نکات مهم برای خرید پنیر گودا

نکات مهم برای خرید پنیر گودا
راهنمای مطالعه

    پنیر گودا را می‌شناسید؟ در این مقاله می‌خواهیم به معرفی یکی از معروف‌ترین پنیرهای دنیا یعنی پنیر گودا مشغول شویم. با ما همراه شوید تا با نکات قبل از خرید پنیر گودا آشنا شوید. می‌خواهیم بدانیم پنیر گودا چیست؟ چه طعم و مواد مغذی‌ای دارد.

    آشنایی با پنیر گودا

    خرید پنیر گودا

    اروپایی‌ها انواع مختلفی از پنیرها را درست می‌کنند. از سال‌های قرون وسطی تاکنون، طیف وسیعی از پنیرها در کشورهای قارهٔ سبز تولید و مصرف می‌شده است. گودا هم یکی از قدیمی‌ترین پنیرهای اروپایی است. پنیر گودا از شهری به همین نام در حوالی آمستردام هلند می‌آید.

    این پنیر بنا به مدت‌زمانی که از تولیدش می‌گذرد، طعم‌های مختلفی پیدا می‌کند. برای مثال طبقه‌بندی زیر را در نظر داشته باشید:

    • طول عمر ۴ هفته: پنیر گودای تازه؛
    • طول عمر ۸ تا ۱۰ هفته: پنیر گودای رسیده؛
    • طول عمر ۱۶ تا ۱۸ هفته:‌ پنیر گودای کاملا رسیده؛
    • طول عمر ۷ تا ۸ ماه: پنیر گودای بیش‌ از حد رسیده؛
    • طول عمر ۱۰ تا ۱۲ ماه: پنیر گودای قدیمی.

    پنیر گودا شکل‌های مختلفی دارد اما اگر بخواهیم خیلی سرراست و مستقیم به شما دیدی دربارهٔ آن بدهیم، باید بگوییم که احتمالا شکل ورقه‌های زرد آن لابه‌لای ساندویچ همبرگر را امتحان کرده‌اید. پنیرهای گودای تازه‌تر راحت‌تر برش داده می‌شوند و بافت نرمی دارند. به‌طور کلی هم، پنیر گودا بافتی خامه‌ای دارد. این پنیر راحت و سریع در مجاورت حرارت آب می‌شود و می‌تواند روی غذاهای مختلفی ریخته شود. طعم و بوی خوش آن، قطعا همراه خوبی برای غذاهای مختلف خواهد بود.

    انواع پنیر گودا را ببینید

    پنیر گودا چطور درست می‌شود؟

    خرید پنیر گودا

    برای درست‌کردن پنیر گودا مراحل زیر طی می‌شود. اگر قصد خرید پنیر گودا را دارید، بد نیست که بدانید چطور و چگونه تهیه می‌شود:

    • مقادیری از آبِ آب‌پنیر کشیده می‌شود؛
    • به جای آن آب، آب‌ گرم اضافه می‌شود؛
    • سپس به‌طور مجدد، آب از آب‌پنیر کشیده می‌شود؛
    • آب بیشتری به مواد اضافه می‌شود؛
    • به آب حرارت داده می‌شود تا رطوبت داخل بافت مواد کاهش پیدا کند؛
    • پنیر ساعت‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد. گاهی‌هم روزها تحت فشار است تا ظاهر صاف و یک‌دستی پیدا کند.

    این مراحل تهیهٔ پنیر گودا باعث می‌شوند تا میزان لاکتوز موجود در آن کاهش پیدا کند. به همین خاطر خرید پنیر گودا به کسانی توصیه می‌شود که نسبت به مصرف لاکتوز در لبنیات حساسیت دارند.

    [related]22243[/related]

    طعم پنیر گودا چطور است؟

    خرید پنیر گودا

    برای خرید پنیر گودا باید از طعم آن باخبر باشید. هر چقدر که این پنیر تازه‌تر باشد، نرم‌تر است و طعم شیرین‌تری دارد. پنیرهای گودای تازه را معمولا در ساندویچ‌های مختلف می‌گذارند و نوش‌جان می‌کنند. هر چقدر که پنیر گودا بیشتر بماند و قدیمی‌تر شود، رنگ آن هم به تیرگی می‌گراید و سفت‌تر می‌شود. البته گوداهای قدیمی‌تر هم مصارف خود را دارند. بعضی از غذاها مانند ماکارونی با وجود گودایی سفت و قدیمی بسیار خوشمزه می‌شوند.

    هر چقدر که از مدت‌زمان تولید پنیرهای گودا بیشتر سپری شود، امکان شکل‌گیری دانه‌ها و تکه‌های سفید کریستالی در آن هم بیشتر می‌شود. این تکه‌های رنگی متفاوت در بافت پنیر نوعی اسیدآمینه موسوم به تیروزین هستند که به مرور زمان در پنیرها به وجود می‌آیند. پس اگر در هنگام خرید پنیر گودا چشمتان به این دانه‌ها در بافت پنیر افتاد، بدانید که با پنیری قدیمی روبه‌رو هستید.

    در خرید پنیر گودا به این نکته دقت کنید که هر چقدر از تولید این محصول، زمان بیشتری بگذرد، طعمش هم تندوتیزتر خواهد شد. اگر دقیق‌تر بخواهیم دربارهٔ تندوتیزی صحبت کنیم، یعنی مزه‌ای شبیه طعم میوه‌ها یا کارامل را در دهان به وجود می‌آورد.

    بافت پنیر گودایی که قدیمی‌تر است، سفت‌تر از هم‌تایان تازه‌اش خواهد بود. لایه‌های داخلی پنیرهای قدیمی‌تر، رنگ تیره‌تری هم دارند. یعنی رنگ‌شان رگه‌هایی از طلایی را نشان می‌دهد. بعضی از تولیدکننده‌های پنیر گودا از ادویه‌هایی برای ایجاد طعمی تندوتیزتر به پنیر استفاده می‌کنند.

    نکته

    در خرید پنیر به تاریخ و مواد اضافه‌شده به آن مانند ادویه‌ها دقت کنید. اگر طرف‌دار طعم‌های ساده هستید و از ادویه‌جات خوشتان نمی‌آید، در خرید پنیر گودا به دنبال طعم‌های ساده باشید. ضمن اینکه یادتان باشد، پنیرهای تازه‌تر بافت نرم‌تری دارند.

    وضعیت مواد مغذی در پنیر گودا چطور است؟

    خرید پنیر گودا

    در خرید پنیر گودا یا هر مادهٔ غذایی دیگر حتما به مواد مغذی آن دقت کنید. اگر هوای بدن‌ و سلامت‌مان را بیشتر داشته باشیم، زندگی شادتر و بهره‌ورتری خواهیم داشت. کمی مطالعه، اطلاعات کافی و خوبی در اختیارمان می‌گذارد. برای مثال، باید بدانید که پنیر گودا حاوی موادی مانند روی (زینک)، ویتامین B12، پروتئین، کلسیم، چربی، ویتامین A و B2 است.

    همچنین پنیر گودا به خاطر نوع فرایند تولیدش، حاوی مقادیر اندکی از لاکتوز است. به همین خاطر، کسانی که توانایی مصرف لبنیات را به خاطر وجود لاکتوز در آنها ندارند، با این پنیر به احتمال زیاد کنار خواهند آمد. پس همهٔ شواهد و مدارک نشان می‌دهد که این پنیر خوشمزه فواید زیادی برای بدن دارد.

    البته چربی آن هم درصد کمی نیست. این را فراموش نکنید. پس به بهانهٔ وجود مواد مغذی در پنیر گودا، نمی‌توان هر شب، ورقه‌های ضخیم آن را روی غذاهای مختلف گذاشت و نوش‌جان کرد. حواس‌تان به چربی و کالری‌اش باشد. هر ۱۰۰ گرم از این پنیر حاوی ۲۷ گرم چربی و ۳۵۶ کالری است.

    قیمت پنیر گودا را ببینید

    در آخر

    خرید پنیر گودا پنیرهای بسیار متنوعی در دنیا وجود دارند. امتحان‌کردن هر یک مانند سفر به کشور و شهری در دنیاست. چون پنیرها فقط موادی غذایی خوش‌طعم و خوش‌بو نیستند، بلکه از فرهنگ، جغرافیا و خیلی چیزهای دیگر دربارهٔ مکان تولدشان به ما می‌گویند. آن‌قدر شمار پنیرهای متنوع در دنیا زیاد است که آشنایی و امتحان‌کردن آنها می‌تواند زمانی طولانی از شما بگیرد. با خرید پنیر گودا می‌توانید پیتزا، لازانیا، همبرگرها و غذاهای مختلف را خوشمزه‌تر کنید. یادتان باشد که خرید پنیر گودا فکر خوبی است. چون هم طعم خوبی دارد و هم مقوی است. تصویر ورقه‌ای از آن روی همبرگری داغ هم که احتمالا آب بزاق‌تان را به جریان می‌اندازد. این‌طور نیست؟ شما هم اهل امتحان‌کردن پنیرهای مختلف یا به‌طور کلی، غذاها و مواد غذایی جدید هستید؟ دوست دارید با طعم‌ها و مزه‌های گوناگون آشنا شوید؟ به نظر شما اضافه‌کردن گودا به چه ترکیب غذایی خوشایند می‌شود؟ اگر تجربهٔ استفاده از آن در غذایی خاص را داشته‌اید، حتما برایمان بگویید. [see_also]23698[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید