نکات پیش از خرید مسواک (غیربرقی)

نکات پیش از خرید مسواک (غیربرقی)
راهنمای مطالعه

    در این مقاله از درجه از نکات مهم قبل از خرید مسواک (غیربرقی) برایتان گفته‌ایم. نکاتی که کمکتان می‌کند با اطلاعات کامل و دقیق مسواک بخرید.

    مسواک به دلایل متعددی از مهم‌ترین وسایل شخصی و بهداشتی ماست. سلامت و زیبایی دهان و دندان ما تا حد زیادی به مسواک ارتباط دارد. اگر بدانید که بسیاری از مشکلات دهان و دندان مثلا عفونت لثه‌ها می‌توانند روی بخش‌های مهم دیگر بدن نظیر قلب اثرات منفی بگذارند حتما در خرید مسواک و استفاده از آن وسواس بیشتری به خرج خواهید داد. اما قبل از خرید باید بدانید که چه ویژگی‌ها و نکاتی را دربارهٔ مسواک در نظر بگیرید. این مقاله، همهٔ این موارد را به شما خواهد گفت.

    توصیه‌های کلی اما مهم برای خرید مسواک

    خرید مسواک

    حتما از دوران کودکی مدام از اهمیت مسواک شنیده‌اید و آن شب‌هایی که از روی تنبلی، مسواک‌زدن را نادیده می‌گرفتید (به قول معروف می‌پیچاندید)، عذاب‌وجدان شما را فرامی‌گرفت. حق هم داشتید. حالا که بزرگ شده‌اید هم احتمالا بعضی شب‌ها وسوسهٔ مسوا‌ک‌نزدن و مستقیم به رخت‌خواب نرم‌وگرم روانه‌شدن گریبانتان را می‌گیرد. اما دوست عزیز، خواهشمندیم این کار را نکنید.

    علاوه بر دور نزدن مسواک‌زدن در شب‌ها و در طول روز، به خرید مسواک خوب هم دقت کنید. یادتان باشد که این روزها امکانات خوبی برای رسیدگی به دهان و دندان وجود دارد. در سال‌های دور، مثلا حوالی دههٔ ۱۹۳۰، مسواک‌ها از جنس نایلون بودند. دست آدم‌ها برای انتخاب مسواکی باب‌میل کاملا بسته بود. اما حالا چطور؟ رنگ‌ها، جنس‌ها و مدل‌های مختلفی از مسواک در بازارها وجود دارد که با شناخت درست، می‌توانید بهترین‌ها و مناسب‌ترین‌ها را برای خودتان تهیه کنید.

    در خرید مسواک به موارد زیر دقت و توجه داشته باشید:

    به اندازه مسواک توجه کنید

    مسواکی مناسب و متناسب با دهان شماست که به‌راحتی تمام سطوح دندان‌هایتان را تمیز و پاک کند. معمولا اندازهٔ مناسب مسواک برای بزرگ‌سالان به این شکل است: سر مسواک باید ۲/۵ سانتی‌متر بلندی و پهنای آن هم حدود نصف بلندیِ سر مسواک را داشته باشد.

    اگر مسواکی دارای سری بزرگ‌تر باشد، احتمالا اینکه به‌راحتی بتوانید با آن تمام سطوح دندان‌ها را مسواک بزنید، کمی کم خواهد شد. دربارهٔ طول دستهٔ مسواک هم باید حتما به سراغ موردی بروید که امکان دست‌گرفتن وسیله و شستن دندان‌ها را برایتان ساده و شدنی می‌کند.

    یادتان باشد، اگر مسواکی خریداری کنید که استفاده از آن راحت نیست، احتمال اینکه مسواک‌زدن در طول روز را ترک کنید بسیار زیاد می‌شود. پس به دنبال خرید مسواکی باشید که هم دسته‌ای نرم و راحت با طولی مناسب دارد و هم در ناحیهٔ برس اذیت‌تان نمی‌کند.

    تنوع برس مسواک‌ها

    خرید مسواک

    اگر برای خرید مسواکی برقی یا تعویض سر آن به داروخانه و فروشگاه‌ها می‌روید یا می‌خواهید مسواکی عادی برای خود بخرید، چند انتخاب پیش رویتان خواهد بود: مسواکی که برسی نرم دارد یا میزان سختی و زبری آن متوسط یا زیاد است.

    بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در خرید مسواک به مواردی توجه کنند که برسی نرم دارد و دندان‌ها و لثه‌ها را آزار نمی‌دهد. برس نرم مانع از آسیب‌دیدن مینای دندان‌ها می‌شود. علاوه بر میزان سختی جنس برس، توجه به شکل برس هم مهم است. مسواک‌هایی با برس‌های زاویه‌دار و دارای انحنا بهتر به همه جای دهان دسترسی دارند و در نتیجه می‌توانند نواحی مختلف دندان‌ها را تمیز و پاک کنند.

    بعضی از مسواک‌ها در ناحیهٔ پشت برس خود، مجهز به بخشی هستند که امکان پاک‌کردن زبان را به شما می‌دهد. اگر معمولا دهانتان بوی نامطبوعی می‌دهد، خرید مسواک با این ویژگی می‌تواند تا حد زیادی کمکتان کند. البته معمولا قیمت این مسواک‌ها از مسواک‌های عادی بیشتر است.

    مسواک برقی بخریم یا معمولی؟

    خرید مسواک

    مسواک برقی از گزینه‌هایی است که در هنگام خرید مسواک می‌توانید به آن فکر کنید. مسواک‌های برقی به‌خوبی نواحی مختلف دندان‌ها را تمیز و پاک می‌کنند. هر چند وقت، یک‌بار هم نیاز به تعویض ناحیه‌ٔ سر آنها دارید. البته باید بدانید که این مسواک‌ها قیمت بیشتری نسبت به مسواک‌های معمولی دارند.

    کسانی که دارای مشکلات جسمانی نظیر دردهای موجود در نواحی مفصل دست هستند، با خرید مسواک برقی می‌توانند مشکل مسواک‌زدن را برای خود حل کنند و راحت‌تر دندان‌هایشان را پاک نگه دارند. واقعیتی که در خرید مسواک برقی وجود دارد، این است که کیفیت آن تفاوت شگفت‌انگیزی با مسواک‌های عادی ندارد. فقط بعضی از انواع آن که قابلیت چرخش در قسمت برس مسواک را دارند، به تمیزترشدن دندان‌ها کمک بیشتری نسبت به مسواک‌های معمولی می‌کنند.

    انواع مسواک برقی را ببینید

    [related]575[/related]

    قیمت مسواک چقدر باشد؟

    باید مسواک را هر سه یا چهار ماه عوض کنید. در هنگام خرید به قیمت هم توجه داشته باشید. به این ترتیب، شاید خرید مسواک ارزان برایتان مناسب‌تر باشد اما یادتان نرود که اگر به بهداشت دهان و دندان‌ها اهمیت ندهید، دندان‌هایتان خراب می‌شود و لثه‌هایتان آسیب می‌بیند و بعدا با هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به خرید مسواک روبه‌رو خواهید بود. حتما مستحضرید که هزینه‌های مربوط به درمان دندان و دهان چقدر زیاد است.

    البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که مسواک خوب در حفظ سلامت دندان‌ها مهم است اما اهمیت درست‌مسواک‌زدن را هم نباید دست‌کم گرفت. یعنی اگر بهترین مسواک عالم را هم برای خود خریداری کنید اما به‌درستی مسواک نزنید، امکان اینکه دندان‌هایتان سالم بماند باز زیاد نخواهد بود.

    طیف قیمت مسواک را ببینید

    بهترین مسواک برای کودکان چگونه باید باشد؟

    خرید مسواک

    این روزها با وجود مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی از مسواک‌های موجود در بازار، کودکان میل و اشتیاق بیشتری برای خرید مسواک خواهند داشت. تصاویر شخصیت‌های محبوب کودکان روی مسواک‌ها قرار دارد و رنگ‌های جذاب و مدل‌های بچگانه، آن‌قدر جذاب هستند که با بردن کودکان به فروشگاه‌ها و دادن حق انتخاب به آنها می‌توانید در افزایش علاقه‌شان به مسواک‌زدن گام‌هایی مهم و اثرگذار بردارید.

    در خرید مسواک مناسب برای کودکان به استانداردبودن آن و جذاب‌بودن شکل مسواک برای کودک دقت کنید. یادتان باشد که اگر اندازهٔ مسواک برای دهان و دندان کودکان مناسب نباشد، در هنگام مسواک‌زدن به دردسر خواهند افتاد و هیچ بعید نیست که عطای مسواک‌زدن را به لقایش ببخشند.

    اگر کودکتان در فرایند ارتودنسی دندان‌هاست باید مسواکی مناسب بخرید که دندان‌پزشک آن را تأیید می‌کند. مسواک‌هایی با سری وی-شکل (V-shaped) برای پاک‌سازی دندان‌های ارتودنسی مناسب‌تر هستند. چون امکان ورود به نواحی مختلف دندان و دهان را دارند.

    انواع مسواک کودک را ببینید

    درپوش مسواک؛ خوب است یا بد؟

    احتمالا شما هم برای مسواک‌تان درپوشی تهیه کرده‌اید و فکر می‌کنید که استفاده از آن به حفظ مسواک از آلودگی‌ها کمک می‌کند. اما خبر بد این است که چنین چیزی واقعیت ندارد. زمانی که مسواک خیس را داخل درپوش مسواک می‌گذارید، برس آن که خیس شده در فضایی بسته و مرطوب قرار می‌گیرد. این فضای بسته و مرطوب جان می‌دهد برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف و این قطعا موردپسندتان نیست.

    بهتر است، بعد از مسواک‌زدن همیشه آن را در فضایی خشک و پاک نگه دارید. هرگز مسواک را در مکانی مانند دست‌شویی نگذارید. آن را بیرون بیاورید و در هوای خشک و آزاد در جایی که دسترسی به آن محدود است و کسی با مسواکتان در تماس قرار نخواهد گرفت، به شکل وارونه آویزان کنید.

    در آخر

    خرید مسواک یادتان باشد که مسواک تنها وسیلهٔ لازم برای رسیدگی به دندان‌ها نیست. استفاده از نخ دندان هم بسیار مهم است. برای خارج‌کردن ذرات ریز غذا از میان دندان‌ها نیاز به استفاده از نخ دندان دارید. پس رسیدگی به دندان‌ها را با خرید مسواک مناسب و وسایل دیگری مانند نخ دندان و دهان‌شویه (در صورت صلاحدید دندان‌پزشک) پیگیری کنید. دندان‌های سالم نعمت بزرگی هستند. دیگر این شما هستید که می‌توانید این ۳۲ سرباز دوست‌داشتنی را به سپاهی سفید و تمیز بدل کنید یا لشکری شکست‌خورده که زردی و بوی بد از سر و روی‌شان می‌ریزد. باوجود هزینه‌های بسیار زیادی که باید بابت درمان دندان‌های خراب صرف کنید، به نظر منطقی می‌آید که مسواکی مناسب بخرید و هر چند ماه، یک بار هم آن را عوض کنید. مراقب دندان‌هایتان باشید تا هم لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید هم سالم‌تر بمانید. [see_also]7316[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید