نکات مهم برای خرید خمیربازی

نکات مهم برای خرید خمیربازی
راهنمای مطالعه

    خمیربازی از آن وسایل سرگرم‌کننده‌ای است که بار آموزشی زیادی هم می‌تواند داشته باشد. اما یادتان باشد که در خرید وسایل بازی برای کودکان باید حسابی دقت کنید. خیلی نکات وجود دارد که شاید به نظرتان مهم نیاید اما غفلت درباره‌شان مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد. مثلا مواد موجود در خمیر، سنی که باید برای کودک خریداری شوند و... . در این مقاله به شما می‌گوییم که نکات لازم برای خرید خمیربازی چیست.

    خرید خمیربازی

    بازی فکری کودکان در خانه نقش مهمی در پرورش خلاقیت آنها دارد. خمیربازی شاید نیاز به هوش سرشار نداشته باشد اما بی‌تردید ذهن و قوه تخیل کودک را به کار می‌گیرد. تنوع خمیربازی‌ها در بازار بسیار زیاد شده است. رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی از این محصول وجود دارد و برای اینکه بهترین انتخاب را در خرید خمیربازی داشته باشید باید با نکاتی آشنا شوید.

    ترکیبات خمیربازی چیست؟

    خمیربازی از نمک، آرد، آب و مواد افزودنی دیگر تشکیل می‌شود. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، از این مواد در گذشته برای تمیزکردن کاغذهای دیواری استفاده می‌شد اما کم‌کم تولیدکنندگان به این فکر افتادند که می‌توان با چنین خمیری، سر کودکان را حسابی گرم کرد. مواد خمیر بازی خطرناک نیستند اما نکته‌ای را باید در نظر بگیرید؛ کودکانی که نسبت به گلوتن گندم حساسیت دارند، به احتمال زیاد در بازی‌کردن با خمیرها هم اذیت می‌شوند. البته خبری از مواد سمی یا حساسیت‌زا در خمیربازی نیست ولی کودکانی که گفته شد، باید با احتیاط به سراغ خمیر بروند.

    نکته دیگری که باید دربارهٔ ترکیبات خمیربازی بدانید، این است که میزان نمک موجود در محصولات خمیربازی بسیار زیاد است. پس اگر حیوانی خانگی دارید، حواس‌تان باشد که خمیرهای بازی را نخورد. خوردن خمیربازی از سوی حیوانات می‌تواند به آنها آسیب بزند.

    بعضی از خمیرهای بازی حاوی افزودنی‌هایی هستند که بوی خوشی به آنها اضافه می‌کند. بهتر است در هنگام خرید خمیربازی و استفاده از آن، حواس‌تان به بو و ترکیبات جانبی آن باشد. اگر بوی خمیر ناخوشایند باشد، کارکردن با آن لذت‌بخش نخواهد بود.

    به این نکته دقت کنید

    اگر نگاهی دقیق‌تر به ترکیبات خمیر بازی داشته باشیم، باید بگوییم که در آن از مواد زیر استفاده می‌شود:

    • آب؛
    • نمک؛
    • آرد؛
    • رنگ؛
    • مواد عطری؛
    • مواد چرب‌کننده؛
    • ترکیبات نشاسته‌ای برای حفظ انسجام بافت خمیر؛
    • سورفکتانت؛ این ماده در مواد شوینده هم به وفور استفاده می‌شود؛
    • مواد نگهدارنده از فراورده‌های نفتی؛ این مواد به صافی و یک‌پارچگی خمیر کمک می‌کند؛
    • هومستانت؛ ماده‌ای برای حفظ رطوبت خمیر که در مواد بهداشتی و آرایشی هم به کار می رود و خطرناک نیست.

    نکته: این مواد غیرقابل خوردن هستند و نباید وارد دهان کودک شوند. اما این را هم بدانید که مواد داخل خمیرهای بازی سمی نیست و حساسیت هم نمی‌آورد. فقط کودکان حساس به گلوتن باید از آنها دور بمانند. حیوانات هم به خاطر نمک زیاد موجود در خمیر باید از دور و بر  خمیرهای بازی دور باشند.

    محدودیت‌های سنی در خرید خمیربازی

    خرید خمیربازی

    خرید خمیربازی برای کودکان زیر دو سال درست نیست. با این حال، همیشه روی جعبهٔ خمیری را که می‌خواهید بخرید به‌دقت نگاه کنید. ببینید که گروه سنی خاصی برای بازی‌کردن با محصول در نظر گرفته شده است یا خیر. چون برخی از خمیرها در بسته‌بندی‌های‌شان اقلام دیگری مانند قالب‌ها و شابلو‌ن‌ها هم ارائه می‌شود. شاید استفاده از آنها مخصوص گروه سنی خاصی باشد.

    البته گفته می‌شود که خمیربازی معمولا برای کودکان بالای دوسال مطلوب است و مانعی ندارد اما این به معنای تنهاگذاشتن کودک با خمیر نیست. برای اینکه حادثه‌ای رخ ندهد، بهتر است در هنگام بازی کودکان کوچک با خمیر، روی کارشان نظارت‌هایی داشته باشید.

    تنوع رنگ‌های خمیربازی و دارا بودن لوازم جانبی

    در هنگام خرید خمیربازی به دنبال مدل‌هایی باشید که تنوع رنگی بالایی دارند و همراه‌شان الگوهایی برای ساخت اشکال و حجم‌های مختلف ارائه می‌شود. این مدل‌ها می‌توانند راهنمای خوبی برای خلاق‌شدن ذهن کودکان باشند. خرید خمیربازی و ساختن اشکال مختلف و اعداد گوناگون راهی برای آموزش عدد و رنگ و خیلی چیزهای دیگر به کودک دلبند شماست.

    [related]37[/related]

    قیمت خمیربازی

    خمیرهای بازی معمولا گران نیستند. یکی از مزایای آنها دقیقا در همین است. یعنی با قیمتی مناسب می‌توانید برای کودکان، وسیله‌ای بخرید که سرگرمش می‌کند و حسابی خلاقیت را به او یاد می‌دهد.

    لیست قیمت خمیربازی را ببینید

    نکاتی مهم و کاربردی درباره خمیربازی

    خرید خمیربازی

    اگر خریدخمیربازی و مصرف آن به تعویق افتاد یا به هر دلیلی خمیربازی‌تان خشک شد، با اضافه‌کردن چند قطرهٔ آب به خمیر و ورزدادن می‌توانید به آن جان تازه‌ای بدهید.

    اگر خمیربازی به مبل و فرش‌تان چسبیده است، اصلا نگران و ناراحت نشوید و نگویید که دیگر قید خرید خمیربازی را خواهید زد. سریع هم به سراغ آب‌جوش نروید. کافی است، صبر کنید تا خمیر کاملا خشک شود و بعد با فرچه‌ای زبر، روی سطح موردنظر بکشید و آثار هنری کودک دلبندتان را پاک‌سازی کنید. بعد هم با کمی آب سرد و صابون، بقایای خمیر روی فرش یا مبل و... را بشویید.

    نگهداری از خمیربازی چگونه است؟

    بعد از اینکه کودک با خمیر بازی کرد، آن را در ظرفی دربسته قرار بدهد تا خشک نشود. یادتان باشد که خودتان هم در منزل می‌توانید خمیر بسازید. کافی است، آرد، نمک، آب و کمی رنگ را با هم مخلوط کنید و خمیربازی خانگی بسازید. باز هم تأکید می‌کنیم که اگر کودک‌تان به گلوتن حساس است، باید در خرید خمیربازی احتیاط کنید.

    به‌طور کلی هم به کودک یاد بدهید که در هنگام بازی با خمیر، دست‌هایش را به صورت و چشم‌هایش نمالد. چون علاوه‌براینکه دست‌ها در هنگام بازی چندان تمیز نیستند، امکان دارد که حساسیتی به خاطر رنگ و افزودنی‌های خمیر در کودک شکل بگیرد که بعدا آزارش خواهد داد.

    در آخر

    خرید خمیربازی

     

    انگار خمیربازی‌ها هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شوند و حتی برای بزرگ‌ترها هم جذابند. باور کنید حتی اگر همین الان هم یک بسته خمیربازی در اختیارتان قرار بدهند، ساعت‌ها سرگرم خواهید شد. در خرید خمیربازی مانند هر وسیلهٔ دیگری برای کودکان باید دقت به خرج داد. دقت در خرید وسایل بازی باعث می‌شود که خطری کودک را در هنگام بازی تهدید نکند و بهره‌وری وسایلی که خریداری می‌شود هم برای او بیشتر شود.

    خرید خمیربازی به عنوان هدیه‌ای ساده می‌تواند هر کودکی را خوشحال و ساعت‌ها سرگرم کند. نکته یا نظر خاصی دربارهٔ خمیر خریدبازی در نظرتان هست؟ اگر پاسخ مثبت است، حتما ما را در جریان قرار بدهید.

    پرفروش‌ترین مدل‌های خمیربازی را ببینید

    [see_also]14136[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید