نکات مثبت و منفی مدل گلکسی A8؛ آیا ارزش خرید دارد؟

نکات مثبت و منفی مدل گلکسی  A8؛ آیا ارزش خرید دارد؟
راهنمای مطالعه

    گلکسی A8 و گلکسی A8 پلاس دو گوشی میان‌رده سامسونگ هستند که در کنار ویژگی‌های جذاب از طراحی مدرنی بهره می‌برند. با درجه برای شناسایی نکات مثبت و منفی این دو گوشی همراه باشید.

    سامسونگ در سال گذشته از گوشی‌های میان‌رده‌ جدیدی با نام‌های گلکسی ای ۸ ۲۰۱۸ (Galaxy A8 2018) و گلکسی ای ۸ پلاس ۲۰۱۸ (Galaxy A8 Plus 2018) رونمایی کرد که برای نخستین‌بار، طراحی مدرن مورداستفاده در دستگاه‌های پرچمدار و بالارده سامسونگ را به محصولات میان‌رده‌ این شرکت می‌آورد.

    طراحی جذاب، صفحه‌نمایش زیبا، دوربین سلفی دوگانه، سخت‌افزار مناسب در کنار بسیاری از مزایای دیگر، گلکسی A8 را به انتخاب معقولانه برای آن‌دسته از کاربرانی تبدیل می‌کرد که همواره به‌دنبال دستگاهی باکیفیت؛ اما با قیمتی ارزان‌تر از محصولات پرچمدار بودند.

    در ادامه با درجه همراه باشید تا نکات مثبت و منفی‌ای که باید پیش از خرید گلکسی A8 در نظر داشته باشید، با یکدیگر مرور کنیم.

    نکات مثبت

    نکات مثبتی که در ادامه برای گلکسی A8 ذکر خواهیم کرد، همگی حاصل تجربه کاربران این گوشی است و نقطه‌نظرات تبلیغاتی سامسونگ را به‌هیچ‌عنوان منعکس نمی‌کند.

    در این قسمت تمرکز ما روی نکاتی خواهد بود که گلکسی A8 را نسبت به رقبای هم‌رده متمایز می‌کند؛ بنابراین ویژگی‌های مثبتی که در گوشی‌های دیگر نیز یافت می‌شوند، در این بخش جای نخواهند گرفت.

    توجه داشته باشید که در ادامه تنها از نام گلکسی A8 استفاده خواهیم کرد و به‌دلیل خلاصه‌سازی عبارت، از ذکر نسخه پلاس خودداری می‌کنیم. با‌این‌وجود در نظر داشته باشید که ویژگی‌های زیر همگی در هر دو نسخه‌ گلکسی A8 قابل‌تجربه هستند.

    طراحی مدرن سامسونگ

    گلکسی A8 و گلکسی A8 پلاس ۲۰۱۸ نخستین‌ دستگاه‌های میان‌رده‌ کره‌ای‌ها به‌شمار می‌روند که از طراحی مدرنِ موجود در گوشی‌های بالارده‌ سامسونگ بهره می‌برند.

    چنین امری موجب می‌شود تا کاربران گوشی‌های میان‌رده اهالی سامسونگ نیز بتوانند طعم طراحی و کیفیت بالای محصولات بالارده این شرکت را در قالب دستگاهی میان‌رده بچشند.

    برای تحقق چنین موضوعی، سامسونگ از نمایشگر اینفینیتی دیسپلی یا کران‌ تا کران استفاده کرده که پیش‌تر در گلکسی اس ۸ شاهد آن بودیم. اگرچه در گوشی‌های موردبحث شاهد استفاده از لبه‌های خمیده در گوشه‌های نمایشگر نیستیم؛ اما افزایش نسبت نمایشگر به بدنه که منجر به‌ حذف دکمه فیزیکی هوم و سنسور اثرانگشت از جلوی دستگاه شده، تجربه مدرنی را برای کاربران به‌ارمغان خواهد آورد که پیش‌تر برای کاربران دستگاه‌های میان‌رده‌ سامسونگ میسر نبود.

    جدیدترین تصاویر گوشی‌های‌ گلکسی A8 را ببینید

    با حذف دکمه هوم از پنل جلویی، اکنون سنسور انگشت به قسمت پشتی دستگاه منتقل شده و درست در زیر دوربین جای گرفته است. باتوجه به اینکه با دستگاهی میان‌رده طرف هستیم، سرعت قفل‌گشایی دستگاه از طریق شناسایی اثرانگشت در حد مطلوبی قرار دارد و استفاده‌کنندگانِ گلکسی A8 از این منظر با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد.

    پشتیبانی از محتوای واقعیت مجازی

    واقعیت مجازی به گونه‌ جدیدی از محتوا گفته می‌شود که کاربر می‌تواند علاوه بر قرارگیری در محیط مجازی، با محتوا تعامل داشته باشد. به‌عنوان نمونه ویدیویی ثبت‌شده توسط یک‌ چترباز را در نظر بگیرید. اگر این ویدیو به‌صورت ۳۶۰ درجه ثبت شده باشد، کاربر می‌تواند با قراردادن هدست واقعیت مجازی روی صورت خود، با چرخاندن سرِ خود به اطراف، به‌صورت کامل دورتادورش را تماشا کند؛ گویی که خود در آن محیط قرارگرفته و اطرافش را تماشا می‌کند.

    حال نکته مثبت درباره‌ گلکسی A8، پشتیبانی این دستگاه از هدست اختصاصی واقعیت مجازی سامسونگ با نام Gear VR است. Gear VR که پیش‌تر فقط از دستگاه‌های پرچمدار و گران‌قیمت سامسونگ پشتیبانی می‌کرد، اکنون از دستگاهی میان‌رده چون مدل ۲۰۱۸ گلکسی A8 نیز پشتیبانی می‌کند.

    به‌واسطه‌ Gear VR، کاربران می‌توانند با قراردادن گوشی خود درون محفظه این هدست و سپس گذاشتنِ آن روی صورتِ خود، به‌صورت تمام‌و‌کمال به مشاهده‌ محتوای واقعیت مجازی بپردازند.

    تصاویر واقعیت مجازی Gear سامسونگ + قیمت

    دوربین سلفی دوگانه

    گلکسی A8 برای نخستین‌بار در گوشی‌های ساخت سامسونگ سنت‌شکنی کرده است و برای دوربین سلفی از دو لنز بهره می‌برد. ترکیب دوگانه دوربین برای ثبت عکس‌های سلفی مشخصاً کاربرانی را هدف قرار داده که به شبکه‌های اجتماعی و اشتراک عکس‌های سلفی خود با دوستانشان علاقه زیادی دارند.

    به‌لطف استفاده از ترکیب دوگانه در دوربین سلفی، کاربران می‌توانند تصاویری با پس‌زمینه مات ثبت کنند؛ تصاویری که از آن‌ها با نام پرتره نیز یاد می‌شود. در واقع لنز دوم با شناسایی عمق تصویر به نرم‌افزار دوربین کمک می‌کند تا سوژه را از پس‌زمینه جدا کند.

    با‌این‌حال، قسمت پشتی دستگاه که محل قرارگیری دوربین اصلی دستگاه است، توانسته نظر کاربران را به‌خود جلب کند. باتوجه به بازه قیمتی دستگاه، کاربران کیفیت نهایی تصاویر ثبت‌شده توسط هر دو دوربینِ اصلی و سلفی را باکیفیت می‌دانند.

    علیرغم استفاده از یک لنز برای دوربین اصلی، کیفیت تصاویر ثبت‌شده با در نظر داشتن مبلغ پرداختی برای گوشی در حد مطلوبی قرار می‌گیرد.

    البته این بدین مفهوم نیست که باکیفیت هم‌سطح گوشی‌های گران‌قیمتی همچون گلکسی اس ۸ یا ۹ طرف خواهیم بود؛ بلکه منظور از گفته‌ فوق این است که در مقایسه با دیگر گوشی‌های همرده، گلکسی A8 کیفیت دوربین بالاتری دارد.

    برترین گوشی‌های بازار از نظر دوربین را ببینید

    شارژدهی مطلوبِ باتری

    سامسونگ در گلکسی A8 و A8 پلاس به‌ترتیب از باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده است. ظرفیت باتری این دستگاه‌ها درست به‌مانند گوشی‌های سری اسِ سامسونگ هستند؛ اما باتوجه به اینکه کره‌ای‌ها در این دو میان‌رده از نمایشگر کم‌مصرفِ سوپر امولد (Super AMOLED) استفاده کرده‌اند و همچنین رزولوشن نیز در مقایسه با سری اس، به +FHD کاهش یافته، می‌توان انتظار شارژدهی بالایی را از دستگاه داشت.

    طبق ادعای سامسونگ، این دو گوشی به‌ترتیب قادر به پخش مدام فیلم به مدت ۱۷ و ۱۹ ساعت با یک‌بار شارژ کامل خواهند بود؛ با‌این‌حال، کاربرانی که از این گوشی استفاده کرده‌اند، اندکی این ادعا را مبالغه‌آمیز می‌دانند. به‌نظر می‌رسد که ادعای سامسونگ با آنچه که در حقیقت شاهدش هستیم، بین ۲ تا ۳ ساعت اختلاف دارد.

    با تمامی این اوصاف، خریداران دو گوشی فوق اذعان کرده‌اند که در صورت استفاده نیمه‌سنگین از این دو گوشی، با یک‌بار شارژ می‌توانید تا دو روز از دستگاه استفاده کنید.

    نکات منفی

    پس از پرداختن به نکات مثبت، طبیعتاً باید نکات منفی این گلکسی A8 را نیز ذکر کرد تا انتخاب آگاهانه داشت. درست به‌مانند نکاتی که بالاتر به‌عنوان مزایا ذکر کردیم، نکات منفی دستگاه نیز حاصل ماه‌ها تجربه کاربران مختلف از این دستگاه است.

    مسلماً نمی‌توان دستگاهی را پیدا کرد که عاری از هرگونه عیب و ایراد باشد؛ بنابراین نکته‌ای که باید در این بخش در نظر داشته باشید، این است که آیا نکات زیر، تجربه کاربری شما را مختل خواهند کرد یا تأثیر چندانی در کارکرد شما نخواهند گذاشت. قطعاً پیداکردن پاسخِ این سؤال تأثیر بالایی در اقدام به خریدتان دارد.

    قیمت‌گذاری

    علیرغم تمامی نکات مثبتی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم؛ اما قیمت‌گذاری سامسونگ برای گلکسی A8 کمی ناعادلانه به‌نظر می‌رسد. در حالی که رقبایی چون شیائومی، هواوی، وان‌پلاس و بسیاری دیگر، سخت‌افزار به‌مراتب قدرتمندتر را با برچسب قیمتی کمتر در اختیار مشتریان می‌گذارند؛ اما سامسونگ برای گلکسی A8 و گلکسی A8 پلاس ۲۰۱۸ قیمت بالایی از شما طلب می‌کند.

    مشاهده قیمت گوشی‌های‌ گلکسی A8

    در مقام مقایسه خوب است بدانید که برند چینی وان‌پلاس در حالی گوشی‌های هوشمند خود را با این قیمت عرضه می‌کند که سخت‌افزار مورد استفاده در تمامی آن‌ها از نوع بالارده و قدرتمند هستند.

    بنابراین باید در نظر داشته باشید که مقدار قابل‌توجهی از هزینه‌ای که برای خرید دو گوشی موردبحث پرداخت می‌کنید، تنها صرف برند سامسونگ می‌شود.

    استفاده از نسخه قدیمی اندروید

    یکی از تصمیم‌های عجیبی که سامسونگ با گلکسی A8 اتخاذ کرد، استفاده از اندروید ۷ در این گوشی‌ بوده است. درحالی که از لحاظ کارکرد، اندروید ۷ هیچگونه خللی را به تجربه کاربری افراد وارد نمی‌سازد؛ اما استفاده از نسخه قدیمی‌شده اندروید برای دستگاهی جدید قطعاً یک تصمیم اشتباه تلقی می‌شود.

    با‌این‌وجود، سامسونگ امکان دریافت به‌روزرسانی نسخه جدید اندروید را چندی بعد برای کاربران این دو گوشی فراهم کرد تا آن‌ها نیز بتوانند طعم تغییرات جدیدی را با نسخه جدیدتر اندروید بچشند.

    عملکرد متوسط پردازنده گرافیکی

    در حالی که از لحاظ توان پردازشی، پردازنده‌ اصلی گلکسی A8 از قدرت مناسبی در بازه قیمتی خود برخوردار است؛ ولی واحد پردازش گرافیکی این گوشی نمی‌تواند همانند پردازنده اصلی، عملکرد خوبی را از خود برجای بگذارد.

    منظور از گفته فوق این نیست که اجرای بازی‌ها در گلکسی A8 با مشکل روبرو می‌شود؛ بلکه هدف از طرح موضوع یادشده، پایین‌آوردنِ انتظارات بالای کاربران از پردازنده گرافیکی این دستگاه است. میان‌رده‌ کره‌ای‌ها در این بخش نسبت به رقبای دیگر عملکرد متوسطی را از خود برجای می‌گذارد که باتوجه به مبلغ پرداختی کاربران بابت این گوشی، نمی‌توان دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن پیدا کرد.

    با‌این‌اوصاف، اگر به انجام بازی‌های سنگین موبایلی با حداکثر گرافیکِ ممکن تمایلِ چندانی ندارید، بعید است که در طولانی‌مدت آسیبی از این قسمت به تجربه کاربری شما وارد شود.

    گوشی‌های هم‌قیمت

    با قیمتی که برای خرید گلکسی A8 پرداخت می‌کنید، می‌توانید به انبوهی از گوشی‌های میان‌رده از برند‌های دیگر دسترسی داشته باشید. تنها با پرداخت اندکی بیشتر می‌توانید پرچمدار ۲۰۱۷ سامسونگ، یعنی گلکسی اس ۸ را تهیه کنید. همچنین گوشی‌های دیگری چون گلکسی A7 مدل ۲۰۱۸ در کنار وان‌پلاس 6T‌ و میت ۲۰ لایت از دیگر گزینه‌های شایسته‌ بازار در این بازه قیمتی شمرده می‌شوند.

    توجه داشته باشید که از میان گزینه‌های فوق، گلکسی اس ۸ و وان‌پلاس 6T از سخت‌افزار پرچمدار و بالارده بهره می‌برند؛ بدین معنی که شما به قدرت بسیار بیشتری دست پیدا خواهید کرد.

    لیست مقایسه مشخصات این گوشی‌ها را ببینید

    جمع‌بندی

    گلکسی A8 مدل ۲۰۱۸ یکی از نخستین‌ میان‌رده‌های سامسونگ محسوب می‌شود که طراحی مدرن را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد. دوربین با‌کیفیت و استفاده از ترکیب دوگانه برای دوربین سلفی در کنار عمر باتری بالا و قدرت پردازشی قابل‌قبول، همگی دست‌به‌دست یکدیگر می‌دهند تا کسانی که به‌ برند سامسونگ علاقه دارند و به‌دنبال گوشی میان‌رده‌ای با قیمت مناسب می‌گردند، گلکسی A8 را برای خود انتخاب کنند. خرید گلکسی A8 از ارزان‌ترین فروشنده با‌این‌حال اگر برند برای شما چندان نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا نمی‌کند و در عوض به کیفیت و سخت‌افزار بهتر اهمیت می‌دهید، گزینه‌های دیگری نیز در بازار وجود دارند که می‌توانید با اندکی تحقیق بیشتر، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا خرید آگاهانه‌تر داشته باشید. محبوب‌ترین گوشی‌های بازار ایران را ببینید

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید