۸ نکته مهم برای خرید شیشه شوی

۸ نکته مهم برای خرید شیشه شوی
راهنمای مطالعه

    یکی از مهم‌ترین بخش‌های منزل که اگر تمیز و درخشنده نباشند تمیزی کل خانه به چشم نمی‌آید، شیشه‌ها و پنجره‌ها هستند. محلول شیشه شوی می‌تواند کار طاقت‌فرسای برق‌انداختن شیشه‌ها را راحت کند، به‌شرطی‌که انتخاب درستی داشته باشید. این مطلب به شما در خرید یک شیشه شوی مناسب کمک می‌کند.

    ۱. چند مدل شیشه شوی داریم؟

    تنوع شیشه شوی در بازار بسیار زیاد است و ضرورتی ندارد که حتما از پاک‌کننده‌های چندمنظوره برای تمیزکردن شیشه‌ها استفاده کنید. پاک‌کننده‌های چندمنظوره برای این طراحی شده‌اند که از یک محصول برای تمیزکردن سطوح مختلفی از جمله وسایل چوبی منزل هم استفاده کنید. اما شیشه شوی فقط برای برای یک کار طراحی شده است و آن تمیزکردن شیشه‌هاست. بهترین شیشه شوی آن است که پس از پاک‌کردن روی شیشه‌ها لکه و بخار باقی نگذارد و درخشندگی خاصی به آنها ببخشد.

    انواع اصلی شیشه شوی

    خرید شیشه شوی - اسپری مایع

    دو نوع اصلی شیشه شوی داریم:

    اسپری‌ها و دستمال مرطوب.

    دستمال مرطوب: برای تمیزکردن سریع لکه‌های سطحی در اندازه‌های کوچک مناسب است. با این دستمال‌ها نیازی به حوله یا پارچه ندارید، اما نمی‌توان شیشه‌های بزرگ مانند پنجره‌ها را با آنها پاک کرد. این دستمال‌ها واقعا مقرون‌به‌صرفه نیستند. زیرا برای هر لک کوچک وقتی از آن استفاده کردید، باید آن را دور بیندازید. علاوه برآن این دستمال‌ها نمی‌توانند لکه‌های چسبناک مانند لک چربی را از بین ببرند و بلافاصله رد و لک به جا می‌گذارند. عیب دیگر آنها این است که اگر از بسته‌بندی آنها به‌درستی استفاده نکنید پس از مدتی خشک می‌شوند.

    اسپری‌ها: اسپری شیشه شوی همانی است که بیشتر ما آن را به‌عنوان رایت می‌شناسیم! این اسپری‌ها برای سطوح بزرگ و پنجره‌ها بسیار مؤثرتر از دستمال مرطوب عمل می‌کنند. برای اینکه در درازمدت مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد، می‌توانید بطری‌های بزرگ شیشه شوی را بخرید و هر بار در بطری‌های کوچک آب‌پاش بریزید. با این‌کار مجبور نیستید تا مدت‌ها برای خرید شیشه شوی به مغازه بروید.

    خود اسپری‌ها می‌توانند دو نوع بافت مختلف داشته باشند.

    مشاهده پرفروش‌ترین انواع شیشه‌شوی

    اسپری مایع شیشه شوی

    خرید شیشه شوی - وصل شیشه شوی به شیلنگ

    این نوع از شیشه شوی معمول‌ترین نوع آن است که بیشتر ما با آن آشنا هستیم. شیشه شوی مایع بیشتر در بطری‌های اسپری فروخته می‌شوند، اما بعضی از انواع آن در بازار به‌صورت قوطی‌های آئروسل (شبیه اسپری تافت مو) هم موجودند. شیشه شوی مایع را در بطری‌های چند لیتری هم می‌فروشند که می‌توانید آنها را به شیلنگ آب‌پاش برای تمیزکردن شیشه‌های بیرونی منزل استفاده کنید.

    اسپری فوم شیشه شوی

    خرید شیشه شوی - اسپری فوم

    شیشه شوی فوم که حالت کفی دارد، معمولا در قوطی‌های آئروسل فروخته می‌شود. این فوم‌ها برای تمیزکردن لکه‌های مقاوم‌تر مانند مدفوع پرندگان، رد آب روی درهای حمام و خمیردندان پاشیده و خشک‌شده روی آینه دستشویی بسیار کارامد است. ازآنجاکه فوم بافت پیوسته‌ای دارد، دیگر نیازی نیست نگران چکه‌کردن مایع روی سطوح دیگر باشید. بنابراین می‌توانید مستقیما آن را روی شیشه‌ها اسپری کنید و با پارچه پاک کنید.

    [related]21336[/related]

    ۲. چرا توجه به عنصر فعال شیشه شوی مهم است؟

    روی برچسب بیشتر شیشه شوی‌ها فهرستی طولانی از مواد شیمیایی با عملکردهای مختلف نوشته شده است. ازآنجاکه معمولا در بیشتر شیشه شوی‌های استاندارد از مواد خطرناک استفاده نمی‌شود، توجه به تمامی این ترکیبات مهم نیست. آنچه باید به آن اهمیت بیشتری بدهید، وجود آمونیاک یا الکل در شیشه شوی معمولی و وجود سرکه سفید در شیشه شوی دوست‌دار طبیعت است که عنصر فعال ملایم‌تری به‌شمار می‌رود.

    آمونیاک

    این ماده جزو رایج‌ترین و ارزان‌ترین ترکیبات فعال در شیشه شوی‌های سنتی است. آمونیاک به‌شکل فوق‌العاده‌ای چربی، گردوغبار، اثر انگشتان، لکه‌های ناشی از پاشیدن مواد غذایی در هنگام پخت‌وپز و سایر آلودگی‌های مخصوص شیشه را پاک می‌کند و برخی از میکروب‌ها را هم از بین می‌برد. ازآنجاکه به‌سرعت تبخیر می‌شود، روی سطح شیشه لکه و بخار به جا نمی‌گذارد. مشکل آمونیاک این است که دستگاه تنفسی، پوست، چشم‌ها و گلو را تحریک می‌کند. مخصوصا اگر از آن در فضای بسته و کوچک مانند حمام استفاده کنید. تنفس مقدار زیادی آمونیاک ممکن است منجر به پنومونی شود. اسپری کردن آن مخصوصا اگر به‌سمت چشم‌ها باشد خطرناک است و  دیگر اینکه سبب حساسیت پوست هم می‌شود. البته اگر با دستکش و در مکان‌های با سیستم تهویه مناسب از آن استفاده کنید یا در هنگام تمیز کردن شیشه‌ها، درها و پنجره‌ها را باز بگذارید یا حتی پنکه روشن کنید، بعید به‌نظر می‌رسد مشکلی ایجاد کند.

    ایزوپروپیل الکل

    یک عنصر فعال دیگر که در بیشتر شیشه شوی‌ها به‌کار می‌رود، ایزوپروپیل الکل است. الکل هم مانند آمونیاک برای ازبین‌بردن لکه‌های چسبناک و مقاوم مؤثر است. سریع تبخیر می‌شود و علاوه‌برآن بسیاری از میکروب‌ها را می‌کشد. اگر درهنگام کارکردن با آن تهویه صحیح داشته باشید خطرناک نخواهد بود. بااین‌حال اسپری‌کردن آن به‌سمت چشم‌ها و یا ریختن مقادیر زیادی از آن روی پوست که به‌سرعت جذب می‌شود ممکن است خطرناک باشد. اگر از راه پوست جذب شود، می‌تواند نشانه‌هایی همچون سرگیجه، ضربان سریع قلب، مشکل در تنفس، گیجی و حالت تهوع ایجاد کند.

    سرکه سفید

    در شیشه شوی‌های با عنوان «طبیعی»، رایج‌ترین ماده فعال سرکه سفید (یا مخلوطی از سرکه و سودا بی‌کربنات) است که می‌تواند چربی‌ها و برخی از آلودگی‌های شیشه را تمیز کند. اگرچه بوی خوشایندی ندارد، اما معمولا برای دستگاه تنفسی مشکلی ایجاد نمی‌کند و به‌اندازه آمونیاک یا الکل برای پوست و چشم‌ها خطرناک نیست. ازآنجاکه سرکه سفید نسبتا سریع تبخیر می‌شود، معمولا رد و لک به جا نمی‌گذارد. این ترکیب به‌اندازه آمونیاک و الکل قوی نیست، اما دارای خواض ضدباکتریایی خفیف برای ازبین‌بردن میکروب‌های سطوح است. البته این شیشه شوی‌ها معمولا دربرابر لکه‌های خمیردندان، چربی‌های ضخیم یا سایر لکه‌های مقاوم چندان قدرتمند نیستند و توان ضدباکتریایی آنها در مقایسه با سایر شیشه شوی‌ها کمتر است. این شیشه شوی‌ها تجزیه‌پذیر هستند و برای طبیعت مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

    مشاهده محبوب‌ترین مدل‌های شیشه‌شوی

    ۳. آیا شیشه شوی هر نوع شیشه و سطحی را پاک می‌کند؟

    خرید شیشه شوی - شیشه شوی برای سطوح مختلف

    پاسخ منفی است. برخی از سطوح شیشه‌ای نیاز به فرمول‌های خاص دارند. یادتان باشد از شیشه شوی حاوی الکل یا آمونیاک نمی‌توانید برای صفحه تلویزیون، مونیتور، گوشی یا سایر لوازم الکترونیکی ظریف استفاده کنید. این مواد می‌توانند سبب تغییر رنگ و ایجاد مه در صفحه نمایش‌های حساس شوند. برای آنها باید شیشه شویی با فرمول خاصِ این دستگاه‌ها را خریداری کنید.

    برای شیشه‌های رنگی بهتر است شیشه شوی بدون آمونیاک را خریداری کنید. آمونیاک می‌تواند رنگ این شیشه‌ها را تغییر دهد. شیشه شوی بدون آمونیاک برای سطوح استیل ضدزنگ، کروم، پلاستیک، وینیل و کاشی مناسب‌تر هستند.

    اگر در منزل‌تان شیشه‌های ضداشعه ماورابنفش دارید، به دستورالعمل پاک‌کردن آنها با شیشه شوی توجه کنید. شاید شیشه شوی حاوی آمونیاک، سرکه یا الکل به آنها آسیب وارد کند.

    موارد مهم دیگری که باید درنظرگرفته شوند را در ادامه برای‌تان آورده‌ایم.

    ۴. حجم بطری‌های شیشه شوی چقدر است؟

    خرید شیشه شوی - حجم بطری‌های شیشه شوی

    معمول‌ترین شیشه شوی‌ها در حجم ۵۰۰ میلی‌لیتری فروخته می‌شوند، اما در حجم‌های بالاتر و کمتر هم موجود است. کافی‌بودن هر بطری به تعداد شیشه‌های منزل و میزان کثیفی آنها بستگی دارد. بااین‌حال با توجه به اینکه در فصل خانه‌تکانی هستیم، یک بطری ۵۰۰ میلی‌لیتری برای یک خانه‌تکانی (با حدود ۶ یا ۷ پنجره متوسط) زیاد است. اگر آینه‌ها و شیشه‌های ویترین یا درها را هم درنظر بگیرید احتمالا کافی است.

    ۵. برندهای پرفروش شیشه شوی کدامند؟

    پرفروش‌ترین برندهای شیشه شوی در ایران تاژ، اکتیو، هوم کر و باما هستند. اما تعداد برندهای شیشه شوی واقعا تنوع زیادی دارد.

    ۶. عطر شیشه شوی چه باشد؟

    اگر خودتان یا عضوی از خانواده بینی حساسی دارید و نمی‌توانید عطرهای خاصی را تحمل کنید، قبل از خرید شیشه شوی، بوی آن را استشمام کنید تا ببینید بوی آن چطور است.

    ۷. ایمنی کودکان و حیوانات خانگی را چطور حفظ کنیم؟

    اگر کودک یا حیوان خانگی دارید که کنجکاو هستند، سعی کنید بطری‌های شیشه شوی قفل‌دار خریداری کنید. این قفل‌ها اجازه نمی‌دهد کودک یا حیوان راحت آن را اسپری کند.

    ۸. قیمت شیشه شوی چقدر است؟

    شیشه شوی‌ها در قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارند. به‌طور معمول هر چه بطری یا ظرف این محلول‌ها بزرگ‌تر باشد، قیمت بالاتری دارد. از سوی دیگر، برندهای معروف شیشه شوی (مخصوصا نوع خارجی) گران‌تر از برندهای داخلی هستند. در ایران، معمولا برند اکتیو ۵۰۰ میلی‌لیتری با قیمت ۱۰،۵۰۰ تومان و تاژ ۷،۷۵۰ تومان عرضه می‌شوند که قیمت‌های مناسبی به‌نظر می‌رسند. شیشه شوی‌های ارزان‌تر با حجم کمتر یا برندهای معمولی‌تر هم در بازار موجود است و شیشه شوی‌هایی با حجم بالاتر و برندهای گران‌تر از این مقدار هم می‌توانید پیدا کنید.

    شما از کدام برند شیشه شوی استفاده می‌کنید؟ آیا از آن راضی هستید؟ ممنون می‌شویم برایمان در بخش دیدگاه‌ها بنویسید.

    مشاهده محبوب‌ترین مدل‌های شیشه‌شوی

    [see_also]21230[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید