راهنمای جامع خرید انواع فلش مموری

راهنمای جامع خرید انواع فلش مموری
راهنمای مطالعه

    اگر با ذخیره اطلاعات و جابه‌جایی آن سروکار دارید، مسلما به یک فلش مموری نیاز پیدا می‌کنید. اما می‌دانید چه نوع فلشی بخرید؟

    مسلما  هرکس که با اطلاعات دیجیتالی سروکار دارد، لازم است حتما یک قطعه فلش مموری هم برای خود تهیه کند. اما خرید فلش مموری گاهی اوقات پیچیده می‌شود. در ادامه در خصوص خرید این قطعه کامپیوتری توضیحات جامعی ارائه شده است.

    راهنمای خرید فلش مموری

    فلش مموری، راهنمای خرید

    با افزایش روزبه‌روز اطلاعات در تمام واحدهای کاری و تجاری، ذخیره‌سازی اطلاعات، عامل مهمی برای هر سازمانی به حساب می‌آید. یکی از راه‌حل‌های نگهداری این حجم از اطلاعات، ذخیره ابری است که بسیار ابتکاری و مفید است.  اما با وجود چنین سرورهای ذخیره‌سازی، نمی‌توان اهمیت فلش‌ مموری را نادیده گرفت.

    فلش‌های متفاوتی در بازار است که هنگام خرید یکی از آنها ممکن است گیج شوید و ندانید که کدام یک را انتخاب کنید. هر یک از این فلش‌ها ویژگی‌هایی دارند که باید به آنها توجه کنید. از این ویژگی‌ها می‌توان به ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات، سازگاری با سیستم عامل، اندازه فیزیکی فلش و ... اشاره کرد. درضمن هنگام خرید فلش باید به بودجه‌ای که به آن اختصاص می‌دهید هم توجه کنید.

    پیش از خرید فلش مموری

    پیش از خرید فلش مموری، بهتر است چند پرسش زیر را از خود بپرسید تا با ارزیابی آنها، متوجه شوید که چه فلشی مناسب نیاز فعلی‌تان است.

    1. می‌خواهید چه محتوایی را در فلش خود ذخیره‌سازی کنید، این محتوا، عکس، تصاویر ویدیويی، موسیقی یا چه چیز دیگری است؟
    2. آیا قصد دارید، از فلش‌تان فقط برای ذخیره فایل‌های خواندنی استفاده کنید یا آن را برای فایل‌های نوشتنی هم می‌خواهید؟
    3. آیا به ویژگی خاصی از فلش مموری نیاز دارید (مثلا فقط ظرفیت آن برایتان مهم است)؟
    4. چند وقت یکبار به استفاده از فلش نیاز پیدا می‌کنید؟
    5. چه بودجه‌ای می‌توانید به خرید فلش، اختصاص دهید؟
    6. با توجه به پاسخ پرسش‌های فوق می‌توانید دقیقا فلش مورد نیاز خود را خریداری کنید و توجه‌تان به تبلیغات مختلف در این زمینه، جلب نمی‌شود.

      هنگام خرید فلش مموری

      هنگام خرید فلش مموری، موارد زیر را در نظر بگیرید.

      ۱. فضای ذخیره‌سازی (ظرفیت)؛ حجمی بیش از نیاز اولیه

      فلش مموری، ظرفیت

      ظرفیت و فضای ذخیره‌سازی فلش‌تان، بسته به نوع فایل‌هایی که می‌خواهید ذخیره یا جابه‌جا کنید، متغیر است. اگر هدف‌تان از خرید فلش، ذخیره یا جابه‌جایی موسیقی، تصاویر ویدیویی یا عکس است، به حجمی به مراتب بیش از ظرفیتی نیاز دارید که برای فایل‌های متنی لازم است.

      انواع و اقسام فلش، با ظرفیت‌های مختلف از ۱ گیگابایت گرفته تا ۲ ترابایت (۲۰۰۰ گیگابایت)، تولید شده است.  البته یادتان باشد، فلشی خریداری کنید که ظرفیت آن بیش از چیزی باشد که فکر می‌کنید نیاز دارید. زیرا همیشه زمانی پیش می‌آید که حجمی بسیار بیشتر از نیاز اولیه‌تان، لازم خواهید داشت. بسیاری از مردم معمولا فلش‌هایی با ظرفیت ۳۲ گیگابایت یا کمی بیشتر، خریداری می‌کنند.

      ۲. اندازه فلش مموری؛ کوچک یا بزرگ؟

      ممکن است اندازه فیزیکی فلش مموری، چندان به نظر مهم نیاید. اما اگر مجبور باشید هر روز فلش‌تان را با خود به این طرف و آن طرف ببرید، اندازه آن مهم می‌شود. هرچه فلش کوچکتر باشد، جابه‌جایی آن هم راحت‌تر می‌شود. به همین دلیل است که امروزه شاهد فلش‌ مموری‌هایی هستیم که روزبه‌روز کوچک‌ و نازک‌تر می‌شوند.

      اما در این میان مشکلی وجود دارد و آن این است که اجزاء ابزارهای مختلف برای عملکرد خوب، به فضای کافی نیاز دارند.بنابراین وقتی فلش مموری بسیار کوچک و نازک شود، به همان اندازه هم از کیفیت آن کم می‌شود و احتمال دارد، زود خراب شده و از بین برود.

      همچنین در بازار، فلش‌های تاشو وجود دارد که مناسب هستند. برخی از فلش‌ها هم درپوش دارند و مراقب باشید که درپوش سرجای خود محکم باقی بماند و مدام از آن جدا نشود. این درپوش‌ها از بخش فلزی فلش که به پورت USB وصل می‌شود، مراقبت می‌کنند و بیشتر مواقع می‌تواند از خرابی و فرسودگی فلش پیشگیری کند.

      ۳. فلش USB 3.0 یا USB 2.0؛ هر دو

      انتخاب فلش مموری USB 2.0  یا  USB 3.0 بسته به ابزای است که می‌خواهید با استفاده از پورت آن، اطلاعات خود را جابه‌جا کنید. باید بدانید که کامپیوترتان از نظر سرعت کدام یک از این فلش‌ها را پشتیبانی می‌کند.

      نزدیک یک دهه، فناوری فلش‌های USB 2.0 تنها انتخاب موجود بود. اما چند سال است که فناوری USB 3.0 نیز در دسترس همه قرار گرفت که به وسیله آن، می‌توان داده‌ها را با سرعت بیشتری منتقل کرد. USB 2.0 می‌تواند در هر ثانیه، ۶۰ مگابایت را جابه‌جا کند. در حالی‌که USB 3.0 در هر ثانیه ۶۴۰ مگابایت را منتقل می‌کند.

      در ضمن فلش مموری‌های سازگار با پورت USB 3.0، با پورت USB 2.0 هم سازگاری دارند. همچنین مراقب باشید فلشی خریداری کنید که کامپیوترتان با نوع پورت آن، سازگاری داشته باشد.

      ۴. سرعت نوشتن و خواندن؛ هرچه سریع‌تر، بهتر

      سرعت نوشتن مربوط به زمانی است که اطلاعات خود را در فلش مموری کپی می‌کنید. در واقع عمل نوشتن فایل‌ها در فلش مموری انجام می‌شود. این کار هرچه سریع‌تر انجام بگیرد، بهتر است.

      سرعت خواندن هم مربوط به زمانی است که می‌خواهید فایل‌های کپی شده روی فلش‌تان را فراخوانی کنید. که این مورد هم هرچه سریع‌تر انجام شود، بهتر است. به طور مثال اگر می‌خواهید فایل‌های حجیم موسیقی یا تصاویر ویدیویی کپی شده را بخوانید، سرعت بالای فلش، شما را کمتر معطل می کند.

      با توجه به این توضیحات، فلش دارای پورت USB 3.0، به دلیل سرعت ۱۰ برابری آن نسبت به USB 2.0 بهتر است. هنگام خرید به بسته‌بندی فلش مموری و حداکثر حافظه آن توجه کنید.

      ۵. برند؛ دوری از فلش‌های ارزان

      بیشتر فلش‌های USB کاملا قابل اعتماد هستند. اما مراقب نوع ارزان‌قیمت آنها باشید. پیش از خرید فلش‌هایی که نام آنها شناخته شده نیست یا شما آنها را به خوبی نمی‌شناسید، کاملا تحقیق و بررسی کنید تا برای فلش بی‌کیفیتی هزینه نکرده باشید.

      هنگام خرید فلش به حروف ریز چاپ شده روی آن توجه کنید و ویژگی‌های فلش ارائه شده را بخوانید. برخی از محصولات بی‌کیفیت، چنین توضیحی روی خود ندارند. در واقع اگر محصولی با کیفیت باشد، حتما شرحی از ویژگی‌هایش روی محصول به شکل حروف ریز چاپ شده، وجود دارد.

      ۶. امنیت؛ ویژگی ضروری

      فلش مموری، امنیت

      توانایی امن نگهداشتن اطلاعات فلش، به شما کمک می‌کند که از مطالبی که خصوصی و مربوط به خودتان است، حفاظت کنید. فلش‌های USB  به دلیل کوچک بودن، به راحتی گم یا جاگذاشته می‌شوند یا خیلی راحت، به ویروس‌ها و بدافزارها آلوده شده و این آلودگی را از سیستمی به سیستم دیگر منتقل می‌کنند. همچنین اگر فلش مموری‌تان را در مکانی جا بگذارید، دیگران می‌توانند به راحتی به اطلاعات درون آن دسترسی داشته باشند.

      در حال حاضر انواع فلش‌ مموری، با قابلیت رمزگذاری در بازار وجود دارد که می‌توانید با خرید یکی از آنها و دادن رمز به فلش، از اطلاعات موجود در آن حفاظت کنید. در ضمن برای پیشگیری از آلوده شدن فلش یا سیستم‌های کامپیوتری که فلش را به آن وصل می‌کنید، از نرم‌افزارهای ضدویروس استفاده کنید. همیشه و در همه حال از اطلاعات فلش مموری خود، پشتیبان داشته باشید تا در صورت مفقود شدن فلش‌تان، اطلاعات مهم‌تان را از دست ندهید.

      ۷. ملاحظات دیگر؛ دوام، طراحی و قیمت

      اگرچه ظرفیت ذخیره‌سازی و سرعت انتقال داده، از ویژگی های مهم فلش مموری هستند، موارد دیگری هم وجود دارد که ارزش فلش خریداری شده‌تان را بالا می‌برد. این موارد دوام، طراحی و قیمت فلش مموری است.

      دوام

      فلش مموری، دوام

      اگر تنها استفاده شما از فلش مموری، انتقال داده‌ها بین کامپیوترهای خانه یا محل کارتان است، چندان نیاز نیست که نگران دوام و استحکام آن باشید. اما اگر دایما فلش خود را درون جیب خود می‌گذارید و هر لحظه به آن نیاز دارید، پس فلشی مقاوم خریداری کنید. فلش‌هایی که قطعات متحرک دارند، زود فرسوده می‌شوند.

      برخی از آنها حتی ممکن است از درون پوشش خارجی خود به راحتی بیرون بیایند و بخش الکترونیکی آن، بدون حفاظ بماند. این فلش‌ها مطمئن نبوده و از استحکام خوبی برخوردار نیستند. در ضمن همانطور که پیش از این گفته شد، فلش‌های ضخیم‌‌ از فلش‌های نازک، بادوام‌تر هستند.

      طراحی

      طراحی

      فلش‌ مموری‌های مختلف در اندازه و طرح‌های مختلفی وجود دارد. برخی از فلش‌ها، امکانات دیگری غیر از فناوری خود فلش دارند. به طور مثال، جایی برای متصل کردن تسمه یا زنجیری نازک دارند. بدین ترتیب احتمال گم شدن فلش بسیار کم می‌شود. زیرا می‌توانید آن را یا به کیف‌تان متصل کنید یا حتی دور گردن‌تان بیندازید، تا هر زمان که خواستید به آن دسترسی سریع داشته باشید. درپوش هم گزینه خوبی است و فلش را از گرد و خاک محفوظ نگه می‌دارد.

      قیمت

      قیمت فلش‌های USB، با توجه به مدل و تولید‌کننده آن، متفاوت است. البته می‌توان همیشه با بررسی فلش‌های مختلف در فروشگاه‌های مختلف، مناسب‌ترین قیمت را خریداری کرد. اما اگر با فلش‌های ارزان مواجه شدید، به مواد مورد استفاده در تولید آن هم شک کنید. معمولا فلش‌های خوب که نام برندهای معتبر را با خود دارند، چندان ارزان نیستند.

      کلام آخر

      فلش مموری‌ها در زمینه انتقال داده‌های دیجیتالی و قابل حمل کردن آنها، انقلابی ایجاد کردند که چهره دنیای دیجیتال را متحول کرد. اکنون ذخیره‌سازی اطلاعات و جابه‌جایی آنها بسیار ساده شده است و می‌توان هر حجم از اطلاعات را به راحتی انتقال داد. می‌توانید با بررسی اندازه، ظرفیت، سرعت انتقال داده و ویژگی‌های دیگری که در مورد آنها صحبت شد، فلش مورد نظر خود را خریداری کنید.

      تهیه شده در: درجه
      {{totalCount}} دیدگاه‌
      {{name.error}}
      {{email.error}}
      {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
      {{commentMessage.error}}

      ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید