نکات مهم برای خرید کفش طبی که باید بدانید

نکات مهم برای خرید کفش طبی که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    خرید کفش طبی استاندارد سرمایه‌گذاری بجایی برای سلامت پاهاست. اما آیا به نکاتی که باید برای خرید کفش طبی بدانید، واردید؟ اگر نه، این مطلب «درجه» می‌تواند اطلاعات مفیدی برایتان داشته باشد.

    کفش طبی یا ارتوپدی کفش مخصوصی است که برای پادرد و مشکلات مربوط به پا تجویز می‌شود، چراکه کفش‌های طبی از قدرت محافظت‌کنندگی بیشتری در مقایسه با کفش‌های معمولی برخوردارند. طراحی کفش‌های طبی، بسته به مشکلی که باید چاره کنند، می‌تواند متفاوت باشد؛ یعنی هر مدلی برای مشکل خاصی طراحی می‌شود و از یک مدل نمی‌توان انتظار داشت که برای همه مشکلات پا افاقه کند. در ادامه، از نکاتی که باید بدانید، بیشتر برایتان می‌گوییم.

    کدام کفش‌ها عارضه‌سازند؟

    خرید کفش طبی - کفش پاشنه‌بلند

    ما خانم‌ها بیشتر از آقایان به خرید کفش‌های نامناسب روی می‌آوریم؛ باور نمی‌کنید؟ کافی است روی ورقی کاغذ بایستید و طرح کلی دورتادور پای راست یا چپ‌تان را بکشید؛ حالا، کفش‌هایی را که دم‌دست دارید، با الگوی روی کاغذ مطابقت دهید. کفش‌های راحتی احتمالا بر الگویی که از پای محترم ترسیم کرده‌اید، تا حد زیادی منطبق‌اند، اما نازنین‌کفش‌های پاشنه‌بلندی که برای مجالس و مهمانی‌ها می‌پوشید و بعدش هم پادرد می‌گیرید، چطور؟ کفش‌های پادردزا، در به‌خصوص خانم‌ها، باریک‌تر از عرض واقعی پاها و گاهی حتی از طول پاها کوتاه‌ترند. مدل‌های تنگ و پاشنه‌بلند را می‌توان متهم ردیف اول عوارض ناشی از پوشیدن کفش نامناسب در خانم‌ها توصیف کرد. ارتفاع پاشنه در کفش‌های زنانه مسئله خیلی مهمی است؛ به‌طورکلی، هرچه ارتفاع پاشنه بلندتر باشد، پاها بیشتر صدمه می‌بینند، چون فشار زیادی به نقاط مختلف پا، ازجمله پنجه‌ها، وارد می‌شود.

    در اصل، هرگز نباید کفش خیلی تنگ یا پاشنه‌بلند بپوشیم، اما اگر هم می‌پوشیم، نباید تاحدامکان مداوم و طولانی‌مدت باشد، چراکه با این کار، درنهایت، به پادرد و عوارض ناشی از پوشیدن کفش نامناسب دچار خواهیم شد. پس، هرچه کمتر با کفش‌های تنگ و ناراحت تیپ بزنیم، بهتر! کفش مناسب باید دارای پاشنه کوتاه، پنجه پهن و زیره ضربه‌گیر باشد و از پاها در برابر حرکات و فشارهای نابجا محافظت کند.

    پرفروش‌ترین کفش‌های طبی زنانه

    چه کسانی به کفش طبی نیاز پیدا می‌کنند؟

    خرید کفش طبی - پادرد

    شمار مبتلایان به مشکلات پا بیش از پیش در حال افزایش است؛ می‌پرسید چرا؟ خب، چون کفش نامناسب می‌پوشیم! از شایع‌ترین عوارض پوشیدن مداوم کفش نامناسب می‌توان به کالوس و بانیون اشاره کرد؛ کالوس یعنی وقتی قسمتی از پوست کف پا براثر سایش یا فشار به‌حالتی سفت و ضخیم درمی‌آید و بانیون یا همان هالوکس والگوس هم یعنی بیرون‌زدگی مفصل شست پا. در چنین مواردی به کفش طبی نیاز است، کفشی که به عارضه ایجادشده دامن نزند. گاهی حتی افراد براثر برخی ورزش‌ها به عارضه‌ای به‌اسم فاشیای پلانتار دچار می‌شوند و متعاقبا به کفش طبی نیاز پیدا می‌کنند؛ فاشیای پلانتار عارضه دردناکی است که درنتیجه آسیب به رباط اتصال‌دهنده استخوان پاشنه به پنجه‌ها بروز می‌کند. برای صافی کف پا هم معمولا کفش طبی تجویز می‌شود. دیابتی‌ها نیز گاهی شاید، بنا به صلاحدید پزشک، به کفش سفارشی‌ساز یا کفشی با عمق اضافه نیاز پیدا کنند؛ مبتلایان به آرتروز و سایر ناهنجاری‌های پا هم همین‌طور.

    آیا همه کفش‌های طبی بدریخت‌اند؟

    البته که نه! خوشبختانه، این روزها، تولیدکنندگان بسیاری در طراحی کفش‌های طبی، علاوه بر راحتی، از سروریخت و مد روز هم غافل نیستند؛ پس، کفش‌های طبی را گزینه لزوما بدریختی ندانید!

    [related]18146[/related]

    چه دلایلی برای خرید کفش طبی وجود دارد؟

    خرید کفش طبی مناسب

    توصیه پزشک به پوشیدن کفش طبی

    وقتی حرف از کفش طبی می‌شود، معمولا یاد پیری و سالخوردگی می‌افتیم، درحالی‌که کفش طبی صرفا برای سن‌بالاها نیست و ممکن است در هر سنی برای کمک به اصلاح مشکلات پا و کاهش درد تجویز شود.

    کمک به گام‌برداشتن درست

    وقتی کفش نامناسب می‌پوشیم، مدل گام‌برداشتن‌مان هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد، اما کفش‌های طبی به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که نحوه گام‌برداشتن‌مان را تاحدامکان از حالت طبیعی و نرمال خارج نکنند.

    کمک به کاهش علائم برخی مشکلات پا

    هیچ پادردی بی‌علت نیست! شاید پادردی که عاجزمان کرده، ناشی از مشکلات رایجی چون هالوکس والگوس یا خارپاشنه باشد، مشکلاتی که درصورت پوشیدن کفش نامناسب بدتر خواهند شد، اما کفش‌های طبی به‌گونه‌ای کاملا فیت پا طراحی می‌شوند که به چنین مشکلاتی دامن نزنند.

    کمک به کاهش دردهای سیاتیکی

    دردهای سیاتیکی می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند؛ در برخی موارد، بسته به دلیل ایجاد درد، شاید که کفش‌های‌ طبی با کمک به اصلاح تراز پاها در کاهش فشار وارده به عصب سیاتیک و تخفیف درد مؤثر واقع شوند.

    خیلی ارزان‌تر از جراحی

    کفش طبی استاندارد ارزان نیست، اما خرید کفش طبی از جراحی خیلی ارزان‌تر درمی‌آید! البته که گاهی راه گریزی از جراحی نیست و کفش طبی جواب نمی‌دهد، اما درصورتی‌که پزشک به پوشیدن کفش طبی صلاح ببیند، حداقل می‌توانید امیدوار باشید که عارضه موجود، اگر هم رفع نشد، بدتر نمی‌شود. گاهی با روی‌آوردن به کفش‌های طبی می‌توان از درمان‌های تهاجمی و جراحی‌های گران در آینده نجات پیدا کرد یا زمان درمان‌های سنگینی چون جراحی را به تعویض انداخت.

    پرفروش‌ترین کفش‌های طبی مردانه

    کفش‌های طبی چه ویژگی‌هایی دارند؟

    خرید کفش طبی - ویژگی‌های کفش طبی

    • محافظت از قوس کف پا: کفش‌های طبی از ساختاری ویژه‌ای برای پشتیبانی قوس کف پا برخوردارند. کفی کفش‌های طبی از فشار وارده به پاشنه و قسمت توپی پا می‌کاهد، این در حالی است که کفش‌های معمولی شاید از قابلیت کافی برای توزیع فشار برخوردار نباشند. کفش‌های طبی مخصوص پروناسیون شدید از چرخش غیرطبیعی پاها به داخل جلوگیری کرده و از فشار وارده به زانوها و لگن می‌کاهند.
    • پهناهای مختلف: برخی برندهای کفش طبی ازلحاظ پهنا هم متنوع‌اند و کفش‌هایی با پهناهای مختلف تولید می‌کنند.
    • عمق اضافه: برخی مدل‌های کفش طبی از روی قالب‌های خاصی با عمق اضافه طراحی و تولید می‌شوند.
    •  پنجه پهن: پنجه پهن کفش‌های طبی با کاهش فشار وارده به انگشت‌ها از تشدید ناهنجاری‌هایی چون بانیون و انگشت چکشی جلوگیری می‌کند.
    • داخل نرم و لطیف: برای داخل کفش‌های طبی استاندارد معمولا از جنس‌های نرم و لطیف بهره گرفته می‌شود.
    • زیره مخصوص: کفش‌های طبی از زیره‌ سبک و ضربه‌گیر برخوردارند و در تقویت ثبات پاها هنگام راه‌رفتن مؤثرند.

    چند نوع کفش طبی داریم؟

    کفش‌های طبی انواع بسیار مختلفی دارند. مثلا کفش‌های طبی پهن به‌درد کسانی می‌خورند که با کفش‌های معمولی به انگشتانشان فشار وارد می‌شود؛ وقتی پنچه کفش دارای فضای کافی برای قرارگیری راحت انگشت‌ها نباشد، بروز عوارضی چون بانیون و انگشت چکشی دور از انتظار نیست، اما کفش‌های طبی جلوپهن در قسمت پنجه کمی جادارترند تا انگشت‌ها از فضای آزاد بیشتری برخوردار باشند. یا مثلا برخی کفش‌های طبی، به‌طور خاص، برای صافی کف پا طراحی می‌شوند تا تسکینی برای دردهای ناشی از صافی کف پا در نواحی مچ و زانو باشند و نیز فرد بتواند با ثبات بهتری گام بردارد. برخی کفش‌های طبی هم از کفی‌های مخصوص و قابل‌تعویض برخوردارند؛ این مدلی‌ها، درواقع، برای کسانی مناسب‌ترند که زیاد سرپا می‌ایستند و پاهایشان ورم می‌کند؛ فرد می‌تواند بسته به میزان تورم از کفی‌های متفاوتی در هر روز استفاده کند. پزشک، بسته به مشکل تشخیص داده‌شده، نوع کفش طبی مناسب را معلوم می‌کند.

    سایر نکاتی که باید بدانید

    نکات خرید کفش طبی

    • برای خرید کفش بهتر است اواخر بعدازظهر یا غروب اقدام کنید، چون پاها به‌طور طبیعی در طول روز کمی ورم می‌کنند و به همین دلیل شاید دقیقا همان کفشی که صبح برایتان اندازه بودi، غروب کمی تنگ به نظر برسد.
    • ضخامت جورابی که برای امتحان‌کردن کفش می‌برید، نباید با چیزی که بعدا استفاده می‌کنید، خیلی متفاوت باشد.
    • اندازه پاها در برخی افراد دقیقا یکی نیست؛ در چنین مواردی باید پای بزرگ‌تر ملاک باشد.
    • کفش‌های با جلوی گرد یا مربعی ازلحاظ فضای پنجه در مقایسه با مدل‌های باریک یا نوک‌تیز بهترند؛ مشکلاتی نظیر بانیون و انگشت چکشی، درصورتی‌که فضای پنجه کفش تنگ و فشرده باشد و انگشت‌‌ها کاملا کیپ بمانند، وخیم‌تر خواهند شد، اما کفش‌های طبی با سایز مناسب از فضای آزاد کافی در قسمت پنجه برخوردارند و در جهت کمک به کاهش علائم عمل می‌کنند.
    • پشت پا نباید هنگام راه‌رفتن از کفش بیرون بزند یا زیادی به دیواره عقبی کفش ساییده شود؛ برای آزمایش حتما کمی داخل مغازه قدم بزنید، چون تشخیص این مورد در حالت نشسته کار خیلی سختی است.
    • سایزبندی هر برندی متفاوت باشد؛ پس، از روی راحتی تصمیم بگیرید، نه از روی سایزی که اغلب می‌پوشید!
    • کفش طبی باید از همان اول راحت باشد؛ پس، خودتان را گول نزنید که اگر تنگ و ناراحت بود، حتما بعدا به اندازه کافی جا باز می‌کند!
    • صرفا از روی قیمت تصمیم نگیرید! کفش طبی هر برندی می‌تواند متفاوت باشد؛ وقتی صرفا از روی قیمت انتخاب کنید، شاید دست روی برندی بگذارید که از تمامی معیارهای لازم‌تان برخوردار نباشد.

    امیدواریم که این مطلب برایتان حاوی نکات مفید و به‌دردبخوری بوده باشد. از زمانی که به ما اختصاص دادید، سپاسگزاریم.

    جدیدترین انواع کفش طبی را ببینید

    [see_also]18570[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید