هرآنچه برای خرید شیر روشویی باید بدانید

هرآنچه برای خرید شیر روشویی باید بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب «درجه» از نکات مهمی برایتان نوشته‌ایم که باید قبل از خرید شیر روشویی درموردشان تصمیم بگیرید. مطلب حاضر برایتان حاوی اطلاعات مفیدی برای خرید شیر روشویی خواهد بود.

    می‌دانید برای خرید شیرآلات روشویی چه گزینه‌هایی پیش رو دارید؟

    شیرآلات روشویی بسیار متنوع‌اند و هر مدلی فضای خاص خودش را می‌طلبد. سرتان را درد نیاوریم، گزینه‌های پیش رو به شرح زیرند:

    سِنتِرسِت

    خرید شیر روشویی - شیرآلات سنترست

    سِنتِرسِت (centerset) یعنی مدلی که شیر و دستگیره‌ها به‌اتفاق روی صفحه‌ای یکپارچه نصب شده باشند. شیرآلات این مدلی، اگرچه امروزه به اندازه گذشته روی بورس نیستند، برای سینک‌های روشویی کوچک و فضاهای تنگ و کم‌جا جزو بهترین گزینه‌ها به شمار می‌روند. دستگیره‌های شیرآلات مدل سِنتِرسِت‌ در فاصله معمولا ۴ اینچی از یکدیگر واقع‌اند.

    برای نصب سِنتِرسِت‌‌ها به سه سوراخ روی سینک روشویی نیاز است. اگر در حال حاضر از شیرآلات مدل سِنتِرسِت استفاده می‌کنید، گزینه‌هایی که به‌غیر از خود سِنتِرسِت برای تعویض پیش رو دارید، عبارت‌اند از مدل‌های مینی‌اِسپرِد و تک‌دستگیره‌ای که در ادامه به‌صورت مجزا توضیح خواهیم داد. برای تک‌دستگیره‌ای‌ها به فکر خرید کاور سوراخ هم باشید، چون وقتی جای سِنتِرسِت مدل تک‌دستگیره‌ای نصب کنید، یکی دو سوراخ اضافی باقی می‌ماند که البته با کاورهای مخصوصی قابل‌مخفی‌سازی خواهند بود.

    واید اِسپرِد

    خرید شیر روشویی - شیرآلات واید اسپرد

    برای نصب شیرآلات مدل واید اِسپرِد (widespread) هم به سه سوراخ روی سینک روشویی نیاز است. در شیرآلات این مدلی دستگیره‌ها در فاصله معمولا ۸ اینچی از یکدیگر واقع‌اند؛ در مدل‌های قابل‌تنظیم حتی می‌توانید فاصله بین دستگیره‌ها را هنگام نصب تا ۱۶ اینچ افزایش دهید. پس شیر و دستگیره‌ها در مدل واید اِسپرِد به‌طور جداگانه و با فاصله بیشتری از هم نصب می‌شوند و بنابراین برای روشویی‌های بزرگ مناسب‌ترند.

    مینی اِسپرِد

    شیرآلات مدل مینی‌اِسپرد (minispread) درواقع چیزی بین سِنتِرسِت و واید اِسپرِدند. در مینی‌اِسپرِدها فاصله بین مرکز دستگیره‌ها مثل مدل سِنتِرسِت معمولا از ۴ اینچ بیشتر نیست و شیر و دستگیره‌ها مثل مدل واید اِسپرِد جدا از هم قرار می‌گیرند. با شیرآلات این مدلی می‌توانید به هر فضای نقلی و جمع‌وجوری حال‌وهوایی مدرن ببخشید.

    تک‌دستگیره‌ای

    شیرآلات تک‌دستگیره‌ای برای نصب به تنها یک سوراخ بیشتر نیاز ندارند، اما مدل‌هایی هم هستند که دستگیره روی خود شیر سوار نیست و باید در سوراخی جداگانه نصب شود.

    مشاهده پرفروش‌ترین شیرآلات روشویی

    دیواری

    خرید شیر روشویی - شیرآلات دیواری

    شیرآلات دیواری برای سینک ظرف‌شویی متداول‌ترند تا روشویی، اما در هر حال برای سینک روشویی هم شیرآلات دیواری دودستگیره‌ای ازجمله گزینه‌های پیش روست و به‌خصوص با سینک‌های کاسه‌ای پیشنهاد می‌کنیم. این مدلی‌ها ازلحاظ اشغال فضا تقریبا به واید اِسپرِدها می‌مانند. جا دارد اضافه کنیم که نصب شیرآلات دیواری دقت و اندازه‌گیری حرفه‌ای‌تری می‌طلبد، چون شیری که در ارتفاع مناسبی نسبت به سینک روشویی نصب نشده باشد، باعث پاشش آب به کف و اطراف می‌شود.

    پایه‌بلند

    شیرآلات پایه‌بلند از حد معمول مرتفع‌ترند و به‌خصوص برای سینک‌های کاسه‌ای کاربرد دارند.

    تصمیم به تعویض سینک روشویی هم دارید؟

    درصورتی که تصمیم به تعویض سینک روشویی هم داشته باشید، می‌توانید برای خرید شیرآلات نو از بین مدل‌های متنوع‌تری انتخاب کنید؛ در غیر این صورت ناچارید بر اساس مدل سینک فعلی و تعداد سوراخ‌های موجود تصمیم بگیرد و به تنها مدل‌های بخصوصی محدود خواهید شد. درصورتی که نیاز به ایجاد سوراخ جدید باشد، حتما به امکان دریل‌کاری سطحی که باید سوراخ شود نیز دقت کنید.

    می‌دانید چه سایزی بخرید؟

    خرید شیر روشویی با سایز مناسب

    تشخیص سایز مناسب برای شیرآلات روشویی از شیرآلات آشپزخانه راحت‌تر است، اما باز نکاتی هست که باید بدانید. مثلا فاصله کابینت بالای سینک تا بلندترین نقطه شیری که انتخاب می‌کنید، مسئله مهمی است و نباید نادیده گرفته شود. اغلب شیرآلات روشویی نسبتا کوتاه‌قامت‌اند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند، اما درمورد شیرآلات قوس‌بلند و مرتفع به دقت بیشتری نیاز است. حتما مدنظر داشته باشید که سر شیر به کابینت بالای سینک نگیرد.

    از جنس‌های مورداستفاده در ساخت بدنه شیرآلات چیزی می‌دانید؟

    کیفیت شیرآلات تا حد زیادی به جنس مورداستفاده در ساخت بدنه و قطعات داخلی بستگی دارد:

    • آلیاژهای فلزی: همه شیرآلات دارای ساخت فلزی لزوما از نوع باکیفیتی نیستند، چون برخی شیرآلات دارای ساخت فلزی درواقع از آلیاژهای فلزی با گرید پایین مانند زاماک (آلیاژ روی، مس، منیزیم و آلومینیوم) تولید شده‌اند. شیرآلاتی که از آلیاژ روی تولید می‌شوند، معمولا از انواع با بدنه پلاستیکی باکیفیت‌ترند، اما بهترین انتخابی که می‌توان داشت، نیستند.
    • پلاستیک: تاحدامکان از شیرآلات پلاستیکی برحذر باشید، چراکه به‌نسبت سایر گزینه‌ها کم‌دوام‌ترند؛ قطعات پلاستیکی، به‌خصوص در مناطق دارای آب سخت، خیلی زود فرسوده می‌شوند.
    • برنج: برنج از ترکیب مس و روی به دست می‌آید و آلیاژ پرکاربردی است. شیرآلات تمام‌برنجی به کیفیت و دوام بالا معروف‌اند، اما مدل‌هایی ارزان‌قیمت‌تری هم هستند که صرفا از روکش برنجی برخوردارند و بدنه اصلی اینها از آلیاژهای با کیفیت پایین تولید شده است.
    • استیل ضدزنگ: استیل ضدزنگ هم جنس مرغوب و بادوامی است که مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. یادتان باشد شیرآلات استیل با گرید ۳۰۴ به‌دلیل دارابودن درصد کروم و نیکل بیشتر باکیفیت‌ترند.

    تفاوت شیرآلات کارتریجی استاندارد با کارتریجی صفحه‌سرامیکی در چیست؟

    امروزه اغلب شیرآلات برای کنترل جریان آب به‌جای دریچه‌های فشاری یا توپی به فناوری کارتریج مجهزند. کارتریج‌های استاندارد بهترین گزینه موجود نیستند، اما به‌خصوص کارتریج‌های برنجی از دریچه‌های فشاری و توپی به‌مراتب بهترند؛ از کارتریج‌های استاندارد بهتر انواع صفحه‌سرامیکی‌اند که بیشتر در شیرآلات تک‌دستگیره‌ای یافت می‌شوند و به کیفیت بالا و دوام عمری معروف‌اند.

    [related]11571[/related]

    درمورد مدل بازوبسته‌شدن شیر تصمیم گرفته‌اید که با چه‌جور دستگیره‌ای باشد؟

    خرید شیر روشویی - دستگیره جوی‌استیکی

    قبل از خرید شیر روشویی باید درمورد نوع دستگیره هم تصمیم بگیرید و ببینید با چه مدل بازوبسته‌شدنی در طولانی‌مدت راحت‌ترید:

    • پیچی: در شیرآلات سبک امروزی کمتر به دستگیره‌های مدل پیچی برمی‌خوریم؛ پیچی‌ها قبلا مدل رایج و همه‌پسندی بودند، اما در حال حاضر بیشتر در شیرآلات ارزان‌قیمت‌تر پیدا می‌شوند. البته، دستگیره‌های پیچی برای سرویس بهداشتی‌های با طراحی سنتی انتخاب نابجایی نیستند، به‌خصوص پیچی‌های با سر ضربدری. اما مدنظر داشته باشید که بازوبسته‌کردن دستگیره‌های پیچی می‌تواند برای کوچک‌ترها و مبتلایان به دست‌درد کمی سخت باشد.
    • اهرمی: بازوبسته‌کردن آسان مهم‌ترین مزیتی است که می‌توان برای شیرآلات اهرمی برشمرد. دستگیره‌ اهرمی صرفا مختص شیرآلات تک‌دستگیره‌ای نیست و در دودستگیره‌ای‌ها هم یافت می‌شود.
    • جوی‌اِستیک (تصویر بالا): جوی‌اِستیکی‌ها تقریبا به شیرآلات اهرمی تک‌دستگیره‌ای می‌مانند، اما دستگیره‌های جوی‌اِستیک باریک‌ترند و بازوبسته‌کردن‌شان هم کمی متفاوت است، اما سخت نیست. این مدلی‌ها را به‌خصوص در سرویس‌های بهداشتی سبک مدرن استفاده می‌کنند.
    • لمسی و چشمی‌دار: شیرآلات لمسی با لمس مثلا پشت دست و چشمی‌دارها با صرفا حرکت دست اصطلاحا باز می‌شوند. برخی شیرآلات این مدلی برای تنظیم دمای آب در حالت پیش‌فرض دستگیره‌دارند و دستگیره‌ندارها درعوض به جعبه تنظیم مخصوصی برای نصب زیر سینک مجهزند. یادتان هم باشد که شیرآلات لمسی یا چشمی‌دار برای کار به منبع تغذیه (برق یا باتری) وابسته‌اند.

    به جنس و رنگ روکش شیر فکر کرده‌اید؟

    خرید شیر روشویی با رنگ مناسب

    جنس و رنگ روکش هم مسئله مهمی است که باید با دقت درموردش تصمیم بگیرید، وگرنه بدجوری پشیمان خواهید شد.

    • کروم: شیرآلات کروم در زمان تمیزی برق و انعکاس فوق‌العاده جذابی خواهند داشت، اما چون به‌خصوص لکه‌های آب روی سطوح کروم پیداتر دیده می‌شوند، باید برای براق نگه‌داشتن‌شان اهل نظافت مداوم باشید. البته، کروم مات هم داریم که مانند کروم معمولی به رنگ نقره‌ای است، ولی با درخشش کمتر.
    • برنج: شیرآلات با روکش برنج اخیرا خوب مد شده‌اند. رنگ گرم و طلایی برنج با سبک‌های آنتیک جلوه شیکی پیدا می‌کند و انتخاب خاص‌پسندهاست.
    • نیکل: شیرآلات نیکل ازلحاظ جلوه ظاهری تقریبا به انواع کرومی شبیه‌اند، اما با ته‌مایه‌ای کمی گرم‌تر و متمایل به طلایی. نیکل هم در دو نوع براق و مات تولید می‌شود.
    • برنز: شیرآلات برنزی از انواع برنجی پررنگ‌ترند و جلوه‌ای لاکچری‌گونه و با حال‌وهوایی سنتی به فضا می‌بخشند.
    • مشکی: شیرآلات مشکی را بیشتر در طراحی سبک مدرن شاهدیم. مشکی می‌تواند با پیشخوان و سینک روشویی سفید تضاد رنگی جالبی ایجاد کند.

    البته که تمام گزینه‌های پیش رو همین‌هایی که گفتیم، نیستند؛ اما، درکل، سطوح براق، بااینکه شیک و جلوه‌دارند، معمولا لکه‌پذیرترند، پس برای شماهایی که اهل تمیزکاری مداوم نیستید و در عین حال از اثر انگشت و لکه‌های آب بیزارید، شیرآلات مات انتخاب بهتری است. درمورد شیرآلات تیره‌رنگ هم جا دارد اضافه کنیم که در مخفی‌کردن لکه کف خمیردندان و رسوبات آب سخت چندان خوب نیستند.

    حرف پایانی

    عمده نکاتی را که بهتر است قبل از خرید شیر روشویی درموردشان بدانید و تصمیم بگیرید، با هم مرور کردیم. امیدواریم اطلاعاتی که از این مطلب کسب کردید، برایتان مفید بوده باشد. با اشتراک‌گذاری مطالب موردپسندتان می‌توانید از ما درجه‌ای‌ها برای ادامه مسیری که در پیش گرفته‌ایم، حمایت کنید!

    مشاهده جدیدترین شیرآلات روشویی

    [see_also]21607[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید