برای خرید عود حتما این نکات را بدانید

برای خرید عود حتما این نکات را بدانید
راهنمای مطالعه

    از بوی عود خوشتان می‌آید؟ شاید هم حالتان بد می‌شود و دورش را خط می‌کشید. شاید هم هنوز نمی‌دانید که دقیقا چه کارکردی دارد و برای خریدش باید به چه نکاتی توجه کرد. اگر در دستهٔ سوم هستید و هنوز با خرید عود و موضوعات پیرامونش آشنا نیستید، این مقاله دقیقا و تحقیقا برای خودِ خودتان است. با عود آشنا شوید و نکات خریدش را بدانید.

    با عود بیشتر آشنا شوید

    خرید عود

    عود تکه‌ای چوب است که از درختانی خاص جدا می‌شود. این درختان در کشورهای هند و چین رشد می‌کنند و اگر تکه‌چوب جداشده از آنها را بسوزانید با بویی خوش روبه‌رو خواهید شد. این روزها، انواع مختلفی از عودها در بازار به فروش می‌رسند. اندازه‌ها و شکل‌های این محصول متنوع است و این تنوع هم خوب است و هم بد؛ خوب از آن جهت که دست‌تان را در انتخاب باز می‌گذارد و بد از آن روی که شاید کمی گیج شوید و ندانید که باید کدام مورد را خریداری کرد. این روزها عود را از فروشگاه‌های اینترنتی هم می‌توان خرید. پس بهتر است دربارهٔ آن بیشتر بدانید تا خرید برای‌تان ساده‌تر از ساده شود. به نکات زیر در خرید عود دقت کنید:

    شکل عود چطور باشد؟

    خرید عود

    شکل و ظاهر عودی که می‌خرید از هر چیز دیگری مهم‌تر است. چون شکل و ترکیب آن است که معلوم می‌کند به چه ابزارهایی برای سوزاندن نیاز دارید. ضمن اینکه سهولت کارکردن با عود و راحت‌بودنِ سوزاندن آن مهم است. بهترین نمونه‌های عود، مواردی هستند که به شکل مخروط یا تکه‌ چوب‌های دراز درست می‌شوند.

    برای عودهای این مدلی، خرید ظرفی سرامیکی یا فلزی لازم است. با وجود این ظرف‌ها، عود را داخل‌شان می‌گذارید و از بابت سوختن و تجمع خاکسترهایش نگران نخواهید بود. برای سوزاندن عودهای مخروطی و دراز می‌توانید یک فنجان یا کاسه را هم پُر از برنج یا شن کنید و عودها را روی آنها قرار بدهید. در این صورت، سوزاندن‌شان ساده خواهد شد. ظرف‌های مختلفی برای نگه‌داشتن عود وجود دارد. نمونه‌هایی از آن را می‌توانید در دیجی‌کالا ببینید:

    پرفروش‌ترین جاعودی‌ها را ببینید

    رایحه و بوی عود را چطور انتخاب کنیم؟

    خرید عود

    انتخاب بو و رایحه در خرید عود کار چندان ساده‌ای نیست. چون معمولا در هنگام خرید، تمام نمونه‌های عود موجود در مغازه به عنوان نمونه سوزانده نمی‌شوند و نمی‌توان تشخیص داد که با خرید عود با چه بو و رایحه‌ای روبه‌رو می‌شوید. در واقع، رسیدن به عودی خوشایند به کمی آزمون‌وخطا نیاز دارد.

    بعضی از بسته‌های عود، حاوی چوب‌هایی با رایحه‌های مختلف هستند. اگر در خرید عود تازه‌کار هستید، بهتر است به سراغ این بسته‌ها بروید و ببینید که از کدام رایحه بیشتر خوش‌تان می‌آید. تا در دفعات بعدی خرید بتوانید یک‌راست و مستقیم به سراغ بوهای مطلوب‌تان بروید.

    ولی باید بدانید که عودهای هندی معمولا دارای طیف بویی شیرین هستند. عودهای چینی و تبتی دارای رایحه چوب و گیاهان دارویی در ترکیب خود هستند. پسندیدن بوی عود خیلی مهم است. چون اگر از رایحهٔ آن خوش‌تان نیاید، چیزی جز آزار برای خود نمی‌خرید.

    بیشتر افراد برای به‌وجود آوردن فضایی آرام جهت مدیتیشن از عودها استفاده می‌کنند. حال اگر بنا باشد که با خرید عود و راه‌انداختن بویی نامطبوع، سرتان درد بگیرد و تنفس‌تان خراب شود، واقعا خرید آن فکر بی‌خردانه‌ای خواهد بود.

    [related]24214[/related]

    هدف‌تان از خرید عود چیست؟

    خرید عود

    باید بدانید که هدف‌تان از خرید عود چیست. بیشتر افراد برای تمرینات مدیتیشن و ایجاد فضایی خوش‌بو و آرامش‌بخش به سراغ عودها می‌روند. برخی هم دوست دارند تا با سوزاندن عود به فضایی معنوی برسند. برخی دیگر هم می‌خواهند هوا را خوش‌بو و تازه کنند. دقت کنید:

    • عودهای مناسب برای ایجاد فضایی جهت مدیتیشن: عود با عطر یاس، اسطوخدوس، کاج، بابونه، علف لیمو و وانیل؛
    • عودهایی مناسب برای ایجاد فضایی معنوی: عود با عطر چوب صندل، کُندُر، مُشک، صمغ رزین مُر، نعنای هندی، اکالیپتوس و مریم‌گلی؛
    • عودهایی مناسب برای تازه‌ و خوش‌بوکردن هوا: عود با عطر وانیل، گل رز، توت‌فرنگی، نارگیل، گیلاس، دارچین، سنبل هندی و برگ‌های خشک گیاهان معطر.

    پرفروش‌ترین انواع عود را ببینید

    نکته مهم

    کسانی که بیماری‌های تنفسی دارند نباید در معرض دود عود قرار بگیرند. مثلا علائم مشکلات تنفسی بیماران مبتلا به آسم در مواجهه با دود عود شدیدتر می‌شود. پس حواس‌تان را به این موضوع جمع کنید.

    تعداد عود در هر بسته چقدر است؟

    خرید عود

    در خرید عود به تعداد هم دقت کنید. باید بدانید که در هر بسته چند عدد عود وجود دارد. اگر هنوز با رایحه بسته‌ٔ عودی که برداشته‌اید، آشنایی ندارید، تعداد کمتری را برای خرید انتخاب کنید. بسته‌های عود از ۱۰ تا ۳۰۰ عدد عود را هم پوشش می‌دهند.

    پس اگر هنوز دربارهٔ علاقه‌تان به رایحه عود شک دارید، به سراغ بسته‌هایی با تعداد کمتر بروید. اگر از بو خوشتان آمد که می‌توانید به سراغ تعداد بیشتر بروید و اگر هم نه؛ دیگر ضرر زیادی نمی‌کنید و عودها روی دست‌تان نخواهند ماند.

    طول عود چقدر باشد؟

    هر چقدر طول و اندازهٔ عودی بلندتر باشد، مدت‌زمان بیشتری هم بو و رایحه‌ٔ خود را در فضا پخش می‌کند. برای مثال، عودهایی با طول ۲۰ سانتی‌متر می‌توانند حدود ۲۰ دقیقه بسوزند و بویی خوش در فضا به وجود بیاورند. عودهای ۳۰ سانتی‌متری هم می‌توانند در طی یک ساعت بسوزند و عطرافشانی کنند.

    پس اگر می‌خواهید عودی بخرید که مدت طولانی‌تر بوی خوش در فضا پراکنده کند، به اندازهٔ طول آن هم دقت داشته باشید. البته این درباره عودهایی است که به شکل تکه‌چوب‌هایی باریک دراز تولید می‌شوند.

    ترکیبات سازندهٔ عود چه باشد؟

    اگر به بعضی از بوها و مواد شیمیایی حساس هستید، باید حتما به ترکیبات سازندهٔ عود قبل از خرید دقت کنید. خرید عود بدون ترکیبات شیمیایی بهتر است. چون در ساختار این عودها از مواد طبیعی و گیاهی بهره برده می‌شود و برای تنفس‌تان مشکلی به وجود نمی‌آورند.

    اما عودهای مصنوعی معمولا رنگ می‌شوند تا شکل زیباتری داشته باشند و بوهای مصنوعی عموما تندی دارند. تنفس مواد مصنوعی عودی که دود می‌شود و به هوا می‌رود، ممکن است برای سلامتی‌تان مضر باشد.

    در آخر

    خرید عود حالا که می‌دانید برای خرید عود باید به چه نکاتی دقت داشته باشید، خریدی راحت‌تر و ساده‌تر در پیش خواهید داشت. یادتان باشد که خرید عود مانند خرید عطر است. یعنی نمی‌توان دقیقا توصیه کرد که چه رایحه‌ای را خریداری کنید. سلیقهٔ افراد در انتخاب عود نقش دارد. سلیقه هم به واسطهٔ تجربه‌های گوناگون انسان‌ها از زندگی در مقاطع مختلف عمر شکل می‌گیرد. باز هم تأکید می‌شود که در صورت وجود مشکلات تنفسی هرگز دور و بر سوزاندن عود نچرخید. چون ممکن است که تنفس‌تان را مخدوش کند و سلامتی‌تان را به مخاطره بیاندازد. پرفروش‌ترین انواع عود را ببینید [see_also]24213[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید