برای خرید شکلات تلخ حتما این نکات را بدانید

برای خرید شکلات تلخ حتما این نکات را بدانید
راهنمای مطالعه

    از مزایای خوردن شکلات تلخ، بسیار گفته‌اند و شنیده‌ایم؛ اما امروز در این مطلب برایتان از نکات مهمی گفته‌ایم که باید قبل از خرید شکلات تلخ بدانید.

    خرید شکلات تلخ

    شکلات تلخ از ترکیب چربی و شکر و اضافه‌کردن آنها به کاکائو درست می‌شود و معمولا فاقد شیر است. اگر میزان کاکائوی به‌کاررفته در شکلاتی، ۷۰ درصد یا بیش از آن باشد، شکلات در دسته‌بندی شکلات‌های تلخ قرار می‌گیرد. شکلات‌های تلخ به خاطر داشتن سطح بالای آنتی‌اکسیدان معروفند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حتی میزان آنتی‌اکسیدان موجود در آنها از بعضی میوه‌ها نظیر بلوبری هم بیشتر است.

    تحقیقات و پژوهش‌های علمی دیگری هم دربارهٔ شکلات تلخ انجام شده است. آنها هم نشان می‌دهند که خرید شکلات تلخ و مصرف آن می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد و مثلا باعث کاهش بیماری‌های قلبی و بهبود عملکرد مغز شود.

    در خرید شکلات تلخ باید به دنبال چه محتویاتی در آن باشید؟

    اگر قصد خرید شکلات تلخ دارید باید بدانید که هر چقدر مواد به‌کاررفته در آن کمتر باشد یعنی از تنوع کمتری برخوردار باشد، بهتر است. پودر کاکائو، دانه‌های کاکائو یا کره‌کاکائو از پایه‌های اصلی ساخت شکلات تلخ هستند.

    گاهی بعضی مواد مانند طعم‌دهنده‌ها یا مواد جانبی دیگر به کاکائو اضافه می‌شوند تا عطر و مزهٔ بهتری به کاکائو بدهند و علاوه بر آن، ماندگاری آن را بیشتر کنند. برخی از این مواد اضافی و جانبی روی کیفیت شکلات اثرات منفی می‌گذارند. مواد زیر را نگاه کنید. این مواد اصولا نباید در شکلات‌های تلخ باکیفیت استفاده شوند:

    شکر

    بعضی از شکلات‌های تلخ حاوی کمی شکرند تا تلخی بیش از حدشان آزاردهنده نباشد. البته به سختی می‌توان به سراغ خرید شکلات تلخ رفت و در آن شکر پیدا نکرد. چون بیشتر برندها ترجیح می‌دهند تا شکلات را طوری درست کنند که قابل‌خوردن باشد. اما باید در خرید شکلات روی بستهٔ آن را نگاه کنید و ببینید که شکر را به عنوان نخستین مادهٔ سازنده قید کرده‌اند یا آخرین.

    اگر همان نخستین گزینه، شکر بود شاید بشود تا حدی مطمئن شد که این شکلات از درجه خلوص اندکی برخوردار است. اما معرفی شکر به عنوان مادهٔ سازنده بعد از مواد دیگر نشان‌دهنده این است که تولیدکننده به ارزش حفظ تلخی شکلات برای خالص‌ نگه‌داشتن آن واقف است.

    لسیتین

    لسیتین هم از آن موادی است که استفاده از آنها در شکلات تلخ اختیاری است. بسیاری از شکلات‌های معمولی بازار حاوی این ماده هستند و برای‌شان نقش امولسیفایر را دارد. در واقع، نقش آن جلوگیری از دلمه‌شدن کاکائو و کره کاکائو و حفظ انسجام طعم‌های افزودنی در ترکیب شکلات است. این ماده برای ساخت شکلات تلخ ضروری نیست و وجود آن در محصولی که انتخاب می‌کنید، نشان می‌دهد که با برندی طرف هستید که چندان به شیوهٔ تهیه شکلات تلخ واقف نیست یا به آن توجهی ندارد.

    شیر

    خرید شکلات تلخ

    شکلات تلخ باکیفیت به هیچ‌وجه حاوی شیر نیست. شاید کمی چربی شیر به آن اضافه شود اما خود شیر خیر. گاهی‌اوقات، چربی شیر برای نرم‌تر شدن و بهبود طعم شکلات به آن اضافه می‌شود. اگر در هنگام خرید شکلات تلخ در میان محتویات سازندهٔ آن، چشمتان به جمال شیر روشن شد باید کمی به کیفیت و خلوص شکلات شک کنید.

    طعم‌دهنده‌ها

    وجود طعم‌دهنده‌های مختلف در شکلات تلخ هم ضرورتی ندارد. در واقع، اضافه‌شدن چنین چیزهایی می‌تواند روی کیفیت شکلات تلخ به عنوان ماده‌ای مفید برای بدن اثر بگذارد. از رایج‌ترین طعم‌دهنده‌هایی که می‌توان در شکلات تلخ استفاده کرد، وانیل است. اگر در هنگام خرید شکلات تلخ طعم‌دهنده را در میان ترکیبات دیدید، کارتان برای تحلیل کیفیت آن محصول دشوار می‌شود.

    چون روی بسته‌بندی محصولات فقط این نکته قید می‌شود که حاوی طعم‌دهنده است یا خیر. اما اطلاعاتی دربارهٔ اینکه طعم‌دهنده‌های موجود در شکلات، طبیعی‌اند یا مصنوعی ارائه نمی‌شود. اگر طعم‌دهنده‌ها طبیعی باشند، اثرات منفی کمتری روی کیفیت شکلات تلخ می‌گذارند. اگر به سراغ خرید محصولات ارگانیک بروید و شکلات تلخی ارگانیک استفاده کنید، دیگر خیالتان از بابت مصنوعی‌نبودن طعم‌دهندهٔ موجود در شکلات راحت خواهد شد.

    مشاهده پرفروش‌ترین شکلات‌های تلخ

    و اما ماده ممنوعه:

    چربی ترانس

    دور شکلات‌های تلخ حاوی چربی ترانس را خطی پررنگ بکشید. چربی ترانس از آن موادی است که مشکلاتی از جمله بیماری‌های قلبی مختلف را به وجود می‌آورد. البته وجود این چربی در شکلات‌های تلخ معمولا رایج نیست اما بعضی از شرکت‌ها برای افزایش ماندگاری و یک‌دست شدن شکلات (یعنی خوب ترکیب‌شدن مواد) از چربی ترانس استفاده می‌کنند.

    برای بررسی اینکه شکلات تلخی که می‌خرید، حاوی چربی ترانس هست یا خیر، مواد سازنده‌ٔ آن را بررسی کنید. اگر روغن‌های هیدروژنه یا نیمه‌هیدروژنه در محتویات دیده شود یعنی شکلات موردنظر چربی ترانس هم دارد.

    بهترین درصد کاکائو در شکلات تلخ چند است؟

    خرید شکلات تلخ

    شکلات‌های تلخ مختلف دارای درصدهای متنوعی از کاکائو هستند. اما شکلاتی باکیفیت‌تر است که کاکائوی موجود در آن ۷۰درصد به بالا باشد. هر چقدر درصد کاکائوی موجود در شکلات بیشتر باشد،‌ میزان آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی‌اش هم بیشتر خواهد بود. شکلات‌هایی که درصد کاکائوی بالاتری دارند، حاوی شکر کمتری هم هستند و این کیفیت‌شان را از نظر سلامت هم افزایش می‌دهد.

    از خرید شکلات‌هایی که در تولیدشان از پودر آلکالایزر استفاده شده هم خودداری کنید. بعضی از کارخانه‌ها در فرایندی موسوم به فرایند هلندی (Dutching)، موادی را به کاکائو اضافه می‌کنند تا شکلات تیره‌تر و تلخی آن هم کمتر شود.

    مطالعات مختلف نشان می‌دهد استفاده از آلکالایزرها باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های کاکائو می‌شود. به همین خاطر، بهتر است به دنبال خرید شکلات تلخ و تیره‌ای باشید که فرایند هلندی روی آن انجام نشده است. روی بسته‌بندی شکلات نگاه کنید و اگر عبارت «فرآوری‌شده با آلکالی» را دیدید، بدانید که شکلات موردنظر تحت فرایند هلندی قرار گرفته است و نباید آن را بخرید.

    این حقایق را درباره شکلات تلخ می‌دانید؟

    خرید شکلات تلخ

    • شکلات تلخ باعث گردش‌خون بهتر و کاهش فشار خون می‌شود.
    • شکلات تلخ از پوست در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب حفاظت می‌کند.
    • شکلات تلخ در بهبود عملکرد مغز نقش دارد.
    • شکلات تلخ  در تنظیم کلسترول هم نقش دارد؛ کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و مانع از اکسیدشدن کلسترول بد می‌شود.
    • شکلات تلخ حاوی مواد مغذی متنوعی مانند منیزیم، مس، فیبر، منگنز، روی، پتاسیم، فسفر و سلنیوم است.

    در آخر

    خرید شکلات تلخ اگر با هدف خوردن یک خوراکی سلامت باشد، حتما نیاز به آگاهی دارد. اگر به سراغ شکلات‌های بی‌کیفیتی بروید که پر از شیر و شکرند و همچنان ادعای تلخ‌بودن دارند، سرتان کلاه خواهد رفت. خوردن شکلات تلخ مفید است اما به شرطی که محصولی باکیفیت بخرید که از مواد مناسب تهیه شده است و چربی‌های مضر و شکر در آن وجود ندارد و به خاطر افزودنی‌های مختلف، مواد مفیدش از بین نرفته‌اند. در خرید شکلات تلخ موفق باشید دوستان!

    محبوب‌ترین شکلات تلخ‌های بازار

    [see_also]19235[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید