همه نکات مهم برای خرید شکلات صبحانه

همه نکات مهم برای خرید شکلات صبحانه
راهنمای مطالعه

    هر کشوری صبحانه‌ سنتی خودش را دارد، اما چیزهایی هست که در همه جای دنیا سر میز صبحانه پیدا می‌شود، مثل شکلات صبحانه. در این مطلب از «درجه» می‌خواهیم درباره‌ این خوش‌مزه‌ پرطرفدار با شما حرف بزنیم و ببنیم از کجا آمده، از چه موادی تشکیل شده و قبل از خرید شکلات صبحانه بهتر از چه نکته‌هایی را بدانید.

    حرف و حدیث درباره‌ شکلات صبحانه کم نیست. بعضی‌ها آن را متهم مي‌کنند که برای تندرستی زیان دارد و باید از میز صبحانه حذف شود. در آن سو هم کسانی هستند که عاشق معروف‌ترین برند شکلات صبحانه یعنی نوتلا هستند و بدون یک برش نان و نوتلا روزشان شب نمی‌شود. چند سالی‌ست چند برند ایرانی هم شکلات صبحانه تولید می‌کنند که قیمت مناسب‌تری دارند. بیایید بیشتر درباره‌ شکلات صبحانه بخوانیم.

    شکلات صبحانه چیست؟شکلات صبحانه

    شکلات صبحانه همان کرم کاکائو فندقی شیرین‌شده است که اغلب روی نان تست می‌مالند و مزه خوبش خیلی‌ها را جذب کرده. شکلات صبحانه خیلی هم شکلات نیست! آن چیزی که به‌عنوان کرم شکلاتی می‌خرید، کاکائو دارد، اما از چیزهای دیگری هم تشکیل شده، مثل روغن پالم، شکر، شیر خشک و البته فندق یا مغز‌های دیگر. شکلات صبحانه را بیشتر با نان تست می‌خورند، اما پایش به پنکیک، وافل، بستنی، کیک و دسرهای مختلف هم باز شده است.

    چرا شکلات صبحانه طرفدار دارد؟خرید شکلات صبحانه

    سال‌ها بود که نان و پنیر و چای شیرین صبحانه‌ محبوب ایرانی‌ها به‌حساب می‌آمد. اما اکنون دیگر عجیب نیست که سر میز صبحانه‌ ایرانی، کرم شکلات، کره بادام‌زمینی، سوسیس و لوبیاچیتی و خوراکی‌های متنوع دیگر دیده شود. در این میان حساب شکلات صبحانه جداست.

    نوتلا طرفدارهای دوآتشه‌ای دارد که نان و نوتلا را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند. عجیب هم نیست. نان تست را برمی‌دارند، کمی شکلات روی آن می‌مالند و در راه کلاس یا سر کار گاز می‌زنند. طعم کاکائو که حسابی هم شیرین شده، باعث می‌شود روزشان را با انرژی شروع کنند و حس خوبی نسبت به صبحانه‌شان داشته باشند.

    احتمالا شما هم که این مطلب را می‌خوانید، نوتلا دوست دارید. اما تا حالا فکر کرده‌اید این کرم شکلاتی هیجان‌انگیز از کجا پیدایش شد و کدام آدم خوش‌خوراک فرمولش را کشف کرد؟

    محبوب‌ترین‌ها را ببینید

    شکلات صبحانه از کی و از کجا به میز صبحانه راه پیدا کرد؟خرید شکلات صبحانه

    تاریخچه‌ شکلات صبحانه را می‌دانید؟ تازه جنگ جهانی به پایان رسیده بود و کاکائو قیمت خیلی بالایی داشت. شیرینی‌پزی ایتالیایی به نام پیترو فِرِرو تصمیم گرفت خوراکی لوکس ولی به‌صرفه‌ای درست کند به پودر کاکائوی زیادی نیاز نداشته باشد. در آن منطقه فندق فراوان بود. یک شب به‌فکرش رسید معجونی با کمی پودر کاکائو و مقدار زیادی فندق درست کند. پیترو آن‌قدر از کشف خودش ذوق‌زده بود که همان نیمه شب همسرش را بیدار کرد تا یک قاشق مزه کند. آنها نخستین افرادی بودند که ترکیب کاکائو و فندق را چشیدند و لذتش را بردند.

    این داستان پایان خوشی داشت. فررو شرکتش را در ۱۹۴۶ تاسیس کرد و نام محصولش را پاستا جَندویا گذاشت. کسب‌وکار پیترو فررو رونق گرفت، چراکه مردم پول‌شان می‌رسید محصول او را بخرند. او یک قرص نان را همراه با کرم شکلاتی‌اش در فویل می‌پیچید و به مشتری می‌داد. این محصول را باید با چاقو برش می‌زدند و می‌خوردند.

    چند سال بعد محصول خوش‌مزه فررو تغییر کرد و شبیه شکلات صبحانه‌ای شد که ما می‌شناسیم. یعنی به‌شکل کرم شکلاتی درآمد. نامش را سوپرکریما گذاشتند. قیمت مناسب و مزه‌ عالی رمز موفقیت محصولات فررو بود. حتا آنهایی که شکلا‌ت‌خور نبودند، جذب سوپرکریما شدند.

    نوتلا

    این کسب‌کار خانوادگی راهش را با موفقیت ادامه داد. فرزند پیترو یعنی مایکل در ۱۹۶۴ سوپرکریما را ارتفا داد و نامش را نوتلا گذاشت. نوتلا در شیشه‌های جذابی با در پلاستیکی عرضه شد که هم سنتی و هم لوکس بودند. همه چیز در این محصول، مدرن، کاربردی و به‌صرفه بود.

    موفقیت نوتلا ادامه پیدا کرد تا جایی که در سال ۲۰۱۵ در هر ۲ و نیم ثانیه یک شیشه نوتلا در یک جای دنیا به فروش می‌رفت. طبق برآورد فوربس نوه‌‌ فررو که اکنون مالک شرکت Ferrero SpA و وارث پدربزرگش است، از ثرومتندترین‌ افراد ایتالیاست.

    طی این سال‌ها شرکت‌های دیگری هم شکلات صبحانه تولید کردند که طرفدارهای خودشان دارند، اما همچنان خیلی‌ها شکلات صبحانه را با نام نوتلا می‌شناسند. از محبوب بودن این برند همین را اضافه کنیم که ۵ فوریه برابر با ۱۷ بهمن به‌نام روز جهانی نوتلا نامگذاری شده.

    شکلات صبحانه از چه چیزهایی تشکیل شده؟خرید شکلات صبحانه

    ما برای این‌که ببینیم در شیشه‌ شکلات صبحانه‌ چه موادی پیدا می‌شود، سراغ سایت رسمی نوتلا رفتیم. مواد تشکیل‌دهنده‌ نوتلا شکر، روغن پالم، فندق، شیر خشک، پودر کاکائو، لسیتین و وانیلین هستند. در جدول پایین مقدار کالری و موارد دیگر را بخوانید.

    [table id=351 /]

    انواع خارجی شکلات صبحانه کدامند؟شکلات صبحانه خارجی

    تردیدی نیست که نوتلا معروف‌ترین برند دنیاست. هرچه باشد بقیه‌ی شرکت‌ها از نوتلا الهام گرفته‌اند و فرمول اصلی این معجون خوش‌مزه به شرکت ایتالیایی نوتلا تعلق دارد. اما شرکت‌های دیگری هم تلاش کرده‌اند محصولی با مزه‌ی خوب روانه‌ بازار کنند و موفق هم شده‌اند.

    برندهای خارجی مثل جف (Jif)، پنوتی (Penotti) ، سارل (Sarelle)، فینتی (Fineti)، هوبی (Hobby) د ربازار ایران هم پیدا می‌شوند. از بین پرفروش‌های آمازون هم به نوتیوا (Nutiva)، پیور (Pyure)، وور (Vor))، جاستین (Justin) و نوتیلایت (Nutilight) اشاره می‌کنیم.

    [related]21460[/related]

    انواع ایرانی شکلات صبحانه کدامند؟شکلات صبحانه ایرانی

    برندهای خارجی شکلات صبحانه گران هستند و تازگی‌ها کمیاب. برای بعضی‌ها به‌صرفه نیست که نوتلا یا برندهای خارجی دیگر را تهیه کنند. به همین دلیل، باید جایگزین ایرانی برای شکلات صبحانه پیدا کنند. در جدول پایین چند برند ایرانی را پیدا می‌کنید و قیمت آنها را می‌بینید:

    [table id=352 /]

    اصلا شکلات صبحانه برای سلامتی خوب است؟خرید شکلات صبحانه

    باوجود این‌که همه‌ تبلیغات شکلات صبحانه درباره‌ صبحانه فوری، راحت، خوش‌مزه و البته سلامت حرف می‌زنند، ایرادهای زیادی به این محصول وارد شده. درست است که فندق و کاکائو از تشکیل‌دهنده‌های آن هستند، اما میزان زیاد شکر و روغن پالم جای سوال دارد.

    خیلی از افراد سعی می‌کنند شکر کمتری در طول روز مصرف کنند. هنگام خرید روغن بررسی می‌کنند که کدام سالم‌تر است و ضرر کمتری دارد. اما ممکن است متوجه نباشید صبح‌تان را با چه حجمی از چربی اشباع و شکر شروع می‌کنید. نوتلا بیشتر کالری خود را مدیون میزان چربی‌اش است. چربی که می‌تواند به اضافه وزن و بیماری‌های قلبی منجر شود. درواقع میزان کلسیم، آهن و پروتئین شکلات صبحانه آن‌قدری نیست که وجود شکر فراوان و روغن پالم را توجیه کند.

    پس تکلیف ما با این خوش‌مزه جذاب چیست؟ قدیمی‌ها درست گفته‌اند که هر چیزی اگر به‌اندازه باشد خوب است. اگر شکلات صبحانه پای ثابت میز غذای شما شود، و جای مواد مغذی دیگر مثل گردو، عسل، شیر یا میوه‌های تازه را بگیرد، در دراز مدت اثر منفی آن آشکار خواهد شد.

    آن را جایگزین مغز و آجیل نکنید. تصور نکنید باوجود شکلات صبحانه نیازی به خوردن مغز یا شیر ندارید. بهتر است شکلات صبحانه را در کنار خوراکی‌های متنوع و سالم دیگر سر میز صبحانه بیاورید.

    شکلات صبحانه در برنامه‌ غذایی شما چه جایگاهی دارد؟ کدام برند را به بقیه ترجیح می‌دهید؟ چه خوراکی‌هایی را برای صبحانه می‌پسندید؟ نظرتان را با ما و بقیه‌ خواننده‌های این مطلب درمیان بگذارید.

    جدیدترین انواع شکلات صبحانه

    [see_also]22567[/see_also]  

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید