خرید وسایل شنا؛ برای شروع ورزش شنا چه وسایلی لازم است؟

خرید وسایل شنا؛ برای شروع ورزش شنا چه وسایلی لازم است؟
راهنمای مطالعه

    در این مطلب، برایتان از خرید وسایل شنا از مایو گرفته تا ضدآفتاب و خرده‌ریزهای دیگر گفته‌ایم. هرآنچه برای شنای حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای و آب‌تنی نیاز دارید در این مطلب پیدا می‌کنید.

    خرید وسایل شنا برای شناگران حرفه‌ای

    شناگران معمولا لوازم حرفه‌ای‌تری برای شنا نیاز دارند که شاید برای آب‌تنی یا شنای معمولی نیاز نباشد. برخی از وسایل مخصوص شناگران عبارت‌اند از:

    ساک ورزشی

    خرید وسایل شنا - ساک ورزشی

    اگر شناگر حرفه‌ای هستید بهتر است یک ساک ورزشی همراه داشته باشید. ساک معمولی یا گل‌منگلی برای شناگران حرفه‌ای مناسب نیست. ساک ورزشی شناگران معمولا باید ضدآب باشد، چندین محفظه جداگانه برای قراردادن تجهیزات مختلف داشته باشد و بتواند وزن همه ملزومات شنا را تحمل کند.

    لیست قیمت ساک ورزشی را ببینید

    کیف مشبک

    خرید وسایل شنا - کیف مشبک

    کیف مشبک یک کیسه توری است که آن را هم می‌توانید درون ساک ورزشی‌تان قرار دهید. از این کیف می‌توانید

    برای قراردادن یک سری لوازم ازجمله فین شنا و دوقلوی شنا که درحین شناکردن به آنها نیاز دارید، استفاده کنید. با فین و دوقلو در ادامه آشنا خواهید شد.

    مایو

    خرید وسایل شنا - مایو برای شنای حرفه‌ای

    شاید گفتن این مورد ضروری نبود، چون به‌هرحال شناگر بدون مایو هرگز برای شنا نمی‌رود. بااین‌حال چون جزو ملزومات اصلی است، اولین چیزی است که باید بردارید. مایوی مخصوص شنای حرفه‌ای معمولا باید یک تکه و چسبان باشد تا جلوی آزادی عمل شما را نگیرد. بهتر است از مایوهایی که پوشش زیادی در قسمت بازوها و پاها دارند استفاده نکنید. اگر خانم هستید، مایو یک تکه ریسربک که قسمت پایین‌تنه آن پادار نباشد بهترین است. بیکینی و مایوهای دوتکه یا رشته‌ای مناسب شنای حرفه‌ای نیستند.

    اگر آقا هستید سعی کنید از مایوهای چسبان استفاده کنید. اگر دوست دارید مایو شورت پادار بپوشید حداقل از نوعی که مخصوص دوچرخه‌سواری است استفاده کنید. هرچه مایو گشادتر باشد، بیشتر به پاهایتان می‌پیچد و آزادی عمل را از شما می‌گیرد.

    پرفروش‌ترین انواع مایو را ببینید

    عینک شنا

    خرید وسایل شنا - عینک شنا

    عینک شنا یکی دیگر از ملزومات مهم است که باید همراه ببرید. عینک علاوه‌بر اینکه اجازه نمی‌دهد کلر، ادرار و سایر مواد شیمیایی یا آلودگی‌های موجود در آب به چشمتان آسیب برساند، در دیدن سایر شناگران و دیواره هم به شما کمک می‌کند.

    برای مسابقات، عینک مسابقه‌ای (که به عینک سوئدی هم معروف است) بهترین است، مخصوصا اگر از نوع آینه‌ای باشد. البته این عینک‌ها چندان راحت نیستند و نباید از آنها برای تمرین شنا که عینک را مدتی طولانی به چشم می‌زنید، استفاده کنید. عینک‌های راحت‌تر هم برای تمرینات شنا وجود دارند که مستقیما روی کاسه چشم قرار نمی‌گیرند.

    جدیدترین انواع عینک شنا را ببینید

    فین شنا

    خرید وسایل شنا - فین شنا

    فین شنا یا کفش قورباغه‌ای، همان کفش‌های باله‌دار هستند که برای آموزش شنا مناسب‌اند ولی برای مسابقات کاربرد ندارند. در هنگام تمرینات می‌توانید از فین برای یادگرفتن شنای سرعتی کمک بگیرید.

    بهتر است به‌دنبال فین سیلیکونی بگردید. این فین‌ها از انواع لاستیکی آن بادوام‌ترند و پاهایتان در آنها تاول نمی‌زند.

    لیست قیمت فین شنا را ببینید

    دوقلوی شنا

    خرید وسایل شنا - دوقلوی شنا (شناور)

    دوقلوی شنا یا شناور، از فوم ساخته شده است و حالت منحنی دارد که باید آن را در بین پاهایتان قرار دهید. این وسیله برای آموزش شنا کاربرد دارد و به شما کمک می‌کند کمتر روی پاهایتان تمرکز کنید و بیشتر روی دست‌ها و بازوها کار کنید.

     

    محافظ گوش

    خرید وسایل شنا - محافظ گوش

    هرچند این گزینه جزو ضروریات نیست اما بهتر است آن را همراه داشته باشید. محافظ گوش به شما کمک می‌کند آب زیادی وارد گوشتان نشود و بعدها گوش‌درد نگیرید. البته این بدان معنا نیست که حتی یک قطره آب هم از آن عبور نمی‌کند و نمی‌توان گفت به‌طور کامل ضدآب است.

    بهترین نوع محافظ گوش نوع سیلیکونی آن است. بادوام و ارزان است، به آسانی شکل گوشتان را به خود می‌گیرد و تا حد بسیار زیادی از ورود آب به گوش جلوگیری می‌کند.

    مشاهده پرفروش‌ترین گوش‌گیرهای شنا

    حوله میکروفایبر

    خرید وسایل شنا - حوله میکروفایبر

    حوله‌های میکروفایبر سریعا آب را جذب کرده و به‌سرعت هم خشک می‌شوند. فضای کمی را در کیف اشغال می‌کنند و هزینه زیادی هم برنمی‌دارند. برای افرادی که یکی دو بار در روز باید شنا تمرین کنند مناسب است چون زود خشک می‌شود. دوام این حوله‌ها زیاد است.

    لیست قیمت حوله میکروفایبر را ببینید

    اسنورکل یا لوله تنفسی

    خرید وسایل شنا - اسنورکل

    اسنورکل به شما کمک می‌کند برای نفس‌گیری مجبور نباشید مدام سروگردن را بچرخانید و به این ترتیب توازن بین سر و باسن‌تان حفظ می‌شود. به‌همین‌دلیل راحت‌تر می‌توانید راستای حرکتتان را حفظ کنید و نیروی کافی را به دست‌ها و پاها منتقل کنید.

    لیست قیمت اسنورکل را ببینید

    کلاه شنا

    خرید وسایل شنا - کلاه شنا

    کلاه شنا مدت‌هاست که در استخرها اجباری شده است. دلیلش این است که اگر کسی ریزش مو داشته باشد، موهایش هم به بدن سایر شناگران خواهد چسبید هم اینکه منافذ راهِ آب و فیلترها استخر را مسدود خواهد کرد. اما این قوانین به‌نفع خودتان هم هست؛ زیرا کلاه شنا از موهایتان دربرابر کلر و مواد شیمیایی موجود در آب محافظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد موهایتان به سروصورت و بدنتان بچسبد یا جلوی چشمتان را بگیرد.

    کلاه شنا را از جنس سیلیکون، پلی‌استر و لایکرا تهیه می‌کنند که معمولا جنس سیلیکون آن بهتر است.

    کلاه شنا فقط برای شناگرهای حرفه‌ای نیست و حتی برای راه‌رفتن در آب استخر و نشستن در جکوزی هم باید کلاه شنا داشته باشید.

    پرفروش‌ترین انواع کلاه شنا را ببینید

    دمپایی

    خرید وسایل شنا - دمپایی

    حتما برای استخر یا ساحل یک جفت دمپایی با خودتان ببرید. فقط یادتان باشد که برای استخر بهتر است دمپایی حالت لغزنده نداشته باشد تا با آن سُر نخورید.

    قمقمه آب

    علاوه بر هوای گرم استخرها (چه سرپوشیده چه روباز)، خود شنا هم جزو ورزش‌های انرژی‌گیر است و باعث تعریق زیاد می‌شود. به‌همین‌دلیل بدنتان آب زیادی از دست می‌دهد که باید آن را جبران کنید. بنابراین برداشتن قمقمه آب را فراموش نکنید.

    حتی اگر شنا نکنید و فقط در استخر راه بروید باز هم گرما و رطوبت استخر باعث تعریق می‌شود. در ساحل و استخرهای روباز هم از گرمای آفتاب تشنه خواهید شد. بنابراین اگر شناگر حرفه‌ای هم نیستید، برای تأمین‌کردن آب بدنتان حتما قمقمه آب را بردارید.

    لیست قیمت قمقمه ورزشی را ببینید

    خوراکی

    خرید وسایل شنا - خوراکی

    معمولا شنا انرژی زیادی از شما می‌گیرد و اشتهایتان را باز می‌کند. اگر بعد از تمرینات طولانی و خسته‌کننده در استخر صبر کنید تا به خانه برسید، ممکن است به‌شدت ضعف کنید. بنابراین مقداری میان‌وعده سالم با خودتان همراه ببرید. بهترین میان‌وعده برای استخر موز و میوه‌های دیگر یا ساندویچ موز با لایه‌ای از عسل است.

    [related]5760[/related]

    خرید وسایل شنا برای تفریح و آب‌تنی

    برای شنای تفریحی، چه در استخر سرپوشیده یا روباز باشد چه در دریا و لب ساحل، باید ملزوماتی را همراه داشته باشید. برخی از آنها مشترک هستند و برخی دیگر بستگی به جایی دارد که شنا می‌کنید. بیایید ببینیم وقتی برای شنا می‌روید چه چیزهایی را باید بردارید.

    ساک بزرگ

    خرید وسایل شنا - ساک بزرگ

    اگر صرفا برای تفریح شنا می‌کنید، لزومی ندارد حتما از ساک ورزشی استفاده کنید. یک کوله‌پشتی یا ساک معمولی هم کفایت می‌کند. البته اگر ضدآب باشد یا به راحتی شسته شود بسیار بهتر است.

    مایوی مخصوص شنای تفریحی

    خرید وسایل شنا - مایو برای شنای تفریحی

    معمولا برای شنای تفریحی محدودیتی برای انتخاب مایو وجود ندارد. بااین‌حال بعضی استخرها هستند که قوانین خاصی برای پوشیدن مایو دارند. مثلا در بعضی استخرها (مخصوصا دولتی) اجازه پوشیدن مایوی دو تکه یا رشته‌ای را به خانم‌ها نمی‌دهند.

    روپوش نازک یا حوله‌ای

    یک روپوش نازک یا حوله‌ای همراه ببرید تا اگر خواستید در اطراف استخر گردش کنید یا در ساحل قدم بزنید بپوشید. این روپوش هرچند نازک می‌تواند تا حدودی هم از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کند و هم اینکه بیرون از آب به‌خاطر وزش هوا و خیس‌بودن مایو لرز نکنید.

    کیف کوچک ضدآب

    خرید وسایل شنا - کیف کوچک ضدآب

    هنگام خرید وسایل شنا یک کیف کوچک ضدآب که حتما قفل داشته باشد هم برای خرده‌ریزهای مهم مانند کلیدها، گوشی و کیف پول خریداری کنید. البته در استخرها و طرح‌های دریای بانوان همراه‌داشتن گوشی حتی در کیف ممنوع است و حتما بازرسی خواهید شد. در این مکان‌ها معمولا قفسه‌های قفل‌داری را دراختیارتان می‌گذارند تا وسایلتان را آنجا بگذارید. بااین‌حال وجود چنین کیفی حتی اگر در ساکتان بماند، می‌تواند از خیس‌شدن احتمالی این وسایل مهم در مجاورت سایر وسایل خیس هنگام برگشت به منزل جلوگیری کند.

    حوله معمولی

    حوله هم ازجمله ملزومات مهم است که باید همراه داشته باشید تا بتوانید وقتی از آب بیرون می‌آیید خودتان را خشک کنید. اگر در ساک فضای کافی دارید، حوله بزرگ‌تری را بردارید که بتوانید کامل دور خودتان بپیچید. اگر نه، یک حوله کوچک کفایت می‌کند. حوله‌هایی که به‌طورخاص برای استخر یا ساحل طراحی شده‌اند بهتر از حوله‌های معمولی هستند؛ زیرا زودتر خشک می‌شوند و شن و ماسه آنها را لک نمی‌کند. اگر حوله میکروفایبر باشد که بهتر است، اما معمولا ضرورتی ندارد.

    عینک شنای معمولی یا ماسک شنا

    خرید وسایل شنا - ماسک شنا

    اگر شناگر حرفه‌ای هم نباشید، خوب است یک عینک شنای معمولی یا یک ماسک شنا با خودتان ببرید. ماسک شنا برای بچه‌ها هم مناسب است. البته اگر دریا می‌روید و نمی‌خواهید سرتان را زیر آب ببرید، یک عینک آفتابی کفایت می‌کند.

    پرفروش‌ترین انواع ماسک شنا را ببینید

    موبند یا کلیپس

    این یکی مخصوص خانم‌ها یا آقایانی است که موهایشان بلند است. برای اینکه موها درون چشمتان نریزد یا به دست‌وپایتان نپیچد، آنها را با موبند یا کلیپس جمع کنید. البته در استخر چون مجبورید کلاه بپوشید به این وسیله نیاز پیدا نمی‌کنید، ولی در دریا بهتر است آن را همراه ببرید.

    پرفروش‌ترین انواع کش مو را ببینید

    کرم ضدآفتاب

    خرید وسایل شنا - ضدآفتاب

    برای شنا در استخر روباز یا کنار ساحل، حتما ضدآفتاب را همراه ببرید. البته قبل از خارج‌شدن از منزل، ضدآفتاب را به صورت و بدنتان بمالید تا زمانی‌که برسید جذب پوستتان شود. ولی باید همراهتان باشد، چون لازم است چند بار آن را تجدید کنید. هربار کمی صبر کنید، وقتی کرم جذب شد سپس وارد آب شوید.

    پرفروش‌ترین انواع کرم ضدآفتاب را ببینید

    کلاه بزرگ آفتاب‌گیر

    خرید وسایل شنا - کلاه آفتاب‌گیر

    یک کلاه آفتاب‌گیر بزرگ هنگامی‌که در ساحل یا دور استخر نشسته‌اید می‌تواند از تابش مستقیم خورشید به سروگردنتان جلوگیری کند.

    شامپو و شامپو بدن

    اگر ترجیح می‌دهید بعد از شنا دوش بگیرید و سپس لباس‌هایتان را بپوشید شامپوها را با خودتان همراه ببرید. می‌توانید یک شانه یا برس هم بردارید.

    پرفروش‌ترین انواع شامپو بدن را ببینید

    کیسه‌های ضدآب

    یک سری کیسه ضدآب که درشان محکم بسته شود (مثل کیسه‌های زیپ‌دار) بردارید تا هر سری از وسایل خیس را جداگانه در آنها قرار دهید و ساکتان خیس نشود.

    خرید وسایل شنا با اولویت کمتر

    خرید وسایل شنا - حلقه شناور

    • بالم لب و لوازم آرایش؛
    • کتاب برای مطالعه؛
    • هدفون برای گوش دادن به موسیقی؛
    • زیرانداز کوچک و سبک برای نشستن در ساحل؛
    • حلقه شنا برای کودکان؛
    • چتر آفتاب‌گیر ساحلی؛
    • وسایل شن‌بازی برای کودکان.

    شاید تعداد این وسایل به‌نظرتان زیاد بیاید و فکر کنید هزینه آنها خیلی زیاد می‌شود، اما این به نوع فعالیت شما بستگی دارد. مثلا اگر نمی‌خواهید شناگر حرفه‌ای باشید، نیازی نیست برخی از ملزومات آن را تهیه کنید. فکر می‌کنید کدام یک از این اقلام واقعا ضروری نیستند؟ [see_also]27214[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید