برای خرید عینک شنا حتما این نکات را بدانید

برای خرید عینک شنا حتما این نکات را بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر دوست دارید درباره خرید عینک شنا بیشتر بدانید، این مطلب برای شماست. پس از مطالعه آن می‌توانید انواع عینک شنا و انواع لنز آن را بشناسید، ازنظر اندازه، سبک و مناسب‌بودن برای صورت آن را ارزیابی کنید و درنهایت عینکی را انتخاب کنید که کاملا برایتان راحت باشد.

    چرا عینک شنا برای شناگران اهمیت زیادی دارد؟

    عینک شنا شاید برای آب‌تنی لازم نباشد، اما برای شنا مخصوصا شنای حرفه‌ای ضروری است. دو دلیل برای این امر وجود دارد:

    اول اینکه عینک به شناگر کمک می‌کند دید خوبی درون آب داشته باشد، زیرا معمولا نمی‌توانید درون آب چشمتان را خوب باز کنید.

    دوم اینکه عینک از تحریک و سوزش چشم جلوگیری می‌کند. کلر موجود در آب استخر از یک سو و عرق شناگران و حتی ادرار آنها (باور کنید شوخی نمی‌کنیم!) از سوی دیگر، می‌توانند وارد چشم شوند و آن را تحریک کنند.

    انواع عینک شنا کدامند؟

    قبل از اینکه عینک شنا بخرید ابتدا باید انواع آن را بشناسید. بر اساس نوع فعالیتی که انجام می‌دهید، عینک‌های شنای متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند:

    عینک مسابقه‌ای؛ مناسب برای حرفه‌ای‌ها

    خرید عینک شنا - عینک مسابقه

    این عینک از نظر فنی طوری طراحی شده است که به کاسه چشم کاملا نزدیک باشد. نزدیکی عینک به چشم، باعث کاهش مقاومت آب می‌شود و نیروی هیدرودینامیکی شما را برای شنا کردن افزایش می‌دهد. معمولا این عینک را فقط برای مسابقات استفاده می‌کنند، زیرا چندان راحت نیستند. بنابراین اگر می‌خواهید هر روز با آن تمرین کنید ممکن است کمی اذیت‌کننده باشد. هرچند برخی شناگران از همین عینک برای تمرین هم استفاده می‌کنند.

    انواع عینک شنای مسابقه را ببینید

    عینک تمرین شنا؛ برای استفاده هرروزه

    خرید عینک شنا - عینک تمرین شنا

    این عینک‌ها برای تمرین شنا مناسب هستند و هر روز می‌توان از آنها استفاده کرد. ساختار فنی خاصی ندارند اما کیفیتشان بهتر از عینک‌های مسابقه‌ای است؛ زیرا شناگران مدام باید از آن استفاده کنند و مدت تمرینشان هم طولانی‌تر از مسابقات است. به‌همین‌دلیل آنها را طوری می‌سازند که راحت‌تر باشند. واشرهای لاستیکی که در آنها تعبیه شده است، سبب می‌شود فشار کمتری روی چشمتان وارد شود.

    عینک‌های شنای تفریحی؛ ارزان و راحت

    خرید عینک شنا - عینک برای شنای تفریحی

    این عینک‌ها نسبت به عینک‌های دیگر ارزان‌تر و نسبتا راحت‌تر هستند، اما برای مسابقات شنا مناسب نیستند؛ زیرا خیلی سریع مه‌آلود می‌شوند. شنا با عینک مه‌آلود خطرناک نیست، ولی دیدِ کم ناشی از آن ممکن است به برخورد شما با سایر شناگران، کوبیدن سرتان به دیواره استخر و یا برخورد به طناب مرزی بینجامد. اگر دنبال صرفه‌جویی در هزینه هستید و معمولا مدت‌زمان شناکردنتان کوتاه است، این گزینه مناسب است.

    ماسک شنا؛ گزینه‌ای برای همه، حتی کودکان

    خرید عینک شنا - ماسک شنا

    ماسک شنا نوعی عینک است که شبیه عینک غواصی است. اندازه‌اش از عینک غواصی که لوله تنفسی دارد کوچک‌تر و از عینک کلاسیک بزرگ‌تر است. ازآنجاکه بسیار نرم و راحت است، برخی از شناگران برای شنای تفریحی هم این مدل را ترجیح می‌دهند. این ماسک‌ها به‌دلیل اندازه‌ای که دارند، برای شنای حرفه‌ای مناسب نیستند. دامنه دید این ماسک از عینک کلاسیک گسترده‌تر است.

    ماسک شنا برای کودکان هم گزینه مناسبی است. به‌طورکلی راحت‌ترین نوع عینک شنا به شمار می‌رود و کاملا راحت روی صورت می‌نشیند.

    همه انواع عینک‌های شنا که در بالا معرفی کردیم، به‌طورکلی در دو دسته زیر جای می‌گیرند:

    عینک شنای کلاسیک

    عینک شنای کلاسیک از یک لنز چشمی (اپتیکال) و یک واشر که روی پوست حالت مکش ایجاد می‌کند و به پوست می‌چسبد ساخته شده است. واشر می‌تواند از جنس سیلیکون یا فوم باشد. البته امروزه بیشتر از واشرهای سیلیکونی استفاده می‌کنند تا فوم. واشرها عموما گرد یا بیضی‌شکل هستند که نوع بیضوی آن محبوب‌تر است، زیرا به‌شکل طبیعی چشم نزدیک‌تر است. عینک‌های تمرین شنا و شنای تفریحی از نوع واشردار کلاسیک هستند.

    جدیدترین انواع عینک شنا را ببینید

    عینک شنای سوئدی

    خرید عینک شنا - عینک سوئدی

    عینک سوئدی بیشتر برای شناگران حرفه‌ای مناسب است. این عینک درست روی کاسه چشم قرار می‌گیرد و به‌همین‌دلیل کوچک‌تر از عینک کلاسیک است. این ویژگی سبب می‌شود عینک کمتر مه‌آلود شود، مقاومت آب کاهش یابد و شناگر راحت‌تر و سریع‌تر در آب حرکت کند. عینک سوئدی واشر لاستیکی ندارد و به‌همین‌دلیل ساختار آن طوری طراحی شده است که روی صورت محکم شود. این عینک چندان راحت نیست و مدتی طول می‌کشد که به آن عادت کنید. عینک مسابقه‌ای از نوع سوئدی است.

     

    انواع لنز عینک شنا را بشناسید

    شناخت انواع لنز عینک هم به اندازه خود عینک مهم است. لنزهای متنوعی وجود دارد و کاربرد هر یک با دیگری متفاوت است. انواع لنز عینک شنا عبارت‌اند از:

    لنز آینه‌ای؛ مناسب برای محیط‌های پرنور

    خرید عینک شنا - لنز آینه‌ای

    لنزهای آینه‌ای، لنزهایی هستند که سطح بیرونی آنها تیره است و نور را بازتاب می‌دهند. این لنزها برای عینک‌های مخصوص تمرین یا عینک‌های مسابقه‌ای مناسب‌اند. یکی از مزایای آن این است که در رقابت‌های شنا، رقبا نمی‌توانند چشم‌هایتان را از پشت عینک ببینند.

    اگر از عینک‌های دارای لنز آینه‌ای در استخرهای سرپوشیده یا محیط‌های تاریک استفاده کنید، دیدتان بسیار محدود خواهد شد. این لنز برای محیط‌های کم‌نور اصلا مناسب نیست. اما اگر در استخری پرنور هستید می‌توانید روی این عینک حساب کنید. این عینک برای شنای کرال پشت در استخر روباز هم عالی عمل می‌کند.

    [related]27008[/related]

    لنز رنگی؛ روشن و شفاف

    خرید عینک شنا - لنز رنگی و شفاف

    این لنزها برای استخرهای سرپوشیده یا شنا در محیط‌های کم‌نور مناسب هستند. لنزهای شفاف بیشترین مقدار نور را عبور می‌دهند و به شما کمک می‌کنند به‌خوبی اطراف را ببینید. بهترین رنگ این لنزها نارنجی است که اطرافتان را بسیار روشن‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. لنزهایی به رنگ صورتی، بنفش و سبز روشن هم همین عملکرد را دارند، اما نارنجی از همه آنها بهتر است.

    این لنزها برای محیط‌های بیش‌ازحد روشن مناسب نیستند. اگر در طول روز در فضای باز شنا می‌کنید، با لنز روشن همه چیز را بسیار روشن‌تر می‌بینید که برعکس عمل می‌کند و دید خوبی نخواهید داشت.

    لنز رنگی تیره؛ لنزی چندمنظوره

    خرید عینک شنا - لنز تیره

    لنز سیاه یا آبی تیره می‌تواند چندمنظوره عمل کند. این لنزها نه مثل لنزهای آینه‌ای نور را مسدود می‌کنند، نه مثل لنزهای روشن اطراف را بیش‌ازحد روشن نشان می‌دهند. از این لنزها می‌توانید برای روزهای ابری، شنای تفریحی و شنا در استخرهای سرپوشیده با نور کافی استفاده کنید.

    لنز دودی؛ یادآور عینک آفتابی

    خرید عینک شنا - لنز دودی

    با استفاده از این لنز حس می‌کنید عینک آفتابی به چشم زده‌اید. درست است که برای محیط‌های بسیار پرنور مانند استخرهای روباز یا دریا مناسب است، اما آن‌قدری واضح هست که بتوان از آن در استخرهای سرپوشیده هم استفاده کرد. این لنزها رنگ‌های واقعی را تحریف نمی‌کنند.

    [related]27214[/related]

    لنزهای کهربایی؛ مناسب برای روشن‌دیدن زیر آب

    خرید عینک شنا - لنز کهربایی

    این لنزها هم مانند لنز دودی هستند، با این تفاوت که دید واضح‌تری را در زیر آب ارائه می‌کنند. ساختار آنها به گونه‌ای است که در محیط‌های کم‌نور به دید روشن‌تر و واضح‌تر کمک می‌کند و در محیط پرنور، روشنایی زننده را کاهش می‌دهد. به‌همین دلیل هم برای استخرهای سرپوشیده و هم برای آب‌های روباز مناسب‌اند.

    نکاتی که برای خرید عینک شنا باید درنظر بگیرید

    برای خرید عینک شنا باید یک سری موارد مهم را درنظر بگیرید:

    ۱. عینک شنا باید راحت باشد

    بهترین راه برای اینکه ببینید با کدام عینک راحت هستید این است که آن را امتحان کنید. اگر می‌خواهید هر روز بیشتر از نیم ساعت شنا تمرین کنید، باید عینکی را به چشم بزنید که بتوانید آن را به‌مدت طولانی روی صورتتان تحمل کنید. از بین عینک‌های شنا، راحت‌ترین عینک، ماسک شنا و عینک تمرین شنا هستند. عینک مسابقه‌ای کمترین میزان راحتی را داراست.

    ۲. اندازه آن باید مناسب باشد

    هنگام خرید عینک شنا به اندازه آن توجه کنید. اندازه عینک باید طوری باشد که کاملا اطراف چشمتان را پوشش دهد تا آب از اطراف آن به درون کاسه چشم نفوذ نکند. وقتی آن را روی صورتتان می‌گذارید، واشر لاستیکی دور آن باید طوری روی صورت بنشیند که هیچ قسمتی از آن از صورتتان فاصله نداشته باشد و باز نماند. از سوی دیگر، عینک شنا نباید آن‌قدر بزرگ باشد که از روی چشمتان بیفتد.

    نکته: بندهای عینک شنا معمولا قابل‌تنظیم هستند و تا حد زیادی می‌توانند روی اندازه آن تأثیر بگذارند. بااین‌حال اگر عینکی اصلا برای صورت شما مناسب نباشد، تنظیم بند آن هم نمی‌تواند کمک کند.

    به یاد داشته باشید که عینک‌های کوچک‌تر و ساده‌تر برای مسابقات شنا مناسب هستند، درحالی‌که عینک‌های بزرگ‌تر با واشر نرم‌تر برای تمرینات هر روزه کاربرد دارند.

    پرفروش‌ترین عینک‌های شنا را ببینید

    ۳. عینک ضدِ مه برای جلوگیری از خطرات احتمالی سودمند است

    خرید عینک شنا - عینک ضد مه

    معمولا حرارت پوست با خنکی آب و همچنین بخاری که از آب برخی استخرها بلند می‌شود، باعث می‌شوند لنز عینک مه‌آلود شود که دیدتان را محدود می‌کند. عینک‌های ضد مه برای این طراحی شده‌اند که بخار و مه تشکیل‌شده در قسمت داخلی لنز را برطرف کنند. این موضوع مخصوصا برای شناگران حرفه‌ای بسیار مهم است. اگر هم شناگر غیرحرفه‌ای باشید ممکن است با مه‌آلود شدن عینک به جایی برخورد کرده و آسیب ببینید.

    درهنگام تمیزکردن این عینک‌ها مراقب باشید، چون لنز درونی آنها سریع خراب می‌شود. روی آن نباید دست بکشید یا با پارچه تمیز کنید. درصورتی‌که این لنزها خراب شوند، قابل‌تعویض نیستند.

    ۴. عینکی بخرید که محافظ UV داشته باشد

    عینک‌های محافظ UV برای سالن‌های استخر کاربردی ندارند، اما اگر در استخرهای روباز یا دریا شنا می‌کنید بهتر است عینکی را بخرید که این ویژگی را داشته باشد. غشای پشت‌چشم شبکیه نام دارد که پایانه‌های عصبی ندارد و به‌همین‌دلیل معمولا احساس نمی‌کنید که نور خورشید درحال آسیب‌زدن به چشمتان است. درحالی‌که به‌مرور زمان، شبکیه چشم ما به نوعی بیماری به‌نام رتینوپاتی مبتلا می‌شود که یکی از علل مهم آن پرتوهای فرابنفش خورشید هستند. این پرتوهای قوی حتی در روزهای ابری هم به ما آسیب می‌رسانند.

    خوشبختانه امروزه بیشتر عینک‌های شنا را طوری طراحی می‌کنند که از چشم ما دربرابر پرتوهای UVA و UVB محافظت به‌عمل می‌آورند. بنابراین اگر گاهی هم در محیط‌های روباز شنا می‌کنید، عینک UV بخرید.

    ۵. لنز قوس‌دار یا کروی زاویه دید گسترده‌تری ارائه می‌دهند

    خرید عینک شنا - لنز قوس‌دار

    لنزهای کروی یا قوس‌دار، زاویه دید ۱۸۰ درجه به شناگر ارائه می‌کنند. تصویری که از پشت این لنزها می‌بینید بدون هرگونه به‌هم‌ریختگی یا انحراف است. این عینک‌ها برای مسابقات شنا هم در استخر و هم در آب‌های روباز مناسب هستند.

    ۶. پل بینی قابل‌تنظیم، در اندازه عینک مؤثر است

    خرید عینک شنا - پل بینی قابل تنظیم

    بسیاری از عینک‌های امروزی قابلیت تنظیم پل روی بینی را دارند که باعث می‌شود عینک برای هر نوع صورت با هر اندازه‌ای مناسب باشد. البته باید دانست که این پل هم تا حدی می‌تواند عینک را برای صورتتان اندازه کند و اگر زیاد بزرگ یا کوچک باشد، تأثیر چندانی نخواهد داشت.

    ۷. طراحی هیدرودینامیک عینک در سرعت شناگر تأثیر دارد

    این اصطلاح علمی به مشخصات عینک مربوط است. عینکی که هیدرودینامیک است با کاهش مقاومت آب به شناگر کمک می‌کند با سرعت بیشتری در آب حرکت کند. این امر برای شناگران سرعتی بسیار اهمیت دارد.

    آیا این مطلب توانست به همه سؤالات شما برای خرید عینک شنا پاسخ دهد؟ اگر تجربه‌ای در خرید عینک شنا دارید با ما در دیدگاه‌ها مطرح کنید.

    محبوب‌ترین انواع عینک شنا را ببینید

    [see_also]27566[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید