قبل از خرید شطرنج این سوالات را از خودتان بپرسید

 قبل از خرید شطرنج این سوالات را از خودتان بپرسید
راهنمای مطالعه

    بازی شطرنج مزایای زیادی دارد. این را ما نمی‌گوییم؛ علم می‌گوید. سالهاست که دانشمندان فهمیده‌اند، شطرنج‌ بازی‌کردن می‌تواند باعث تقویت حافظه، افزایش خلاقیت، تقویت مهارت حل مسأله، ارتقای تمرکز  شود. همچنین، شطرنج می‌تواند از بهترین بازی‌های فکری کودکان ۱۰ سال به بالا باشد. برای همین است که برای‌تان راهنمای کامل خرید شطرنج را آماده کرده‌ایم.

    خرید شطرنج

    قبل از اینکه وارد فرایند خرید شطرنج بشوید، باید از خودتان سؤالاتی بپرسید. سؤالاتی که به خریدتان جهت می‌دهند و بهترین گزینه را راهی سبدتان می‌کنند:

    ۱. شطرنج را برای منزل می‌خرم یا پیک‌نیک و گردش؟

    نخستین پرسشی که در خرید شطرنج از خود می‌پرسید، باید این باشد که این بازی را برای کجا می‌خرید؟ می‌خواهید در هنگام سفر همراه‌تان باشد یا ترجیح می‌دهید همیشه در خانه بازی کنید. مثلا کسی که در پیک‌نیک و گردش‌ها به بازی‌کردن علاقه دارد، احتمالا از خرید شطرنجی مناسب این فضا استقبال می‌کند.

    بعضی‌ها هم هستند که دوست دارند، بخشی از خانه را به بازی و سرگرمی اختصاص بدهند. مثلا میز شطرنجی داشته باشند و در مهمانی‌ها یا ملاقات با دوستان‌شان به بازی‌کردن مشغول شوند.

    اگر قصد بازی‌کردن در منزل را دارید که هیچ اما در صورتی که می‌خواهید شطرنج را با خودتان به این‌ور و آن‌ور ببرید باید جنسی سبک و جمع‌وجور بخرید. پس به ساختار شطرنج دقت کنید. صفحه‌ای تاشو که شبیه یک جعبه است و در پایان بازی می‌توانید آن را تا کنید و مهره‌ها را داخلش بگذارید، انتخاب خوبی خواهد بود.

    شطرنج‌های آهنربایی هم گزینه‌های خوبی برای سفر و بازی در بیرون از منزل هستند. چون مهره‌های‌شان به‌سادگی از روی صفحه جدا نمی‌شوند و در ماشین، اتوبوس و... می‌توانید بی‌دغدغه بازی کنید. شطرنج‌هایی که برای داخل خانه استفاده می‌کنید، محدودیتی از نظر وزن و شکل ندارند. صفحه‌ها و مهره‌های لوکس متعددی هم برای تزئین و بازی در منازل طراحی می‌شوند که خریدشان می‌تواند خوشایند باشد.

    [related]4588[/related]

    ۲. شطرنج را برای بازی می‌خواهم یا کارکردی تزئینی دارد؟

    خرید شطرنج

    اگر شطرنج را برای داخل منزل می‌خواهید باید به این نکته دقت کنید که هدف تزئین دارید و می‌خواهید این وسیله را به عنوان شئ دکوری به کار بگیرید یا خیر. وجود یک دست شطرنج با مهره‌ها و صفحه‌ای زیبا در گوشه‌ای از خانه می‌تواند تزئینی جالب باشد. ضمن اینکه به مهمانان خود به‌طور تلویحی این پیام را می‌دهید که باهوش و اهل بازی‌های فکری هستید.

    در صورتی که به دنبال اهداف زیبایی‌شناسانه و تفریحی با شطرنج هستید، باید به رنگ و شکل مهره‌ها و صفحه حسابی دقت کنید. هماهنگی رنگ مهره‌ها با دکوراسیون منزل فکر خوبی است. بسیاری از شطرنج‌های تزئینی در شکل‌ها و قالب‌های لوکس و جذاب تولید می‌شوند. تخته یا همان صفحهٔ شطرنج‌های تزئینی هم می‌تواند رنگی به جز سیاه و سفید باشد.

    بیشتر شطرنج‌های شیک و دکوراتیو صفحه‌ای چوبی دارند که خانه‌های آن به رنگ قهوه‌ای کم‌رنگ و پررنگ است. رنگ‌های مختلف دیگری هم وجود دارد: آبی کم‌رنگ و پررنگ، صورتی و قرمز یا هر ترکیب رنگی دیگری که مطابق میل و سلیقه شماست. البته حواس‌تان باشد که رنگی‌بودن صفحهٔ شطرنج می‌تواند در هنگام بازی، تمرکزتان را مخدوش کند. دیگر انتخاب با شماست.

    مشاهده محبوب‌ترین انواع شطرنج

    ۳. ابعاد و اندازهٔ شطرنجم بزرگ باشد یا کوچک؟

    ابعاد و اندازهٔ شطرنج را کاربردی مشخص می‌کند که برایش در نظر دارید. مثلا اگر در سفر و پیک‌تیک از شطرنج استفاده می‌کنید باید به سراغ موارد کوچک‌تر بروید اما شطرنج‌های خانگی می‌توانند بزرگ باشند. شطرنج‌ها با ابعاد بزرگ‌تر معمولا گران‌تر هم هستند. ضمن اینکه هر چقدر صفحه و مهره‌های کوچک‌تر باشند، تمرکزکردن در طول بازی هم سخت‌تر می‌شود.

    نکتهٔ مهم دیگری هم در خرید شطرنج وجود دارد: اگر مهره‌ها را به‌طور جداگانه از صفحه خریداری می‌کنید باید حواس‌تان به هماهنگی اندازه و ابعاد مهره‌ها با صفحه باشد. این قاعده را در نظر بگیرید که قسمت کف مهرهٔ شاه باید ۷۵ درصد هر مربع موجود در صفحه را اشغال کند. 

    ۴. چه جنسی را برای صفحه و مهره‌ها می‌پسندید؟

    خرید شطرنج

    شطرنج‌ها جنس‌های مختلفی دارند. گران‌ترین و زیباترین‌شان معمولا از جنس مرمر و چوب هستند. البته این جنس‌ها زیبایی دارند و گران هستند ولی آسیب‌پذیری بیشتری هم دارند؛ چون خش می‌افتند و زودتر خراب می‌شوند. احتمال خش‌دارشدن شطرنج‌های چوبی و لب‌پریدگی شطرنج‌هایی از جنس مرمر زیاد است.

    شطرنج‌های پلاستیکی که بسیار هم رایج هستند هم دیر خراب می‌شوند و هم قیمت مناسبی دارند. دیگر انتخاب این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و البته به بودجهٔ شما هم ارتباط دارد. با یک دست شطرنج پلاستیکی هم کارتان راه می‌افتد. انتخاب با شماست که می‌خواهید چقدر برای این موضوع هزینه کنید.

    ۵. اعداد و نوشته‌ها در حاشیهٔ صفحه را می‌پسندید؟

    بعضی از شطرنج‌ها دارای نوشته‌ها و حروفی در حواشی صفحه شطرنج هستند. این نوشته‌ها و اعداد باعث می‌شود تا رقابت میان دو فرد و شمارش حرکات‌شان ساده‌تر شود. اما شاید شما از چنین چیزی خوش‌تان نیاید. شطرنج‌بازهای حرفه‌ای معمولا از خرید چنین گزینه‌هایی استقبال نمی‌کنند و نیازی نمی‌بینند که برای شمارش حرکت‌های طرفین بازی از حروف و اعداد کمکی بهره ببرند.

    برای حرفه‌ای‌شدن در بازی شطرنج نیاز به تمرین و تکرار دارید. هر چقدر بیشتر بازی کنید و البته حریف قدرت‌مندتری داشته باشید، تسلط‌تان هم افزایش پیدا خواهد کرد. شطرنج بازی استراتژیکی است. یعنی به شما راهبردهای تصمیم‌گیری را می‌آموزد. این موضوع می‌تواند اثرات بسیار مثبتی روی هوش، فکر و تصمیم گیری‌های‌تان داشته باشد.

    ۶. بودجه‌تان برای خرید شطرنج چقدر است؟

    خرید شطرنج

    همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، اندازه و جنس شطرنج روی قیمت آن اثر می‌گذارد. طیف وسیعی از قیمت‌ها برای خرید شطرنج وجود دارد. قیمت‌ها از ۱۲ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان متغیر هستند.

    مشاهده لیست قیمت انواع شطرنج

    در آخر

    خرید شطرنج فکر خیلی خوبی است. این بازی فکری قدیمی هم سرگرمتان می‌کند و هم برای هوش و حافظه‌تان مفید است. شطرنج‌ها برای دکوراسیون منزل هم گزینه‌های مناسبی هستند. البته اصلا توصیه نمی‌کنیم مانند افرادی باشید که با ریاکاری و فقط به خاطر دکوراسیون، کتابخانه‌های بزرگ و باشکوه برای منزل‌شان درست می‌کنند. اما واقعیت این است که شطرنج‌های چوبی، مرمری، شیشه‌ای و... می‌توانند در گوشه‌ای از خانه بدرخشند و فضا را زیبا کنند. نظرتان درباره خرید شطرنج چیست؟ با خرید این بازی بیشتر به دنبال چه چیزی هستید؟ سرگرمی؟ تزئین منزل؟ تقویت هوش و حافظه؟ [see_also]14136[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید