انواع پاستا را قبل از خرید بشناسید

انواع پاستا را قبل از خرید بشناسید
راهنمای مطالعه

    مطلب امروز «درجه» خاص شما مخاطب پاستادوستی است که باوجود علاقه‌مندی زیاد به این ماده غذایی پرطرفدار، با انواع پاستا چندان آشنا نیستید؛ در ادامه با ما همراه باشید تا این بار حرفه‌ای‌تر پاستا بخرید و تفاوت مثلا لینگوئینی با اسپاگتی برایتان روشن شود.

    دنیای بی‌انتهای خوشمزه‌ای به اسم پاستا

    بی‌معطلی شروع می‌کنیم:

    ۱. آچینی دی پِپه

    انواع پاستا - آچینی دی پِپه

    آچینی دی پِپه ( Acini Di Pepe) در لغت یعنی «دانه فلفل»، گرچه پاستایی که نوع آچینی دی پِپه باشد، از دانه فلفل هم ریزتر است! آچینی دی پِپه پاستای گرد خیلی ریزی است که معمولا از آرد سمولینا تهیه می‌شود و برای استفاده در سوپ و سالاد کاربرد دارد. جایی خواندیم آچینی دی پِپه در ایتالیا نماد باروری است و به همین دلیل در سوپ ایتالیایی معروفی به اسم سوپ عروسی استفاده می‌شود. از آچینی دی پِپه ریزتر هم هست: پاستینا.

    ۲. آنِلی

    انواع پاستا - آنِلی

    آنِلی (Anelli) نوعی پاستای ریز حلقه‌ای است که بیشتر در سوپ و سالاد استفاده می‌شود. در هر دستوری که پاستینا، پاستای الفبایی یا اِستیلینی (پاستای ستاره‌ای ریز) دیدید، آنِلی قابل‌جایگزینی است. از آنِلی ریزتر هم هست که آنِلینی (Anellini) گفته می‌شود و حدود یک‌چهارم اندازه آنِلی است. آنِلی در زبان ایتالیایی یعنی «حلقه‌های کوچک».

    ۳. موی فرشته

    انواع پاستا - موی فرشته

    موی فرشته (Angel Hair) نوعی پاستای رشته‌ای گرد و نازک شبیه اسپاگتی است، اما خیلی ظریف‌تر؛ معمولا هم با سس‌ها و دریایی‌جات ساده و سبک سِرو می‌شود، چون به‌دلیل ظرافت زیاد قادر به تحمل سس‌های سنگین و چانکی (سس‌هایی که از قطعات درشت و تکه‌ای تشکیل می‌شوند) نیست. موی فرشته از کاپِلینی (Capellini) هم کمی نازک‌تر است.

    ۴. بوکاتینی

    انواع پاستا - بوکاتینی

    بوکاتینی (Bucatini) نوعی پاستای رشته‌ای نی‌مانند و توخالی است، شبیه اسپاگتی ضخیمی که وسطش سوراخ باشد. بوکاتو در زبان ایتالیایی یعنی «سوراخ‌شده». جالب است بدانید پاستاهای توخالی مزه سس بهتر به جان‌شان می‌نشیند. بوکاتینی پاستای محکمی است و با تقریبا هر سسی خوب درمی‌آید؛ برای کاسِرول و پاستای تابه‌ای هم قابل‌استفاده است. بوکاتینی از پاستاهای معروف لاتزیو در ایتالیاست.

    ۵. کالاماراتا

    انواع پاستا - کالاماراتا

    کالاماراتا (Calamarata) نوعی پاستای لوله‌ای است که بافت نرمی دارد و با سس‌های رقیق خوب ترکیب می‌شود؛ با سبزیجات خردشده‌ای مثل گوجه یا کدوسبز هم قابل‌استفاده است. به کالاماراتای ریزتر کالامارِتی (Calamaretti) می‌گویند.

    ۶. کامپانِله

    انواع پاستا - کامپانِله

    کامپانِله (Campanelle) نوعی پاستای گل‌طوری است که فرم زنگوله‌ای بامزه و بشقاب‌قشنگ‌کنی دارد و با سس‌های گوشتی، سبزیجاتی و همین‌طور لبنی (سس‌های لبنی مثل پنیر یا بِشامِل) خوب درمی‌آید؛ برای سالاد پاستای سرد هم انتخاب مناسبی است. 

    مشاهده پرفروش‌ترین انواع پاستا

    ۷. کاسارِچه

    انواع پاستا - کاسارِچه

    کاسارِچه (Casarecce) نوعی پاستای تقریبا لوله‌ای است که معمولا از گندم دوروم تهیه می‌شود و در کاسرول‌های مختلفی قابل‌استفاده است؛ اغلب هم با مخلفاتی چون بادمجان، ریکوتا و دریایی‌جات سرو می‌شود. کاسارِچه را بهتر است در حدی بپزید که زیر دندان کمی سفت باشد. خاستگاه کاسارِچه جنوب ایتالیاست.

    ۸. کاواتاپی

    انواع پاستا - کاواتاپی

    از دیگر انواع پاستا می‌توان به کاواتاپی (Cavatappi) اشاره کرد، نوعی پاستای لوله‌ای پیچی و شیاردار که با انواع سس‌های پروتئینی و سبزیجاتی خوب درمی‌آید و در سالادها و کاسرول‌های مختلفی کاربرد دارد. کاواتاپی اصل، بااینکه به زردی می‌زند، بدون تخم‌مرغ تهیه می‌شود. خاستگاه کاواتاپی هم جنوب ایتالیاست.

    ۹. کاواتِلی

    انواع پاستا - کاواتِلی

    کاواتِلی (Cavatelli) نوعی پاستای صدفی شبیه کوکونکیلیه (conchiglie) اما با فرمی کمی کشیده‌تر است. کاواتِلی با سس‌های چانکی خوب درمی‌آید؛ با سس‌های خامه‌ای یا سس‌های دارای مخلفاتی چون گوشت، سبزیجات و دریایی‌جات هم همین‌طور.

    ۱۰. کونکیلیه

    انواع پاستا - کونکیلیه

    کونکیلیه (conchiglie) هم نوعی پاستای صدفی است که در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود؛ کونکیلیه مینی کونکیلییِته (Conchigliette) و کونکیلیه جامبو کونکیلیونی (Conchiglioni) نام دارد. کونکیلیه‌ها را می‌توانید با سس‌های گوشتی غلیظ یا در تهیه سالاد استفاده کنید؛ کونکیلیه جامبو هم به‌درد پاستای شکم‌پر می‌خورد.

    ۱۱. کورباتا

    انواع پاستا - کورباتا

    در ادامه معرفی انواع پاستا به کورباتا (Corbata) می‌رسیم، نوعی پاستای پروانه‌ای مینیاتوری که در سوپ و سالاد استفاده می‌شود.

    ۱۲. دیتالینی

    انواع پاستا - دیتالینی

    دیتالینی (Ditalini) نوعی پاستای لوله‌ای با قدوقواره‌ای نسبتا ریز است که اندازه بزرگ‌ترش دیتالی (ditali) نام دارد. دیتالینی را معمولا در سوپ و سالاد استفاده می‌کنند.

    ۱۳. ماکارونی اِلبو

    انواع پاستا - ماکارونی اِلبو

    ماکارونی اِلبو (Elbow Macaroni) نوعی پاستای لوله‌ای کوتاه و نیم‌دایره‌ای است و در دستورهای بسیار مختلفی کاربرد دارد، از سوپ و سالاد گرفته تا کاسرول و پاستای تابه‌ای. از معروف‌ترین رسپی‌های ماکارونی اِلبو می‌توان به ماکارونی پنیری یا همان مَک اَند چیز اشاره کرد.

    ۱۴. فارفاله

    انواع پاستا - فارفاله

    فارفاله (Farfalle) همان پاستای پروانه‌ای است؛ فارفاله در زبان ایتالیایی یعنی «پروانه». فارفاله را می‌توانید با مثلا سس قارچ و خامه، سس گوجه تازه یا سس آلفردوی کلاسیک سرو کنید؛ در سوپ و سالاد هم استفاده می‌شود، همین طور با مرغ یا سبزیجات گریل‌شده. پیشینه تاریخی فارفاله را که دنبال کنید، به قرن شانزدهم میلادی در مناطق شمالی ایتالیا می‌رسید.

    ۱۵. فارفالینه

    انواع پاستا - فارفالینه

    فارفالینه (Farfalline) نوع ریزتر و گردتر فارفاله است و در دستورهای بسیار مختلفی کاربرد دارد.

    ۱۶. فِتوچینی

    انواع پاستا - فِتوچینی

    فِتوچینی (Fettuccine) نوعی پاستای تخت نواری است که معمولا با سس‌های خامه‌ای استفاده می‌شود و چون پاستای نسبتا ضخیمی است، با مخلفات مرغ و گوشتی خوب درمی‌آید. فِتوچینی از پاستاهای پرمصرف در غذاهای رومی و توسکانی است.

    ۱۷. فیدِئو

    انواع پاستا - فیدِئو

    فیدِئو (Fideo) پاستای پرمصرفی در غذاهای اسپانیایی و مکزیکی است و با سبزیجات و گوشت‌های کم‌چربی خوب می‌شود. فیدِئو در زبان اسپانیایی یعنی «پاستا».

    ۱۸. فوزیلی

    انواع پاستا - فیدِئو

    فوزیلی (Fusilli) نوعی پاستای پیچی شیاردار تقریبا شبیه روتینی (Rotini) است که با هر سسی استفاده می‌شود و در سوپ و سالاد یا کاسرول هم قابل‌استفاده است. خاستگاه فوزیلی به جنوب ایتالیا برمی‌گردد.

    ۱۹. جِمِلی

    انواع پاستا - جِمِلی

    جِمِلی (Gemelli) نوعی پاستای فرمی است که به دو رشته درهم‌پیچیده می‌ماند، درحالی‌که تک‌رشته‌ای است. جِمِلی با سس‌های خامه‌ای یا گوشتی خوب درمی‌آید، با سبزیجات و دریایی‌جات هم همین‌طور.

    ۲۰. جیلی

    انواع پاستا - جیلی

    جیلی (Gigli) نوعی پاستای گل‌طوری با لبه‌های دالبری است که گاهی با کامپانِله اشتباه گرفته می‌شود. جیلی را می‌توانید با سس‌های غلیظ یا در تهیه کاسرول استفاده کنید. جیلی در لغت یعنی «گل زنبق».

    ۲۱. نیوکی

    انواع پاستا - نیوکی

    نیوکی (Gnocchi) هم از دیگر انواع پاستا است، نوعی پاستای ایتالیایی که از پوره سیب‌زمینی، آرد و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و با هم سس سفید و هم سس قرمز خوب درمی‌آید.

    ۲۲. لازانیا

    انواع پاستا - لازانیا

    لازانیا نوعی پاستای پهن ورقه‌ای و از قدیمی‌ترین انواع پاستاست که گفته می‌شود در ایتالیای قرون وسطی شکل گرفت.

    مشاهده انواع لازانیا

    ۲۳. لینگوئينی

    انواع پاستا - لینگوئینی

    لینگوئینی (Linguine) نوعی پاستای تخت نواری باریک‌تر از فِتوچینی و پهن‌تر از اسپاگتی است. لینگوئینی با به‌خصوص سس پِستو سرو می‌شود؛ البته، با سس‌های روغنی و سس ماهی هم خوب درمی‌آید و برای تهیه پاستای تابه‌ای یا سرو با دریایی‌جات انتخاب مناسبی است. خاستگاه لینگوئینی منطقه لیگوریا در ایتالیاست. همچنین لینگوئینی در لغت یعنی «زبان‌های کوچک».

    مشاهده انواع پاستای لینگوئینی

    ۲۴. مافالدا

    انواع پاستا - مافالدا

    مافالدا (Mafalda) نوعی پاستای تخت فرمی است، شبیه لازانیای مینیاتوری با لبه‌های چین‌دار. طول مافالدای کوتاه معمولا حدود ۱ و ۴/۱ اینچ است، اما مافالدا با طول ۱۰ اینچ یا بلندتر هم پیدا می‌شود. مافالدا با سس‌های غلیظ خامه‌ای و گوشتی خوب درمی‌آید. همین پاستایی که می‌بینید، به‌افتخار شاهزاده‌خانم مافالدای ساووی نام‌گذاری شده است، در اوایل قرن بیستم.

    ۲۵. مانیکوتی

    انواع پاستا - مانیکوتی

    مانیکوتی (Manicotti) نوعی پاستای لوله‌ای شیاردار و البته بزرگ است که معمولا به‌صورت شکم‌پر و همراه با سس بُلونیز، بشامل یا سس‌های سبزیجاتی استفاده می‌شود.

    ۲۶. اُرِکییِته

    انواع پاستا - اُرِکییِته

    اُرِکییِته (Orecchiette) نوعی پاستای فرمی با قدمتی دورودراز است و در دستورهای بسیار مختلفی کاربرد دارد. اُرِکییِته در لغت یعنی «گوش‌ کوچک».

    ۲۷. اورزو

    انواع پاستا - اورزو

    اورزو (Orzo) نوعی پاستای ریز برنجی‌شکل است که در سوپ و سالاد استفاده می‌شود. اورزو قرن‌ها در آشپزی یونانی و ترکی استفاده می‌شده است.

    ۲۸. پاپاردِله

    انواع پاستا - پاپاردِله

    پاپاردِله (Pappardelle) نوعی پاستای تخت نواری پهن‌تر از تالیاتِله (tagliatelle) اما باریک‌تر از لازانیاست و به‌دلیل محکم‌بودنش با سس‌های چانکی غلیظ و گوشتی خوب درمی‌آید.

    ۲۹. پِنه

    انواع پاستا - پِنه

    انواع پاستا با فرم لوله‌ای بسیار متنوع‌اند. پِنه (Penne) نوعی پاستای کوتاه لوله‌ای است که از دو انتها زاویه‌دار برش خورده و به‌خاطر توخالی‌بودنش حسابی در تمامی سطوح سسی می‌شود. پِنه را می‌توانید با سس‌های گوشتی یا سبزیجاتی سرو کنید؛ با سس‌های بر پایه لبنیات یا سس گوجه معمولی و همین‌طور در تهیه کاسرول هم قابل‌استفاده است. پِنه را معمولا در حدی می‌پزند که زیر دندان کمی سفت باشد.

    مشاهده انواع پنه

    ۳۰. پِنه موستاچیولی

    انواع پاستا - پِنه موستاچیولی

    پنه موستاچیولی (Penne Mostaccioli) برعکس پنه معمولی شیاردار نیست.

    ۳۱. پیپه ریگاته

    انواع پاستا - پیپه ریگاته

    پیپه ریگاته (Pipe Rigate) نوعی پاستای توخالی شبیه پوسته حلزون با شیارهای ریز سطحی است. همان طور که می‌بینید، دهانه پاستاهای این فرمی در یک سمت کاملا باز و در سمت دیگر روی‌هم‌آمده و نسبتا بسته است. پیپه ریگاته با سس‌های چانکی و خامه‌ای خوب درمی‌آید. به پیپه ریگاته‌های ریزتر پیپِت ریگاته (Pipette rigate) گفته می‌شود.

    ۳۲. رادیاتوری

    انواع پاستا - رادیاتوری

    رادیاتوری (Radiatori) نوعی پاستای فرمی تقریبا شبیه روتینی (Rotini) است و در سوپ، سالاد و کاسرول استفاده می‌شود.

    ۳۳. راویولی

    انواع پاستا - راویولی

    راویولی (Ravioli) نوعی پاستای بالشتکی و شکم‌پر شبیه دامپلینگ است که شکمش را معمولا با پنیر، گوشت یا سبزیجات پر می‌کنند. راویولی با هم سس‌های سبک و هم سس‌های غلیظ خوب درمی‌آید و با رومال فقط کره یا روغن هم قابل‌استفاده است. راویولی گاهی گرد و گاهی مربعی است.

    ۳۴. ریگاتونی

    انواع پاستا - ریگاتونی

    ریگاتونی (Rigatoni) نوعی پاستای لوله‌ای پهن و کوتاه و بزرگ‌تر از پِنه و زیتی (Ziti) است که با سس‌های چانکی و سبزیجات درشت خوب درمی‌آید، با گوشت یا رومال پنیر هم همین‌طور. ریگاتونی از پاستاهای مرسوم در غذاهای جنوب ایتالیاست.

    ۳۵. روتِله

    انواع پاستا - روتِله

    روتِله (Rotelle) نوعی پاستای چرخی شبیه روته (Ruote) است و با سس‌های گوشتی، خامه‌ای و همین‌طور در سوپ و سالاد استفاده می‌شود.

    ۳۶. روته

    انواع پاستا - روته

    روته (Ruote) نوعی پاستای چرخی‌ شبیه روتِله است، اما کمی ریزتر و فشرده‌تر. روته و روتِله هر دو با سس‌های گوشتی یا پنیری خوب درمی‌آیند.

    ۳۷. روتینی

    انواع پاستا - روتینی

    روتینی (Rotini) نوعی پاستای پیچی تقریبا شبیه فوزیلی اما با پیچ‌های فشرده‌تر است و در دستورهای بسیار مختلفی کاربرد دارد. روتینی در زبان ایتالیایی یعنی «چرخ‌های کوچک». 

    ۳۸. اسپاگتی

    انواع پاستا - اسپاگتی

    انواع پاستا با فرم رشته‌ای هم بسیار متنوع‌اند. اسپاگتی نوعی پاستای نازک و بلند است که با سس‌های بسیار مختلفی سِرو می‌شود، از سس گوجه با گوشت قلقلی و سس بلونیز گرفته تا انواع سس‌های سبک یا خامه‌ای. اسپاگتی‌های خیلی نازک بیشتر به ورمیشل شبیه‌اند.

    محبوب‌ترین انواع اسپاگتی را ببینید

    ۳۹. تالیاتِله

    انواع پاستا - تالیاتِله

    تالیاتِله (Tagliatelle) نوعی پاستای نواری بلند شبیه فِتوچینی است که با سس‌های چانکی خوب درمی‌آید.

    ۴۰. تورتِلینی

    انواع پاستا - تورتِلینی

    تورتِلینی (Tortellini) نوعی پاستای حلقه‌ای شکم‌پر است که معمولا با گوشت، پنیر یا سبزیجات پر می‌شود و با رومال کره یا همراه سس گوجه قابل‌سرو است. به تورتِلینی‌های بزرگ‌تر تورتِلونی (Tortelloni) می‌گویند.

    ۴۱. تروفیه

    انواع پاستا - تروفیه

    تروفیه (Trofie) نوعی پاستای پیچ‌خورده باریک است که معمولا با سس پستو سرو می‌شود.

    ۴۲. توبینی

    انواع پاستا - توبینی

    توبینی (Tubini) نوعی پاستای لوله‌ای باریک با اندازه متوسط است؛ ریگاتونی و تورتیلیونی از توبینی پهن‌ترند. توبینی را می‌توانید با سس‌های چانکی یا برای تهیه پاستای تابه‌ای استفاده کنید.

    ۴۳. ورمیشل

    انواع پاستا - ورمیشل

    ورمیشل نوعی پاستای رشته‌ای گرد و نازک‌تر از اسپاگتی است و در دستورهای بسیار مختلفی استفاده می‌شود.

    ۴۴. زیتی

    انواع پاستا - زیتی

    زیتی (Ziti) نوعی پاستای لوله‌ای است که ناپلی‌ها در عروسی سرو می‌کنند. زیتی برگرفته از واژه زیتا به‌معنی «عروس» است. زیتی با سس‌های سبکی چون روغن زیتون یا سس گوجه ساده خوب درمی‌آید؛ در تهیه کاسرول هم قابل‌استفاده است.

    ۴۵. پاستینا

    انواع پاستا - پاستینا

    پاستینا (Pastina) از ریزترین انواع پاستاست و در بسیاری از سوپ‌های ایتالیایی و ترکی استفاده می‌شود. البته، پاستیناها لزوما ستاره‌ای نیستند.

    و در آخر

    البته که انواع پاستا بیش از اینهاست! اما با همین تعدادی هم که حالا می‌شناسید، این بار می‌توانید مثل حرفه‌ای‌ها پاستا انتخاب کنید؛ هم با اسامی تخصصی پاستاهای مختلف آشنا شده‌اید و هم می‌دانید هر پاستایی بیشتر به چه نوع دستورهایی می‌خورد.

    اگر این مطلب موردپسندتان بوده، برای دوستان‌تان هم بفرستید!

    مشاهده پرفروش‌ترین انواع پاستا

    [see_also]6006[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید