برای خرید فلاسک این نکات را بدانید

برای خرید فلاسک این نکات را بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب از «درجه»، درباره خرید فلاسک و انواع آن، تمام ویژگی‌های مهمی که دانستن آنها در هنگام خرید ضروری است از ظرفیت گرفته تا عایق‌بندی صحبت خواهیم کرد.

    فلاسک یکی از وسایل تقریبا ضروری منزل به شمار می‌رود. مخصوصا ما ایرانی‌ها که عاشق چای هستیم و هرجا می‌رویم باید با خودمان یک فلاسک چای هم برداریم! بنابراین فلاسک را با دقت انتخاب کنید تا مدت‌های طولانی بتوانید از آن استفاده کنید.

    انواع فلاسک کدامند؟

    فلاسک به‌طورکلی دو نوع دارد که یکی از آنها فلاسک دمایی و دیگری فلاسک مخصوص الکل است. فلاسک دمایی دو کار را با هم انجام می‌دهد: مایعات سرد را سرد و مایعات گرم را گرم نگه می‌دارد. در این مطلب فقط فلاسک دمایی را بررسی خواهیم کرد. بنابراین تفاوت این دو نوع فلاسک، فقط در الکلی بودن یا نبودن مایعی است که نگه می‌دارند.

    فلاسک دمایی برای گرم نگه‌داشتن چای، قهوه، شیر و حتی سوپ و غذاهای آبکی بسیار مناسب است. همچنین می‌تواند انواع نوشیدنی سرد، آب‌میوه و نظایر آنها را خنک نگه دارد. فلاسک‌های دمایی بسیار مفید و مقرون‌به‌صرفه هستند، زیرا اولا هیچ‌چیز جای طعم نوشیدنی‌های خانگی و سالم خودتان را نمی‌گیرد، ثانیا با همراه داشتن یک فلاسک در بیرون از منزل، مجبور نیستید بابت نوشیدنی‌های سرد یا گرم پول خرج کنید.

    هدف‌تان از خرید فلاسک چیست؟

    انواع مختلفی از فلاسک‌های دمایی وجود دارد که برای اهداف مختلفی طراحی شده‌اند. قبل از خرید فلاسک باید تعیین کنید که آن را دقیقا برای چه کاری می‌خواهید. آیا فلاسک را برای غذاهای آبکی مانند سوپ لازم دارید یا فقط می‌خواهید از آن برای مایعات استفاده کنید؟ در هر مورد، باید یک سری موارد خاص را درنظر بگیرید. برای نمونه، ظرفیت و نوع فلاسک‌های مخصوص غذا با نوشیدنی می‌تواند تفاوت‌هایی جزئی و ظریف داشته باشد.

    فلاسک مخصوص غذا

    خرید فلاسک - فلاسک مخصوص غذا

    اگر فلاسک را برای سوپ و غذاهای آبکی لازم دارید باید موارد زیر را درنظر بگیرید:

    ظرفیتش چقدر باشد؟

    ظرفیت فلاسک بسیار مهم است. اندازه‌های مختلف فلاسک می‌توانند از ۳۰۰ میلی‌لیتر تا ۷۰۰ میلی‌لیتر غذای مایع را در خود جای دهند. البته ظرفیت‌های بالاتری هم برای آن وجود دارد. برای انتخاب اندازه فلاسک، بررسی کنید که چقدر و برای چند وعده غذا می‌خواهید در آن بریزید و اینکه فقط یک نفر می‌خواهد  از آن استفاده کند یا قرار است غذا را با دیگران هم شریک شود.

    پرفروش‌ترین انواع فلاسک را ببینید

    در و قاشق فلاسک چطور باشد؟

    خرید فلاسک - درب و قاشق فلاسک برای غذا

    در فلاسک‌هایی که برای سوپ و غذا مناسب هستند، باید طوری باشد که بتوان از آن به‌عنوان ظرف سرو غذا هم استفاده کرد. برخی فلاسک‌های غذا حتی قاشق تاشو هم دارند.

    جنس فلاسک چه باشد؟

    فلاسک دمایی از مواد اولیه مختلفی ساخته می‌شود که برخی از آنها بهتر از بقیه هستند. فلاسک پلاستیکی ارزان‌قیمت است و هزینه زیادی برایتان ندارد، اما این فلاسک هرگز نمی‌تواند به اندازه فلاسکی که از استیلنس (فولاد ضدزنگ) ساخته شده است غذا را گرم نگه دارد. پلاستیک توانایی زیادی برای حفظ گرما ندارد و احتمال شکستن آن زیاد است. فلاسک‌های فلزی (استیل ضدزنگ) گران‌تر هستند، اما در درازمدت به‌صرفه‌ترند. این فلاسک‌ها دوام بیشتری دارند، راحت‌تر تمیز می‌شوند و دما را بهتر حفظ می‌کنند.

    توانایی حفظ دما چند ساعت باشد؟

    یکی از عوامل بسیار مهم دیگر در خرید فلاسک، توانایی آن در حفظ دماست. مدت زمانی که فلاسک می‌تواند غذا و مایعات را گرم یا سرد نگه دارد، متغیر است و می‌تواند ۴ تا ۵ ساعت یا حتی بسیار طولانی به اندازه ۱۲ تا ۱۵ ساعت باشد. اگر قصد دارید بیشتر از یک وعده غذا با خودتان ببرید یا برای مدت طولانی‌تری آن را لازم دارید، فلاسکی را انتخاب کنید که مدت‌زمان گرم نگه‌داشتن غذا در آن طولانی‌تر باشد. اما اگر مثلا فلاسک را برای محل‌کار می‌خواهید و فقط برای ناهارتان از آن استفاده می‌کنید، فلاسکی که توانایی گرم نگه‌داشتن چهارپنج ساعته غذا را هم داشته باشد مناسب است.

    معمولا زمان خنک نگه‌داشتن غذاها در فلاسک بیشتر از مدت‌زمان گرم نگه‌داشتن آنهاست. بااین‌حال اگر فلاسک را برای غذاهای سرد یا خنک لازم دارید، باید بررسی کنید که اصلا فلاسک مخصوص سرد نگه‌داشتن غذا هست یا نه. برخی فلاسک‌ها اصلا برای غذاهای سرد مناسب نیستند و نمی‌توانند سرمای غذای درون فلاسک را به خوبی حفظ کنند.

    [related]8062[/related]

    خرید فلاسک با ضمانت‌نامه بهتر است

    معمولا فلاسک‌های گران‌قیمت ضمانت‌نامه دارند. اگر فلاسکی که انتخاب کرده‌اید گران است، حتما از فروشنده درباره ضمانت آن سؤال کنید.

    فلاسک مخصوص نوشیدنی

    خرید فلاسک - فلاسک مخصوص نوشیدنی

    فلاسک مخصوص نوشیدنی‌هایی مانند چای یا قهوه بسیار پرکاربرد و مفید هستند. می‌توانید آن را پر از چای یا قهوه کنید و با خودتان به محل‌کار ببرید و در ساعت‌های خستگی کاری خودتان را به یک استکان چای مهمان کنید. اگر با اتوبوس مسافرت می‌روید، یک فلاسک چای می‌تواند از اینکه مدام از کمک‌راننده آب‌جوش بگیرید نجات‌تان دهد! اگر با اتومبیل خودتان هم به مسافرت می‌روید، یک فلاسک چای می‌تواند خستگی و خواب‌آلودگی ناشی از رانندگی را از تن‌تان بیرون کند. همچنین یک فنجان چای داغ در طبیعت مخصوصا در هوای سرد واقعا می‌چسبد. انواع فلاسک‌ها از کوچک و یک‌نفره گرفته تا فلاسک‌های مسافرتی می‌توانند انتخاب خوبی برای حمل نوشیدنی‌های گرم و سرد باشند. فلاسک‌های مسافرتی تا بیش از ۴ لیتر ظرفیت دارند.

    توانایی حفظ دمای نوشیدنی چقدر است؟

    توجه به مدت زمانی که فلاسک مخصوص نوشیدنی می‌تواند آن را گرم یا سرد نگه دارد، بسیار مهم است. برخی از فلاسک‌ها می‌توانند نوشیدنی را تا ۲۴ ساعت گرم نگه دارند، درحالی‌که برخی دیگر فقط ۶ ساعت دوام می‌آورند. اگر فلاسک را برای مسافرت یا پیک‌نیک می‌خواهید و برای کل روز نوشیدنی لازم دارید، بهتر است فلاسکی را انتخاب کنید که مدت‌زمان گرم یا سرد نگه‌داشتن دمای آن بیشتر باشد. فراموش نکنید که در وب‌سایت‌های فروش آنلاین دیدگاه‌های کاربران را بررسی کنید، گاهی ممکن است ادعای اینکه یک فلاسک می‌تواند تا چه مدتی گرمای نوشیدنی را حفظ کند، مبالغه‌آمیز باشد.

    محبوب‌ترین انواع فلاسک را ببینید

    در فلاسک چگونه است؟

    خرید فلاسک - درب فلاسک

    در فلاسک مخصوص نوشیدنی از در فلاسک‌های مخصوص غذا مهم‌تر است و باید با دقت بیشتری آن را بررسی کنید. دلیلش این است که غذاهای آبکی در هر صورت غلظت خاصی دارند و مانند چای یا قهوه خیلی سریع جاری نمی‌شوند. ریختن مایع داغ درصورت شل بودن در فلاسک می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

    در فلاسک باید بسیار محکم و ایمن باشد. نباید نشت کند یا به خودیِ خود شل شود. بااین‌حال، باز و بسته کردن آن باید آسان باشد؛ یعنی نباید سازوکار پیچیده‌ای داشته باشد که برای باز و بسته‌کردنش وقت زیادی صرف کنید.

    در برخی فلاسک‌ها چوب‌پنبه دارد که آن را محکم می‌کند، اما معمولا این فلاسک‌ها نشتی پیدا می‌کنند. فلاسک‌هایی که در‌شان با پیچاندن بسته می‌شود انتخاب بهتری هستند، اما باید بررسی کنید که کاملا محکم باشند و با واردکردن نیروی کم باز نشوند.

    معمولا روی در فلاسک‌های کوچک یک‌نفره، یک فنجان هم قرار دارد که نیاز به حمل فنجان جداگانه را رفع می‌کند. بهتر است این فنجان از جنس خود فلاسک باشد تا بتواند به حفظ بیشتر گرما کمک کند.

    جنس فلاسک مخصوص نوشیدنی چه باشد؟

    جنس فلاسک در دوام و ماندگاری و نیز در عملکرد آن تأثیر بسزایی دارد. درست مانند فلاسک مخصوص غذا، جنس فلاسک مخصوص نوشیدنی هم بهتر است از استیل ضدزنگ باشد، زیرا علاوه بر بادوام بودن، دما را هم به خوبی حفظ می‌کند و راحت تمیز می‌شود. بااین‌حال، درباره فلاسک مخصوص غذا می‌توانید نوع پلاستیکی آن را هم خریداری کنید، اما برای نوشیدنی‌ها فلاسک‌های پلاستیکی و شیشه‌ای مناسب نیستند. زیرا در صورت شکستن آنها، ریختن سریع مایع داغ می‌تواند خطرناک باشد.

    نوع عایق‌بندی چگونه باشد؟

    خرید فلاسک - فلاسک دارای لایه خلاء

    نوع عایق‌بندی این فلاسک‌ها هم اهمیت زیادی دارد. فلاسک‌های دوجداره از فرار گرما جلوگیری می‌کنند، اما فلاسک‌های دارای یک لایه خلاء درزگیر اضافی، عملکرد بسیار بهتری دارند. بنابراین اگر به‌دنبال فلاسکی با بهترین نوع عایق‌بندی هستید، فلاسک دارای لایه خلاء را خریداری کنید. اگر مشخصات این فلاسک را ببینید باید کلمه وکیوم (vaccum) روی آن نوشته شده باشد.

    سایر ویژگی‌ها کدامند؟

    خرید فلاسک - فلاسک دارای وسایل جانبی

    این مورد در هر دو فلاسک مخصوص غذا و نوشیدنی مشترک است. ویژگی‌هایی مانند بند یا دسته‌ای که حمل فلاسک را راحت‌تر کند یا کیسه حمل مخصوص که در صورت نشتی مایع از ریختن آن روی شما جلوگیری کند یا داشتن ابزارهای جانبی مانند فنجان و قاشق می‌تواند در انتخاب یک فلاسک خوب تأثیر داشته باشد. برخی فلاسک‌ها دوقلو هستند و خوبی آن این است که می‌توانید همزمان برای دو نوع نوشیدنی از آن استفاده کنید. در زیر نمونه‌ای از فلاسک دوقلو را می‌بینید:

    ption id="attachment_24538" align="alignnone" width="850"]خرید فلاسک - فلاسک دوقلو عکس از دیجی کالا

    قیمت فلاسک چقدر است؟

    قیمت فلاسک به عوامل مختلفی بستگی دارد. توانایی حفظ دمای فلاسک، جنس فلاسک (پلاستیک و شیشه ارزان‌تر از استیل هستند)، ظرفیت فلاسک (در دو فلاسک مشابه، آن که بزرگ‌تر است گران‌تر است) و برند فلاسک (خارجی‌ها به نسبت گران‎‌تر هستند) در قیمت‌گذاری آن تأثیرگذار هستند.

    پرفروش‌ترین انواع فلاسک را ببینید

    سخن پایانی

    ازآنجاکه نمی‌توانید فلاسک را امتحان کنید، حداقل دیدگاه‌های کاربران را در وب‌سایت‌ها بخوانید تا ببینید آیا این مدل فلاسک ارزش خریدن را دارد یا نه. بازخوردهای مثبت و منفی آنها می‌‌تواند در خرید فلاسک بسیار کمک‌کننده باشد. همچنین به گارانتی آن توجه کنید، اگر فلاسک گارانتی داشته باشد حداقل خیال‌تان راحت خواهد شد که پولتان هدر نمی‌رود. [see_also]20806[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید