همه نکات برای خرید فوم رول ورزشی

همه نکات برای خرید فوم رول ورزشی
راهنمای مطالعه

    خرید فوم رول ورزشی فوت‌وفن‌هایی دارد که با دانستن آنها بهتر می‌توانید فوم رولی را انتخاب کنید که برایتان مناسب باشد. این مطلب به تمام پرسش‌های شما درباره چگالی، اندازه و شکل فوم رول و ساختار آن پاسخ خواهد داد.

    فوم رول ورزشی چیست؟

    خرید فوم رول ورزشی - فوم رول ورزشی

    فوم رول ورزشی یا فوم رولر وسیله‌ای است که بافت‌های بدن را به‌شکل عمقی ماساژ می‌دهد و  به شما کمک می‌کند عمل «آزادسازی بافت همبندی عضلانی» را که متخصصان ماساژ انجام می‌دهند، خودتان در منزل یا باشگاه انجام دهید. هنگام استفاده از فوم رول، با وزن بدن و کنترل دقیق آن، عضلات و ماهیچه‌ها را تحریک و آرام می‌کنید.

    اگر قبلا از فوم رول استفاده کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که در ابتدا کار با آن زیاد راحت نیست. اما پس از مدتی که کار با آن را یاد گرفتید، به‌شدت به آن علاقه پیدا خواهید کرد. فوم رول با تحریک نقاط ماساژ (که به‌عنوان نقاط تحریک یا میوفاسیال هم نامیده می‌شوند) به آزادسازی عضلات و رفع گرفتگی آنها کمک می‌کند. برخی از ورزشکاران حتی می‌گویند که فوم رول، به افزایش دامنه حرکتی آنها، بهبود جریان خون و کاهش زمان ریکاوری آنها پس از تمرینات سنگین واقعا کمک کرده است.

    نکات مهم در هنگام خرید فوم رول ورزشی

    برای خرید فوم رول ورزشی باید به سه نکته مهم توجه کنید:

    ۱. تراکم: تراکم (چگالی) فوم رول‌های مختلف با هم متفاوت است. تراکم فوم رول تعیین می‌کند که این فوم رول برای چه کسانی مناسب است و فرد با استفاده از آنها چه احساسی خواهد داشت.

    ۲. بافت سطح: برخی از فوم رول‌ها شیاردار هستند یا برجستگی‌ها و فرورفتگی‌هایی دارند که مقادیر مختلفی از فشار را اِعمال می‌کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر کاملا صاف هستند.

    ۳. شکل و اندازه: شکل و اندازه فوم رول روی نحوه استفاده از آنها تأثیر می‌گذارد.

    ۴. ساختار: ساختار فوم رول به تکنیک‌های ساخت آن بستگی دارد که به دو دسته کلی رول با فوم حفره باز و رول با فوم حفره بسته تقسیم می‌شود.

    پرفروش‌ترین فوم رول‌های ورزشی را ببینید

    تراکم فوم رول؛ نرم یا سفت؟

    خرید فوم رول ورزشی - سنجش تراکم فوم رول

    فوم رول‌ها با تراکم‌های مختلفی ساخته می‌شوند که عامل اصلی در نحوه تأثیرگذاری آن در هنگام ماساژدادن بافت‌های عمیق است. فوم رول بر اساس تراکم در سه دسته نرم، متوسط و سفت قرار می‌گیرد.

    استفاده از فوم رول بسیار نرم ممکن است فشار کافی به عضلات وارد نکند، درحالی‌که فوم رول بسیار سفت ممکن است باعث کبودی و تروما و درنتیجه درد عضلانی شود. این امر بر عملکردتان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

    در هنگام خرید فوم رول ورزشی به تراکم آن توجه کنید. اگر به‌تازگی کار با فوم رول را شروع کرده‌اید، بهتر است نوع نرم آن را انتخاب کنید. پس از بهبود تکنیک‌ها و سازگاری عضلات‌تان، می‌توانید نوع متراکم‌تر (سفت‌تر) آن را بخرید. فوم رول‌های متراکم‌تر ماندگارتر از فوم رول‌های نرم هستند. فوم رول‌های نرم‌تر پس از استفاده زیاد، شکل‌شان را برای همیشه از دست می‌دهند و باید یکی دیگر خریداری کنید.

    رنگ فوم رول هم می‌تواند به شما در تشخیص تراکم آن کمک کند. فوم رول سفید نرم‌ترین و فوم رول سیاه سفت‌ترین فوم رول‌ها هستند. فوم رول‌های آبی و قرمز تراکم متوسطی دارند. این رنگ‌ها استاندارد هستند، بااین‌حال برخی برندها ممکن است رنگ‌بندی متفاوتی را ارائه کنند. در این صورت می‌توانید از روشی ساده برای تشخیص تراکم فوم رول استفاده کنید. کافی است همه رنگ‌های آن را با دست فشار دهید تا استحکام نسبی آنها را ارزیابی کنید.

    بافت سطح فوم رول؛ صاف یا شیاردار؟

    برخی فوم رول‌ها سطحی ناصاف پر از برآمدگی یا فرورفتگی و شیار دارند. بافت ناصاف فوم رول به شما کمک می‌کند با شدت‌های متفاوتی روی عضلات‌تان فشار وارد کنید و ماساژ هدفمندتری انجام دهید. سایر فوم رول‌ها سطحشان صاف است.

    فوم رول صاف

    خرید فوم رول ورزشی - فوم رول صاف

    صاف‌بودن سطح فوم رول باعث می‌شود فشار در کل طول آن به‌شکل یکنواخت پخش شود. اگر تازه‌کار هستید، این فوم رول برایتان انتخاب بهتری است؛ زیرا فشار وارده از آن به‌اندازه فوم رول بافت‌دار شدید نیست. همچنین فوم رول صاف ارزان‌تر از فوم رول بافت‌دار است.

    فوم رول بافت‌دار

    خرید فوم رول ورزشی - فوم رول بافت دار

    در طراحی این فوم رول از حالت دست‌های متخصصانِ ماساژ الهام گرفته‌اند و به شما احساسی منتقل می‌کند که انگار یک ماساژور حرفه‌ای درحال ماساژدادن شماست. شیارها و برآمدگی‌های روی فوم رول بافت‌دار، در هنگام ماساژ هدفمندتر عمل می‌کند و دقیقا نقاط اساسی ماهیچه‌ها و عضلات را برای آرام‌سازی هدف قرار می‌دهد. فوم رول‌ها در بافت‌های متنوعی طراحی می‌شوند که هریک فشار متفاوتی را به عضلات ارائه می‌کنند.

    یک نمونه از این فوم رول را ببینید+

    ابعاد فوم رول؛ بلند یا کوتاه، پهن یا باریک؟

    خرید فوم رول ورزشی - ابعاد فوم رول

    فوم رول‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های متنوعی عرضه می‌شوند. در ادامه، فوم رول‌ها را بر اساس طول و شکل آنها ارزیابی می‌کنیم.

    طول فوم رول‌ها

    فوم رول‌ها در طول‌های مختلفی تولید می‌شوند.

    فوم رول بلند

    خرید فوم رول ورزشی - فوم رول بلند

    فوم رول‌های بلند (۳۶ اینچ یا حدود ۹۰ سانتی‌متر) چندمنظوره هستند و اگر به‌تازگی کار با فوم رول را شروع کرده‌اید، انتخاب خوبی برای شما هستند. این فوم رول برای عضلات پشت و کمر بسیار مناسب است زیرا طول آنها به اندازه کافی بلند هست و می‌تواند کل پشت و کمرتان را هنگامی که به‌شکل عمود با ستون‌فقرات شما قرار می‌گیرد پوشش دهد.

    فوم رول‌های بلند باثبات‌تر از فوم رول‌های کوتاه هستند و به‌همین‌دلیل برای عضلات چهارسر، همسترینگ و سایر بخش‌های بدن مناسب‌اند.

    [related]4072[/related]

    فوم رول کوتاه

    خرید فوم رول ورزشی - فوم رول کوتاه

    فوم رول کوتاه‌تر (۲۴ اینچ یا حدود ۶۰ سانتی‌متر) برای نواحی کوچکتری از بدن مانند بازوها و ماهیچه‌های ساق پا بهتر عمل می‌کنند. کوتاه‌ترین طول فوم رول حدود ۴ - ۱۲ اینچ یا ۱۰ - ۳۰ سانتی‌متر است. این فوم رول‌ها قابل‌حمل هستند و اگر فضای کف زمینی که در آن تمرین می‌کنید محدود است، انتخاب مناسبی است.

    قطر فوم رول‌ها

    قطر بیشتر فوم رول‌ها به‌اندازه ۵ یا ۶ اینچ (حدود ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر) هستند که برای سبک‌کردن بدن و چرخش کنترل‌شده مناسب است. برخی افراد فوم رول‌های ۳ تا ۴ اینچی (حدود ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر) را انتخاب می‌کنند که برای ماساژ عمیق‌تر و هدفمندتر مناسب است.

    جدیدترین انواع فوم رول ورزشی را ببینید

    شکل فوم رول‌ها؛ استوانه‌ای، نیم‌دایره‌ای یا توپی؟

    فوم رول‌ها را در شکل‌های مختلفی تولید می‌کنند که معمول‌ترین آن فوم رول استوانه‌ای است. سایر شکل‌های فوم رول عبارت‌اند از:

    فوم رول نیم‌دایره‌ای

    خرید فوم رول ورزشی - فوم رول نیم دایره

    این فوم رول‌ها شبیه استوانه‌ای هستند که از مقطع به‌شکل طولی برش خورده‌اند. از این فوم رول‌ها برای ماساژ پا و کف پا استفاده می‌کنند و برای تسکین علائم خار پاشنه بسیار مفید است.

    ماساژورهای غلتکی با روکش فوم

    این رول‌ها به تنظیم دقیق فشار و هدف قراردادن ماهیچه‌های پا کمک می‌کند. ماساژورهای رولی انعطاف‌پذیر برای ماساژدادن بخش فوقانی پشت شما عالی هستند.

    فوم رول توپی

    خرید فوم رول ورزشی - فوم رول توپی

    این فوم‌ها برای هدف قراردادن دقیق و کنترل فشار وارده روی ماهیچه‌ها مفید هستند و در بخش‌های خمیده یا انحنادار بدن ازجمله کمر عالی کار می‌کنند.

    ساختار فوم رول‌ها؛ فوم رول با حفره باز یا بسته؟

    خرید فوم رول ورزشی - فوم رول با حفره باز و بسته

    این‌طور نیست که همه فوم‌ها را با ساختار یکسان بسازند. نحوه ساخت این فوم رول‌ها در تعیین طول عمر و ماندگاری آنها نقش اساسی دارد.

    فوم رول با حفره‌های باز

    فوم رولی که از فوم با حفره باز ساخته شده، برای ماساژ و ورزش مناسب است اما زودتر از فوم رول‌هایی که از فوم با حفره بسته ساخته شده است خراب می‌شود. این فوم رول‌ها معمولا ارزان‌تر هستند.

    فوم رول EEP

    این فوم رول از نوع فوم با حفره‌های بسته ساخته شده است. کیفیت آن بالاتر است اما باز هم نسبتا ارزان است. این فوم رولِ چندمنظوره برای کاربران در هر سطحی مناسب است. ازآنجاکه این فوم رول‌ها بادوام و ماندگار هستند و قیمت مناسبی هم دارند، برای افرادی که در سطح متوسط و پیشرفته کار می‌کنند هم کار می‌کند.

    فوم رول EVA

    فوم رول EVA هم از فوم با حفره‌های بسته ساخته شده است و از هر دو فوم رولی که در بالا معرفی کردیم ماندگارتر و به نسبت گران‌تر است. این رول‌ها را با تکنیک‌هایی می‌سازند که برای باشگاه‌های بدن‌سازی یا سالن‌های پیلاتس که تعداد زیادی از افراد از آنها به‌طور مکرر و سنگین استفاده می‌کنند مناسب باشد. البته کاربران خانگی هم می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند زیرا مدت‌زمان طولانی دوام می‌آورد. آیا تاکنون از فوم رول استفاده کرده‌اید؟ به‌نظر شما کدام نوع آن برایتان مناسب است و می‌تواند مزایای بیشتری را به شما ارائه کند؟ [see_also]9222[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید