نکات پیش از خرید تخم مرغ

نکات پیش از خرید تخم مرغ
راهنمای مطالعه

    در این مطلب برایتان از نکاتی گفته‌ایم که باید قیبل از خرید تخم‌مرغ به آنها توجه کنید. نکاتی که کمکتان می‌کند تخم‌مرغ تازه و مرغوب بخرید.

    اول مرغ بوده است یا تخم مرغ؛ شما هم به این پرسش فلسفی فکر می‌کنید؟ به‌طور قطع، این پرسش برای دانشجویان عزیزی که معمولا وعده‌های غذایی‌شان به تخم مرغ گره خورده است، چندان اهمیتی ندارد. برای دیگران هم زمانی که نیمرو یا املتی درجه یک و خوشمزه با پیاز نوش‌جان می‌کنند، این سؤال اصلا و ابدا مهم نیست. واقعیت هم همین است؛ برای ما چه فرقی می‌کند که کدام اول پا به جهان هستی گذاشته‌اند. ما که با تخم مرغ و غذاهای تخم مرغی خوشیم. اما چیزی که به ما خیلی ربط دارد، توجه به سلامت و نکات پیش از خرید تخم مرغ و مواد غذایی دیگر است. پس مقاله را بخوانید و از نکات پیش از خرید تخم مرغ آگاه شوید.

    [related]22567[/related]

    نکات پیش از خرید تخم مرغ را بدانید

    تخم مرغ عصای دست آشپزها و یاور همیشگی شکم‌های گرسنه‌ای است که خیلی زود و سریع به دنبال غذایی خوشمزه و بی‌دردسر هستند. جالب این است که تخم مرغ تقریبا می‌تواند در هر وعده غذایی مصرف شود و بنا به اینکه صبحانه است یا ناهار یا شام، شما را به بهترین شکل ممکن سیر و راضی کند. اما چه نکاتی را در هنگام خرید این مادهٔ مفید و خوشمزه و البته همه‌فن‌حریف باید رعایت کرد و در نظر داشت؟ به موارد زیر نگاهی داشته باشید:

    تخم مرغ سفید در مقابل تخم مرغ قهوه‌ای (محلی)

    خرید تخم مرغ

     

    تخم مرغ‌های سفید معمولا کوچک‌تر از تخم‌ مرغ‌های قهوه‌ای هستند و به همین خاطر قیمت پایین‌تری هم دارند. تخم مرغ‌های قهوه‌ای یا همان محلی، تخمِ مرغ‌هایی با پرهایی به رنگ‌های متنوع هستند اما تخم مرغ‌های سفید را مرغ‌هایی با پر سفید می‌گذارند.

    طعم و خاصیت این دو نوع تخم مرغ تفاوت چندانی با هم ندارد اما باید بدانید که تخم مرغ‌های قهوه‌ای حاصل تخم‌گذاری مرغ‌هایی است که در روستا و فضای آزاد و با تغذیه‌ای طبیعی، عمر خود را سرمی‌کنند. بنابراین امکان دارد که طعم تخم مرغ محلی کمی بهتر از هم‌تای سفیدش باشد.

    در خرید تخم مرغ به محل پرورش مرغ‌های محترمی که تخم گذاشته‌اند، دقت و توجه داشته باشید. باید بدانید که تخم مرغی که می‌خورید از محصولات کارخانه‌ای است یا در مزرعه و روستا به وجود آمده است. تخم مرغ‌های محلی معمولا از آلودگی‌های هورمونی احتمالی تخم مرغ‌های کارخانه‌ای به‌دور هستند اما چون آغشته به فضولات مرغ هستند، امکان دارد که دچار میکروب‌هایی باشند.

    پس همان‌طور که می‌بینید، هر یک از انواع تخم مرغ عادی و قهوه‌ای دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند. دیگر انتخاب و خرید تخم مرغ تاحد زیادی به سلیقه و شرایط خودتان وابسته است.

    پرفروش‌ترین تخم‌مرغ‌ها را ببینید

    تخم مرغ غنی‌شده با امگا۳

    خرید تخم مرغ

    اگر دقت کرده باشید، در خرید تخم مرغ در بعضی موارد با برچسبی روی محصول مواجه می‌شوید که از غنی‌شدن تخم مرغ با امگا۳ به شما خبر می‌دهد. این یعنی چه؟ ماجرا از این قرار است که بعضی از مرغ‌ها از غذاهایی حاوی امگا۳ تغذیه می‌کنند و از همین روست که تخم مرغی که تحویل ما می‌دهند هم غنی‌شده با این ماده خواهد بود. اما اگر کنجکاو هستید که بدانید چه غذاهایی می‌تواند تخم مرغ را با امگا ۳ غنی کند باید بگوییم، موادی مانند سویا، تخم کتان و روغن ماهی.

    تخم مرغ‌ ارگانیک

    قطعا شما هم واژهٔ ارگانیک را در بازار مواد غذایی مختلف زیاد شنیده‌اید. اما منظور از تخم مرغ ارگانیک چیست؟ این نوع از تخم مرغ‌ها حاصل تخم‌گذاری مرغ‌هایی هستند که به صورت ارگانیک تغذیه می‌شوند یعنی در غذاهایشان خبری از مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک‌ها نیست و می‌توانند در فضای باز و آزاد، غذا بخورند.

    پژوهش‌هایی که پیرامون تفاوت تخم مرغ ارگانیک و با تخم مرغ‌های معمولی انجام شده، نشان می‌دهد که شاید درصد مس، پروتئین و پتاسیم موجود در این نوع تخم مرغ‌ها کمی بیشتر باشد. این در حالی است که تخم مرغ‌های معمولی منیزیم و آهن بیشتری دارند و مواردی که غنی‌شده محسوب می‌شوند هم از کلسیم و منیزیم بیشتری برخوردارند.

    واقعیت این است که تغییرات تغذیه مرغ‌ها می‌تواند روی مواد مغذی موجود در تخمشان اثر بگذارد. اما این تغییر فقط به شکل افزایش بعضی از مواد مغذی است. یعنی همهٔ تخم مرغ‌ها دارای مواد مغذی یکسانی هستند که بنا به تغذیه مرغ، امکان بالا و پایین‌شدن این مواد وجود خواهد داشت.

    تخم مرغ پاستوریزه

    خرید تخم مرغ

    منظور از تخم مرغ پاستوریزه چیست؟ تخم مرغ‌های پاستوریزه در مجاورت حرارت قرار می‌گیرند تا باکتری‌های احتمالی آنها از بین برود. شاید از نقطه نظر از بین رفتن باکتری‌ها، پاستوریزه‌کردن آنها ایدهٔ خوبی باشد اما واقعیت این است که حرارت می‌تواند موجب از بین‌رفتن بخش اعظمی از ارزش غذایی این ماده شود. کسانی که دوست‌دار مصرف تخم مرغ به شکل عسلی و نیمه‌پخته هستند، با مصرف تخم مرغ‌های پاستوریزه، کمتر در معرض خطر انتقال باکتری از تخم مرغ به بدن‌شان خواهند بود.

    توجه به تاریخ تولید و انقضا

    به تاریخ تولید و انقضای تخم مرغ‌های بسته‌بندی‌شده هم دقت داشته باشید. معمولا امکان نگهداری تخم‌ مرغ‌ها در یخچال به مدت ۳ تا ۴ هفته وجود دارد. یادتان باشد که تاریخ درج‌شده به عنوان تاریخ تولید تخم مرغ به معنای زمانی است که تخم مرغ‌ها در کارخانه، شسته و بسته‌بندی شده‌اند.

    تخم مرغ‌های مخصوص گیاه‌خواران

    تخم مرغ‌های مخصوص گیاه‌خواران هم نوع دیگری از این محصولات هستند که حاصل تخم‌گذاری مرغ‌های گیاه‌خوارند. یعنی مرغ‌هایی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند. این دسته از مرغ‌ها در مکان‌هایی بسته نگهداری می‌شوند و امکان خوردن کرم‌ها و حشرات مختلف را ندارند.

    در غذای چنین مرغ‌هایی هیچ‌گونه گوشت و فراورده‌های گوشتی یا ماهی دیده نمی‌شود. اگر گیاه‌خوار باشید، احتمالا از وجود چنین محصولی استقبال خواهید کرد. اما باید بدانید که هیچ پژوهشی نشان از سالم‌تر بودن این نوع تخم مرغ‌ها ندارد.

    در آخر

    خرید تخم مرغ

    همان‌طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید، نمی‌توان گفت که کدام نوع از تخم مرغ برتر از انواع دیگر است. یعنی در خرید تخم مرغ اصلا موضوع این نیست که کدام مورد بهتر از هم‌تایانش است. هر نوع از تخم مرغ دارای مزایایی است. سلیقه و ترجیحات شخصی در خرید تخم مرغ موضوع مهم‌تری است. مثلا اگر گیاه‌خوار هستید، احتمالا دوست ندارید که نوع دیگری از تخم مرغ را به جز تخم مرغ‌های گیاهی مصرف کنید. در هر حال، یادتان باشد که تخم مرغ، مادهٔ غذایی مهمی است که باید به شکلی در رژیم غذایی‌تان حضور داشته باشد.

    پرفروش‌ترین تخم‌مرغ‌ها را ببینید

    [see_also]22267[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید