قبل از خرید مایع دستشویی این نکات را بدانید

قبل از خرید مایع دستشویی این نکات را بدانید
راهنمای مطالعه

    خرید مایع دستشویی نیاز به دقت زیادی دارد. چون از این ماده در طول روز، بارها و بارها استفاده می‌شود. اگر بنا باشد مایعی مصرف کنید که پوست دست‌تان را خشک می‌کند یا به هر دلیل دیگری سرِ ناسازگاری با پوست دست‌تان دارد، حسابی به دردسر خواهید افتاد. پس بهتر است به نکات مهم قبل از خرید مایع دستشویی که در ادامه مطرح می‌شود، دقت کنید.

    عوامل مهم در خرید مایع دستشویی چیست؟

    خرید مایع دستشویی

    برای خرید مایع دستشویی باید چند نکته را که در ادامه مطرح می‌شود در نظر بگیرید. شاید فکر می‌کنید که همه چیز را دربارهٔ صابون‌های مایع می‌دانید و لازم نیست که با عوامل مهم در خریدشان آشنا شوید اما اشتباه می‌کنید. در هنگام خرید و در فروشگاه، امکان اینکه مشخص شود، کدام صابون برای‌تان مناسب‌ است نیاز به زمان دارد. ولی اگر از قبل بدانید که عوامل مهم در خرید مایع دستشویی چیست، دیگر گیج نمی‌شوید و در هنگام خرید می‌توانید بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید. به این عوامل دقت کنید:

    سازگار با پوست دستتان باشد

    سازگاری صابون مایع با پوست هم بسیار مهم است. اگر صابون پوست را خشک و آسیب‌پذیر کند قطعا باید آن را سریع کنار گذاشت و مصرفش را متوقف کرد. پوست هر کس ویژگی‌هایی دارد که با شناخت آن و کمی آزمون و خطا می‌تواند به بهترین صابون مایع برای آن برسد.

    اما بدیهی است که خرید مایع دستشویی با عطری تند و رنگی به‌شدت غلیظ و مصنوعی احتمالا به پوست دست آسیب می‌رساند. چرا؟ به دلیل اینکه برای اضافه‌کردن رنگ و بویی اغراق‌شده به مایع دستشویی باید از مواد مصنوعی استفاده شود و این مواد مصنوعی هم معمولا پوست را خشک و زبر می‌کنند. خرید صابون‌های مایعی با رنگ‌های مصنوعی و موادی مانند پارابن در ترکیبات‌شان توصیه نمی‌شود.

    وجود برخی مواد مانند آلوئه‌ورا، روغن زیتون باعث نرمی پوست می‌شود. پس قبل از خرید مایع دستشویی یادتان باشد که حتما روی آن را بخوانید و ببینید مواد سازندهٔ آن شامل چیست.

    محبوب‌ترین انواع مایع دستشویی

    بو و رایحهٔ محصول را در نظر بگیرید

    اگر ریه‌هایی قوی دارید که خدا را شکر. اما اگر ریه‌های‌تان ضعیف است یا بنا به هر دلیل دیگری از بوی تند عطر اذیت می‌شوید، نباید در هنگام خرید مایع دستشویی به سراغ گزینه‌هایی بروید که بو و رایحه‌ای به‌شدت تند دارند. بهتر است به دنبال خرید مواردی باشید که فاقد بو هستند یا بویی ملایم دارند.

    موضوع سلیقه هم نکته دیگری است که نباید از یادتان برود. شاید شما دوست داشته باشید که محصولات بهداشتی مصرفی‌تان دارای بو و رایحه باشند اما اگر دقت نکنید و صابون مایعی را بخرید که بویش برای‌تان ناخوشایند است و آن را نمی‌پسندید، در هنگام مصرف اذیت خواهید شد.

    [related]10177[/related]

    بافت و ساختار صابون را ببینید

    خرید مایع دستشویی

    صابون‌های مایع علاوه بر مایع‌های معمولی به شکل ژِل و فوم هم در بازار عرضه می‌شوند. ژل‌ها دارای الکل در ترکیبات‌شان هستند و در بسیاری از کشورها طرفدار دارند. اما احساسی که از مصرف آنها به وجود می‌آید، کمی با مایع‌های دستشویی معمولی متفاوت است. یعنی این احساس بعد از مصرف‌شان وجود دارد که دست‌ها کاملا پاک نشده‌اند. (چون دست را بعدش آبکشی نمی‌کنیم.)

    ضمن اینکه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میزان توانایی ژل‌ها برای پاک‌کردن انواع میکروب تا حد زیادی به موادی که در آنها به کار رفته بستگی دارد و نمی‌توان همیشه از آنها به عنوان جایگزینی برای صابون مایع استفاده کرد.

    سرعت خشک‌شدن صابون مایع از ژِل و فوم سریع‌تر است و کمتر روی پوست باقی می‌ماند و حالتی آزاردهنده ایجاد نمی‌کند. یعنی بعد از اینکه صابون را از روی دست‌های‌تان آب می‌کشید دیگر مشکل باقی‌ماندن صابون روی دست وجود نخواهد داشت.

    صابون‌های مایع در دستشویی نسبت به ژل و فوم، دستشویی را بیشتر کثیف می‌کنند. این مایع‌ها از دیسپانسر یا همان جای مایع دستشویی چکه می‌کنند و روی زمین می‌ریزند این قسمت کارشان بسیار آزاردهنده است. چون هم روی کاشی‌ها و کف زمین دستشویی لک به جای می‌گذارند و هم وقتی آب به آنها می‌خورد، کف به وجود می‌آورند و زمین را لیز می‌کنند.

    هزینه خرید مایع دستشویی را درنظر بگیرید

    مایع دستشویی از آن مواد بهداشتی پرمصرف در منزل است. پس باید به دنبال برندها و مایع‌هایی باشید که خریدشان از نظر اقتصادی در ماه به شما فشار نمی‌آورد. بعضی ترجیح می‌دهند تا با خرید ظرف‌های بزرگ‌تر مایع دستشویی، هم خریدی به‌صرفه‌تر داشته باشند و هم اینکه برای چند ماه دیگر نیازی به مراجعه به فروشگاه و خرید مجدد برای‌شان وجود نداشته باشد. دیگر بودجه‌بندی این موضوع به جیب‌تان بستگی دارد و شما در این زمینه مختار هستید.

    ظرف مایع دستشویی قابل بازیافت است

    خرید مایع دستشویی

    البته این نکته برای خرید مایع دستشویی برای کسانی است که دیسپانسر یا همان جای مایع دستشویی در سرویس بهداشتی‌شان نصب نکرده‌اند. اگر شما هم در دسته این افراد هستید باید هنگام خرید مایع دستشویی به ظرف آن و سهولت و کارایی وسیله در هنگام استفاده دقت کنید. زیبایی و طراحی ظرف مایع دستشویی می‌تواند در خریدتان نقش داشته باشد. اما قبل از زیبایی به کاربردی‌ بودن طراحی ظرف مایع دستشویی توجه داشته باشید.

    ظرف مایع دستشویی معمولا از جنس پلاستیک قابل‌بازیافت است و این موضوع به حفظ محیط زیست تاحدی کمک می‌کند. پس شما هم با جداسازی زباله‌های خشک و تر و قراردادن ظرف‌های مایع دستشویی‌تان در میان زباله‌های خشک به طبیعت کمک کنید.

    نکته‌ای برای افراد با پوست دست خشک

    کسانی که پوست دست‌شان خشک است باید بیشتر از دیگران به فکر سلامت دست‌های‌شان باشند. یکی از موادی که حتما باید از صابون مورداستفادهٔ این افراد کسر شود، سدیم سولفات (SLS) است. این ماده در بیشتر صابون‌ها وجود دارد. چون باعث می‌شود تا بهتر کف کنند. اما سدیم سولفات پوست دست را به‌شدت خشک می‌کند و چربی طبیعی آن را از بین می‌برد.

    پس در صورت داشتن مشکل خشکی پوست دست حتما روی محصولات بهداشتی را بخوانید و اگر حاوی SLS بودند، دورشان را خط بکشید. به جای آن به دنبال صابون‌ها و کرم‌هایی باشید که کار آب‌رسانی به پوست را انجام می‌دهند و نمی‌گذارند تا خشکی پوست‌تان دوچندان و دست‌تان خشک و زخمی شود.

    وجود الکل در شوینده‌ها هم پوست دست را خشک می‌کند. الکل می‌تواند احتمال مرگ سلول‌های پوست را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. پس اگر از مایعی حاوی الکل هم استفاده کنید، خشکی و ناراحتی پوستی‌تان بیشتر خواهد شد.

    در آخر

    خرید مایع دستشویی

    شست‌وشوی دست‌ها بسیار مهم است. دست‌ها راه اصلی انتقال میکروب‌ها و ویروس‌ها به بدن هستند. پس باید در طول روز مرتب دست‌های‌تان را بشویید و با انتخاب و خرید مایع دستشویی مناسب از خشک و اذیت‌شدن پوست دست‌تان جلوگیری کنید. حتما به مواد سازندهٔ روی صابون‌ها دقت کنید و حواستان باشد که به سراغ مواردی بروید که به حفظ رطوبت در پوست دست کمک می‌کنند.

    مثلا اگر مادهٔ گلیسیرین داخل صابون مایع باشد، دست‌تان خشک نمی‌شود و آب موجود در پوست هم حفظ خواهد شد. خرید مایع دستشویی مناسب برای پوست هم به سلامت هم به زیبایی پوست دست‌های‌تان کمک می‌کند. مایع‌های دستشویی خوب، شما را تا حد زیادی از مصرف کرم دست بی‌نیاز می‌کنند. پس در خرید به نکات مهم و لازمی که گفته شد، دقت داشته باشید.

    پرفروش‌ترین انواع مایع دستشویی

    [see_also]7672[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید