راهنمای خرید گاوصندوق؛ همه نکاتی که باید بدانید

راهنمای خرید گاوصندوق؛ همه نکاتی که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر از آن دسته افرادی هستید که اشیای قیمتی یا اسناد مهمی را در خانه یا محل‌کارتان نگه می‌دارید، وقت آن است که به‌فکر خرید گاوصندوق باشید. البته هر گاوصندوقی نمی‌تواند برای شما مناسب باشد. بعضی‌ها مخصوص سلاح و برخی دیگر برای ایمنی دربرابر آتش، سرقت یا آب ساخته شده‌اند. در این مطلب درباره خرید گاوصندوق، انواع آن، انواع قفل آن و سیستم محافظتی گاوصندوق‌ها صحبت می‌کنیم.

    انواع گاوصندوق از نظر نوع کاربرد آن

    گاوصندوق‌ها به‌طورکلی از نظر کاربرد به دو دسته تقسیم می‌شوند:

    • گاوصندوق خانگی؛
    • گاوصندوق تجاری؛
    • گاوصندوق مخصوص سلاح.

    گاوصندوق خانگی؛ بدون محدودیت برای انتخاب

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق خانگی

    این گاوصندوق‌ها را در منزل نگه می‌دارند. هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد و می‌تواند هر نوع گاوصندوقی با هر اندازه‌ای در منزل نگه دارید، بااین‌حال معمولا گاوصندوق‌های سبک و کوچک‌تر مخصوص خانه هستند.

    گاوصندوق تجاری؛ بزرگ و جادار

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق تجاری

    این گاوصندوق‌ها معمولا بزرگ‌تر هستند و برای کسب‌وکارهایی طراحی شده‌اند که با خیال راحت بتوان پول‌های نقد مازاد، کلیدهای باارزش، رسیدهای مهم، اسناد و مدارک ارزشمند مربوط به کسب‌وکار را در آن نگه داشت. معمولا در این گاوصندوق‌ها کلیدها، پول نقد و مدارک را در صندوق‌های جداگانه ایمن قرار می‌دهند تا سازمان‌دهی و دسترسی به آنها در گاوصندوق بزرگ راحت‌تر باشد. در شرکت‌ها و محیط‌های تجاری گاوصندوق‌های بزرگ در فضاهایی با امنیت کامل قرار دارند و مانند گاوصندوق‌های خانگی پنهانشان نمی‌کنند.

    گاوصندوق مخصوص سلاح؛ ایمن با دسترسی سریع

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق مخصوص سلاح

    گاوصندوق‌های مخصوص سلاح برای افراد معمولی کاربرد ندارند، اما افرادی که مجوز سلاح دارند باید آن را در جایی ایمن و دورازدسترس قرار دهند. گاوصندوق مخصوص سلاح دو ویژگی مهم دارد که طراحی آنها را از سایر گاوصندوق‌ها متمایز می‌کند: یکی اینکه برای جلوگیری از سرقت و خطر دسترسیِ سایرین به آن، باید بسیار محکم و ایمن ساخته شود و درعین‌حال دسترسی به آن برای صاحب سلاح باید آسان باشد تا در صورت نیاز به سلاح، سریعا گاوصندوق را باز کرده و آن را بردارد.

    محبوب‌ترین انواع گاوصندوق را ببینید

    انواع گاوصندوق براساس محل قراردادن آن

    گاوصندوق‌ها را بر اساس محل قرار دادن آن به چند دسته تقسیم می‌کنند.

    گاوصندوق دیواری؛ مناسب برای همه محیط‌ها

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق دیواری

    این گاوصندوق‌ها را در دیوار نصب می‌کنند. ابتدا به‌اندازه ابعاد گاوصندوق در دیوار جا باز می‌کنند و سپس آن را با مهارت در فرورفتگی آن جا می‌دهند. سپس با تلویزیون یا قاب عکس‌های بزرگ آنها را پنهان می‌کنند. البته یادتان باشد که شاید سارقی که بسیار عجله دارد یا ناشی است نتواند آن را پیدا کند، اما معمولا سارقان باهوش‌تر از آن هستند که پشت قاب‌عکس یا تلویزیون را نگردند. به‌همین‌دلیل بسیار مهم است که قفل پیشرفته‌ای داشته باشد.

    گاوصندوق زمینی؛ مناسب برای منزل

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق زمینی

    اگر نمی‌خواهید دیوارها را سوراخ کنید یا یا فضای کافی در کف اتاقی که می‌خواهید گاوصندوق قرار دهید دارید، از گاوصندوق زمینی استفاده کنید. این گاوصندوق‌ها پیشرفته‌تر و ایمن‌تر هستند. برای کارگذاشتن این گاوصندوق‌ها ابتدا به‌اندازه ابعاد آن در کف اتاق جا باز می‌کنند و محفظه را درون آن قرار می‌دهند. روی آن کاملا صاف است و پس از گذاشتن کف‌پوش یا فرش کاملا مخفی می‌شود. پیداکردن این گاوصندوق‌ها مشکل‌تر است زیرا سارقی که جای آن را نمی‌داند به‌سختی فرصت پیدا می‌کند جای‌جای کف اتاق‌ها را بگردد. برای قراردادن چنین گاوصندوق‌هایی کف‌های بتنی سخت و محکم بهتر از کف‌های چوبی هستند. معمولا این گاوصندوق‌ها برای شرکت و محل کار مناسب نیستند.

    گاوصندوق پنهان؛ با ظاهری گول‌زننده

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق پنهان

    گاوصندوق‌های پنهان گاوصندوق‌هایی هستند که به‌نوعی بین اشیای مختلف منزل استتار کرده‌اند. یعنی ظاهر آنها مبدل است و از دیدِ افراد شبیه یکی از وسایل معمول منزل به نظر می‌رسند. به‌عنوان مثال ممکن است به‌شکل کتاب باشد و در کتابخانه استتار کرده باشد. این گاوصندوق‌ها توجه کسی را جلب نمی‌کنند، سبک و محکم هستند و حتی در سفر هم می‌توان آنها را حمل کرد. البته این گاوصندوق‌ها نمی‌تواند اشیای بسیار بزرگی را نگهداری کنند، اما برای برخی اسناد مهم مانند وصیت‌نامه، سند املاک یا گذرنامه مناسب‌اند؛ بنابراین هنگام خرید گاوصندوق این نکته را مدنظر داشته باشید.

    گاوصندوق قابل حمل؛ مناسب برای مسافرت‌ها

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق قابل حمل

    گاوصندوق‌های قابل‌حمل معمولا جمع‌وجور و سبک هستند و می‌توان به‌راحتی آنها را جابه‌جا کرد. برخی از آنها دسته یا بندهای محکمی دارند که می‌توان آنها را دور جسم دیگری قفل کرد. گاوصندوق‌های قابل‌حمل برای خوابگاه‌ها، مکان‌هایی که برای مدتی کوتاه اجاره می‌شوند و برای مسافرت عالی هستند. مشکل آنها این است که اگر سارقان به آن دسترسی پیدا کنند، بردن آن راحت‌تر از سایر گاوصندوق‌ها خواهد بود. اگر چنین گاوصندوقی را لازم دارید حداقل آن را جایی ایمن پنهان کنید.

    جدیدترین انواع گاوصندوق را ببینید

    انواع قفل گاوصندوق

    قفل گاوصندوق می‌تواند با باتری، وای‌فای و یا آداپتور AC کار کند. حواستان باشد اگر قفل گاوصندوق قرار است با باتری کار کند، باید مراقب خالی‌شدن باتری باشید. اگر باتری تمام شود فقط با کلید یدکی می‌توانید آن را باز کنید. حتما کلید یدکی را تهیه کنید و درجای ایمنی نگه دارید.

    اسکنر بیومتریک؛ رمز با اثرانگشت

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق با قفل بیومتریک

    این نوع قفل بسیار ایمن است و با اسکن‌کردن اثر انگشت شما که در حافظه آن ذخیره شده است کار می‌کند. انواع پیشرفته‌تر آن با اسکن قرنیه چشم فرد باز می‌شوند. برخی از گاوصندوق‌ها می‌توانند چند اثرانگشت را برای چند کاربر ذخیره کنند و هریک از آن افراد می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. هنگام خرید گاوصندوق به این موضوع توجه داشته باشید.

    صفحه‌کلید الکترونیکی؛ رمز با ارقام

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق با قفل کیبرد الکترونیکی

    سیستم احراز هویت پین (PIN) به شما امکان می‌دهد با این قفل، رمز عددی یا الگو روی گاوصندوق قرار دهید. صفحه‌کلید الکترونیکی می‌تواند اشیای باارزش شما را ایمن نگه دارد و دسترسی به آنها هم برایتان راحت خواهد بود.

    جدیدترین گاوصندوق‌های الکترونیکی را ببینید

    قفل ترکیبی؛ رمز به شیوه کلاسیک

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق با قفل ترکیبی

    قفل ترکیبی همان‌طور که از نامش بر می‌آید از ترکیب دو یا چند نوع قفل ساخته شده است. این قفل نیاز به باتری ندارد، بنابراین لازم نیست نگران خالی‌شدن آن باشید. بااین‌حال برای بهبود عملکرد آن باید به‌صورت دوره‌ای آن را بررسی و تمیزکاری کنید. البته این کار در اصل کار شما نیست. معمولا فروشندگان این قفل‌ها خودشان خدمات پس از فروش دارند و این کار را برایتان انجام می‌دهند.

    [related]4818[/related]

    روش‌های محافظتی گاوصندوق از اشیای قیمتی

    هر گاوصندوق به شیوه خاصی از اشیای شما محافظت می‌کند. بنابراین قبل از خرید گاوصندوق ابتدا باید بررسی کنید اشیای باارزش شما ممکن است دربرابر چه تهدیدهایی قرار بگیرند.

    گاوصندوق نسوز؛ مقاوم دربرابر آتش

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق نسوز

    این گاوصندوق‌ها با عنوان نسوز یا ضدحریق به فروش می‌رسند. در هنگام ساخت آنها، رویشان آزمایش می‌کنند تا ببینند که تا چه حد و تا چه مدتی می‌توانند گرما را تحمل کنند. در حین آزمایش هم دمای داخل گاوصندوق و هم دمای بیرون آن را اندازه‌گیری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که این گاوصندوق می‌تواند محتویات درونش را از گرمای شدید حفظ کند. بیشتر گاوصندوق‌ها فضای داخلی را تا ۲ ساعت زیر دمای ۳۵۰ درجه نگه می‌دارند. بااین‌حال گاوصندوق‌های پیشرفته‌ای هم هستند که می‌توانند تا ۱۰۰۰ درجه فارنهایت یا حدود ۵۳۰ سانتی‌گراد را به‌مدت ۲ ساعت تحمل کنند. البته ملاحظاتی هم وجود دارد که در انتهای مطلب به آن خواهیم رسید.

    گاوصندوق ضدآب؛ مقاوم دربرابر آب

    اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که هر از گاهی خطر جاری‌شدن سیلاب و آب‌گرفتگی خانه وجود دارد گاوصندوقی را بخرید که از اشیای شما در برابر آب و رطوبت محافظت کند. این گاوصندوق‌ها را طوری می‌سازند که رطوبت به‌درون آن نفوذ نکند. اگر گاوصندوقتان زیاد بزرگ نیست بهتر است آن را در ارتفاع بالاتر از زمین جاسازی کنید که اگر هم خانه آب گرفت شناور نشود.

    گاوصندوق از چه موادی ساخته می‌شود؟

    بدنه گاوصندوق معمولا از ترکیب فولاد انعطاف‌پذیر نه چندان سخت و ورقه‌های فلزی بسیار محکم ساخته می‌شود. دلیل اینکه از فولاد نه چندان سخت استفاده می‌کنند این است که اگر فولاد زیاد سخت و محکم باشد، در اثر ضربه شدید ترک خورده و می‌شکند. اما فولادِ انعطاف‌پذیر در اثر شدیدترین ضربه‌ها فقط به‌دلیل انعطافی که دارد فقط خم می‌شود.

    گاوصندوق نسوز یک لایه اضافی دارد که گاوصندوق معمولی استاندارد ندارد و این لایه یک کامپوزیت نارسانا است. این لایه اجازه نمی‌دهد گرما به سادگی به درون گاوصندوق برسد. گاوصندوق‌های کامپوزیتی هم نسوز هستند و هم ضدسرقت هستند.

    نکات مهمی که باید درباره گاوصندوق بدانید

    یک‌سری نکات مهم درباره گاوصندوق وجود دارند که بهتر است آنها را بدانید تا هنگام خرید آن تصمیم درستی بگیرید.

    گاوصندوق صرفا «ضدحریق» امنیت کامل ندارد

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق ضدحریق امنیت کامل ندارد

    ابتدا بیایید ببینیم منظور از واژه «ضدحریق» چیست.

    اگر گاوصندوق ضدحریق باشد یعنی به‌هیچ‌وجه نباید دربرابر آتش آسیب‌پذیر باشد. این در حالی است که گاوصندوق ضدحریق از اسناد و مدارک کاغذی و پول نقد دربرابر دود و گرما فقط برای مدتی مثلا ۲ ساعت محافظت می‌کند. بنابراین نمی‌توان به آنها ضدحریق گفت؛ آنها مقاوم دربرابر آتش و دود هستند.

    از سوی دیگر گاوصندوق‌های ضدحریق صرفا تمرکزشان روی نسوز بودن گاوصندوق است و ایمنی آنها برای سرقت کافی نیست. زیرا از نوعی فلز نازک (به ضخامت ۱۶ تا ۱۸ برمبنای معیار گیج (gauge)) ساخته می‌شوند که بیشتر سارقان می‌توانند به‌راحتی با ابزارهای مخصوص برش یا سوراخ‌کردن که دارند آنها را باز کنند.

    بنابراین در هنگام خرید گاوصندوف فقط به ویژگی ضدحریق آن اکتفا نکنید و گاوصندوقی بخرید که هم ضدسرقت باشد و هم مقاوم دربرابر حریق. این گاوصندوق گران‌تر است اما مطمئن خواهید بود که دربرابر سرقت و آتش‌سوزی امنیت بالایی دارد.

    گاوصندوق‌های هم ضدحریق و هم ضد سرقت اینجاست

    هر گاوصندوقی برای لوازم الکترونیکی مناسب نیست

    خرید گاوصندوق - گاوصندوق مخصوص برای وسایل الکترونیکی

    بیشتر افراد گاوصندوق را برای نگه‌داشتن اشیای باارزشی مانند طلا و جواهر یا اسناد و مدارک می‌خواهند. اما برخی افراد هستند که اطلاعات و داده‌های بسیار مهمی دارند که آنها را روی دیسک‌ها، هارد اکسترنال، لپ‌تاپ و نظایر آن ذخیره کرده‌اند و برای حفاظت از آنها به‌دنبال خرید گاوصندوق هستند. این وسایل نسبت به رطوبت و گرما حساس هستند؛ بنابراین باید گاوصندوقی را انتخاب کنید که دربرابر رطوبت و گرما مقاومت بالایی داشته باشد. روش محافظتی برخی از گاوصندوق‌های نسوز برای مقاومت در دمای ۳۵۰ درجه، به این صورت است که در داخل گاوصندوق رطوبت یا بخار ایجاد می‌کنند تا درون گاوصندوق را خنک نگه دارند. این در حالی است که هرنوع وسیله الکترونیکی در بالاتر از ۱۳۵ درجه گرما یا ۸۵٪ رطوبت از بین می‌رود. بنابراین این گاوصندوق‌ها برای نگهداری کاغذ و وسایل الکترونیکی مناسب نیستند.

    گاوصندوقی را انتخاب کنید که به‌شکل خاص محافظ دیتا/ مدیا (data/media) باشد. این گاوصندوق‌ها اجازه نمی‌دهند دمای داخل گاوصندوق بیشتر از ۱۳۵ درجه و رطوبت به ۸۵٪ برسد. البته گاوصندوق‌های نسوزی که از لایه کامپوزیت نارسانا هم استفاده می‌کنند.

    اندازه فضای داخلی گاوصندوق را با بیرون آن مقایسه نکنید

    جداره و درِ گاوصندوق‌ها ضخامت زیادی دارد و بنابراین فضای داخلی بسیار کوچک‌تر از چیزی است که از بیرون می‌بینید. فضای داخلی گاوصندوق‌ها معمولا براساس فوت مکعب نوشته شده است. اگر می‌خواهید ببینید چقدر فضا لازم دارید از قبل با یک مقوا یا جعبه فرضی اندازه‌های مدنظرتان را حساب کنید.

    اگر حجم گاوصندوق به مترمکعب یا سانتی‌متر مکعب باشد که فقط کافی است ارتفاع، عرض و عمق مدنظرتان را در هم ضرب کنید و عدد موردنظر را با عدد گاوصندوق انتخابی مقایسه کنید.

    اگر حجم گاوصندوق براساس فوت مکعب بود چه؟ 

    اگر حجم گاوصندوق را براساس فوت مکعب (که در ایران کمتر رایج است) نوشته باشند به این شکل عمل کنید:

    ارتفاع، عرض و عمق مدنظرتان را برمبنای اینچ درهم ضرب کنید و سپس کل آن را ۱۷۲۸ تقسیم کنید.

    ارتفاع × عرض × عمق ÷ ۱۷۲۸

    عدد حاصل به فوت مکعب خواهد بود.

    اگر نمی‌توانید به اینچ اندازه‌گیری کنید اعداد را بر حسب سانتی‌متر در هم ضرب کنید و نتیجه را به ۲۸۳۱۶٫۸۵ تقسیم کنید. باز هم عدد حاصل به فوت مکعب محاسبه خواهد شد.

    درغیراین‌صورت از ماشین‌حساب برای تبدیل مترمکعب یا سانتی‌متر مکعب به فوت مکعب استفاده کنید.

    این عدد کل فضای داخلی گاوصندوق را به شما می‌دهد. بااین‌حال همیشه اندازه بزرگ‌تری را انتخاب کنید زیرا در آینده ممکن است اشیای ارزشمند بیشتری داشته باشید و فضای آن برایتان کوچک باشد. معمولا بهتر است بزرگی گاوصندوق را برای ۵ تا ۱۰ سال آینده هم درنظر بگیرید.

    پرفروش‌ترین گاوصندوق‌های مکانیکی را ببینید

    برای گاوصندوق خانگی جایی را دور از دیدرس در نظر بگیرید

    خرید گاوصندوق - برای گاوصندوق جایی دور از دیدرس درنظر بگیرید

    اگر منزلتان سیستم زنگ‌خطر سرقت ندارد، گاوصندوق را جایی بگذارید که در دیدرس نباشد؛ یعنی هم دسترسی به آن آسان نباشد و هم در گوشه‌وکنار تاریک منزل جای داده شود.

    همیشه یادتان باشد سارقان باهوش‌تر از آنی هستند که شما فکر می‌کنید.

    ابتدا به سؤالات زیر پاسخ بدهید:

    • اگر جایی گاوصندوق را قرار می‌دهم که دسترسی به آن سخت است، بعدها خودم حوصله رفتن به‌سراغ آن و استفاده از آن را خواهم داشت؟
    • اگر جایی تاریک را انتخاب می‌کنم مشکلی با دیدن شماره‌های قفل آن (درصورتی‌که قفل ترکیبی باشد) نخواهم داشت؟

    بنابراین باید دقت کنید دورازدسترس بودن گاوصندوق طوری نباشد که برای خودتان هم عذاب‌آور باشد و مجبور شوید آن را بلااستفاده رها کنید. اگر تاریک‌بودن فضا مشکل‌ساز است، از قفل‌های الکترونیکی استفاده کنید. بهترین جا برای گاوصندوق زیر راه‌پله، کمد اتاق‌خواب مهمان، رختشویخانه و انبار است. معمولا اولین جایی که دزدان به‌سراغ آن می‌روند، اتاق‌خواب و کمدهای خود شخص است. با همه این اوصاف اگر گاوصندوقتان مملو از اشیای گرانبها یا اسناد و مدارک بسیار مهم است، حتما یک آژیر خطر سرقت برای منزلتان نصب کنید. آیا می‌دانید اگر کسی قصد خرید گاوصندوق را دارد و از شما درباره آن سؤال می‌کند، نباید هنگام راهنمایی‌دادن به او گاوصندوق منزل خودتان را برایش مثال بزنید یا آن را نشانش بدهید؟ اگر شما هم نکات ایمنی دیگری را می‌دانید، با ما و دوستانتان در «درجه» مطرح کنید. [see_also]4799[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید