سیروپ چیست و چه کاربردهایی در آشپزی دارد؟

سیروپ چیست و چه کاربردهایی در آشپزی دارد؟
راهنمای مطالعه

    دنیای آشپزی خیلی گسترده و جذاب است. هر چیزی درباره آن یاد بگیرید باز هم نکته و موضوعی دیگر باقی می‌ماند. در این مقاله می‌خواهیم از سیروپ برایتان بگوییم. سیروپ چیست و چه کاربردهایی در آشپزی دارد، این مقاله را از دست ندهید.

    سیروپ چیست؟

    سیروپ

    سیروپ یا سیروپ شکر، شکل مایع شکر است. از این ماده برای درست‌کردن انواع نوشیدنی‌ها، چای و قهوه، لیموناد و... استفاده می‌شود. به‌خاطر اینکه سیروپ حالت مایع دارد، خیلی راحت با نوشیدنی‌های سرد مخلوط می‌شود و آنها را شیرین می‌کند. این مایع فقط در شیرین‌کردن مایعات نقش ندارد، امکان استفاده از آن برای شیرین‌کردن موادغذایی مختلف مانند شیرینی‌ها یا میوه‌ها هم وجود دارد.

    مثلا از سیروپ برای روی کیک‌ها استفاده می‌شود و آن را روی انواع کیک به‌عنوان تزئین یا شیرینی اضافی می‌ریزند. سیروپ‌ها را می‌توانید در طعم‌ها و مدل‌های مختلف از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

    چطور سیروپ درست کنید؟

    فرایند تبدیل‌کردن شکر به سیروپ کار واقعا ساده‌ای است. باید آب و شکر را بجوشانید. نسبت شکر به آب باید یک به یک یا دو به یک باشد. زمانی که مخلوط ده دقیقه جوشید، دیگر سیروپ آماده خواهد شد. در این حالت، مایع درون قابلمه‌تان به نصف مقدار اولیه خود می‌رسد. اگر یک پیمانه آب و یک پیمانه شکر (یعنی به‌طور کلی ۲ پیمانه) در قابلمه ریخته باشید، در زمان آماده‌شدن سیروپ، محتویات قابلمه به یک پیمانه کاهش پیدا خواهد کرد.

    بعد از آماده‌شدن سیروپ باید آن را درون بطری تمیز یا ظرفی مانند ظرف مربا بریزید و درب آنها را هم ببندید. در این صورت، امکان نگهداری مایع تا شش ماه و حتی بیشتر مقدور می‌شود.

    [related]26600[/related]

    سیروپ طعم‌دار چیست؟

    برای طعم‌دارکردن سیروپ می‌توانید یک یا دو ماده طعم‌دار را در هنگام جوشیدن آب و شکر یا زمانی که مخلوط در حال سردشدن است به آنها اضافه کنید. اگر ماده‌ای که برای طعم‌دارکردن به سیروپ اضافه می‌کنید، جامد باشد، باید سیروپ را صاف کنید تا ذرات جامد موجود در آن از بین برود.

    وانیل، زنجبیل، نعنا، دارچین ولیمو از طعم‌های معروفی هستند که به سیروپ‌ها اضافه می‌شوند. از سیروپ‌های طعم‌دار در کافه‌ها برای خوشمزه‌ترکردن قهوه و نوشیدنی‌های دیگر زیاد استفاده می‌کنند. اضافه‌کردن آنها روی بستنی، پن‌کیک و شیرینی‌ها و حتی میوه‌های مختلف هم ایده خوبی است.

    پرفروش‌ترین سیروپ‌های طعم‌دار را ببینید

    انواع سیروپ‌های ساده چیست؟

    سیروپ

    هرچند که سیروپ‌های ساده فقط دو ماده سازنده دارند اما استفاده از شکرهای مختلف در تهیه آنها می‌تواند روی طعم‌شان اثرگذار باشد. بافت و رنگ نهایی سیروپ‌ها هم باوجود استفاده از انواع مختلف شکر متفاوت از کار درخواهد آمد. مثلا سیروپ دمرارا (Demerara) نوعی سیروپ است که در آن از شکر خام قهوه‌ای موسوم به دمرارا استفاده می‌شود. طرف‌داران این سیروپ به آن علاقه زیادی دارند چون غلظت بیشتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارد.

    نوع دیگری از سیروپ هم وجود دارد که حاوی صمغ عربی است. این سیروپ‌ها هم نسبتا غلیظ هستند و شیرینی زیادی دارند. بعضی از انواع سیروپ هم نیازی به جوشاندن آب و شکر ندارند. این دسته از سیروپ‌ها را با ریختن شکر و آب به میزان مساوی و تکان‌دادن بطری می‌توان آماده کرد. تکان‌دادن را آن‌قدر ادامه می‌دهید تا در نهایت شکر و آب به‌خوبی مخلوط شوند و سیروپ به‌وجود بیاید. البته این نوع از سیروپ‌ها طعم و قوام مواردی را ندارند که با جوشاندن تهیه می‌شوند.

    سیروپ‌ها به جز حالت مایع، به شکل ژِل هم موجودند. با اضافه‌کردن پِکتین (Pectin) به سیروپ می‌توانید آن را به حالت ژِل دربیاورید. از این ژل‌ها در تهیه سُس میوه، نگهدارنده‌های طعم‌دار میوه‌ای یا برای ریختن روی انواع کیک و شیرینی استفاده می‌شود.

    کاربردهای مختلف سیروپ چیست؟

    اگر می‌خواهید که سیروپی ساده درست کنید، فقط و فقط به آب و شکر نیاز دارید. اما می‌توانید ابتکارعمل را به‌دست بگیرید و به آن موادی مانند دارچین، اکالیپتوس و... اضافه کنید. سیروپ‌ها در قهوه و نوشیدنی‌های گیاهی مختلف بسیار خوش‌طعم و کاربردی می‌شوند. می‌توانید آنها را به آیس‌تی یا چای‌یخ هم اضافه کنید. بعضی از افراد برای شیرین‌کردن قهوه‌شان به سراغ سیروپ‌ها می‌روند. اندکی سیروپ در چای یا قهوه دم صبح می‌تواند انرژی لازم برای فعالیت را در اختیارتان قرار بدهد.

    خوردن پن‌کیک صبحانه با سیروپ‌ هم ایده بسیار خوبی است. میوه‌های تازه یا کیک‌ها هم در کنار سیروپ‌ها ترکیب فوق‌العاده‌ای می‌شوند. به‌سادگی با درست‌کردن سیروپ‌ها و اضافه‌کردن‌شان به دسرها و میوه‌های مختلف می‌توانید عصرانه، صبحانه و میان‌وعده‌های خوشمزه درست کنید.

    جدیدترین انواع سیروپ را ببینید

    در آخر

    سیروپ شاید فکر کنید که باوجود انواع و اقسام محصولات خوراکی که در بازار وجود دارد، دیگر نیازی به شناخت و یادگیری دستور تهیه غذاها، دسرها و شربت‌های مختلف نیست. اما اشتباه می‌کنید. هر چقدر که توانایی و مهارت‌هایتان را بالاتر ببرید، در این روز و روزگار غیرقابل‌پیش‌بینی، موفق‌تر خواهید بود. آشنایی با سیروپ هم برایتان مفید است. به کمک آن می‌توانید انواع دسرها و عصرانه‌ها را آماده و نوش‌جان کنید. [see_also]7060[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید