هرآنچه باید درباره انواع رنگ طلا بدانید

هرآنچه باید درباره انواع رنگ طلا بدانید
راهنمای مطالعه

    شاید شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر تصور می‌کنید که همه طلاها باید زرد یا سفید باشند و بنابراین طلاهای رنگی تقلبی هستند، اما این‌طور نیست. در این مطلب درباره انواع رنگ طلا و تفاوت آنها صحبت خواهیم کرد.

    طلا در چه رنگ‌هایی وجود دارد؟

    زنجیز طلا باشد با انگشتر، ازآنجاکه طلای خالص فلزی نرم است، برای استحکام و ماندگاری بیشتر آن را با فلزاتی نظیر نقره و مس آلیاژ می‌کنند. هر نوع فلز رنگ متفاوتی به طلا خواهد داد. با انتخاب انواع رنگ طلا، می‌توانید به جواهرات‌تان تنوع بدهید. حتی می‌توانید رنگ‌های مختلف طلا را با لباس‌های مختلف ست کنید.

    همه طلاهای رنگی آلیاژ هستند. حتی طلای زرد هم آلیاژ است مگر آنکه طلای خالص ۲۴ عیار باشد.

    طلا در اصل به شش رنگ متفاوت زرد، سفید، صورتی، سبز، سیاه و بنفش در بازار موجود است.

    عیار طلا نقش مهمی در رنگ آن دارد

    عیار طلا به درصد خلوص طلا گفته می‌شود. به جز طلای خالص، سایر طلاها با درصد معینی از فلزات دیگر مخلوط شده‌اند:

    • طلای ۲۴ عیار طلای خالص است؛
    • طلای ۱۸ عیار، ۱۸ قسمت طلا و ۶ قسمت آن از فلزهای دیگر است؛
    • طلای ۱۴ عیار حاوی ۱۴ قسمت طلا و ۱۰ قسمت فلزهای دیگر است؛
    • طلای ۱۲ عیار حاوی ۱۲ قسمت طلا و ۱۲ قسمت فلزات دیگر است؛
    • طلای ۱۰ عیار حاوی ۱۰ قسمت طلا و ۱۴ قسمت فلزات دیگر است.

    جواهرسازان با انتخاب مقادیر تصادفی از فلزات مختلف در عیارهای طلا به جز ۲۴ عیار، می‌توانند رنگ‌های متفاوت و منحصربه‌فردی ایجاد کنند.

    [related]19412[/related]

    طلای زرد

    انواع رنگ طلا - طلای زرد

    طلای طبیعی در اصل زرد رنگ است. هر چه عیار طلا بالاتر باشد رنگ زرد طلا پررنگ‌تر است. سبک طلای زرد کلاسیک است و در ساخت انواع مختلفی از جواهرات از گوشواره ساده گرفته تا گردنبند، دستبند، حلقه و انگشتر کاربرد دارد. معمولا طلای زرد محبوب‌ترین نوع طلاست.

    طلای سفید

    انواع رنگ طلا - طلای سفید

    طلای سفید از مخلوط طلا با نیکل، مس و روی ساخته می‌شود. این فلزات رنگ سفید به طلا می‌دهند. گاهی اوقات طلای سفید را با فلزاتی نظیر رودیوم (rhodium) روکش می‌کنند تا رنگ طلا سفیدتر و درخشان‌تر به نظر بیاید. ازآنجاکه برخی افراد به نیکل حساسیت دارند، به‌جای نیکل از پالادیوم (از گروه فلزات پلاتین) استفاده می‌شود. پلاتین از نیکل گران‌تر است اما احتمال اینکه واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند کمتر است. اگر از پالادیوم در طلای سفید استفاده شود، دیگر نیازی به روکش رودیوم نیست زیرا پالادیوم نوعی رنگ خاکستری به طلا می‌دهد. معمولا روکش رودیوم وقتی ساییده می‌شود طلا به نظر زرد کدر می‌رسد.

    طلای سفید هم مانند طلای زرد در ساخت انواع جواهر کاربرد دارد. قیمت طلای سفید با طلای زرد فرقی ندارد و هم در طلافروشی‌ها و هم به صورت آنلاین می‌توانید آن را تهیه کنید.

    مشاهده پرفروش‌ترین دستبندهای طلا

    طلای صورتی (رزگلد)

    انواع رنگ طلا - رزگلد یا طلای صورتی

    رزگلد که به آن طلای صورتی یا سرخ هم می‌گویند، از آلیاژ طلا با مس به دست می‌آید. علت رنگ صورتی طلا وجود مس است. هرچه مس به‌کاررفته بیشتر باشد، رنگ طلا قرمزتر به نظر می‌رسد و هرچه مقدار مس کمتر باشد رنگ طلا صورتی‌تر است.

    با رزگلد می‌توان انواع جواهرات را ساخت. رزگلد نسبت به طلای زرد و سفید امروزی‌تر است و در طلافروشی‌ها می‌توانید آن را خریداری کنید. قیمت آن با طلای زرد و سفید فرقی ندارد.

    طلای سبز

    ption id="attachment_19822" align="alignnone" width="850"]انواع رنگ طلا - طلای سبز در قسمت برگ این جواهر از طلای سبز استفاده شده است

    طلای سبز را با اضافه‌کردن نقره به طلا می‌سازند. در ترکیب این نوع طلا اصلا مس وجود ندارد. طلای سبز غیرمعمول‌تر از رنگ‌های دیگر طلاست و اغلب از آن برای تکمیل طرح‌هایی که در طلا به‌کاررفته است استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال در جواهراتی که در طرح آنها برگ وجود دارد طلای سبز می‌تواند برای برگ‌ها به کار رود. امروزه خیلی‌ها از طلای سبز برای حلقه ازدواج استفاده می‌کنند.

    طلای سیاه

    انواع رنگ طلا - طلای سیاه

    طلای سیاه طلایی است که از یک لایه روکش روتنیوم (ruthenium) روی آن استفاده می‌کنند تا استحکام بیشتری پیدا کند. البته رنگ مشکی یا قهوه‌ای سیر مایل به خرمایی را می‌توان با استفاده از آلیاژ طلا با مس به همراه سولفید پتاسیم هم به دست آورد.

    از طلای سیاه برای گوشواره، گردنبندهای ساده و حلقه‌های الماس استفاده می‌کنند. قیمت این طلا هم با توجه به وزن و طراحی آن متفاوت است.

    مشاهده محبوب‌ترین گردنبندهای طلا

    روش‌های دیگر برای تهیه طلای سیاه

    گاهی وقت‌ها طلای سیاه فقط یک آلیاژ معمولی طلاست که با روکش رودیوم رنگی یا پوشش فلزی دیگر رنگ سیاه به خودش گرفته است.

    روش دیگر برای ساخت طلای سیاه اکسیداسیون فلز و سپس اضافه‌کردن یک زنگار یا پاتینا به فلز است. البته روش‌های دیگری هم هست؛ اما هیچ‌یک از این روش‌ها دائمی نیستند. سطح پوشش طلای سیاهی که با این روش‌ها به دست آمده است به‌مرور زمان از بین می‌رود.

    طلای بنفش

    انواع رنگ طلا - طلای بنفش

    طلای بنفش را از مخلوط‌کردن طلا با آلومینیوم و ایندیوم به دست می‌آورند. این طلا کمی نرم است و به‌همین‌دلیل معمولا از آن در طرح‌های پیچ‌درپیچ به همراه طلاهای محکم‌تر استفاده می‌کنند.

    طلای بنفش نسبت به طلاهای دیگر فانتزی‌تر است و هنوز آن‌طور که باید و شاید، به طلافروشی‌ها راه پیدا نکرده است. بااین‌حال ممکن است در برخی جواهرفروشی‌ها آن را پیدا کنید یا اینکه می‌توانید آن را سفارش بدهید. معمولا در ساخت حلقه، گردنبند، سنجاق‌سینه و دستبند در کنار طلاهایی با رنگ دیگر به کار می‌رود.

    نکاتی درباره انواع رنگ طلا

    • مقدار طلای موجود در یک جواهر صرف‌نظر از رنگ آن همان قیمت را دارد، یعنی قیمت طلا به وزن و جزئیات کاری که روی آن انجام شده است بستگی دارد. تفاوت رنگ فقط به‌دلیل آلیاژی است که با طلا مخلوط شده است. بنابراین طلای رنگی به اندازه طلای زرد باارزش است.
    • ازآنجاکه نرخ طلا به‌شکل مداوم در حال تغییر است بنابراین هر وقت می‌خواهید طلا بخرید باید درباره قیمت روز آن تحقیق کنید.
    • ازآنجاکه نقره به‌مرور زمان تیره می‌شود، طلای سبز که نقره در آن به کار رفته است، با گذشت زمان کمی تیره‌تر خواهد شد.
    • ساخت آلیاژها کار ساده‌ای نیست. متخصصان این کار قبل از ایجاد آلیاژهای جدید، ابتدا درنظر می‌گیرند که فلزات مختلف چگونه با هم واکنش نشان می‌دهند. اضافه‌کردن یا کم‌کردن بیش‌ازحد یک فلز می‌تواند آلیاژ را شکننده‌تر یا سخت‌تر کند. برخی از مواد تشکیل‌دهنده ممکن است به نرم‌شدن بیش‌ازحد مخلوط منجر شود. در هر حالت کار با چنین آلیاژی و فرم‌دادن آن کار دشواری خواهد بود.
    • متخصصان ذوب فلز (متالورژیست‌ها) برای ایجاد ترکیبی جذاب، بادوام و محکم ابتدا با مقادیر بسیار کم شروع می‌کنند و با تنظیم دقیق مقدار هر فلز سعی می‌کنند مخلوطی به دست آورند که بتوانند به‌راحتی از آن در قطعات جواهر استفاده کنند.

    شما از کدام رنگ طلا بیشتر استقبال می‌کنید؟ آیا طلای زرد و سفید کلاسیک را می‌پسندید یا طرفدار رنگ‌های مد روز هستید؟ لطفا در دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.

    محبوب‌ترین پابندهای طلا

    [see_also]19224[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید