هرآنچه برای خرید شیر سویا باید بدانید

هرآنچه برای خرید شیر سویا باید بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب «درجه» درمورد خرید شیر سویا برایتان نوشته‌ایم، رایج‌ترین شیر گیاهی جایگزین شیر لبنی که باوجود طعم متفاوت، طرفداران خاص خودش را دارد.

    شیر گیاهی جایگزین شیر لبنی

    امروزه جایگزین‌های متنوعی برای شیرهای با منشأ حیوانی وجود دارد؛ ازجمله رایج‌ترین شیرهای با پایه گیاهی جایگزین شیرهای حیوانی، می‌توان به شیر سویا و شیر بادام اشاره کرد. اگرچه مثلا شیر گاو سرشار از مواد مغذی است، برخی افراد بنا به دلایل مختلفی از مصرف شیر گاو و سایر حیوانات خودداری می‌کنند؛ معمولا هم دلایلی چون حساسیت به پروتئین شیر یا گیاه‌خواری (در حالت وگان) و دفاع از حقوق حیوانات، دلیل روی‌برگردانی از این نوع شیرهاست. اما ببینیم شیر سویا چه ویژگی‌هایی دارد و در چه انواعی تولید می‌شود؛ با ما همراه باشید. 

    شیر سویا؛ رایج‌ترین شیر غیرلبنی با خواص فراوان

    خرید شیر سویا - ویژگی‌ها

    شیر سویا از لوبیای سویا و آب تصفیه‌شده تهیه می‌شود و می‌تواند حاوی مواد تغلیظ‌کننده هم باشد که برای قوام بهتر و ماندگاری طولانی‌تر اضافه می‌شوند. شاید باور نکنید، اما شیر سویا دارای پیشینه طویل تاریخی در فرهنگ به‌خصوص چینی‌هاست؛ شیر سویا قرن‌ها در رژیم غذایی معمول بسیاری از فرهنگ‌ها جایگاهی ویژه داشته است. کارخانجات امروزی هم برای تولید شیر سویا از فرایندی قابل‌قیاس با طرز عمل‌آوری در قدیم بهره می‌گیرند. شیر سویا در انواع مختلفی شامل ساده، شیرین و طعم‌دار (شکلاتی، وانیلی و...) قابل‌تولید است و می‌تواند کم‌چرب یا پرچرب تولید شود.

    اغلب‌مان درمورد شیر سویا همین‌قدر می‌دانیم که دارای منشأ گیاهی است، اما سایر ویژگی‌هایی که باید بدانید:

    ویژگی‌ها

    • شیر سویا به‌دلیل دارابودن منشأ گیاهی به‌طور طبیعی فاقد کلسترول است و چربی اشباع خیلی کمی دارد.
    • شیر سویا مانند خود لوبیای سویا منبع خوبی برای دریافت پروتئین و پتاسیم است و می‌تواند با کلسیم و ویتامین‌های B12 ،A و D غنی‌سازی شود؛ انواع غنی‌شده بالطبع مغذی‌ترند.
    • شیر سویا تقریبا به اندازه شیر گاو پروتئینی است و نسبت به مثلا شیر بادام پروتئین بیشتری در هر وعده به بدن می‌رساند؛ ازاین‌رو، شیر سویا منبع پروتئینی خوبی برای رژیم‌های گیاه‌خواری است.
    • برخی تحقیقات نشان داده‌اند مصرف منظم مواد غذایی سویادار می‌تواند دارای فواید مختلفی برای سلامتی باشد؛ ازجمله خواص احتمالی سویا می‌توان به کاهش کلسترول بد خون اشاره کرد. درمورد خواص شیر سویا در این مطلب بیشتر بخوانید.
    • سویا برای همه افراد ماده غذایی مفیدی نیست. برخی افراد براثر مصرف فرآورده‌های حاوی سویا دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند؛ در برخی بیماری‌های خاص هم شاید پزشک معالج به کاهش یا قطع مصرف سویا توصیه کند.
    • شیر سویا ازجمله فرآورده‌هایی است که می‌تواند حاوی مواد تراریخته باشد، چون برخی تولیدکنندگان از سویاهای اصلاح‌شده ژنتیکی شیر می‌گیرند. تراریخته موافقان و مخالفان زیادی دارد، اما برای شماهایی هم که به مضربودن مصرف مواد غذایی اصلاح‌شده ژنتیکی معتقدید، شیر سویای غیرتراریخته وجود دارد.

    [related]7060[/related]

    ارزش تغذیه‌ای شیر سویای ساده (شیرین‌نشده) در هر ۲۴۰ میلی‌لیتر

    خرید شیر سویا - ارزش تغذیه‌ای

    [table id=329 /]

    البته، ناگفته نماند ارزش تغذیه‌ای شیر سویا می‌تواند در هر برندی متفاوت باشد؛ بنابراین، مقادیر مذکور ثابت نیستند و از برندی به برند دیگر چه‌بسا بالاپایین شوند. برخی تولیدکنندگان از افزودنی‌هایی چون شکر، نمک و مواد نگه‌دارنده هم استفاده می‌کنند که روی میزان کربوهیدارت و کالری کل بی‌تأثیر نیست. انواع شیرین‌شده و طعم‌دار معمولا قندی‌ترند و در رژیم‌های سالم‌خواری باید محتاطانه مصرف شوند.

    کدام برندهای داخلی شیر سویا تولید می‌کنند؟

    برندهای داخلی معدودی شیر سویا تولید می‌کنند، چراکه خب شیر سویا به اندازه شیر گاو پرطرفدار نیست؛ برخلاف شیر گاو که در هر بقالی و سوپرمارکتی پیدا می‌شود، شیر سویای کارخانه‌ای نسبتا کم‌پیداست. ازجمله برندهای داخلی تولیدکننده شیر سویا می‌توان به مانداسوی و بکر اشاره کرد؛ برند داخلی دیگری هم اگر می‌شناسید، در قسمت دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. مانداسوی و بکر هر دو شیر سویای طعم‌دار هم علاوه بر سویاشیر ساده تولید می‌کنند، اما مانداسوی تنوع طعم بیشتری دارد. جالب اینکه بکر مدعی است از سویاهای غیرتراریخته استفاده می‌کند. درمورد قیمت هم باید اضافه کنیم شیر سویا از شیر معمولی گران‌تر است؛ مثلا سویاشیرهای ۱ لیتری مانداسوی با قیمت بالای ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. بااین‌حال، سویاشیرهای ایرانی از انواع خارجی به‌صرفه‌ترند.

    مشاهده شیر سویا مانداسوی

    حرف پایانی

    متشکریم که تا پایان با ما همراه بودید. برایمان بنویسید چرا به خرید شیر سویا روی آورده‌اید و شیر سویای کدام برندها را مزه کرده‌اید؟ [see_also]21460[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید