نکات مهم برای خرید راکت پینگ پنگ که باید بدانید

نکات مهم برای خرید راکت پینگ پنگ که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    پینگ پنگ یا تنیس روی میز، ازجمله ورزش‌های توپ و راکت است. همان‌طور که می‌دانید در این ورزش‌ها راکت حرف اول را می‌زند. به‌همین‌دلیل در این مطلب برای علاقه‌مندان به پینگ پنگ، درباره نکات مهم خرید راکت پینگ پنگ صحبت می‌کنیم. با دانستن این نکات، یاد می‌گیرید که چطور بهترین راکت را با توجه به سبک بازی انتخاب کنید.

    ۱. با راکت ارزان و غیرحرفه‌ای شروع کنید

    بهتر است در ابتدای کار ارزان‌ترین نوع راکت را خریداری کنید. این راکت‌های ابتدایی معمولا از یک قطعه پلاستیک قالبی یا چند لایه نازک چوب ساخته شده‌اند. شاید زیبایی خاصی نداشته باشند و ویژگی‌های یک راکت حرفه‌ای را به شما ارائه نکنند، اما تا وقتی کاملا حرفه‌ای نشده‌اید و نمی‌توانید از مزایای آن استفاده خاصی بکنید، می‌توانند برایتان مفید باشند.

    ۲. اگر مبتدی هستید راکت آماده بخرید

    راکت‌های آماده ابعاد مشخصی دارند و نیاز نیست اجزای آن را سرهم کنید. برخی از آنها حتی از لایه‌هایی از پلاستیک ساده درست شده‌اند. این راکت‌ها معمولا برای مبتدیان یا افرادی که می‌خواهند تفریحی بازی کنند مناسب است. معمولا بازیکنان حرفه‌ای‌تر خودشان اجزای راکت را به‌صورت جداگانه تهیه می‌کنند و با هر ترکیبی که دوست دارند مونتاژ می‌کنند. بااین‌حال، پینگ پنگ بیشتر از آنکه با تجهیزات در ارتباط باشد به تکنیک‌های بازیکن وابسته است؛ یعنی یک بازیکن خوب با یک راکت ساده بازاری هم می‌تواند راحت بازی کند.

    معمولا راکت‌های آماده ارزان هستند و به‌صورت جفتی همراه با یک توپ پینگ پنگ بسته‌بندی شده و به فروش می‌رسند، اما در فروشگاه‌های مخصوص لوازم ورزشی می‌توانید راکت آماده حرفه‌ای هم پیدا کنید. این راکت‌ها با عنوان راکت پینگ پنگ مسابقه‌ای فروخته می‌شوند. بدنه آنها از حداقل ۸۵% چوب طبیعی تشکیل شده است و به‌همین‌دلیل سنگین‌تر از راکت‌های معمولی هستند. رویه لاستیکی و چسبی که برای آنها به کار می‌رود محکم و باکیفیت است که باعث می‌شود این راکت‌ها بادوام‌تر و برای بازی‌های حرفه‌ای مناسب‌تر باشند.

    جدیدترین انواع راکت پینگ‌پنگ را ببینید

    ۳. اجزای راکت پینگ پنگ که باید به آنها دقت کنید

    خرید راکت پینگ پنگ - اجزای راکت پینگ پنگ

    راکت پینگ پنگ در اصل از ۶ قطعه تشکیل شده است: دسته، تیغه، اسفنج جلو (فورهند) و لاستیک آن، اسفنج پشت (بک‌هند) و لاستیک آن. همان‌طور که گفتیم اگر مبتدی هستید بهتر است راکت را به‌صورت آماده از بازار بخرید. اما اگر ترجیح می‌دهید راکت سفارشی درست کنید، قطعات آن را به‌صورت جداگانه انتخاب کنید و خودتان راکتی را سرهم کنید که با سبک بازی شما متناسب باشد. درهرصورت باید به معیارهای زیر در هنگام خرید راکت پینگ پنگ دقت کنید:

    گریپ راکت پینگ پنگ؛ شیک هند یا پن هلد؟

    گریپ همان بخشی از راکت است که دستتان را دور آن حلقه می‌کنید. برای انتخاب گریپ مناسب باید ببینید راکت را چطور در دستتان نگه می‌دارید. معمولا افراد به دو شیوه راکت پینگ پنگ را در دست می‌گیرند:

    روش شیک هند

    خرید راکت پینگ پنگ - روش شیک هند

    بیشتر بازیکنان از این روش استفاده می‌کنند. در روش شیک هند (Shakehand)، حالت دستتان دور دسته راکت شبیه موقعی است که با کسی برای احوال‌پرسی دست می‌دهید.

    روش پن هلد

    خرید راکت پینگ پنگ - روش پن هلد

    روش پن هلد (Penhold) بیشتر در آسیا طرفدار دارد. در این روش حالت دستتان دور راکت طوری است که انگار قلم به دست گرفته‌اید.

    در هنگام خرید راکت پینگ پنگ توجه کنید چطور راکت را در دست می‌گیرید و بر این اساس راکتی را انتخاب کنید که گریپ آن مخصوص همان روش طراحی شده باشد. البته اگر تازه به این بازی علاقه‌مند شده‌اید و هنوز سبک بازی‌تان مشخص نیست، چندبار با هر دو روش بازی کنید و ببینید کدام‌یک برایتان راحت‌تر است.

    اگر به‌شکل شیک هند راکت را در دست می‌گیرید، راکتی را خریداری کنید که دسته آن ضخیم و محکم باشد و به ضربه شما قدرت بیشتری بدهد.

    اگر راکت را به‌شکل پن هلد در دست نگه می‌دارید، راکتی را خریداری کنید که دسته آن باریک‌تر و بلندتر باشد تا به شما اجازه حرکت سریع مچ را بدهد. با این راکت می‌توانید بازویتان را طبیعی نگه دارید و ضربه‌ای سرعتی بزنید.

    روکش لاستیکی راکت؛ چسبناک یا محکم؟

    خرید راکت پینگ پنگ - روکش لاستیکی

    امروزه بیشتر راکت‌های پینگ پنگ را لاستیک‌دار می‌سازند، بنابراین می‌توان گفت راکت بدون روکش لاستیکی تقریبا وجود ندارد. بااین‌حال باز هم دقت کنید راکتی که می‌خرید، حداقل در یک سمت رویه لاستیکی داشته باشد. بیشتر راکت‌های پینگ پنگ یک صفحه نازک لاستیکی دارند که با چسب به سطح صاف راکت چسبانده شده است. این کار کشش لازم را به سطح راکت می‌دهد و به شما کمک می‌کند کنترل بیشتری روی توپ داشته باشید. (توضیح: کنترل داشتن روی توپ به این معناست که آن را با همان سرعتی که می‌خواهید و دقیقا به همان جایی که مدنظرتان است بفرستید؛ بدون اینکه نگران لغزش یا انحراف آن باشید.)

    اگر سبک بازی شما طوری است که برای تغییر سرعت و جهت توپ از چرخش زیاد استفاده می‌کنید، باید راکتی را بخرید که لاستیک خوب و چسبناکی داشته باشد. به‌طورکلی برای بازی دفاعی با سرعت پایین، لاستیک نرم و چسبناک بهتر است اما برای بازی‌های هجومی لاستیک محکم‌تر بهتر جواب می‌دهد.

    کیفیت، دوام و خصوصیات لاستیک به‌کاررفته در راکت‌ها ممکن است متفاوت باشد، آن را نادیده نگیرید.

    بافت لایه لاستیکی؛ ساده یا ناهموار؟

    خرید راکت پینگ پنگ - بافت لایه لاستیکی

    بافت لایه لاستیکی برخی راکت‌ها ناهموار است و ممکن است به شکل‌های مختلف ازجمله دایره‌های برآمده، فرورفته یا وافل‌مانند باشد که هریک از این بافت‌ها می‌توانند شیوه کنترل توپ را تغییر دهند. این بافت‌ها باعث می‌شوند‌ توپ به‌محض تماس با راکت به‌مدت بسیار کوتاهی به آن بچسبد و سریع برگردد. بنابراین هنگام خرید راکت پینگ پنگ، به بافت‌های لاستیکی مختلف دقت کنید. مخصوصا اگر به سبک دفاعی بازی می‌کنید این راکت‌ها برایتان بهتر هستند.

    به یاد داشته باشید این بافت‌ها مخصوصا بافت‌های عمیق، تاحدودی سرعت و واکنش‌پذیری شما را کاهش خواهند داد. به‌همین‌دلیل برای بازیکنانی که از تکنیک‌های چرخشی زیادی استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود.

    [related]27622[/related]

    لایه اسفنجی؛ ضخیم، متوسط یا نازک؟

    خرید راکت پینگ پنگ - لایه اسفنجی

    بین لایه لاستیکی سطح راکت و تیغه، یک لایه اسفنج با ضخامت‌های مختلف قرار می‌گیرد. ضخامت این اسفنج به سبک بازی شما بستگی دارد و به سه درجه ضخیم، متوسط و نازک دسته‌بندی می‌شود. اسفنج ضخیم برای بازیکنان سرعتی و هجومی و اسفنج نازک برای بازیکنان دفاعی با سرعت پایین مناسب‌تر است.

    اسفنجِ راکت ضربه را جذب می‌کند و به شما کنترل و نیروی لازم را در گرفتن توپ می‌دهد. اسفنج همچنین سرعت برگشت توپ را تغییر می‌دهد. اسفنج‌های ضخیم‌تر باعث می‌شوند راکت سنگین‌تر و متراکم‌تر باشد که به شما اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری به توپ ضربه بزنید. از سوی دیگر، لایه‌های نازک‌تر اسفنج به شما کمک می‌کنند سرعت کنترل‌شده‌ای را به بازی بدهید.

    نکته: در برخی از راکت‌ها کربن فایبر استفاده می‌کنند که نوعی الیاف است و نه‌تنها قدرت راکت را افزایش می‌دهد، بلکه امکان زدن ضربه محکم و ناگهانی را فراهم می‌آورد.

    در برخی راکت‌ها هم از کاغذ فشرده استفاده می‌کنند که باعث می‌شود وزن راکت کمی کاهش یابد.

    تیغه راکت؛ محکم یا نرم؟

    ption id="attachment_28196" align="alignnone" width="850"]خرید راکت پینگ پنگ - تیغه راکت تیغه راکت از جنس کربن فایبر

    تیغه محکم‌ترین قسمت راکت است و میزان قدرت راکت شما را تعیین می‌کند. راکت‌های با تیغه چوبی از حداقل ۸۵٪ چوب طبیعی ساخته شده‌اند. بااین‌حال تیغه می‌تواند از کربن فایبر یا کربن تیتانیوم محکم اما سبک هم ساخته شود.

    به‌طورمعمول هرچه تیغه سفت‌تر و محکم‌تر باشد برای بازیکن تهاجمی مناسب‌تر خواهد بود، درحالی‌که تیغه نرم‌تر و قابل‌انعطاف‌تر برای بازیکن دفاعی مناسب‌تر است.

    تیغه می‌تواند ۳، ۵ یا ۷ لایه باشد. اگر بازیکنی سرعتی هستید، بهتر است راکتی را انتخاب کنید که شامل ۵ لایه یا بیشتر باشد، اما از مواد اولیه سبک‌تری ساخته شده باشد. اگر تیغه خیلی سنگین باشد سرعت‌تان را کم می‌کند.

    بازیکنانی که سرعت چندانی ندارند بهتر است از تیغه‌های تمام چوبی استفاده کنند. چوب سنگین‌تر است و بنابراین برای بازیکنان سرعتی مناسب نیست. راکت چوبی مقداری از انرژی توپ را جذب می‌کند و سرعت روند بازی را کاهش می‌دهد.

    پرفروش‌ترین توپ‌های پینگ‌پنگ را ببینید

    ۴. اندازه‌ها و وزن‌های مختلفی را برای راکت امتحان کنید

    خرید راکت پینگ پنگ - راکت‌ها را امتحان کنید

    راکت پینگ پنگ در اندازه‌ها، شکل‌ها و سبک‌های زیادی موجود است. پیشنهاد می‌کنیم چند مدل از آن را امتحان کنید تا دستتان بیاید که دقیقا با کدام‌یک از آنها راحت هستید.

    ضخامت کلی راکت را بررسی کنید (یادتان باشد که در بالا درباره تک‌تک اجزا صحبت کردیم نه درباره کل راکت). به‌طورکلی راکت‌های ضخیم‌تر به شما امکان می‌دهند توپ را با سرعت بیشتری بزنید اما کنترل زیادی روی آن نخواهید داشت. درعوض، راکت‌های نازک‌تر کنترل بیشتری روی توپ به شما می‌دهند ولی مجبورید توپ را با سرعت کمتری برگردانید.

    وزن راکت را هم بررسی کنید. وزن راکت به ضخامت آن و نیز موادی که در آن به کار رفته است بستگی دارد. هرچه راکت لایه‌های بیشتری داشته باشد معمولا سنگین‌تر است، بااین‌حال راکت‌هایی هم داریم که با وجود ضخیم‌بودن از کربن فایبر و نظایر آن ساخته شده‌اند و بنابراین سبک‌تر از راکت‌های نازک‌تر اما چوبی هستند. این نشان می‌دهد در تعیین وزن راکت باید ضخامت و مواد تشکیل‌دهنده را باهم بررسی کنید.

    نگران نباشید. اگر به این ورزش علاقه‌مند شده‌اید، بعد از اینکه مدتی طولانی بازی کردید و حرفه‌ای شدید، دیگر می‌توانید تشخیص بدهید که کدام راکت دقیقا مناسب شماست.

    پینگ پنگ ورزشی است که کلا نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. در حیاط، پارکینگ یا هر جای دیگری با داشتن یک میز نه‌چندان بزرگ و یک جفت راکت و یک توپ می‌توانید از این ورزش لذت ببرید. اگر پیشنهادی برای خرید راکت پینگ پنگ دارید خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

    پرفروش‌ترین میزهای پینگ‌پنگ اینجاست

    [see_also]27620[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید