همه نکات برای خرید کفش کوهنوردی

همه نکات برای خرید کفش کوهنوردی
راهنمای مطالعه

    کوهنوردی، سنگ‌نوردی و پیاده‌روی‌های طولانی از آن دست ورزش‌هایی هستند که فقط زمانی می‌توانند لذت‌بخش و ایمن باشند که تمام قوانین و الزامات آنها را رعایت کنید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم انواع کفش کوهنوردی، ویژگی‌های آنها و اینکه هریک برای چه ارتفاعاتی مناسب هستند را بشناسید تا با اطمینان کامل برای خرید کفش کوهنوردی اقدام کنید.

    انواع کفش کوهنوردی را بشناسید

    کفش‌های کوهنوردی را می‌توان از دو منظر بررسی کرد. یکی از نظر جنس و دیگری از نظر سبک، که در ادامه ویژگی‌های آنها را توضیح خواهیم داد.

    انواع کفش کوهنوردی از نظر جنس

    به‌طورکلی سه دسته کفش کوهنوردی داریم:

    ۱. کفش‌های ساخته‌شده از مواد عایق

    خرید کفش کوهنوردی - کفش کوهنوردی عایق و ضدآب

    • ساختار آنها چندلایه است؛
    • ابتدا باید مدت کوتاهی به آنها عادت کنید تا بعد با آنها احساس راحتی داشته باشید؛
    • ضدآب هستند، اما برای تقویت مجدد ویژگی ضدآب بودن آن باید هر از گاهی دوباره پرداختDWR را روی آن انجام دهید؛
    • معمولا از چرم (یا سایر مواد مصنوعی) ضخیم که در برابر خراش و سایش مقاوم است تهیه شده‌اند؛
    • به‌اندازه کافی گرم هستند؛
    • از کفش‌های پلاستیکی سبک‌ترند.

    مشاهده جدیدترین مدل‌های کفش کوهنوردی

    ۲. کفش‌های سه فصل

    خرید کفش کوهنوردی - کفش کوهنوردی سه فصل

    • لایه عایق ندارند و از همه انواع کفش کوهنوردی سبک‌تر هستند؛
    • از همان ابتدا راحت و انعطاف‌پذیرند، بنابراین می‌توانید از آنها برای فعالیت‌های دیگری مانند پیاده‌روی هم استفاده کنید؛
    • ضدآب هستند، اما هر از گاهی باید پرداختDWR روی آن انجام دهید؛
    • معمولا از چرم یا مواد مصنوعی ضخیم که در برابر خراش و سایش مقاوم است تهیه شده‌اند؛
    • در تابستان یا آب‌وهوای گرم بیش‌ازحد گرم نمی‌شوند.

    ۳. کفش‌های پلاستیکی

    خرید کفش کوهنوردی - کفش کوهنوردی پلاستیکی

    • لایه بیرونی آنها از جنس پلاستیک سخت است و لایه درونی آنها نرم است؛
    • در برابر یخ و سایش دوام زیادی دارند؛
    • لایه بیرونی آنها ضدآب است؛
    • در هوای سرد به‌اندازه کافی گرم هستند؛
    • لایه درونی‌شان بسیار راحت است و نیازی نیست حتما مدتی آنها را بپوشید تا عادت کنید؛
    • سنگین‌تر از مدل‌های دیگر هستند؛
    • صرفا برای کوهنوردی استفاده می‌شوند و برای پیاده‌روی راحت نیستند.

    انواع کفش کوهنوردی از نظر سبک

    سبک کفش کوهنوردی به شکل ظاهری آن، عایق‌بودن یا نبودن و کرامپون‌خور بودن آن به چند مدل دسته‌بندی می‌شود. (توضیح: کرامپون به چنگک‌هایی گفته می‌شود که به یخ‌شکن هم معروف است و راه‌رفتن روی برف و یخ را برای کوهنورد آسان می‌کند.) انواع کفش کوهنوردی از نظر سبک عبارت‌اند از:

    ۱. کفش کوهنوردی یک پوش

    خرید کفش کوهنوردی - کفش کوهنوردی یک پوش

    کفش یک پوش (سینگل)، شامل یک لایه درونی و بیرونی است و آستر آن جداشدنی نیست. دو نوع سبک و سنگین دارد. نوع سبک‌تر آن چابکی بیشتری به شما می‌دهد و به‌همین‌‌دلیل با آن راحت‌تر می‌توانید حرکت کنید. برای پیاده‌روی تا مسافت‌های کوتاه و کوه‌های بدون برف مناسب‌تر است. دلیلش این است که با وجود اینکه به‌اندازه‌کافی گرم هست، اما اگر خیس شود خشک‌کردن آن کار دشواری خواهد بود؛ چرا که آستر آن جدا نمی‌شود. بنابراین برای سفرهای چند روزه مناسب نیستند.

    نوع سنگین آن انعطاف‌پذیر نیست و سفت‌تر است بنابراین می‌توان به آن کرامپون هم متصل کرد. برای یخ‌نوردی و صعودهای تکنیکی و نیز کوهنوردی یک روزه در ارتفاعات برفی مناسب است. البته باز هم برای سفرهای چند روزه مناسب نیست چون نمی‌توان آن را به‌راحتی خشک کرد.

    لیست قیمت کفش کوهنوردی را ببینید

    ۲. کفش کوهنوردی دوپوش

    خرید کفش کوهنوردی - کفش کوهنوردی دوپوش

    کفش دوپوش (دوبل) همان‌طور که از اسمش پیداست دو کفش است که درون هم قرار دارند. لایه درونی عایق آن خارج‌شدنی است.

    این کفش‌ها معمولا سنگین‌تر و حجیم‌ترند، اما گرمای بیشتری هم دارند. ازآنجاکه لایه درونی آنها جداشدنی است، راحت‌تر می‌توان آنها را خشک کرد. بنابراین اگر سفرتان به کوهستان چند روزه است این کفش‌ها می‌توانند مناسب باشند؛ زیرا کافی است در هنگام خواب آنها را درون کیسه خواب قرار دهید تا خشک شوند. حتی اگر کاملا خشک نشوند، بازهم انگشتانتان یخ نمی‌زند و می‌تواند پاهایتان را گرم نگه دارد.

    وزن سنگین این کفش‌ها باعث می‌شود کوهنورد چابکی کمتری داشته باشد، اما ایمنی بیشتری را در کوهستان فراهم می‌کند. سفتی و محکمی زیرِ این کفش‌ها باعث می‌شود برای صعودهای تکنیکی و یخ‌نوردی مناسب باشند. همچنین می‌توان به آنها کرامپون وصل کرد.

     

    ۳. کفش کوهنوردی هیبریدی گتردار

    خرید کفش کوهنوردی - کفش کوهنوردی گتردار

    این نوع کفش معمولا چیزی بین کفش یک پوش و دوپوش است. درواقع کفش یک پوش است که یک گتر یا روکش اضافی روی آن آمده است. این گتر باعث می‌شود پاهایتان گرم‌تر بمانند. خشک‌کردن آن نسبت به کفش یک پوش آسان‌تر ولی از دوپوش سخت‌تر است.

    مدل دیگری از کفش گتردار هم هست که سه پوش است، یعنی درواقع یک کفش دوپوش است که یک گتر روی آن می‌آید و گرمای بیشتری را برای پاها فراهم می‌کند. برای قله‌های برفی مرتفع مانند کوه‌های هیمالیا مناسب است.

    ۴. کفش یخ‌نوردی

    این کفش‌ها خودشان کرامپون‌دار هستند و نیازی نیست برای آنها کرامپون بخرید.

    پرفروش‌ترین کرامپون‌ها را ببینید

    نکات مهمی که برای خرید کفش کوهنوردی باید درنظر بگیرید

    پس از اینکه نوع کفش کوهنوردی را انتخاب کردید، حالا باید موارد مهم دیگر را در هنگام خرید درنظر بگیرید.

    اندازه کفش کیپ باشد یا آزاد؟

    معمولا اندازه کفش کوهنوردی را بهتر است یک سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید. اگر کفش کاملا کیپ باشد، ممکن است انگشت‌هایتان را اذیت کند و به آنها فشار بیاورد. اگر هم زیادی بزرگ‌تر باشد، به‌دلیل حرکت آزادانه پا و لغزش در کفش، باید منتظر تاول‌های دردناک باشید. بنابراین یک سایز بزرگتر که پاهایتان در آن احساس راحتی کنند مناسب است.

    انعطاف‌پذیر باشد یا سفت؟

    هدفتان را مشخص کنید. اگر کفش را برای ارتفاعات پربرف یا یخی می‌خواهید، بهتر است از کفش‌های سفت و محکم استفاده کنید که کرامپون‌خور باشند. اگر کفش سفت نباشد کرامپون‌ها شل می‌شوند و ممکن است خطراتی برایتان ایجاد کنند. اما اگر برای کوهپیمایی‌های یک روزه به ارتفاعات بدون برف می‌روید، بهتر است از کفش‌های انعطاف‌پذیرتر استفاده کنید که نرم‌تر باشند.

    عایق باشد یا معمولی؟

    این مورد به فصل موردنظر و کوهستانی بستگی دارد که قرار است آن را بپیمایید. اگر در تابستان و فصول گرم سال در کوه‌های کم‌برف یا یخچال‌های طبیعی و رودخانه‌های یخی کوهنوردی می‌کنید، نیازی به کفش‌های عایق ندارید. اما اگر مقصدتان کوه‌های پربرف و مرتفع است، بدون کفش عایق‌دار بافت پاهایتان سرمازده خواهد شد.

    به‌طورکلی برای همه فصل‌ها به جز زمستان بهتر است از کفش سه فصل استفاده کنید که قابلیت هواخوری دارند و در گرما پاها را خنک و در سرما پاها را گرم نگه می‌دارند. در زمستان بهتر است از کفش عایق استفاده کنید که ضدآب هم باشد و پاها را گرم نگه دارد.

    ساق بلند باشد یا ساق کوتاه؟

    خرید کفش کوهنوردی - ساق بلند باشد یا کوتاه

    معمولا برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی‌های معمولی بهتر است از کفش‌های ساق کوتاه استفاده کنید. اما در برنامه‌های سنگین کوهنوردی یا ارتفاعات برفی حتما باید ساق کفش به اندازه‌ای بلند باشد که مچ پا را حمایت کند و آن را محکم نگه دارد. این کفش‌ها ساق پا را هم گرم و محکم نگه می‌دارند.

    کرامپون‌خور هست یا نه؟

    خرید کفش کوهنوردی - کفش کرامپون خور

    هنگام خرید کفش کوهنوردی دقت کنید که آیا قابلیت متصل شدن به کرامپون را دارد یا نه. برای مثال، کفش‌های کوهنوردی نیمه سخت با کرامپون‌های استپین (step-in) که هم در پنجه و هم در پاشنه گیره دارند سازگار نیستند. کفش‌های کوهنوردی از نظر قابلیت اتصال به کرامپون به درجه‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این درجه‌بندی شاخص مهمی است که میزان سفتی و انعطاف‌پذیری کفش و سازگاری آن با کرامپون‌ها را نشان می‌دهد. این درجه‌بندی از B0 تا B3 است. به کفش‌های B0 نمی‌توان کرامپون متصل کرد، زیرا انعطاف‌پذیری زیادی دارد و کرامپون متصل به آن شل می‌شود. از B1 تا B3 کرامپون‌خور هستند و هریک با نوع خاصی از کرامپون‌های C1، C2 و C3 سازگارند.

    [related]15203[/related]

    قیمت آن چقدر است؟

    کفش‌های کوهنوردی معمولا از مواد اولیه بادوام و باکیفیت ساخته می‌شوند. به‌همین‌دلیل معمولا قیمت‌های بالایی دارند. البته بیشتر آنها تاریخ تولید و انقضا و حتی گارانتی دارند و سال‌های سال برایتان کار می‌کنند. درباره قیمت کفش کوهنوردی، باید ابتدا نوع فعالیت‌هایتان را درنظر بگیرید.

    اگر از آن دسته کوهنوردانی هستید که همیشه هدفتان مشخص است و با توجه به توانایی‌هایتان تا محدوده خاصی فعالیت می‌کنید و به ارتفاعات مشخصی می‌روید، کارتان راحت‌تر است؛ چون یک مدل کفش برایتان مناسب خواهد بود و بنابراین یک‌بار هزینه می‌کنید.

    اما اگر از آن دسته افرادی هستید که برنامه‌هایتان متنوع و تغییرپذیر است، یعنی گاهی به قله‌های بلند و گاهی به ارتفاعات کم صعود می‌کنید یا یخ‌نوردی و صخره‌نوردی هم در برنامه‌هایتان هست، باید حداقل دو نوع کفش خریداری کنید که بودجه بیشتری باید برای آن کنار بگذارید. این بسته به تصمیم شماست.

    بسیاری از افراد معمولا کفش سه فصل غیرعایق را انتخاب می‌کنند که هم قیمتش پایین‌تر است و هم سبک‌تر است. از این کفش می‌توان هم برای کوهنوردی تا ارتفاعات کم و سفرهای یک روزه و هم برای پیاده‌روی استفاده کرد.

    کدام ویژگی آن را باید در اولویت قرار داد؟

    خرید کفش کوهنوردی - اولویت‌بندی ویژگی‌های کفش

    این هم بستگی به شرایط خودتان و فعالیت‌هایتان دارد. فکر کنید بیشتر چه ویژگی‌هایی از کفش کوهنوردی برایتان در اولویت است و سپس تصمیم بگیرید. مثلا اگر به برنامه‌های سنگین کوهنوردی یا یخ نوردی علاقه دارید، بهتر است اولویت را روی گرم‌بودن و عایق بودن کفش قرار دهید. اگر آسیب‌دیدگی قدیمی داشته‌اید، اولویت با کفشی است که حمایت کافی را از آن قسمت از پاهایتان به عمل آورد (مثلا اگر مچ پایتان آسیب دیده است، حتما کفش ساق بلند بپوشید که مچ پا را محکم نگه دارد). اگر بیشتر به پیاده‌روی در مسیرهای کوهستانی علاقه‌مند هستید، اولویت با کفش‌های سبک است؛ زیرا با آن چابکی بیشتری خواهید داشت.

    کلام آخر

    هنگامی‌که کفش‌های مختلف را امتحان می‌کنید، با جوراب‌ها و کفی‌های مختلف امتحانشان کنید. مثلا ممکن است یک نوع جوراب در یک مدل کفش راحت نباشد و گرمای زیادی ایجاد کند و باعث تحریک پایتان شود، درحالی‌که با جوراب دیگری این حس را نداشته باشید.

    بسیاری از افراد اهل کوهنوردی در سفرهای خود با کفش‌های مختلف، تجربیات شخصی جدیدی را کشف می‌کنند. اگر چنین تجربیاتی دارید، لطفا با ما هم به اشتراک بگذارید.

    کفش‌های کوهنوردی اصل را ببینید

    [see_also]13586[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید