انواع شمعدان و نکاتی که باید در استفاده از هر نوع بدانید

انواع شمعدان و نکاتی که باید در استفاده از هر نوع بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب «درجه» از انواع شمعدان برایتان نوشته‌ایم؛ در ادامه، ضمن آشنایی با شمعدان‌های مختلف، در کنار هم یاد می‌گیریم که برای خرید هر نوع شمعدانی به چه نکاتی باید دقت کنیم. با ما همراه باشید.

    شمعدان، در بین اکسسوری‌های منزل، جزو لوازم پرفروشی است که در همه‌قیمتی پیدا می‌شود و هر کسی با هر بودجه‌ای می‌تواند انتخاب خاص خودش را داشته باشد. ازجمله دلایل محبوبیت شمعدان در بین اکسسوری‌های منزل می‌توان به قابلیت این وسیله در ایجاد فضایی گرم و دلنشین اشاره کرد؛ شمعدان‌ها همراه با شمع های لاکچری یا کلاسیک می‌توانند، درصورتی‌که درست انتخاب و استفاده شوند، هر فضای بی‌روح و دل‌مرده‌ای را به نما بیاورند.

    برای خرید شمعدان گزینه‌های مختلفی پیش رو دارید و می‌توانید از بین انواع مختلفی انتخاب کنید. بگذارید برای معرفی انواع شمعدان با شمعدان قلمی شروع کنیم که برای هر منزل آراسته‌ای نیاز می‌شود:

    شمعدان قلمی

    انواع شمعدان - شمعدان قلمی

    نخستین تصویری که با شنیدن اسم «شمعدان» در ذهن اغلب‌مان نقش می‌بندد، معمولا شکل همین شمعدان‌هایی است که برای شمع‌ قلمی استفاده می‌شوند! شمعدان‌های قلمی را به‌خصوص برای روی میز غذاخوری پیشنهاد می‌کنیم. حتما می‌دانید که شمعدان‌های قلمی بیشتر اوقات به‌صورت جفتی روی میز استفاده می‌شوند. شمعدان‌های جفتی را بهتر است قرینه و با فاصله مساوی بچینید تا حس تعادل و آرامش در سرتاسر میز حکم‌فرما شود.

    اهل فن معتقدند که هرچه شمعدان قلمی سنگین‌تر، بهتر؛ ازاین‌رو، برای شمعدان قلمی بیشتر به انتخاب جنس‌هایی چون کریستال، برنج، شیشه و نقره پیشنهاد می‌کنند.

    یادتان باشد که برای شمعدان‌های قلمی باید از شمعی استفاده کنید که با اندازه دهانه شمعدان سازگار باشد؛ شمع‌های قلمی چون باریک و بلندند، نباید داخل شمعدان لق بخورند، وگرنه ایمنی منزل به خطر می‌افتد. درصورتی هم که از چکه‌کردن موم شمع بیزارید، بهتر است دنبال شمع‌های بدون چکه باشید، مثل شمع‌های با موم زنبورعسل که گفته می‌شود کمتر چکه می‌کنند. برای شمعدان‌های قلمی از شمع‌های قلمی بدون شعله هم می‌توانید استفاده کنید.

    [related]24214[/related]

    شمعدان شاخه‌ای

    انواع شمعدان - شمعدان شاخه‌ای

    شمعدان‌های شاخه‌ای از حس‌وحالی قدیمی و آنتیک برخوردارند؛ با دیدن شمعدان‌های شاخه‌ای عتیقه‌مانند حتی شاید یک آن به صدها سال قبل پرت شوید! البته، شمعدان شاخه‌ای با طراحی مدرن هم به‌راحتی پیدا می‌شود؛ برای شاخه‌‌ای‌های مدرن حتی می‌توانید به‌جای شمع مومی از شمع‌های LED هم استفاده کنید. شمعدان‌های شاخه‌ای، درکل، به‌دلیل جلوه پرطمطراق و باشکوه به هر فضا و دکوراسیونی نمی‌خورند. یادتان هم باشد که شمعدان‌های این مدلی معمولا جاگیر و بلندند و تنها روی میزهای غذاخوری عریض‌وطویل به‌خوبی جاگیر می‌شوند. می‌توانید درعوض از شمعدان‌های شاخه‌ای روی مثلا میز پادیواری استفاده کنید تا دست‌وپاگیر نباشند.

    شمعدان لبه‌بلند

    انواع شمعدان - شمعدان لبه‌بلند

    دیواره‌ بلند شمعدان‌های این مدلی از شعله شمع محافظت می‌کند. شمعدان‌های لبه‌بلند می‌توانند دارای فرم گرد یا چهارگوش باشند و معمولا بیشتر به‌درد شمع‌های استوانه‌ای می‌خورند. تقریبا همه‌جای منزل هم قابل‌استفاده‌اند، از میز عسلی و کانتر آشپزخانه گرفته تا کتابخانه و فضای بالکن. شمعدان‌های لبه‌بلند را حتی می‌توانید با مثلا مقداری خزه، میوه کاج یا سایر عناصر تزیینی بیارایید.

    شمعدان فانوسی

    انواع شمعدان - شمعدان فانوسی

    محبوبیت شمعدان‌های فانوسی اتفاقا چند سالی است بالا گرفته. از شمعدان‌های فانوسی می‌توانید برای دیزاین ورودی منزل هم بهره ببرید. شمعدان‌های فانوسی درصورتی شکیل‌ترند که فلزی باکیفیت و خوش‌ساخت باشند. ما که پیشنهاد می‌کنیم برای شمعدان فانوسی از چیدمان جفتی استفاده نکنید، چراکه مدل‌های فانوسی با چیدمان سه‌تایی بهتر به نظر می‌رسند.

    شمعدان‌های این مدلی به‌دلیل محفوظ‌بودن‌شان نسبتا کم‌خطرترند؛ معمولا هم چون دسته‌دارند، جابه‌جاکردن‌شان کار اصلا سختی نیست.

    مشاهده پرفروش‌ترین شمعدان‌های فانوسی

    شمعدان وارمر

    انواع شمعدان - شمعدان وارمر

    درمورد شمعدان‌های وارمر دقت داشته باشید که اندازه شمعدان نباید خیلی بزرگ‌تر از خود وارمر باشد، چون شمع وارمر به‌خودی‌خود شمع ریزنقشی است و درصورتی‌که با شمعدان‌های حجیم استفاده شود، به‌دلیل نامتناسب‌بودن سایز شمع و شمعدان از ریخت می‌افتد.

    پرفروش‌ترین شمع‌های وارمری را ببینید

    شمعدان سقفی

    انواع شمعدان - شمعدان سقفی

    از دیگر انواع شمعدان می‌توان به شمعدان‌های سقفی یا همان لوستری اشاره کرد که خیلی رایج نیستند، چون هم به هر دکوراسیونی نمی‌خورند و هم به‌راحتی سایر شمعدان‌ها قابل‌استفاده نیستند. مدنظر داشته باشید که شمعدان‌های این مدلی حتی می‌توانند درصورت نصب نامناسب خطرناک هم باشند!

    شمعدان با طراحی خلاقانه

    انواع شمعدان - شمعدان هندسی

    ازجمله شمعدان‌های با طراحی خلاقانه که این روزها هم خیلی مد شده می‌توان به شمعدان‌های هندسی‌شکل اشاره کرد که با دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال کاملا جورند.

    و اما دو نکته مهم در انتخاب شمعدان

    • نوع شمع و شمعدان باید به هم بخورد. اول باید ببینید که اصلا برای چه نوع شمعی دنبال شمعدان می‌گردید، چون هر نوع شمعی به هر نوع شمعدانی که نمی‌خورد! مثلا، برای شمع‌های قطوری که زود می‌سوزند و زیاد چکه می‌کنند، شمعدان‌های لبه‌بلند بهترند، یا مثلا شمعدان‌های قلمی با شمع بدون چکه خوش‌مصرف‌ترند.
    • نسبت سایز شمع و شمعدان باید متناسب باشد. سایز شمع و شمعدان باید به هم بخورد، پس الّابختکی انتخاب نکنید؛ مثلا، برای شمع‌های ریزنقش دنبال ظروف خیلی حجیم نباشید. درمورد به‌خصوص شمع‌های قلمی به سایز دهانه شمعدان حتما دقت کنید. نیم‌نگاهی به هماهنگی ارتفاع شمع و شمعدان هم داشته باشید؛ مثلا، شمعدان‌های قلمی هرگز نباید از ارتفاع خود شمع بلندتر باشند. اندازه دقیق شمع یا شمعدان‌‌تان را که بدانید، انتخاب شمع مناسب برای شمعدان و شمعدان مناسب برای هر شمعی کار سختی نیست.

    امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. برای حمایت از تیم «درجه» می‌توانید مطالبی را که می‌پسندید، با دوستان‌تان به‌اشتراک بگذارید؛ کلیدهای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی در ابتدا و انتهای هر مطلب در دسترس‌اند.

    پرفروش‌ترین انواع شمعدان را ببینید

    [see_also]24213[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید