۷ نکته مهم برای خرید جالباسی

۷ نکته مهم برای خرید جالباسی
راهنمای مطالعه

    در این مطلب به همه نکات مهمی که دانستن آنها برای خرید جالباسی ضروری است، از انواع آن گرفته تا سبک و مدلی که هماهنگ با دکوراسیون منزل باشد اشاره کرده‌ایم.

    معیارهای اصلی برای انتخاب و خرید جالباسی

    جالباسی را در مدل‌ها و سبک‌های بسیار متنوعی می‌سازند. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که هر نوع جالباسی برای منزل شما مناسب است. جالباسی در درجه اول باید کاربردی باشد و واقعا بتوانید از آن به‌شکلی بهینه استفاده کنید. از سوی دیگر، بهتر است آن را طوری انتخاب کنید که در عین مفیدبودن، با دکوراسیون منزلتان هم جور باشد. قبل از انتخاب جالباسی معیارهای زیر را درنظر بگیرید. ابتدا فهرست آنها را ببینید و بعد هر یک از آنها را توضیح خواهیم داد.

    • سیستم نصب جالباسی: ایستاده، دیواری، پشت‌دری؛
    • محل قراردادن آن: سالن، نشیمن، اتاق‌خواب یا حمام؛
    • جنس آن: چوب، فلز، پلاستیک یا ترکیبی از آنها؛
    • شکل، رنگ و سبک متناسب با دکوراسیون: شکل میخ‌ها، قلاب‌ها و بخش‌های ثابت. سبک‌های کلاسیک، صنعتی، هنری، مینیمال و کودکانه؛
    • پایه در جالباسی ایستاده: گرد، منحنی، شاخه‌ای، چرخ‌دار.

    ۱. سیستم نصب جالباسی؛ از نظر اندازه فضا

    اینکه جالباسی ایستاده لازم دارید یا دیواری یا پشت‌دری، به بزرگی فضایی که دراختیار دارید بستگی دارد. با توجه به سیستم نصب، سه نوع اصلی جالباسی داریم:

    جالباسی ایستاده

    خرید جالباسی - جالباسی ایستاده

    این جالباسی برای فضاهای بزرگ طراحی شده است و بسته به تعداد افرادی‌که از آن استفاده می‌کنند می‌تواند یک یا چند شاخه داشته باشد. اگر جای زیادی ندارید، جالباسی ایستاده به دردتان نمی‌خورد؛ زیرا فضای زیادی را به خودش اختصاص می‌دهد. همچنین اندازه جالباسی ایستاده بزرگ است و در یک فضای کوچک ناجور به‌نظر می‌رسد. در این حالت جالباسی دیواری یا پشت‌دری برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

    مشاهده پرفروش‌ترین انواع جالباسی ایستاده

    جالباسی دیواری

    خرید جالباسی - جالباسی دیواری

    این جالباسی از چند قلاب که روی یک تخته چوب یا فلز ثابت شده‌اند تشکیل شده است و آن را به دیوار نصب می‌کنند. گزینه‌ای بسیار مناسب برای فضاهای کوچک است.

    جالباسی پشت‌دری

    خرید جالباسی - جالباسی پشت دری

    این یکی هم برای فضاهای محدود طراحی شده است. تفاوت آن با جالباسی دیواری این است که آن را می‌توان پشت‌در آویزان کرد و لباس‌ها را به قلاب‌ها یا میخ‌های آن آویخت. این گزینه برای کسانی که در منازل اجاره‌ای زندگی می‌کنند و حق سوراخ‌کردن دیوار را ندارند مناسب است.

    ۲. محل قراردادن جالباسی؛ ازنظر تناسب با فضا

    هر نوع جالباسی را نمی‌توان در هرجایی قرار داد. جالباسی باید برای مکانی‌که درنظر گرفته‌اید مناسب باشد.

    جالباسی برای هال

    خرید جالباسی - جالباسی برای هال

    اگر جالباسی را در هال قرار می‌دهید، بهتر است نزدیک به در ورودی باشد. مدل‌هایی که چهارچوب دارند و شبیه کمد به‌نظر می‌رسند برای این مکان‌ها مناسب هستند. در قسمت بالای چهارچوب یک تخته ثابت با چند قلاب نصب می‌کنند که برای لباس‌هاست و در قسمت پایین آن، یک نیمکت کوچک می‌سازند که برای نشستن و پوشیدن کفش مناسب است. زیر این نیمکت می‌تواند یک یا دو کشو تعبیه شود که فضای مناسبی برای قراردادن چیزهای مختلف دراختیارتان قرار می‌دهد. اگر نیمکت نمی‌خواهید، می‌توانید مدلی را پیدا کنید که به‌جای آن، یک یا دو قفسه به‌عنوان جاکفشی داشته باشد. برخی مدل‌ها در چهارچوبشان آینه هم دارند که می‌توانید درهنگام خروج از منزل آخرین نگاه را به سرووضع‌تان بیندازید.

    جالباسی برای نشیمن

    برای نشیمن تا جایی‌که فضا اجازه می‌دهد و سلیقه‌تان می‌پسندد، هم جالباسی ایستاده مناسب است و هم جالباسی دیواری.

    جالباسی برای اتاق‌خواب

    خرید جالباسی - جالباسی برای اتاق خواب

    معمولا اتاق‌خواب‌ها چندان بزرگ نیستند. بنابراین برای صرفه‌جویی در فضا می‌توانید از جالباسی دیواری یا پشت‌دری استفاده کنید. بااین‌حال اگر اتاق‌خواب بزرگی دارید، جالباسی ایستاده هم خوب است.

    جالباسی برای حمام

    خرید جالباسی - جالباسی برای حمام

    برای قراردادن حوله و لباس در حمام می‌توانید از قلاب‌هایی که به‌در نصب می‌شوند یا روی ریل خشک‌کن حوله قرار می‌گیرند استفاده کنید.

    ۳. جنس جالباسی؛ از نظر ماندگاری و کیفیت

    انتخاب جنس جالباسی با توجه به ماندگاری و کیفیت آن بسیار مهم است. براین‌اساس جالباسی را به چند دسته تقسیم می‌کنند:

    جالباسی چوبی بدون رنگ و جلا

    خرید جالباسی - جالباسی چوبی بدون رنگ و جلا

    این جالباسی از چوب طبیعی ساخته شده است و هیچ رنگ و جلایی ندارد. بنابراین برای هر اتاق و هر نوع فضایی به استثنای حمام می‌تواند مناسب باشد. چوب در محیط مرطوب حمام به‌آسانی پوسیده می‌شود، بنابراین مناسب این فضا نیست.

    دوام جالباسی دیواری چوبی به‌اندازه ایستاده چوبی نیست. دلیلش این است که جالباسی دیواری را از چوب نازک‌تر و ظریف‌تر می‌سازند تا برای نصب روی دیوار سبک‌تر باشد.

    جالباسی چوبی با رنگ و جلا

    این یکی هم تقریبا با هر فضایی جور در می‌آید و بسیار بادوام است. این جالباسی‌ها را در رنگ‌های مختلف فانتزی یا طرح چوب رنگ می‌زنند و با روغن جلا آن را صیقل می‌دهند. از چوب‌های محکم و قوی برای ساخت این جالباسی می‌توان به چوب درخت ماهاگونی، بلوط و غان اشاره کرد.

    جالباسی فلزی

    خرید جالباسی - جالباسی فلزی

    جالباسی فلزی بسیار بادوام و ماندگار است و در هرجایی می‌توان آن را قرار داد. همچنین این جالباسی بسیار محکم و قوی است و سنگین‌ترین لباس‌ها را تحمل می‌کند. بیشتر جالباسی‌ها از جنس آلومینیم یا فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند و ممکن است با آلیاژهایی مانند برنج آن را تزیین کرده باشند. اگر آن را برای قراردادن در حمام می‌خواهید، جنس فولاد ضدزنگ را انتخاب کنید تا به‌دلیل رطوبت زنگ نزند.

    اگر جالباسی پشت‌دری فلزی را انتخاب کرده‌اید، اطمینان حاصل کنید که سبب خراشیدگی یا ساییده‌شدن درب نشود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از پدهای نمدی استفاده کنید و جالباسی را روی این پدها بگذارید.

    جالباسی پلاستیکی

    خرید جالباسی - جالباسی پلاستیکی

    معمولا جالباسی پلاستیکی دوام کمتری نسبت به سایر جالباسی‌ها دارد. بااین‌حال اگر حتما نوع پلاستیکی آن را می‌خواهید، مدلی را انتخاب کنید که بدنه یا بخش ثابت آن از پلاستیک باشد. اگر سرشاخه‌ها و قلاب‌های آن پلاستیکی باشند، ممکن است تاب لباس‌های سنگین را نداشته باشند و احتمال اینکه پس از مدتی بشکنند زیاد است. جالباسی پلاستیکی به‌طورکلی ارزان‌تر از سایر جالباسی‌هاست.

    ۴. سبک، شکل و رنگ جالباسی؛ از نظر هماهنگی با دکوراسیون

    مسلما جالباسی باید قبل از هر چیز مفید و کاربردی باشد، اما بهتر است با سبک دکوراسیون منزلتان هم هماهنگ باشد و به‌نوعی دکوراسیون را تکمیل کند.

    سبک جالباسی را در نظر بگیرید

    بر اساس سبک، چند نوع جالباسی داریم:

    جالباسی سنتی

    خرید جالباسی - جالباسی سنتی

    این جالباسی طراحی ساده‌ای دارد و از یک یا چند میخ یا قلاب تشکیل شده است. معمولا طرح‌های سنتی جالباسی را از چوب رنگ‌شده می‌سازند. جالباسی چوبی حال‌وهوای خانه‌های سبک روستایی را دارد و بنابراین برای دکوراسیون چوبی و سنتی مناسب‌تر است.

    جالباسی مدرن و صنعتی

    خرید جالباسی - جالباسی مدرن و صنعتی

    معمولا ترکیبی از چوب و فلز تیره‌رنگ است. طرح‌های آن هم می‌تواند بسیار متنوع و خلاقانه باشد، اما بیشتر حالت خشک صنعتی دارد. بیشتر برای محیط‌های کاری مناسب است، اما برای دکوراسیون مدرن و معاصر هم عالی است.

    جالباسی سبک اسکاندیناوی

    این‌روزها سبک دکوراسیون اسکاندیناوی که مشخصه آن استفاده از چوب و رنگ‌های سفید در دکوراسیون است بسیار محبوب است. جالباسی‌های سبک اسکاندیناوی با این دکوراسیون جور هستند.

    جدیدترین انواع جالباسی را ببینید

    جالباسی سبک هنری

    خرید جالباسی - جالباسی هنری

    این جالباسی‌ها را در طرح‌هایی مدرن با اشکال هنری و خلاقانه با ظرافت زیاد می‌سازند. در این طرح‌ها منحنی‌ها و پیچ‌وخم‌های بیشتری کار شده است و حالت بی‌روح صنعتی را ندارد. این جالباسی می‌تواند در عین کاربردی‌بودن به زیباترشدن محیط کمک کند. این جالباسی‌ها دارای اشکال انتزاعی و مشخصی هستند و ترکیبی از موادی مانند چوب، پلاستیک و فلز در آنها به کار رفته است.

    جالباسی کودکانه

    خرید جالباسی - جالباسی کودکانه

    این جالباسی‌ها را معمولا در رنگ‌های شاد می‌سازند و طراحی آنها طوری است که ایمن و سبُک باشد. در آنها ممکن است از طرح گل، ستاره و سایر طرح‌های کودکانه استفاده شده باشد.

    جالباسی مینیمال

    این جالباسی‌ها معمولا طرح‌های ساده‌ای دارند و بیشتر فلزی هستند. رنگ‌های آن هم خاص است و برای دکوراسیون با سبک مینیمالیستی مناسب است.

    شکل بدنه و قلاب‌ها را هم متناسب با دکوراسیون انتخاب کنید

    خرید جالباسی - شکل قلاب‌ها

    شکل قلاب‌ها و میخ‌های جالباسی بسیار متنوع است. قلاب‌های یو شکل (U)، دوکی‌شکل، میخ‌های گرد، مربعی، گُل و بسیاری از مدل‌های دیگر که انتخاب آنها به سبک دکوراسیون و سلیقه خودتان بستگی دارد.

    صفحه ثابتی که برای نگه‌داشتن میخ‌ها و قلاب‌ها استفاده می‌شود هم بسیار متنوع است. از مستطیل سنتی گرفته تا زیگزاگ مدرن، طراحی این صفحات هم می‌تواند خلاقانه باشد.

    رنگ جالباسی را فراموش نکنید

    رنگ جالباسی می‌تواند متناسب با رنگ مبلمان موجود یا سایر عناصر دکوراسیون انتخاب شود. مثلا برای اتاق نشیمن با رنگ‌های ساده و تیره، جالب نیست که جالباسی رنگارنگ شاد انتخاب کنید. برای بیشتر جالباسی‌های دیواری هم لزوما رنگ‌های شاد و باطراوت زیبا نیست؛ مگر آنکه اتاق کودک باشد یا سبک دکوراسیون خاص باشد.

    ۵. پایه جالباسی؛ از نظر حرکت‌دادن آسان

    خرید جالباسی - پایه جالباسی

    پایه‌های جالباسی ایستاده را بررسی کنید. جنس پایه ممکن است سنگی، چوبی یا فلزی باشد. شکل پایه می‌تواند گرد، منحنی، مریعی یا چندپایه باشد. معمولا حرکت‌دادن این جالباسی‌ها کمی دشوار است. اگر فکر می‌کنید گاهی باید جای جالباسی را تغییر بدهید نوع چرخ‌دار را بخرید. بعضی از جالباسی‌ها را با پایه‌هایی چرخ‌دار می‌سازند که به‌راحتی می‌توان آنها را حرکت داد.

    ۶. قیمت جالباسی؛ از نظر میزان بودجه

    قیمت جالباسی با توجه به اندازه، جنس و طراحی آن می‌تواند متنوع باشد. به‌طورکلی هرچه جالباسی بزرگتر باشد و امکانات بیشتری را ارائه دهد گران‌تر است. معمولا ایستاده‌ها از دیواری‌ها گران‌تر هستند. ارزان‌ترین جالباسی نوع پلاستیکی آن است. معمولا در هر مدل جالباسی گزینه‌ای که با بودجه شما مطابقت داشته باشد موجود است.

    ۷. ایمنی جالباسی؛ نکته‌ای مهم برای خانواده‌هایی که کودک دارند

    معمولا جالباسی‌های ایستاده سنگین و بزرگ هستند. متأسفانه به‌دلیل ارتفاعی که دارند، با کشیدن لباس‌ها به‌راحتی می‌توان آنها را برگرداند. بنابراین اگر کودکانی دارید که شیطنت زیادی دارند و البته سن‌شان طوری است که از پس کشیدن لباس‌های سنگین برمی‌آیند، نوع دیواری را بخرید. معمولا آنهایی‌که پایه‌هایشان منحنی است راحت‌تر از بقیه سقوط می‌کنند. بنابراین درهنگام انتخاب جالباسی به ایمنی کودکانتان هم توجه داشته باشید.

    اگر نکته‌ای درباره خرید جالباسی هست که آن را از قلم انداخته‌ایم لطفا در دیدگاه‌ها با ما مطرح کنید.

    این جالباسی‌ها سریع‌تر ارسال می‌شوند

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید