همه نکات برای خرید محافظ صفحه نمایش گوشی موبایل

همه نکات برای خرید محافظ صفحه نمایش گوشی موبایل
راهنمای مطالعه

    در این مطلب «درجه»، شما را برای خرید محافظ صفحه نمایش گوشی راهنمایی می‌کنیم. می‌خواهیم ببینیم که چه نوع محافظ‌هایی در بازار موجودند و کدام‌شان از محافظت‌کنندگی بیشتری برخوردارند.

    البته که گوشی‌های نسل جدید در برابر خط‌وخش از مقاومت بالایی برخوردارند. برای مثال، همین گوشی‌های دارای صفحه‌نمایش سخت‌جان گوریلا گلس، مانند سامسونگ گلکسی +S10، به‌راحتی خش برنمی‌دارند. حتی ادعا شده که کشیدن کلید و اجسام سخت هم کارساز نیست، اگرچه برخی کارشناسان معتقدند که نباید به ادعای خش‌ناپذیری صفحات گوریلا گلس چندان دل بست! خلاصه که هرچند هم صفحات گوشی‌های امروزی خش‌ناپذیرتر از نسل‌های پیشین باشند، باز هم کاملا آسیب‌ناپذیر نیستند.

    خصوصا این روزها که قیمت گوشی در حد سرسام‌آوری بالاست، باید بیشتر مراقب گوشی دلبندمان باشیم. لطفا در نظر داشته باشید که هزینه تعویض محافظ صفحه‌نمایش کجا و هزینه تعویض صفحه‌نمایش خود گوشی کجا! پس بهتر است از خرید محافظ صفحه نمایش گوشی طفره نروید و صفحه‌نمایش گوشی چند میلیون تومانی عزیزتان را به لایه‌ای محافظ باکیفیت مجهز کنید.

    محبوب‌ترین صفحه نمایش‌های گوشی را ببینید

    چه نوع محافظ‌هایی برای صفحه نمایش گوشی در بازار موجودند؟

    محافظ‌های متنوعی در بازار موجودند که شاید از تفاوت‌شان با هم آگاه نباشید، اما بگذارید برایتان بگوییم:

    پلی‌اتیلن تِرِفتالات (PET)

    خرید محافظ صفحه نمایش گوشی - محافظ PET

    PET جزو محافظ‌های پلاستیکی است. PET درواقع همان نوع پلاستیکی است که در تولید بطری آب و ظرف غذا هم استفاده می‌شود. یادتان باشد که محافظ‌های جنس PET، ازلحاظ مقاومت در برابر خط‌وخش و ضربه، کمترین قدرت محافظت‌کنندگی را دارند. اما محافظ‌های این جنسی درعوض ارزان‌قیمت‌ترند، همین طور سبک و نازک؛ به همین دلیل، روی صفحه گوشی زیاد به چشم نمی‌آیند و از نمای نامحسوسی برخوردارند. محافظ‌های PET را همچنین می‌توان کمی شق توصیف کرد؛ بنابراین، روی لبه‌های گوشی‌های دارای صفحه‌نمایش لبه‌منحنی یا اصطلاحا اِج به‌خوبی نمی‌خوابند، مگر اینکه خاص گوشی‌های اِج طراحی و تولید شده باشند. 

    ترموپلاستیک پلی‌یورتان (TPU)

    خرید محافظ صفحه نمایش گوشی - محافظ TPU

    TPU محافظ پلاستیکی انعطاف‌پذیری است که روی لبه‌ها بهتر می‌خوابد. به‌علاوه، محافظ‌های TPU در مقایسه با PETها نسبت به ضربه از اندکی قدرت محافظت‌کنندگی بالاتر برخوردارند. محافظ‌های این جنسی را می‌توان دارای سطحی لاستیکی‌مانند توصیف کرد، درحالی‌که محافظ‌های جنس PET در لمس، روان‌ترند.

    تِمپِرد گلس (شیشه حرارت دیده)

    خرید محافظ صفحه نمایش گوشی - محافظ شیشه حرارت دیده

    تِمپِرد گلس نوعی محافظ شیشه‌ای است. تِمپِرینگ یعنی فرایند حرارت‌دهی به شیشه برای ساخت ورق شیشه و سپس سرمادهی سریع به آن. محافظ‌های این جنسی از رؤیت خوبی در فضاهای بیرونی برخوردارند. تِمپِرد گلس‌ها در برابر ضربه هم از مقداری قدرت محافظت‌کنندگی برخوردارند.

    ازجمله معایت محافظ‌های این جنسی می‌توان به ضخیم‌بودن‌شان اشاره کرد. هرچه محافظی ضخیم‌تر باشد، نمایان‌تر خواهد بود و روی صفحه‌نمایش گوشی، بیشتر معلم می‌شود. بنابراین، تِمپِرد گلس انتخاب مناسبی برای شماهایی که اولویت‌تان صرفا زیبایی است، نمی‌تواند باشد.

    جدیدترین محافظ‌های تمپرد گلس اینجاست

    مایع نانو

    خرید محافظ صفحه نمایش گوشی - محافظ مایع نانو

    این نوع محافظ‌ها، همان طور که از اسم‌شان پیداست، مایع‌اند، مایعی که باید با پد مخصوصی روی صفحه‌نمایش گوشی مالیده شود. با محافظ‌های مایع می‌توان لایه محافظ نازک و نامحسوسی روی صفحه ایجاد کرد که قابل‌کندن نیست، اما به‌مرور بی‌اثر خواهد شد.

    انواع محافظ صفحه نمایش مایع را ببینید

    آینه‌ای

    خرید محافظ صفحه نمایش گوشی - محافظ آینه‌ای

    محافظ‌های آینه‌ای به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که وقتی صفحه‌نمایش گوشی خاموش است، شبیه آینه می‌مانند. اما یادتان باشد که این نوع محافظ‌ها معمولا اندکی از وضوح تصویر می‌کاهند؛ البته، وضوح تصویر و راحتی دید به شرایط نوری محیط هم بستگی دارد.

    [related]13555[/related]

    کلیر (شفاف)

    محافظ‌های اصطلاحا کلیر (clear) یا به‌عبارتی شفاف معمولا نازک بوده و از نمای نامحسوسی روی صفحه‌نمایش گوشی برخوردارند. با این نوع محافظ‌ها دید کریستالی واضحی خواهید داشت، به این معنی که وضوح تصویر را چندان تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.

    ضدتابش خیره‌کننده

    محافظ‌های آنتی‌ـ‌گِلِر (anti-glare) از تابش خیره‌کننده صفحه‌نمایش گوشی و همچنین انعکاس نور مستقیم روی صفحه کاسته و چشم‌ها را کمتر خسته می‌کنند. این نوع محافظ‌ها معمولا مات و ضداثر انگشت بوده و به‌دلیل مات‌بودن‌شان اندکی از شفافیت تصویر می‌کاهند. محافظ‌های آنتی‌ـ‌گِلِر را خصوصا به شماهایی پیشنهاد می‌کنیم که زیاد از گوشی موبایل‌تان در فضاهای باز استفاده می‌کنید؛ برای مبتلایان به نقایص بینایی هم بعضا مفیدند.

    محافظ پلاستیکی یا شیشه‌ای؟

    محافظ‌های شیشه‌ای گران‌تر اما مطمئن‌ترند. اگر در انتخاب‌تان برای خرید محافظ صفحه نمایش گوشی شک دارید، شاید مقایسه زیر کمک‌کننده باشد:

    [table id=384 /]

    نوع چسبش چگونه باشد؟

    منظور از نوع چسبش یعنی نحوه چسبیدن محافظ روی صفحه‌نمایش گوشی. برخی محافظ‌ها از چسبش کامل برخوردارند و از تمامی نقاط روی صفحه چسبیده و فضایی برای ایجاد حباب هوا باقی نمی‌گذارند. اما محافظ‌های ارزان‌تری هم داریم که تنها در حاشیه‌ها چسبی‌اند؛ یادتان باشد که حساسیت لمس با این نوع محافظ‌ها کاهش می‌یابد.

    برای گوشی‌های دارای صفحه‌نمایش لبه‌منحنی، چه نوع محافظی بخریم؟

    برای گوشی‌های دارای صفحه‌نمایش لبه‌منحنی باید دنبال خرید محافظ‌های مخصوصی باشید که از قابلیت پوشش‌دهی لبه‌ها هم برخوردار باشند. محافظ‌های معمولی، به‌دلیل طراحی تخت، روی لبه‌ها نمی‌خوابند و بنابراین صفحه‌نمایش گوشی موبایل‌تان را در لبه‌ها همچنان آسیب‌پذیر باقی خواهند گذاشت.

    اصطلاحاتی که باید بدانید

    خرید محافظ صفحه نمایش گوشی - اصطلاحات روی بسته‌بندی

    هنگام خرید محافظ صفحه نمایش گوشی، شاید روی بسته‌بندی محصول به اصطلاحاتی بربخورید که برایتان مفهوم ناآشنایی دارند. رایج‌ترین ویژگی‌هایی را که احتمالا در توضیحات محصول خواهید یافت، در ادامه برایتان توضیح داده‌ایم:

    • لایه حریم خصوصی (privacy layer): لایه خاصی است که در برخی محافظ‌های تِمپِرد گلس استفاده شده و ادعا می‌شود که از خوانایی و رؤیت صفحه گوشی موبایل‌تان برای افراد بغل‌دستی می‌کاهد. این نوع محافظ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر در زاویه نگاه‌شان کنید، خوانا نیستند.
    • سختی 9H: منظور از سختی 9H یعنی محافظ موردنظر حتی با مداد دارای سختی 9H (از سخت‌ترین انواع نوک مداد) هم قابل‌خراش نیست. درواقع مترومعیاری برای بیان میزان دوام و کیفیت محافظ‌ صفحه‌نمایش محسوب می‌شود.
    • خودالتیام‌پذیر (self-healing): این ویژگی یعنی که خط‌وخش‌های ریز روی محافظ باقی نمانده و از بین می‌روند.
    • محافظت با گرید نظامی: منظور، محافظ‌های بسیار مقاومی است که از ضربه‌ها و سقوط‌های بس سخت جان سالم به‌درمی‌برند.
    • پوشش اولِئوفوبیک (oleophobic coating): نوعی پوشش دافع چربی است که موجب می‌شود سطح محافظ از خاصیت ضدلک در برابر اثر انگشت برخوردار باشد.

    قیمت محافظ صفحه نمایش حریم شخصی

    آیا با خرید محافظ صفحه‌نمایش، دیگر نیازی به استفاده از قاب محافظ گوشی نیست؟

    محافظ صفحه‌نمایش به‌تنهایی قادر به محافظت از گوشی در تمامی نقاط حساس نیست. آسیب‌پذیرترین نقاط هر گوشی را می‌توان چهار دور آن دانست. بدون استفاده از قاب محافظ، محافظ صفحه‌نمایش به‌تنهایی قادر به محافظت از گوشی در برابر ضربه سقوط نخواهد بود، چراکه اگر بدنه گوشی ضربه ببیند، ضربه وارده به صفحه‌نمایش هم منتقل خواهد شد. قاب‌های محافظ از چهاردور گوشی محافظت کرده و ریسک ضربات وارده را کم می‌کنند. همه اینها تمهیداتی هستند که اگر جدی بگیرید، قیمت گوشی موبایل‌تان افت کمتری خواهد داشت و می‌توانید گوشی کارکرده‌تان را به قیمت مناسب‌تری بفروشید. [see_also]13349[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید