی تبلت‌های اپل آشکار می‌شود.

    توسعه‌ اختصاصی آی‌او‌اس توسط اپل این امکان را در اختیار آن‌ها قرار داده تا سیستم‌عاملشان را به هر شیوه‌ای که می‌پسندند، روی دستگاه‌های مختلف خود پیاده‌سازی کنند.

    یکی از تفاوت‌های آیپد با تبلت‌های اندرویدی به اپلیکیشن‌های آن مربوط می‌شود. در حالی که تبلت‌های اندرویدی از نسخه‌ بزرگنمایی‌شده اپلیکیشن‌هایی بهره می‌برند که روی گوشی‌های هوشمند نیز شاهدشان هستیم، آیپد شیوه دیگری را در پیش گرفته است.

    تمامی اپلیکیشن‌هایی که برای آیپد در دسترس قرار می‌گیرند، به صورت اختصاصی برای سایز بزرگ نمایشگر این دستگاه‌ها بهینه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر ارتقاء کیفیت بصری اپلیکیشن‌ها، شاهد قابلیت‌های جدیدی باشیم که روی نسخه منتشرشده برای آیفون‌ها شاهد آن‌ها نیستیم.

    جدا از این مسئله، برخی از اپلیکیشن‌ها نیز به‌صورت اختصاصی برای آیپدها توسعه داده می‌شوند؛ بدین مفهوم که دارندگان گوشی‌های آیفون قادر به دریافت آن‌ها نیستند. معمولاً این‌دسته از اپلیکیشن‌ها روی کاربران حرفه‌ای تمرکز دارند که استفاده سنگین‌تری از آیپد می‌برند.

    برخی از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای آیپد را می‌توانید با شرح کارکردشان در فهرست زیر مشاهده کنید:

    • Procreate: اپلیکیشنی برای هنرمندان دیجیتال که بهترین امکانات را برای رسم و طراحی فراهم می‌آورد
    • Coda: اپلیکیشن برای توسعه‌دهندگان وب که امکان اجرا کدها در محیط آیپد را به‌ارمغان می‌آورد.
    • مجموعه نرم‌افزاری آفیس: مجموعه‌ای همه‌کاره برای ساخت اسلایدشو، فایل‌های متنی و فایل‌های اکسل
    • Affinity Photo: برنامه حرفه‌ای ویرایش عکس و طراحی
    • iMovie: برنامه‌ای حرفه‌ای برای ویرایش قدرتمند فیلم و ویدیو

    اگر خواهان این هستید که در کنار صفحه‌نمایشی بزرگ و محیطی جذاب برای گشت‌و‌گذار در وب و تماشای فیلم و سریال، دستگاه را همواره همراه خود داشته باشید که به انجام کارهای تقریباً حرفه‌ای نیز قادر باشد، آیپد‌ بهترین گزینه‌ شما خواهد بود.

    انواع تبلت اپل را ببینید

    ویندوز ۱۰

    سرفیس پرو 6 / Surface Pro 6

    ورود ویندوز ۱۰ به دنیای تبلت‌ها را شاید بتوان آغاز عصر جدیدی در حوزه‌ رایانش شخصی دانست. مایکروسافت با عرضه‌ تبلت‌های سرفیس، جانی دوباره به بازار تبلت‌ها داد و انتظارات کاربران از این دستگاه‌ها را تا حد زیادی بالا برد. اجرای ویندوز ۱۰ روی این دستگاه‌ها، خود گواهی بر حوزه کارکرد آن‌ها بود.

    تبلت‌های ویندوزی آن دسته از کاربرانی را هدف قرار داده بودند که همواره به دستگاه سبک‌تر و لپ‌تاپ‌ها؛ اما به همان اندازه حرفه‌ای نیاز داشتند.

    باتوجه به کارکرد قدرتمند سرفیس‌ها، از آن‌ها با نام دستگاه‌های ۲ در ۱ نیز یاد می‌شود. منظور از دستگاه‌های ۲ در ۱، دستگاه‌هایی هستند که در قالب یک تبلت، کارهای در حد‌ و اندازه‌های یک لپ‌تاپ را انجام می‌دهند.

    جنبشی که مایکروسافت با این محصولات به راه انداخت، شرکت‌های بزرگی چون اپل را نیز به تکاپو انداخت تا با آیپد‌های سری پرو، به نبرد با سرفیس‌های مایکروسافت برود. علیرغم قدرت بالا آیپد پرو، همچنان شاهد یکه‌تازی مایکروسافت در حوزه دستگاه‌های ۲ در ۱ هستیم.

    همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، تبلت‌های ویندوزی چیزی بین یک تبلت و لپ‌تاپ هستند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که این دستگاه‌ها در هر دو قالب یادشده، به صورت تمام‌و‌کمال و عالی ظاهر شوند. به‌سبب استفاده از درگاه‌های USB که در دیگر تبلت‌ها دیده نمی‌شود و همچنین سخت‌افزار قدرتمند، ضخامت دستگاه در مقایسه با تبلت‌های مرسوم اندکی بیشتر است.

    از آنجایی که اکثر کاربران با ویندوز آشنا هستند، قطعاً ذهنیت شفافی درباره‌ کارکرد این سیستم‌عامل دارند؛ با‌این‌حال برای آن‌دسته از کاربرانی که ممکن است تجربه‌ کمتری با ویندوز داشته باشند، باید گفت ویندوز برنامه‌های حرفه‌ای چون فتوشاپ (ویرایش عکس و رسم)، افترافکت (ویرایش فیلم و ساخت جلوه‌های ویژه) و بسیاری نمونه دیگر را در اختیارتان قرار می‌دهد که قدرت بالایی را ارائه می‌کنند.

    از دیگر ویژگی‌های ویندوز ۱۰ روی تبلت‌ها می‌توان به چندوظیفگی حرفه‌ای، نمایش برنامه‌های به‌صورت پنجره‌ای، امکان اتصال ماوس و کیبورد و پشتیبانی از درگاه‌های اتصالی نظیر USB اشاره کرد.

    انواع تبلت‌های مایکروسافت را ببینید

    سخت‌افزار

    برای خرید هر دستگاه الکترونیکی، باید توجه ویژه‌ای به سخت‌افزار داشت. اگر خواهان کارایی بالا از تبلت‌تان هستید، چاره‌ای جز پرداخت هزینه بیشتر برای خرید دستگاه‌های بالارده بازار ندارید. بی‌شک این ضرب‌المثل را که «هرچه‌‌قدر پول بدی، آش می‌خوری» را شنیده‌اید و خب، باید گفت که درست به‌مانند هر محصول دیگری، تبلت‌ها نیز از این قائده مستثنی نیستند.

    در دنیای تبلت‌های اندرویدی، پردازنده‌های شرکت کوالکام حکم‌فرما هستند. این پردازنده‌ها که با نام اسنپدراگون بازاریابی می‌شوند، در رده‌های مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از این رده‌ها، نماینگر قدرت دستگاه هستند.

    در ادامه سری پردازنده‌های ساخته‌شده توسط کوالکام را برای شما فهرست خواهیم کرد:

    • اسنپدراگون سری ۲۰۰: این سری برای دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه و پایین‌رده مورداستفاده قرار می‌گیرد و توان چندان بالایی را ارائه نمی‌کند.
    • اسنپدراگون سری ۳۰۰: این سری نیز برای دستگاه‌های پایین‌رده استفاده می‌شود. نسبت به سری ۲۰۰، توان‌ سخت‌افزاری اندکی بهبود یافته است.
    • اسنپدراگون سری ۴۰۰: این سری از تراشه‌ها هم در دستگا‌ه‌های میان‌رده و هم در دستگاه‌های پایین‌رده استفاده می‌شود. کوالکام به‌سبب استفاده از معماری ۶۴ بیتی در این تراشه‌ها، توان سخت‌افزاری را نسبت به دو سری قبلی افزایش داده است.
    • اسنپدراگون سری ۵۰۰، ۶۰۰ و ۷۰۰: در این سه سری، کوالکام تمرکز خود را روی دستگاه‌های میان‌رده گذاشته است. با خرید دستگاه‌هایی که از این سری تراشه‌ها استفاده می‌کنند، برای استفاده عادی یا اندکی بیشتر از معمول، با هیچ مشکل و کندی سرعتی مواجه نمی‌شوید.
    • اسنپدراگون سری ۸۰۰: در این سری، تمرکز تنها روی دستگاه‌های بالارده و پرچمدار است که معمولاً قیمت بالایی دارند. با خرید دستگاه‌هایی که از تراشه‌های این سری استفاده می‌کنند، دستگاه شما از لحاظ سرعت در بالاترین جایگاه قرار می‌گیرد.

    باتوجه به فهرست فوق، اگر خواهان کارایی بالایی هستید، به‌دنبال تبلتی باشید که حداقل از اسنپدراگون سری ۶۰۰ استفاده کند.

    در آن‌سو قضیه برای آیپدها به‌طور کلی متفاوت است. اپل تمامی پردازنده‌های مورداستفاده در آیپد و آیفون‌ها را اختصاصاً تولید می‌کند. هم‌اکنون در آیپد پروهای سال ۲۰۱۸، اهالی اپل از پردازنده‌ A12X استفاده کرده‌اند که از منظر قدرت پردازشی، بسیاری از لپ‌تاپ‌های مرسوم بازار را نیز پشت سر می‌گذارد.

    تبلت‌های ویندوزی نیز به‌دلیل تفاوت کلی در معماریشان، از پردازنده‌های ساخت اینتل یا AMD استفاده می‌کنند. این پردازنده‌ها در مقایسه با پردازنده‌های مورداستفاده در دستگاه‌های اندرویدی و آی‌او‌اسی، انرژی بیشتری را مصرف می‌کنند؛ درعوض، کاربران می‌توانند در چنین محصولات کارها را با قدرت و سرعت بیشتری انجام دهند؛ کارهایی نظیر ویرایش حرفه‌ای فیلم و عکس، اجرای برنامه‌های سنگین و چیزهایی از این دست!

    تبلت‌ کودکان

    تبلت کودکان

    دسته‌ای از تبلت‌ها را می‌توان در بازار یافت که به‌طور خاص برای کودکان ساخته می‌شوند.  این تبلت‌ها که معمولا از ظاهری فانتزی بهره می‌برند معمولا نهایتاً اندازه‌ای ۹ اینچی دارند تا برای استفاده کودکان مناسب باشند.

    تولیدکنندگان تبلت‌های اینچنینی معمولاً دستگاه خود را با مجموعه‌ای از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های یادگیری مخصوص کودکان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند؛ همچنین به‌دلیل تهدید‌های موجود در دنیای اینترنت برای کودکان، والدین می‌توانند از طریق بخش تنظیمات محدودیت‌هایی را برای استفاده از تبلت تنظیم کنند تا از آسیب‌های فضای مجازی بر سلامت روان فرزندانشان جلوگیری به‌عمل آورند.

    تنظیمات والدین به پدرها و مادرها اجازه می‌دهد تا فعالیت جزءبه‌جزء فرزند خویش را زیر نظر داشته باشند؛ از‌این‌رو، اگر به‌دنبال خرید تبلت مختص کودکتان هستید، بهتر از به‌جای انتخاب محصولاتی که طیف بزرگسالان را هدف قرار می‌دهند، به‌دنبال این دستگاه‌ها بروید.

    موارد جانبی

    فارغ از موارد فوق، نکات دیگری نیز وجود دارد که احتمالاً برای عده‌ای از کاربران مهم شمرده می‌شوند؛ نکاتی از قبیل کیفیت دوربین، پشتیبانی از قلم هوشمند، صفحه‌کلید و...!

    دوربین

    ممکن است برای بسیاری از افراد، دوربین و کیفیت بالای آن نقش مهمی در خرید یک تبلت ایفا کند؛ با‌این‌حال اگر با خرید یک تبلت انتظار دارید که به دوربین با کیفیت بالا برای عکس‌برداری دست پیدا کنید، باید به شما بگوییم که معمولاً سازندگان تبلت، این‌روزها تمرکز خود را به‌جای دوربین روی موارد دیگری نظیر بهینه‌سازی نرم‌افزار، سخت‌افزار و ارائه‌ ویژگی‌های جدید برای کاربران حرفه‌ای معطوف کرده‌اند.

    اگرچه در تبلت‌هایی نظیر آیپد‌ها و بالارده‌های اندرویدی می‌توانید به دوربین خوبی دست پیدا کنید؛ اما توانایی عکس‌برداری این دستگاه‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه نخواهد بود.

    بنابراین در زمینه عکس‌برداری، کیفیت عکس‌ها در تبلت‌های جدید را می‌توان مطلوب و قابل‌قبول ارزیابی کرد.

    باتری

    باتری برای هر دستگاهی بسیار مهم است و تبلت‌ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. باتوجه به نوع استفاده از تبلت‌ها که بیشتر حول محور سرگرمی و تماشای فیلم و وب‌گردی می‌چرخد، باید توجه داشته باشید که تبلت خریداری شده از منظر قدرت شارژدهی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد.

    از این جهت که اندازه تبلت‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند بزرگتر است، سازندگان می‌توانند حجم بزرگتری از باتری را در این دستگاه‌ها به کار بگیرند.

    برای بیان ظرفیت شارژدهی یک باتری از اصطلاح میلی‌آمپر ساعت (mAh) استفاده می‌شود. هرچه عددی که در مقابل این اصطلاح قرار می‌گیرد، بیشتر باشد، طبیعتاً زمان کارکردِ دستگاه با یک‌بار شارژ نیز بیشتر خواهد بود.

    معمولاً در تبلت‌ها حداقل شاهد استفاده از باتری‌هایی با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هستیم؛ اما این رقم بنا به سلیقه‌ تولیدکننده و اندازه صفحه‌نمایش می‌تواند متغیر باشد. به‌عنوان نمونه در مدل‌های مختلف آیپد‌های اپل معمولاً از باتری با ظرفیتی بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌شود.

    در شارژدهی یک باتری عوامل بسیاری دخیل هستند که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به سایز نمایشگر، حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش و کیفیت اشاره کرد. هرچه موارد یادشده به سمت بیشتر میل داشته باشند، طبعاً باتری نیز سریع‌تر انرژی خود را از دست می‌دهد.

    قلم و کیبورد

    باتوجه به اینکه تبلت‌ها در طول سال‌های اخیر توانسته‌اند از منظر ارائه ویژگی‌هایی متناسب با مصارف حرفه‌ای، گام‌های اساسی را بردارند، لوازم جانبی جدیدی نیز راه خود را به این دستگاه‌‌ها باز کرده‌اند.

    قلم و کیبورد دو وسیله جانبی مفیدی هستند که می‌توانند استفاده شما از تبلت‌ها را به‌طرز خوشایندی ارتقاء دهند.

    اگر به‌ طراحی علاقه‌مند هستید یا دوست دارید جزوه‌های خود در دانشگاه را به‌صورت دیجیتال از طریق قلم درون تبلت خود یادداشت کنید، قلم هوشمند قطعاً برای شما مفید خواهد بود؛ افزون بر این موضوع، اگر کاری مرتبط با نوشتن دارید و همواره در تلاش‌ هستید تا در طول مسافرت، دستگاهی سبک با قابلیت نوشتار مناسب به‌همراه خود داشته باشید، تبلت‌ها با کیبورد‌های بلوتوثی ترکیب فوق‌العاده کارآمدی را برای شما خواهند ساخت.

    انواع قلم تبلت را ببینید

    پورت‌ها

    پورت‌ها یکی از بخش‌های مهم هر دستگاه الکترونیکی محسوب می‌شوند. پورت‌ها تفاوت میان یک تبلت و یک لپ‌تاپ را رقم می‌زنند. درحالی که شما در لپ‌تاپ به طیف گسترده‌ای از پورت‌ها برای اتصال فلش، صفحه‌کلید و... دسترسی دارید؛ اما این موضوع در دنیای تبلت‌ها اکثراً محدود به یک پورت می‌شود.

    در این میان، تبلت‌های ویندوزی به‌لطف سیستم‌عامل ویندوز و کاربرد حرفه‌ای‌تر خود نسبت به رقبای اندرویدی و آی‌او‌اسی، به شما امکان دسترسی به پورت‌های بیشتری را می‌دهد.

    اگر از خرید تبلت قصدتان این است تا در جلسات یا ارائه‌های دانشگاهی از تبلت خود استفاده کنید و آن را به ویدیو پروژکتور متصل سازید، بهتر است به‌سراغ تبلت‌هایی باشید که پورت مینی‌دیسپلی را درون خود جای داده‌اند یا اینکه از آن در قالب یک تبدیل پشتیبانی می‌کنند.

    علاوه‌بر‌این، اگر تمایل دارید تا از طریق کارت‌های حافظه جانبی، مقدار حافظه‌ ذخیره‌سازی دستگاه را افزایش دهید، باید به دنبال دستگاهی باشید که از درگاه کارت میکرو اس‌دی (microSD) پشتیبانی به‌عمل آورد.

    پورت‌ها در تبلت‌های آیپد و اندرویدی عموماً به همان پورت شارژ خلاصه می‌شود و اگر قصد اتصال وسیله جانبی دیگری به این پورت‌ داشته باشید، به‌ناچار باید به تبدیل‌ها روی بیاورید که هزینه‌ای اضافی را روی دستتان می‌گذارند.

    این‌روزها استفاده از پورت USB Type-C‌ در بین سازندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت بسیار مرسوم است. اینگونه پورت‌ها علاوه بر اینکه فضای کمتری را در بدنه اشغال می‌کنند، سرعت انتقال داده بالاتری نیز دارند.

    جمع‌بندی

    خرید هر دستگاهی بیش‌از همه‌چیز، به‌ سلیقه خریدار و نیازهایش بستگی دارد. طبیعی است که ما هرگز نمی‌توانیم نیازهایتان را بهتر از خودتان درک کنیم؛ اما اگر هنگام خرید تبلت، شاخصه‌های فوق را در نظر داشته باشید، قطعاً می‌توانید با ذهنی آگاه بر شرایط و نیازهایتان، خریدی مناسب را انجام دهید. دیدگاه خود را در‌این‌باره با ما و دیگر کاربران درجه به اشتراک بگذارید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید