راهنمای خرید گیتار الکترو آکوستیک

راهنمای خرید گیتار الکترو آکوستیک
راهنمای مطالعه

    اگر به نواختن گیتار آکوستیک علاقه‌مند هستید اما پس از مدتی دوست دارید بدانید صدای آمپلی‌فایر شده چگونه است، بهترین انتخاب، نواختن گیتار الکتروآکوستیک است. در این مقاله از «درجه»، گیتار الکتروآکوستیک و راهنمای خرید آن را برایتان نوشته‌ایم.

    گیتار الکتروآکوستیک چیست؟

    خرید گیتار، الکتروآکوستیک

    با افزایش روزافزون نوازندگان گیتار آکوستیک و علاقه به استفاده از این نوع گیتار در گروه‌های موسیقی و روی صحنه، باید برای تقویت صدای این گیتار روشی تازه به‌کار گرفته می‌شد.

    بزرگ کردن بدنه گیتار و محکم‌تر نواختن آن روش مطلوبی نبود، زیرا با این روش‌ها نمی‌توان به صدای دلخواه دست یافت. بنابراین نوازندگان شروع به آزمون و خطا و آزمایش گیتارهای مختلف کردند تا بتوانند روشی مناسب برای تقویت صدای گیتار بیابند. در نتیجه این بررسی‌ها اولین پیکاپ‌ها متولد شدند و سپس راه برای ساخت گیتار الکتریک و به دنبال آن گیتار الکتروآکوستیک هموار شد.

    برخی از نوازندگان نام گیتارهای الکتروآکوستیک و نیمه‌آکوستیک را به جای هم استفاده می‌کنند. اما این دو نوع گیتار، یک تفاوت بسیار بزرگ دارند؛

    گیتارهای نیمه‌آکوستیک، گیتارهای الکتریکی هستند که بدنه توخالی دارند و به همین دلیل می‌توانند صدای آکوستیک هم تولید کنند. اما گیتارهای الکتروآکوستیک، گیتارهای آکوستیکی هستند که امکان متصل شدن به یک آمپلی‌فایر را هم دارند.

    برای اینکه دقیق‌تر بگوییم، گیتارهای الکتروآکوستیک، معمولا نوعی گیتار آکوستیکی هستند که نزدیک حفره صدا یا تیغه خرک (saddle)، پیکاپ دارند.

    به لطف وجود پیکاپ‌ها، نوازندگان گیتار می‌توانند گیتار خود را به آمپلی‌فایر یا مستقیم به یک میکسر (mixer)  متصل کنند و در عین حال هر زمان که خواستند بدون استفاده از آمپلی‌فایر، از گیتار خود مانند یک گیتار آکوستیک معمولی استفاده کنند.

    [related]28071[/related]

    بدنه گیتار الکتروآکوستیک

    خرید گیتار، بدنه گیتار الکتروآکوستیک

    جدیدترین گیتارهای الکتروآکوستیک را ببینید

    انواع پیکاپ‌ها

    از انواع پیکاپ‌های گیتار الکتروآکوستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    پیکاپ پی‌ایزو (Piezo)

    خرید گیتار، پیکاپ پی‌ایزو

    این نوع پیکاپ معمولا بین تیغه خرک و خرک (پل، Bridge) قرار می‌گیرد. آنها ارتعاش‌های ناشی از حرکت سیم‌ها را شناسایی کرده و با استفاده از مواد پی‌ایزوالکتریک خاص خود، ولتاژ آنها را تغییر می‌دهند. این تغییر در نهایت موجب شنیده شدن صدای واضح و شفاف می‌شود.

    پدیده پی‌ایزوالکتریک یا اثر فشار برقی، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی یا برعکس تبدیل می‌کند. از فواید این نوع پیکاپ این است که باعث تولید صدایی شفاف و شنیده شدن دقیق هر نت می‌شود و در برابر هر نوع فیدبکی (بازخورد صدا) مقاوم است. بازخورد صدا در یک سیستم صوتی، باعث سوت کشیدن باند می‌شود.

    اما مشکل پیکاپ‌های پی‌ایزو خروجی نسبتا پایین است و اغلب برای افزایش این خروجی باید از دستگاه پیش‌تقویت‌کننده (preamplifier) استفاده کرد.

    درون برخی از گیتارهای الکتروآکوستیک، پیش‌تقویت‌کننده تعبیه شده است. این ابزار صدای خام پیکاپ یا میکروفون را گرفته؛ تن صدا را تقویت و آن را بلند و شفاف پخش می‌کند.

    پیکاپ ساوندهل (Soundhole) یا مغناطیسی

    خرید گیتار، پیکاپ ساوندهل

    این نوع پیکاپ در اصل مانند پیکاپ‌های گیتار الکتریک است. وقتی به دور یک آهنربا، سیمی را بپیچید، میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. ارتعاشات سیم گیتار در این میدان، اختلال‌هایی ایجاد کرده و صدا تولید می‌کند. این صدا شبیه صدایی است که با استفاده از پیکاپ گیتار الکتریک شنیده می‌شود.

    پیکاپ‌های با قیمت معمولی صدای چندان باکیفیتی ندارند اما پیکاپ‌های با قیمت بالا به دلیل ساخت و نوع سیم‌پیچی که در آن به‌کار رفته، صدایی شفاف و عالی تولید می‌کند.

    مزیت این پیکاپ‌ها این است که می‌توان آنها را بدون زحمتِ برش یا تغییر ساختار بدنه، روی هر نوع گیتار آکوستیک نصب و آن گیتار را به نوع الکتروآکوستیک تبدیل کرد.

    [related]28068[/related]

    میکروفون

    خرید گیتار، میکروفون

    می‌توان به جای استفاده از پیکاپ، یک میکروفون بسیار کوچک درون گیتار قرار داد و صدای آن را تقویت کرد. این کار درست مانند این است که جلوی گیتار آکوستیک خود، میکروفون گذاشته باشید. صدای شنیده‌شده با این روش کاملا طبیعی و واقعی به گوش می‌رسد اما خطر فیدبک در این روش بسیار زیاد است.

    پیکاپ‌های ترکیبی

    گاهی‌اوقات برای اینکه از گیتار طبیعی‌ترین صدا شنیده شود، از پیکاپ پی‌ایزو و میکروفون همزمان استفاده می‌شود. میکروفون صدایی‌ نرم‌تر از پیکاپ پی‌ایزو تولید می‌کند، بنابراین صدای تولیدشده بدون بازخورد خواهد بود و به طبیعی‌ترین شکل ممکن شنیده می‌شود.

    می‌توانید این قطعات را جداگانه بخرید و هر زمان که نیاز داشتید، آنها را کنار هم گذاشته و استفاده کنید و به صدای دلخواهتان دست یابید.

    کلید‌های روی پیش‌تقویت‌کننده

    خرید گیتار، کلید‌های پیش‌تقویت‌کننده

    همانطور که گفته شد، پیش‌تقویت‌کننده، صدای گیتار را تقویت می‌کند. این دستگاه به شکل جعبه‌ای کوچک روی شانه یا کمر گیتار نصب می‌شود.

    پیش‌تقویت‌کننده به چند کلید، دستگیره و بخش‌های کشویی مجهز است. هر کدام از این بخش‌ها، عملکرد خاصی را کنترل می‌کنند. بیشترین کنترل‌ها مربوط به صدا و تن گیتار هستند. در بیشتر پیش‌تقویت‌کننده‌ها فقط می‌توانید صدای بم و زیر را کنترل کنید. اما برخی از پیش‌تقویت‌کننده‌ها به شما در تولید صدای بم، متوسط رو به کم، متوسط، متوسط رو به بالا و بالا کمک می‌کنند.

    برخی از کنترل‌های دستی که بسیاری از انواع پیش‌تقویت‌کننده‌ها دارند، تیونر (تنظیم‌کننده صدای گیتار) هم دارند. با استفاده از آن می‌توانید سازتان را به‌راحتی کوک کنید. در برخی از دستگاه‌های پیش‌تقویت‌کننده کلیدهایی وجود دارد که می‌تواند از بازخورد صدا پیشگیری کند.

    بخش‌های کشویی این دستگاه هم گام صدا را تغییر می‌دهند. به‌طور کلی مدل‌های گران‌تر این دستگاه‌ها، کلید و کنترل‌های بیشتری دارند اما این بدین‌ معنا نیست که مدل‌های ارزان‌تر خوب نیستند. آنها هم می‌توانند نیازتان را برطرف کنند.

    نکات خرید گیتار الکتروآکوستیک که باید بدانید

    اکنون که با گیتار الکتروآکوستیک آشنا شدید، بهتر است هنگام خرید این ساز، به چند نکته زیر هم توجه کنید:

    بودجه

    هر نوازنده گیتاری، سبک منحصر به‌فرد خود را دارد و به همین ترتیب باید گیتاری بخرد که متناسب با خواست او باشد. مثلا، برخی از افراد گیتارهای با بدنه بزرگ، سیم‌های نایلونی یا فلزی را می‌پسندند. در حالی‌که برخی از افراد بودجه محدود دارند و نمی‌توانند گیتاری با تمام امکانات مورد نیازشان بخرند.

    وقتی می‌خواهید گیتار الکتروآکوستیک بخرید، باید به بودجه‌تان توجه کنید و متناسب با آن نوعی گیتار بخرید. بهترین کار این است به سراغ گیتارهای برند نروید تا مجبور به پرداخت هزینه بالا نشوید. اما اگر از نظر مالی مشکلی ندارید، پس می‌توانید گیتاری عالی با تمام امکانات آن تهیه کنید.

    لیست قیمت گیتار الکتروآکوستیک را ببینید

    بررسی گیتار در فروشگاه

    قبل از خرید گیتار در فروشگاه، گیتارهای متفاوت را امتحان کنید تا به گیتار دلخواه‌تان برسید. با امتحان کردن چند گیتار می‌توانید گیتاری که بهترین صدا را تولید می‌کند، بیابید.

    با اولین گیتار شروع کنید و تن آن را در ذهن به خاطر بسپارید. سپس چند گیتار دیگر در فروشگاه را امتحان کنید. هرگز با مشاهده اولین گیتار و امتحان آن، آن گیتار را نخرید. باید چند گیتار دیگر را امتحان کرده باشید.

    در ضمن گیتار الکتروآکوستیک را باید در دو حالت آکوستیکی یا الکتریکی امتحان کنید. بنابراین یک‌بار گیتار را به‌صورت الکتریک و بار دیگر به شکل آکوستیک بررسی کنید.

    خرید باکیفیت‌ترین گیتار الکتروآکوستیک

    هنگام خرید گیتار، آکوردهای گیتار را بررسی کنید. چند آکورد روی گیتار را بگیرید و به سمت بالا و پایین صفحه فرت (پرده) بروید.

    بدین ترتیب می‌توانید مقدار واکنش صفحه فرت را اندازه‌گیری کنید. اگر واکنش این صفحه خوب باشد، صدایی عالی و خارق‌العاده از آن می‌شنوید. نواختن حداقل ۳ نت به‌صورت همزمان را آکورد می‌گوییم.

    اندازه گیتار

    هنگام خرید گیتار باید به اندازه و بدنه آن دقت کنید و گیتاری را بخرید که از نظر اندازه با جثه‌تان سازگاری داشته باشد و هنگام نوازندگی احساس راحتی کنید.

    یک توصیه

    اگر قصد دارید نوازندگی گیتار را شروع کنید و تازه‌کار هستید، بهتر است با گیتارهای نسبتا ارزان‌قیمت شروع کنید و پس از مدتی که سبک مورد علاقه‌تان را شناختید و توانایی مالی داشتید، به سراغ نوع گران‌تر و حرفه‌ای تر آن بروید.

    کلام آخر

    امیدواریم این اطلاعات به شما در شناخت و انتخاب گیتار الکتروآکوستیک کمک کرده باشد. اگر توصیه دیگری هم شما برای خرید گیتار الکتروآکوستیک می‌توانید ارائه دهید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

    پرفروش‌ترین گیتارهای الکتروآکوستیک را ببینید

    [see_also]28084[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید