همه نکاتی که برای خرید آکواریوم باید بدانید

همه نکاتی که برای خرید آکواریوم باید بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر اولین بار است که برای خرید آکواریوم اقدام می‌کنید، حتما باید یک‌سری اطلاعات مهم را درباره آن بدانید. این مطلب به شما درباره انتخاب ابعاد، شکل، تعداد ماهی‌ها و تجهیزات ضروری آکواریوم کمک خواهد کرد.

    ۱. ابعاد آکواریوم؛ هرچه بزرگ‌تر، بهتر

    خرید آکواریوم - ابعاد آکواریوم

    یک اصل کلی درباه خرید آکواریوم برای افرادی که اولین بار است آن را می‌خرند وجود دارد:

    تا جاییکه راه دارد، بزرگترین را انتخاب کنید.

    دلیلش فقط یک چیز است: نگهداری و تمیزکردن آکواریوم بزرگ بسیار آسان‌تر از آکواریوم کوچک است.

    ماهی‌ها ضایعات زیادی تولید می‌کنند که عبارت‌اند از:

    • مدفوع؛
    • ادرار؛
    • باقی‌مانده غذایی که ماهی‌ها نخورده‌اند.

    وقتی این ضایعات تجزیه می‌شوند، مواد شیمیایی‌ای تولید می‌کنند که برای ماهی‌ها سمّی است. به‌همین‌دلیل است که ما آب تنگ یا آکواریوم را عوض می‌کنیم. این مواد شیمیایی در یک آکواریوم کوچک سریع‌تر تولید می‌شوند.

    برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، به مثال زیر توجه کنید:

    فرض کنید این مواد شیمیایی، یک قاشق چایخوری قهوه فوری هستند. اگر این قهوه را در یک فنجان آب بریزید چه می‌شود؟

    رنگ آب قهوه‌ای خواهد شد، درست است؟

    حالا اگر این مقدار قهوه را در آب یک استخر بریزید، آیا تغییر خاصی در آن ایجاد خواهد شد؟ مسلما نه. حجم زیاد آب استخر، قهوه را بیش‌ازحد رقیق می‌کند. به‌همین‌دلیل قابل‌تشخیص نیست.

    همین اتفاق هم در آکواریوم می‌افتد. مواد شیمیایی به‌سرعت تشکیل می‌شوند و بنابراین برای آکواریوم کوچک خطرناک‌اند. این بدان معناست که باید زودبه‌زود آب آن را عوض کنید. وقتی تجربه کافی برای نگهداری از آکواریوم نداشته باشید، این کار به‌زودی شما را خسته خواهد کرد. بنابراین حداقل یک آکواریوم ۱۵ گالنی را خریداری کنید.

    ظرفیت آکواریوم‌ها متفاوت است. برخی از آنها ۱۵، ۲۰، ۴۰ و حتی ۵۵ گالن ظرفیت دارند.

    ۲. پایه آکواریوم؛ فضای کافی برایش پیدا کنید

    خرید آکواریوم - پایه آکواریوم

    یادتان باشد محل قراردادن آکواریوم بسیار مهم است و از قبل باید آن را درنظر بگیرید. بعد از اینکه آن را تنظیم و نصب کردند، به‌راحتی نمی‌توانید آن را جابه‌جا کنید، زیرا بیش‌ازحد سنگین است.

    محل قراردادن آکواریوم قبل از هر چیز به ابعاد و وزن آن بستگی دارد.

    پایه‌ای که آکواریوم را روی آن قرار می‌دهید، باید تحمل وزن آن را داشته باشد و مساحت آن برای ابعاد مقطع زیرین آکواریوم کافی باشد.

    می‌توانید آکواریوم را روی میز یا پیشخوان که از قبل دارید قرار دهید یا اینکه برایش پایه بخرید. برخی پایه‌ها از چوب، فلز یا از مواد محکم دیگری ساخته شده‌اند. شکل‌های آنها هم متفاوت است. برخی از آنها شبیه میز هستند که کشوهایی در زیر آن تعبیه شده است.

    محبوب‌ترین انواع آکواریوم را ببینید

    ۳. بودجه؛ آکواریوم صرفا یک ظرف بزرگ نیست

    یادتان باشد آکواریوم هزینه‌های جانبی هم دارد. یعنی فقط خرید خود آکواریوم و تجهیزات آن نیست. هزینه خرید ماهی‌ها، دکوراسیون داخل آکواریوم و هزینه نگهداری آن هم به هزینه خرید آن اضافه می‌شود. از سوی دیگر، هرچه آکواریوم بزرگ‌تر باشد، حجم آبی هم که در آن می‌ریزید بیشتر است. بنابراین:

    • وسیله گرمایشی آن هم باید بزرگ‌تر باشد؛
    • فیلتر آن باید بزرگ‌تر باشد؛
    • کاندیشنری که برای تصفیه آب می‌گذارید هم باید قوی‌تر باشد.

    این یعنی باید برای تجهیزات بزرگ‌تر هزینه بیشتری بپردازید. اگر بودجه کافی ندارید، چاره‌ای نیست جز اینکه آکواریوم کوچک‌تری بخرید. البته اصل مهمی که در نکته اول گفتیم یادتان نرود، کوچک‌ترین آکواریومی که قرار است بخرید حداقل ۱۵ گالن است.

    ۴. اندازه ماهی‌ها؛ آنها همیشه کوچک نمی‌مانند

    خرید آکواریوم - اندازه ماهی

    بسیاری از افراد این نکته مهم را فراموش می‌کنند که ماهی‌ها همیشه همان‌طور کوچک نمی‌مانند و بزرگ می‌شوند. به‌همین‌دلیل هر ماهی‌ای را که دلشان بخواهد می‌خرند.

    ماهی‌هایی که در ابتدا می‌خرید بچه‌ماهی هستند و به‌همین‌دلیل ممکن است حواستان به این نباشد که مدتی بعد این ماهی‌ها بالغ می‌شوند و به فضای بزرگ‌تری نیاز دارند. برخی ماهی‌های بزرگ حتی ممکن است دیگر در آکواریوم جا نشوند!

    برای مثال ماهی قرمز را در نظر بگیرید. این ماهی وقتی کوچک است در یک لیوان کوچک هم جا می‌شود. اما وقتی بالغ شد طول آن به ۳۰ سانتی‌متر هم می‌رسد!

    اگر ماهی شما بیش‌ازحد بزرگ شود که آکواریوم شما برایش کوچک باشد، دو راه بیشتر ندارید:

    راه اول که روی دستتان هزینه میگذارد: یعنی یک آکواریوم بزرگ‌تر بخرید؛

    راه دوم که خرجی ندارد اما ناراحتکننده است: با ماهی‌های عزیزتان خداحافظی کنید. (لطفا راه اول را انتخاب کنید).

    برای اینکه در چنین دوراهی دشواری گیر نکنید، از ابتدا اندازه آکواریوم را با توجه به اندازه ماهی‌ها پس از بالغ‌شدن برآورد کنید.

    از سوی دیگر، باید به نوع ماهی هم دقت کنید. همه ماهی‌ها نمی‌توانند برای آکواریوم شما مناسب باشند. برخی ماهی‌ها قلدرمآب هستند و برای خودشان در آکواریوم قلمرو ایجاد می‌کنند. این ماهی‌ها برای ماهی‌های دیگری که وارد محوطه آنها شوند قلدری می‌کنند.

    بنابراین قبل از خرید آکواریوم درباره اخلاق ماهی‌ها هم تحقیق کنید. آکواریوم شما باید برای خشمگین‌ترین ماهی‌ها فضای کافی داشته باشد. اگر آکواریوم‌تان به‌اندازه کافی بزرگ باشد، ماهی‌های مهربان به ناچار وارد قلمرو ماهی‌های بداخلاق نمی‌شوند.

    پرفروش‌ترین غذاهای ماهی اینجاست

    ۵. سطح مقطع آب آکواریوم؛ به آکواریوم از بالا نگاه کنید

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که درهنگام خرید آکواریوم باید به آن دقت کنید بزرگی سطح مقطع آکواریوم است.

    ماهی‌ها مانند همه ما اکسیژن تنفس می‌کنند.

    اگر تعداد ماهی‌های شما در یک آکواریوم آن‌قدر زیاد باشد که اکسیژن به همه نرسد خفه می‌شوند. این اکسیژن از سطح آب وارد آکواریوم می‌شود. هر چه سطح آب وسیع‌تر باشد، اکسیژن بیشتری را به آکواریوم وارد می‌کند.

    درواقع، با وجود اینکه تعداد ماهی‌ها باید متناسب با اندازه و حجم آکواریوم باشد، آنچه عامل تعیین‌کننده برای تعداد ماهی است بزرگی سطح مقطع آب است.

    دو آکواریوم زیر را در نظر بگیرید:

    خرید آکواریوم - دهانه آکواریوم

    مشاهده می‌کنید که به‌جز ارتفاع، طول و عرض هر دو یکی است.

    احتمالا فکر می‌کنید در دومی که بلندتر است می‌توانید ماهی بیشتری نگه دارید. اشتباه می‌کنید.

    اگر از بالا به این دو آکواریوم نگاه کنید، متوجه می‌شوید که مساحت دهانه آن در هر دو یکسان است. بنابراین تعداد ماهی‌ای که در هر یک می‌توانید نگه دارید برابر است. پس هنگام خرید آکواریوم دقت کنید که مساحت آب به اندازه کافی بزرگ باشد.

    خرید آکواریوم - مقطع آب از بالا

    البته دستگاه‌هایی وجود دارند که برای تأمین اکسیژن بیشتر می‌توان آنها را در آکواریوم‌ها نصب کرد. این دستگاه‌ها کمبود اکسیژن ناشی از سطح کوچک را برای ماهی‌های زیاد جبران می‌کند.

    ۶. جنس بدنه آکواریوم؛ شیشه بهتر است یا اکریلیک؟

    خرید آکواریوم - جنس بدنه آکواریوم

    برای انتخاب جنس بدنه آکواریوم فقط دو گزینه دارید: شیشه و اکریلیک.

    هر یک از این دو ماده مزایا و معایبی دارند.

    شیشه ارزان است و مقاومت بالایی دربرابر خراش دارد. درحالی‌که اکریلیک گران‌تر است و خیلی زود خراش برمی‌دارد یا به‌مرور زمان زرد می‌شود. این خراش‌ها به‌حدی واضح و مشخص هستند که زیبایی آکواریوم را محو می‌کنند. حتی سنگریزه‌هایی که کف آکواریوم می‌ریزید می‌توانند به بدنه آن خراش بیندازند.

    شیشه بسیار سنگین‌تر از اکریلیک است. به‌همین‌دلیل برای آکواریوم‌های کوچک‌تر از ۱۵۰ گالن، گزینه بهتری است. افرادی که اولین بار است آکواریوم می‌خرند، معمولا بزرگ‌تر از این را انتخاب نمی‌کنند؛ بنابراین بهترین انتخاب برایشان شیشه است.

    شیشه دربرابر ضربه شکننده است اما فقط ضربه شدید ممکن است آن را خرد کند. اکریلیک مانند شیشه خرد نمی‌شود، اما اگر پایه آن کوچک باشد و بخشی از زیر آکواریوم در هوا معلق باشد، وزن آب می‌تواند با فشار اکریلیک را متلاشی کند. بنابراین جایی که اکریلیک را قرار می‌دهید با جایی که شیشه را قرار می‌دهید متفاوت است و باید تمام سطح زیرین آن پشتیبانی شود.

    آکواریوم شیشه‌ای معمولا فقط به‌شکل مستطیل یا مربع وجود دارد. اما اکریلیک می‌تواند به‌شکل‌های مختلف وجود داشته باشد.

    آکواریوم اکریلیک شکل ماهی و مناظر درون آکواریوم را دقیق نشان می‌دهد. درحالی‌که شیشه تا حدودی رنگ، شکل و اندازه ماهی را تحریف می‌کند.

    انواع تجهیزات آکواریوم اینجاست

    ۷. کیت‌های آکواریوم؛ کلاهبرداری محض!

    خرید آکواریوم - کیت‌های آکواریوم کلاهبرداری هستند

    بسیاری از افرادی که برای اولین بار است آکواریوم می‌خرند، تجربه کافی ندارند و فکر می‌کنند خریدن این کیت‌ها ضروری است. معمولا فروشندگان کیت آکواریوم هم ادعا می‌کنند در یک بسته همه تجهیزات لازم برای آکواریوم وجود دارد. این کیت‌ها اغلب ارزان هستند و در آنها این موارد قرار دارد:

    • فیلتر؛
    • وسیله گرمایشی؛
    • روشنایی؛
    • تلمبه هوا و سنگ هوا (airstone)؛
    • دماسنج؛
    • توری؛
    • دستگاه تهویه آب.

    همه اینها با قیمتی ناچیز در یک پکیج. به‌نظر شما باورکردنی است؟

    متأسفانه ۹۹% مواقع، این کیت‌ها کلاهبرداری هستند. از یک طرف، آکواریوم‌ها معمولا کوچک‌تر از آن هستند که این همه تجهیزات اضافی در آن جا شوند. از طرف دیگر، با قیمت ارزانی که این کیت‌ها دارند، آیا واقعا کیفیت محتویات آن خوب است؟

    چراغ‌های روشنایی که بعد از یک هفته خراب می‌شوند، دماسنج‌ها که دقیق نیستند، فیلترها هم که هر کاری انجام می‌دهند جز تصفیه آب. بنابراین از یک کیت ارزان و نامرغوب از این بیشتر انتظار نداشته باشید.

    چرا نباید این کیت‌ها را بخرید؟

    این تجهیزات با زندگی ماهی‌های شما در ارتباط هستند. اگر خراب شوند ماهی‌ها هم خواهند مرد. بنابراین درباره کیفیت آنها جدی برخورد کنید.

    به‌جای خرید این کیت‌ها، هر وسیله ضروری را به‌شکل جداگانه و از نوع باکیفیت آن بخرید. این تجهیزات سال‌ها برایتان کار می‌کنند و بنابراین ماهی‌هایتان را از مرگ نجات خواهید داد.

    ۸. آب آکواریوم؛ هر نوع آب تجهیزات مخصوص می‌خواهد

    خرید آکواریوم - اسکیمر پروتئین

    چهار گزینه برای آب آکواریوم وجود دارد:

    آب شیرین گرمسیری، آب شور دریا، آب شیرین سرد و آب مخلوط رودخانه و دریا که تاحدی شور است.

    هریک از این آب‌ها را درون آکواریوم بریزید تفاوتی ندارد، فقط یادتان باشد که برای هر کدام از این آب‌ها باید تجهیزات مخصوص آن را بخرید. برای مثال، برخی آب‌ها اسکیمر پروتئین لازم دارند، آب‌های سرد به گرم‌کننده آب و آب‌های گرم به چیلر (خنک‌کننده) آب نیاز دارند. از فروشنده بخواهید درباره نوع آبی که باید در آکواریوم بریزید و تجهیزات آن شما را راهنمایی کند.

    ۹. درِ آکواریوم؛ آکواریوم روباز یا سرپوشیده؟

    خرید آکواریوم - آکواریوم روباز یا سرپوشیده

    آکواریوم دو نوع سرپوشیده و روباز دارد. انتخاب هر یک از این دو مدل به نوع نورپردازی موردعلاقه شما بستگی دارد. معمولا برای زیباترشدن آکواریوم در اطراف و بالای آن چراغ نصب می‌کنند. اگر آکواریوم روباز باشد، سقف ندارد که روی آن چراغ نصب کنید. بنابراین فقط می‌توانید از چراغ‌های آویزان استفاده کنید یا در اطراف آن چراغ‌های گردن‌غازی قرار دهید که بتوانید آنها را روی آکواریوم خم کنید.

    آکواریوم سرپوشیده یک درپوش دارد که به شما امکان می‌دهد روی آن چراغ قرار دهید یا نور مخفی در آن کار بگذارید. البته جذابیت آکواریوم روباز بسیار بیشتر است؛ چرا که نورها مستقیم وارد آب می‌شوند و جلوه زیبایی به آکواریوم و ماهی‌ها می‌دهند. اما این را هم بدانید که آکواریوم روباز دو مشکل دارد.

    اولین مشکل این آکواریوم‌ها این است که آب آنها به‌سرعت تبخیر می‌شود و دیگر اینکه انواع آلاینده‌ها مانند گردوغبار، ذرات حشره‌کش‌ها و سایر موادشیمیایی می‌توانند وارد آب شوند و برای ماهی‌ها کشنده باشند.

    البته برخی آکواریوم‌ها هستند که درب لولایی یا کشویی دارند. بنابراین هربار که محیط تمیز است می‌توانید در آن را باز کنید و هرگاه لازم است آن را ببندید. به‌این‌ترتیب هم جذابیت نورپردازی را دارید و هم از آلودگی آب و تبخیر سریع جلوگیری خواهید کرد.

    نکته: امروزه بیشتر از لامپ‌های ال‌ای‌دی به‌جای فلورسنت استفاده می‌کنند. برخی از ال‌ای‌دی‌ها رنگارنگ هستند و با کم‌وزیادکردن شدت نور یا تغییر رنگ آن در روز و شب، زیبایی آکواریوم شما چندبرابر می‌شود. هنگام خرید چراغ به این موضوع دقت کنید.

    ۱۰. زیبایی آکواریوم؛ تجهیزات را مخفی کنید

    معمولا دستگاه‌ها و تجهیزات مخصوص آکواریوم زیبایی منظره درون آکواریوم را از بین می‌برند. اگر بودجه کافی دارید، می‌توانید یک چاهک که مخزنی جداگانه است خریداری کنید. این مخزن را در کابینت یا دیوار به‌شکل مخفی نصب می‌کنند. گرم‌کننده، اسکیمر پروتئین و سیستم تصفیه آب در این مخزن قرار می‌گیرند. آب از طریق این مخزن وارد آکواریوم و از آن خارج می‌شود. بدیهی است که هزینه بیشتری برایتان خواهد داشت، اما ارزشش را دارد و کیفیت آب و سلامت آن را برای ماهی‌ها تضمین می‌کند. از سوی دیگر تجهیزات دیده نمی‌شوند و زیبایی منظره آکواریوم را از بین نمی‌برند.

    آیا تا حالا به خرید آکواریوم فکر کرده‌اید؟ به‌نظر شما چه کسانی باید آکواریوم داشته باشند و از پس نگهداری از آن برمی‌آیند؟

    جدیدترین انواع آکواریوم اینجاست

    [see_also]17870[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید