قبل از خرید شیرجوش، این نکات را بدانید

قبل از خرید شیرجوش، این نکات را بدانید
راهنمای مطالعه

    شیرجوش از وسایل مهم آشپزخانه است. شاید فکر کنید که دیگر خرید این وسیلهٔ ساده که به نکات و اطلاعات نیاز ندارد. اما باور کنید که دارد. اگر کوچک‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین وسایل آشپزخانه را هم با دقت خریداری کنید، آشپزی‌کردن و گذراندن وقت در این محیط برایتان ساده‌تر و خوشایندتر خواهد شد از طرفی دوام بیشتری خواهند داشت. پس بهتر است به نکات خرید شیرجوش در این مقاله نگاهی داشته باشید.

    به دنیای شیرجوش‌ها وارد می‌شویم

    خرید شیرجوش

    حالا درست است که در عنوان این بخش از مقاله از دنیای شیرجوش‌ها صحبت کرده‌ایم اما احساس نکنید که قرار است، سفری ذهنی به دنیای عجیب و پیچیده داشته باشیم. دنیای شیرجوش‌ها خیلی ساده است. این وسیلهٔ کاربردی که از قابلمه‌های عادی کوچک‌تر و گودتر است، جان می‌دهد برای داغ‌کردن شیر یا درست‌کردن سُس‌های مختلف. برای گرم‌کردن مواد غذایی مایع دیگر هم می‌توانید روی شیرجوش‌ها حساب کنید. اجازه بدهید که در ادامه از نکات خرید شیرجوش برایتان بیشتر بگوییم.

    دقت کنید که هر شیرجوش دارای سه بخش اصلی است:

    • در پوششی؛
    • بدنه؛
    • دسته.

    مشاهده انواع شیرجوش و قهوه‌جوش

    در پوششی شیرجوش

    همهٔ شیرجوش‌ها در ندارند. اما وجود در همراه شیرجوش به شما کمک می‌کند که مواد داخل ظرف را سریع‌تر گرم و در فضای آن بخار ایجاد کنید. در میان درها هم در شیشه‌ای به دلیل نشان‌دادن اوضاع داخل شیرجوش به شما، معمولا گزینهٔ مناسب‌تری است. اگر شیرجوش دردار می‌خرید باید حواستان باشد که وقتی مشغول جوشاندن شیر هستید، شیر سَر نرود.

    بدنه شیرجوش

    خرید شیرجوش

    بدنه شیرجوش هم بخش مهمی از آن است. یعنی طراحی و ساختارش باید طوری باشد که به‌راحتی به جوشیدن شیر کمک کند. مثلا گودی و عمق کافی داشته باشد و از جنسی تهیه شود که ماندگاری بالایی دارد و گرما را به طور یکنواخت به تمام بخش‌های محتویات داخل ظرف منتقل می‌کند. شیرجوش‌ها در جنس‌های متنوعی تولید و راهی بازار می‌شوند:

    • آلومینیوم:

    این جنس از بدنه هم سبک است و به‌راحتی می‌توانید با آن کار کنید و هم گرما و حرارت را به‌خوبی به نواحی مختلف ظرف منتقل می‌کند. البته باید دقت کنید که شیرجوش‌های آلومینیومی نسبت به جنس‌های دیگر از دوام کمتری برخوردارند. مثلا در مجاورت با موادی که محتویات اسیدی دارند، واکنش می‌دهند و تخریب می‌شوند. این نکته را هم یادتان باشد که اگرچه شیرجوش‌های آلومینیومی حرارت را به‌طور یکنواخت در ظرف پخش می‌کنند اما خیلی داغ می‌شوند و کمی کارکردن با آنها دشوار است.

    • استیل ضدزنگ:

    یکی از مهم‌ترین نکات خرید شیرجوش، انتخاب جنسی مناسب است که هم زیبایی و کاربرد دارد و هم دوام. استیل ضدزنگ خَش نمی‌افتد. با مواد غذایی مختلف ترکیب نمی‌دهد و زنگ نمی‌زند. پس دوام بالایی دارد و با خرید آن، حالا‌حالاها نیازی به خرید مجدد شیرجوش نخواهید داشت.

    • مس:

    شیرجوش‌های مسی هم خط‌خطی و خش‌دار نمی‌شوند. سرعت انتقال حرارت به محتویات داخل شیرجوش در ظرف‌های مسی بسیار زیاد است. به همین‌خاطر است که آشپزهای حرفه‌ای به ظروف مسی علاقهٔ خاصی دارند. اما احتمال واکنش‌دادن مس با محتویات داخل شیرجوش وجود دارد.

    • سرامیک:

    شیرجوش‌های سرامیکی هم خط و خش نخواهند داشت و نچسب هستند. این شیرجوش‌ها معمولا از فلزی تولید می‌شوند که در مراحل ساخت با لایه‌ای سرامیکی پوشانده می‌شود. استفاده از فلزات به این خاطر است که حرارت به نواحی مختلف ظرف برود و در آنها پخش شود. نچسب‌بودن این شیرجوش‌ها باعث می‌شود تا راحت‌تر شسته شوند.

    مشاهده شیرجوش پیرکس

    دسته شیرجوش

    خرید شیرجوش

    یکی از نکات خرید شیرجوش دقت به دستهٔ آن است. دستهٔ این وسیله باید از جنسی باشد که در هنگام آشپزی به‌راحتی بتوان با آن کار کرد. برای مثال، داغ نشود یا شکل و شمائلی داشته باشد که اجازهٔ در دست‌گرفتن وسیله را به‌راحتی به شما می‌دهد.

    ایمنی شیرجوش هم بسیار مهم است. پس به دنبال خرید شیرجوشی باشید که دسته‌ٔ آن از استحکام کافی برخوردار است و به‌خوبی با پیچ یا با پرِس به بخش‌های دیگر شیرجوش وصل می‌شود. دستهٔ شیرجوش باید از جنس تفلون یا موادی باشد که زود داغ نشود. در این‌صورت، کارکردن با وسیله سخت خواهد بود. البته حتی تفلون و مواد نظیر آن هم در مجاورت حرارت، داغ می‌شوند ولی باز هم از فلزات بهترند.

    طول دسته هم باید متوسط باشد. اگر اندازه‌ٔ دستهٔ شیرجوش بلند باشد، تسلط‌تان به آشپزی و آنچه داخل ظرف می‌گذرد از بین خواهد رفت. دسته‌های کوتاه هم که آزادی‌عمل در هنگام کارکردن را از شما می‌گیرند و مدام باید موظب باشید تا خدای‌نکرده دست‌تان در برخورد با دستهٔ شیرجوش نسوزد. پس این موضوع را هم به عنوان یکی دیگر از نکات خرید شیرجوش در نظر بگیرید.

    [related]13272[/related]

    نکات دیگر خرید شیرجوش را به خاطر بسپارید

    خرید شیرجوش

    ساختار و طراحی ظرف هم از نکات خرید شیرجوش است. یعنی چه؟ مثلا بهتر است که در بخشی از شیرجوش در دور ظرف، بریدگی به حالت بریدگی پارچ‌های آب وجود داشته باشد تا ریختن شیر و مایعات از درون شیرجوش به لیوان یا ظروف دیگر ساده‌تر و راحت‌‌تر باشد. با وجود چنین چیزی در لبهٔ ظرف، کنترل مایعات در هنگام ریختن در ظرفی دیگر ساده‌تر می‌شود.

    طراحی سطح زیرین شیرجوش هم حائز اهمیت است و باید به‌گونه‌ای باشد که امکان قراردادن ظرف روی شعلهٔ گازهای مختلف مقدور شود. مثلا بعضی از شیرجوش‌ها کوچک و کاربردی‌اند اما آن‌قدر کف ظرف کوچک است که روی کوچک‌ترین شعلهٔ گاز هم به‌راحتی قرار نمی‌گیرند.

    زمانی که شیرجوش می‌خرید به امکان قراردادن آن در ماشین ظرف‌شویی هم دقت کنید. بعضی از وسیله‌ها دارای جنس و شکلی هستند که امکان قراردادن آنها در ماشین ظرف‌شویی وجود ندارد. پس حواستان به این موضوع هم باشد. به‌طور کلی، تمیزکردن شیرجوش و قابلمه خیلی مهم است. اگر طراحی این وسایل طوری باشد که مواد غذایی لای درزهای وسیله بمانند و مثلا پشت دستهٔ شیرجوش و... جمع شوند، امکان ایجاد آلودگی وجود خواهد داشت.

    ضخامت شیرجوش هم مسأله مهمی است. اگر ظرف شیرجوش خیلی نازک باشد، قراردادن آن روی شعلهٔ گاز باعث می‌شود تا سریع خراب شود و کارایی خودش را از دست بدهد. پس به ضخامت کف شیرجوش هم در هنگام خرید دقت کنید.

    این را هم ببینید

    خرید شیرجوش

    در میان انواع شیرجوش‌ها می‌توان به مدل دیگری هم اشاره کرد: شیرجوش پیرکس. شیرجوش‌های پیرکس از جنس شیشه هستند و معمولا روی آنها درجه‌بندی‌هایی هم وجود دارد. این درجه‌بندی‌ها کارتان را در اندازه‌گیری شیر راحت می‌کند.

    گاهی لازم است که میزان شیر برای مصرف در رژیم غذایی‌تان یا استفاده از آن در آشپزی اندازه‌گیری شود. شیرجوش‌های پیرکس به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر شیر موردنیازتان را اندازه‌گیری کنید. شیرجوش‌های پیرکس را می‌توان در فِر و مایکروویو گذاشت و خیلی ساده ‌و آسان شیر را با آنها به جوش آورد. نمونه‌ای از این شیرجوش‌ها را در لینک زیر مشاهده می‌کنید:

    شیرجوش پیرکس مدل کاپ

    در آخر

    در خرید شیرجوش باید سلیقه خودتان، قیمت وسیله، ضخامت شیرجوش و مسائلی از این دست را جدی بگیرید. در نهایت، انتخاب با شماست. با خرید شیرجوش می‌توانید از آن برای درست‌کردن انواع سس‌ها یا گرم‌کردن سوپ و... هم کمک بگیرید.

    اگر اهل شیرینی و دسرپزی باشید، قطعا برای کارهایی مانند آب‌کردن شکلات و... هم به شیرجوش نیاز خواهید داشت. امیدواریم با توجه به نکات خرید شیرجوش در این مقاله، انتخابی عالی و درجه یک داشته باشید.

    مشاهده انواع شیرجوش و قهوه‌جوش

    [see_also]12110[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید