موسسه ترک سیگار ندای سلامت

موسسه ترک سیگار ندای سلامت
راهنمای مطالعه

    موسسه ندای سلامت با سابقه فعالیت حدود ۸ سال موفق، در ترک سیگار بیش از ۸ هزار نفر و برگزاری کلاس های رایگان پیشگیری از دخانیات و مواد مخدر برای سازمان ها و نهادهای دولتی و بیمارستان ها و خانه های سلامت ومدارس و شرکت های خودروسازی مانند سایپا پارس خودرو مگاموتور ایران خودرو کمک فنر زر و غیره. تا کنون برای ۱۲ هزار نفر کارگاه پیشگیری تشکیل داده است. این مجموعه دارای دو مرکز فعال در تهران و کرج است.

    روش ترك در موسسه ترک سیگار ندای سلامت از طریق درمان ذهن و برنامه ریزی ساختار مغز با هیپنوتراپی، طب سوزنی و دستگاه تنظیم امواج مغزی با همکاری شهرداری و شورای اسلامی فعالیت می‌كند. طی ٨ سال گذشته بیش از ٧۰۰۰ نفردر موسسه ندای سلامت موفق به ترك سیگار شده‌اند كه طبق آمار ٩٨ درصد این اشخاص موفق به ترك دائمی سیگار شده اند که این یک موفقیت بسیار بزرگ است.

    تا بحال برای حدود هشت هزار نَفَر كلاس های رایگان و پیشگیری برگزار نموده و بیش از ٧ هزار نفر هم در كلاس‌های ترک سیگار موفق به ترک دائمی سیگار شده‌اند.

    چه چیزی در سیگار وجود دارد که افراد جذب آن می‌شوند؟

    دو ماده شیمیائی در مغز وجود دارد که در افراد احساس لذت ایجاد می کند.

    • ماده دوپامین که شادمانی ایجاد کرده و مکانیزم لذت را فعال می‌کند.
    • ماده نوراپی نفرین که ایجاد انرژی کرده و به تمرکز کمک می‌کند.

    نیکوتین بر ترشح هر دو ماده در بدن تاثیر می‌گذارد. افرادی که در بدنشان دوپامین و نوراپی نفرین کافی دارند از سیگار کشیدن لذت چندانی نمی‌برند و هیچگاه معتاد نمی‌شوند.

    نیکوتین ماده‌ای است که به ‌طور طبیعی در تنباکو وجود دارد. نیکوتین به اندازه هروئین یا کوکائین اعتیادآور است. با گذشت زمان فرد از نظر جسمی و روحی به نیکوتین وابسته می‌شود. بنابر مطالعات، سیگاری‌ها برای ترک سیگار باید با وابستگی جسمی و روانی مصرف آن مقابله کنند.

    مکانیسم تاثیرگذاری نیکوتین بر بدن چگونه است؟

    وقتی توتون یا تنباکو مصرف میشوند شش ها نیکوتین موجود در آنها را جذب کرده و خیلی سریع وارد گردش خون میکند.نیکوتین خود را به مغز رسانده و در بدن منتشر میشود.این واکنش خیلی سریع و در فاصله زمانی 15-10 ثانیه اتفاق می افتد.پس از اینکه نیکوتین به مغز رسید با افزایش ناگهانی قند خون،افزایش ضربان قلب،افزایش فشار خون،افزایش ریتم تنفس و همچنین با آزادسازی دوپامین بدن را تحریک میکند و در حالت تحریک باقی می‌ماند و احساس لذت در شخص پدیدار می‌شود.

    عوامل متعددی بر مدت زمان دفع نیکوتین و فرآورده‌های جانبی آن از بدن تأثیر دارد. در بیش‌تر موارد، نیکوتین و فرآورده‌های جانبی آن مثل کوتینین تا ۴-۳ روز بعد از قطع مصرف سیگار در بدن افراد سیگاری باقی می‌ماند.

    دلایل مصرف سیگار و مواد مخدر

    مصرف سیگار و مواد مخدر دلایل متعددی دارد که در ادامه به توضیح کوتاهی درباره آن ها خواهیم پرداخت.

    ۱. عوامل خانوادگی: خانواده نخستین محیطی است که کودک در آن رشد می کند و شخصیتش شکل می گیرد. احساسات، عواطف، عقاید و تفکرات فرد در محیط خانواده و اقوام نزدیک شکل می گیرد. بدون شک در خانواده ای که خشم، روابط سرد و رفتارهای ناشایست وجود داشته باشد نوجوان گرایش زیادی به مواد و محیط های فرار از این جمع پیدا می کند. علاوه بر این در خانواده ای که پدر، مادر، خواهر و برادر به سیگار و مواد مخدر اعتیاد داشته باشند بدون شک کودک و نوجوان نیز تمایل به مصرف مواد پیدا می‌کند.

    ۲. دوستان: دوستان یکی از نقش های مهم در شکل گیری شخصیت فرد ایفا می‌کنند. طبق ضرب المثل معروف " کمال هم نشین در من اثر کرد" با گذر زمان رفتار ما شبیه به رفتار اشخاصی است که با آن ها نشست و برخاست می‌کنیم. بارها با یک تعارف ساده سیگار، شخص گرفتار دخانیات می گردد و گاهی شاید خود شخص تمایلی به تجربه مصرف سیگار نداشته باشد اما به دلیل این که قدرت نه گفتن ندارد دست رد به سینه رفیق و دوستش نمی‌زند.

    ۳. عوامل اجتماعی: الگو گرفتن از اشخاص یکی از دلایل مصرف سیگار می باشد. بارها مشاهده شده است که بازیگران یا فوتبالیست ها در فیلم یا تصاویری که از آن ها منتشر می‌شود در حال مصرف قلیان و سیگار هستند که همین تصاویر موجب می‌شود نوجوانان و جوانانی که طرفدار آن شخص مهم می باشند به تقلید از او به مصرف سیگار و قلیان روی آورند.

    ۴. نداشتن دانش کافی: گاهی شخص مصرف کننده اطلاعات کافی از عوارض مصرف سیگار و مواد مخدر ندارد یا برای مثال اعتقاد دارد مصرف سیگار و قلیان مانند تریاک، هروئین، شیشه و.... نیست در نتیجه با همین افکار اشتباه به سراغ مصرف سیگار و قلیان می رود.

    سن شروع مصرف سیگار در ایران

    بارها تیتر اول رسانه ها خبر سن مصرف سیگار در ایران بوده است و شاید اکثر ما با شنیدن این خبرها که سن مصرف سیگار در ایران به ۱۴ سالگی، ۱۱سالگی و حتی خردسالی رسیده است تاسف خورده‌ایم. طبق آمار وزات بهداشت در دهه ۵۰ سن آغاز مصرف دخانیات ۲۰ سالگی بوده است که در دهه ۶۰ و ۷۰ به ۱۸ سالگی کاهش یافته است اما در سال های اخیر در دهه ۹۰ متاسفانه سن مصرف سیگار به ۱۱ الی ۱۴ سالگی نزول پیدا کرده است که این آمار وحشت زا نوید یک جامعه لبریز از مشکلات جسمی و روحی را می دهد. حال برای حل این مشکل باید چه کرد؟ خانواده‌ها باید در ابتدا به اصلاح روش زندگی خود بپردازند، افزایش اعتماد به نفس، آموزش روش های تصمیم گیری سریع، بالا بردن قدرت نه گفتن به افراد مختلف روش های مهمی برای پیشگیری از اعتیاد به سیگار و سایر مواد مخدر نوجوانان و جوانان است. خانواده ها لطفا به فرزندانتان بیاموزید با سیگار نفس خود و جامعه را بند نیاورند.  

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید