همه نکات برای خرید عصای کوهنوردی

همه نکات برای خرید عصای کوهنوردی
راهنمای مطالعه

    این مطلب را به هر آنچه باید راجع به خرید عصای کوهنوردی بدانید، از انواع عصا گرفته تا سازوکار قفل و قابلیت تنظیم طول آن، اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

    آیا داشتن عصای کوهنوردی ضروری است؟

    شاید برخی افراد خرید عصای کوهنوردی را ضروری ندانند، اما واقعیت این است که عصای کوهنوردی مناسب تعادل بهتری را برای شما در هنگام کوهنوردی فراهم می‌کند، بار اضافی را از روی زانوهایتان برمی‌دارد، می‌توانید از آن برای اندازه‌گیری عمق آب یا کنار زدن شاخ‌وبرگ‌های مسیر استفاده کنید و هرگاه خسته شدید، به آن تکیه کنید.

    قبل از خرید عصای کوهنوردی از خودتان بپرسید:

    • کدام نوع عصا برایم مناسب‌تر است؟
    • طول آن باید چقدر باشد؟
    • کدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن برایم در اولویت است؟

    انواع عصای کوهنوردی را ببینید

    پاسخ به این پرسش‌ها دیدِ جامعی درباره انتخاب ویژگی‌های آن به شما خواهد داد.

    انواع عصای کوهنوردی از سه منظر مختلف

    عصاهای کوهنوردی از سه منظر مختلف در انواع مختلفی موجود است: از نظر تعداد، از نظر قابلیت‌ها و از نظر تنظیم ارتفاع. در ادامه همه آنها را توضیح خواهیم داد.

    تکی بهتر است یا جفتی؟

    خرید عصای کوهنوردی - تکی یا جفتی

    عصای کوهنوردی به‌طورکلی دو نوع تکی و جفتی دارد. عصای کوهنوردی تکی همان عصای معمولی است که برای مسیرهای هموار به کار می‌رود و به شما کمک می‌کند بار اضافی به پشت‌تان وارد نشود. این عصا فقط یک نقطه تعادل ایجاد می‌کند. بااین‌حال مزیت خوبی دارد و آن این است که اگر در بخش‌هایی از مسیر به آن نیاز نداشتید، فقط یک عصا در کوله‌پشتی‌تان حمل می‌کنید که مسلما سبک‌تر از دو عصا خواهد بود.

    عصای دوتایی یا جفتی دو نقطه تعادل ایجاد می‌کند و بنابراین برای مسیرهای دشوارتر مناسب‌تر است. این عصا به عصای صخره‌نوردی هم معروف است. مزیت آن این است که در مسیرهای سخت و ناهموار و نیز زمین‌های برفی و لیز به حفظ تعادل و ثبات شما کمک می‌کنند. برای عبور از آب، سربالایی و سرازیری هم عصای جفتی کارآمدتر است.

    عصای جفتی وزن بدن شما را توزیع کرده و آن را به بازوهایتان منتقل می‌کند. به این ترتیب کشیدگی روی پاها، زانوها و قوزک پا کاهش می‌یابد. مخصوصا درهنگام بالارفتن از صخره‌ها و مسیرهای کوهستانی که فشار بیشتری به زانوها وارد می‌شود.

    پرفروش‌ترین عصاهای جفتی را ببینید

    آنتی شوک، استاندارد، فوق سبک یا کمرا مانت؟

    عصای کوهنوردی از نظر قابلیت‌ها و ویژگی‌هایش انواع مختلفی دارد. هر یک از آنها مزایای خاصی را به شما ارائه می‌کنند.

    عصای کوهنوردی آنتی‌شوک؛ برای جذب ضربه

    خرید عصای کوهنوردی - عصای آنتی شوک

    این عصا برای کوهنوردی در مسیرهای سخت و صعب‌العبور مناسب است. درون اهرم یا میله عصای آنتی‌شوک سازوکاری مانند فنر وجود دارد که ضربه یا شوک را جذب می‌کند. بنابراین وقتی وزنتان را به عصا اِعمال می‌کنید، منقبض می‌شود و شوک ناشی از آن را از بین می‌برد. این ویژگی فشار را روی مچ‌های دستتان کاهش می‌دهد.

    هنگامی‌که از دره یا سرازیری پایین می‌روید، عصای آنتی شوک می‌تواند کمک بزرگی باشد. به‌طورکلی همه کوهنوردان می‌توانند از مزایای این عصا بهره ببرند، اما افرادی که مشکلی در زانو، لگن یا قوزک پایشان دارند یا قبلا جراحی مفصل انجام داده‌اند باید از این عصا استفاده کنند.

    لیست قیمت انواع عصای ضربه‌گیر

    عصای استاندارد؛ سبک و ارزان

    این عصا ویژگی جذب شوک ندارد و معمولا سبک‌تر و ارزان‌تر است. هرچند شدت ضربه را به‌خوبی جذب نمی‌کند، بازهم برای حفظ تعادل می‌توان از آنها استفاده کرد و به اندازه کافی کارآمد هستند.

    عصای فوق سبک؛ مناسب برای حرکت سریع

    این عصاها برای کوهنوردانی که سریع‌تر حرکت می‌کنند و مسیرهای طولانی را می‌پیمایند مناسب‌تر است. ازآنجاکه سبک‌تر از هر عصای دیگری است، به شما کمک می‌کند راحت‌تر و سریع‌تر حرکت کنید. ازآنجاکه حمل آن آسان‌تر است، در مسیرهای طولانی زیاد خسته نخواهید شد.

    عصای کمرا مانت؛ سلفی با کوه

    خرید عصای کوهنوردی - عصای کمرا مانت

    در این عصاها سازوکاری تعبیه شده است که می‌توان دوربین یا موبایل را در آن قرار داد و به‌عنوان مونوپاد از آن استفاده کرد. این عصا در هنگام عکس‌برداری یا فیلم‌برداری سلفی از مسیرهای زیبای کوهستانی، کارتان را راحت می‌کند.

    قابل‌تنظیم، تاشو یا تلسکوپی؛ کدام را ترجیح می‌دهید؟

    عصای کوهنوردی ویژگی‌ها و قابلیت‌های مهمی دارد که هر یک از آنها باعث می‌شوند در طول مسیر کوهنوردی از سفرتان لذت ببرید. این ویژگی‌ها راحتی و ایمنی را برای شما فراهم می‌کنند. در هنگام خرید عصای کوهنوردی دقت کنید که دقیقا کدام نوع آن برایتان مناسب است.

    عصای قابل‌تنظیم؛ تنظیم ارتفاع عصا به اندازه دلخواه

     

    خرید عصای کوهنوردی - عصای قابل تنظیم

    یکی از ویژگی‌های بسیار مهم عصای کوهنوردی این است که قابل‌تنظیم باشد. معمولا برای بالا رفتن از تپه‌ها به عصای کوتاه‌تر و برای پایین‌رفتن در دره‌ها به عصای بلندتری نیاز خواهید داشت. همچنین این عصاها را می‌توانید با توجه به قدتان تنظیم کنید. به‌همین‌دلیل اگر عصای قابل‌تنظیم بخرید به‌نفعتان خواهد بود.

    این عصاها را می‌توان بسته به نیاز بلند یا کوتاه کرد. معمولا آنها را طوری طراحی می‌کنند که طولشان از ۲۴ تا ۵۵ اینچ (حدود ۶۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر) تنظیم شود.

    وقتی از تپه بالا می‌روید حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر آن را کوتاه کنید و در سراشیبی‌ها حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر آن را بلندتر کنید.

    عصای تاشو؛ تنظیم تا دو حالت

    خرید عصای کوهنوردی - عصای تاشو

    عصاهای تاشو جمع‌وجور هستند و وزنشان سبک است. خیلی سریع هم می‌توان آنها را سرهم کرد. معمولا موردپسند کوهنوردانی است که سریع‌تر حرکت می‌کنند. عصای تاشو معمولا سه تکه است و از قسمت مفصل تعبیه‌شده در آن تا می‌شود. این عصا به اندازه مدل‌های تلسکوپی قابلیت تنظیم زیادی ندارد و طول آن دقیقا به اندازه تعیین‌شده بازوبسته می‌شود.

    پرفروش‌ترین عصاهای تاشو دو و سه مرحله‌ای

    عصای تلسکوپی؛ تنظیم تا دو یا سه حالت

    خرید عصای کوهنوردی - عصای تلسکوپی

    این عصا مانند عصای تاشو است، با این تفاوت که شبیه به دو یا سه لوله است که در هم فرو می‌روند و می‌توان طول آنها را به اندازه موردنیاز تنظیم کرد. معمولا از ۲ یا ۳ بخش تشکیل شده است و قابلیت تنظیم آن از مدل تاشو بهتر است. بااین‌حال باز هم فقط تا حد خاصی می‌توان آن را تنظیم کرد. هر دوی این عصاها قابلیت تنظیم طول محدودتری نسبت به عصای قابل‌تنظیم دارند.

    سازوکار قفل عصای کوهنوردی را بررسی کنید

    همه عصاهای کوهنوردی که طول آنها ثابت نیست، خواه قابل‌تنظیم باشند یا نباشند، سازوکار قفل‌شونده دارند. این قفل‌ها باعث می‌شوند وقتی در حال استفاده از عصا هستید طول آن ثابت بماند. (عصایی که طول متغیر دارد با عصای قابل‌تنظیم فرق می‌کند).

    سازوکار قفل‌شونده برای عصاهای غیرقابل‌تنظیم (مثل عصای تاشو) به این شکل است که هروقت بخواهید آن را باز می‌کنید و از تمام طول آن استفاده می‌کنید یا آن را کامل جمع می‌کنید.

    عصاهای قابل‌تنظیم به شیوه مشابهی کار می‌کنند، با این تفاوت که قفل آنها فقط برای دو حالت نیست و به شما اجازه می‌دهد طول عصا را به اندازه دلخواه تنظیم کنید.

    اهرم بیرونی؛ راحت و سریع

    خرید عصای کوهنوردی - اهرم بیرونی

    این قفل با یک اهرم که در بیرون میله عصا تعبیه شده است کار می‌کند. بسیار راحت است و حتی با داشتن دستکش هم می‌توانید طول عصا را به‌سرعت کم و زیاد کنید. کافی است اهرم را باز کنید و بعد از تنظیم طول آن را ببندید.

    قفل دکمه‌ای؛ قفل با فشار دکمه

    خرید عصای کوهنوردی - قفل دکمه‌ای

    در این عصاها باید دکمه را فشار دهید تا قفل آزاد شود و سپس طول عصا را کم و زیاد کنید. در برخی از عصاها با قفل دکمه‌ای نمی‌توان طول را به دلخواه تنظیم کرد و دو حالت بلند یا جمع‌‎شده دارد.

    قفل پیچی؛ محکم و بادوام

    خرید عصای کوهنوردی - قفل پیچی

    این قفل بسیار محکم و بادوام است و در آن از یک پیچ و مهره استفاده کرده‌اند. پیچ را می‌پیچانید و طول عصا را قفل می‌کنید. برای تغییر طول باید پیچ را شل کنید.

    قفل ترکیبی؛ ترکیبی از قفل‌های مختلف

    در برخی عصاها قفل ترکیبی کار گذاشته‌اند که درعین‌حال که محکم است، سبک هم هست و راحت می‌توانید با آن کار کنید. به‌عنوان مثال ممکن است روی میله بالایی عصا یک قفل اهرمی بیرونی و در میله پایین، یک قفل پیچی به کار برده باشند.

    نکته مهم: به یاد داشته باشید که همه انواع قفل بعد از مدتی شل می‌شوند و استحکامشان را از دست می‌دهند. بنابراین همیشه قبل از حرکت، چندبار با دقت قفل را بررسی و امتحان کنید.

    [related]26723[/related]

    بلندی عصا را باید با توجه به قدتان انتخاب کنید

    بلندی عصای کوهنوردی باید به اندازه‌ای باشد که وقتی نوک آن روی زمین قرار می‌گیرد، آرنج‌هایتان زاویه 90 درجه داشته باشند. به‌همین‌دلیل بهتر است عصا قابل‌تنظیم باشد که بتوانید آن را به اندازه قدتان تنظیم کنید.

    اگر قدتان بلندتر از ۱۸۲ سانتی‌متر است، عصای کوهنوردی‌تان باید ۱۳۰ سانتی‌متر و بیشتر باشد. البته بیشتر عصاهای قابل‌تنظیم به این ارتفاع نمی‌رسند. بنابراین بهتر است عصا را با طول سفارشی و غیرقابل‌تنظیم بخرید.

    عصای قابل‌تنظیم برای افرادی مناسب است که قدشان کمتر از ۱۸۲ سانتی‌متر است. می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید که ارتفاع مناسب عصا را با قدهای مختلف نشان می‌دهد.

    [table id=397 /]

    لیست قیمت انواع عصای کوهنوردی

    جنس عصای کوهنوردی؛ کامپوزیتی و آلومینیومی

    عصاهای کوهنوردی را از کامپوزیت و یا آلومینیوم می‌سازند. هریک از آنها ویژگی‌هایی دارند که آنها را از هم متمایز می‌کند:

    عصای کامپوزیتی؛ سبک و گران اما شکننده

    خرید عصای کوهنوردی - عصای کامپوزیتی

    این عصاها برای مسیرهای طولانی مناسب‌اند، زیرا بسیار سبک‌تر از آلومینیوم هستند. بااین‌حال زودتر از عصای آلومینیومی خراب می‌شوند. عصای کامپوزیتی به‌طورکامل یا بخشی از آن از کربن ساخته شده است و معمولا گران‌تر است.

    وزن این عصاها معمولا بین ۱۲ تا ۱۸ اونس (۳۴۰ تا ۵۱۰ گرم) است و با فشار شدید ممکن است بشکنند.

    عصای آلومینیومی؛ محکم و بادوام

    خرید عصای کوهنوردی - عصای آلومینیومی

    عصای آلومینیومی برای مسیرهای سخت و صعب‌العبور بهتر است، زیرا معمولا تحت فشار شدید ممکن است خم شود اما بعید است بشکند.

    عصای آلومینیومی سنگین‌تر است و وزن آن بین  ۱۸  تا ۲۲ اونس (۵۱۰ تا ۶۲۳ گرم) است. به‌طورکلی ارزان‌تر از کامپوزیت است.

    اندازه گل برف عصا را درست انتخاب کنید

    خرید عصای کوهنوردی - گل برف

    گل برف به قطعه‌ای پلاستیکی و گرد می‌گویند که در انتهای عصا قرار می‌گیرد و هم شوک را جذب می‌کند و هم اینکه اجازه نمی‌دهد عصا برف را سوراخ کند و در آن فرو برود.

    اندازه گل برف قابل‌تنظیم است. باید نوعی از آن را بخرید که با قطر عصای شما جور باشد وگرنه ممکن است از سوراخ آن رد نشود یا اینکه خیلی گشاد باشد که شل بماند.

    گل برف‌های بزرگ برای زمین‌های سخت و برفی مناسب است.

    گل برف‌های کوچک برای زمین‌های دشتی، خاکی یا علفزار مناسب‌تر است.

    انواع گل برف را ببینید + لیست قیمت

    نکته: برای مسیرهایی که پر از شاخ و برگ است، گل برف بزرگ نخرید. شاخ و برگ‌ها لای پره‌های آن گیره می‌کنند و راه‌رفتن را دشوار می‌کنند.

    برای نوک عصای کوهنوردی محافظ لاستیکی بخرید

    خرید عصای کوهنوردی - محافظ لاستیکی نوک عصا

    برای اینکه انتهای عصای کوهنوردی با زمین (حتی روی یخ) چسبندگی لازم را فراهم کند، از نوک کاربید یا استیل استفاده می‌کنند. روی آنها یک محافظ لاستیکی قرار می‌دهند که عمر این سری‌ها را افزایش می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که نوک تیز عصا کوله‌پشتی را پاره کند. این محافظ را به‌صورت جداگانه می‌فروشند. نوع زاویه‌دار آن برای راه‌رفتن روی سطح سخت و صخره‌ای و حتی اسفالت مناسب است.

    به اندازه و جنس گریپ یا دسته دقت کنید

    اندازه گریپ‌ها معمولا فرق چندانی با هم ندارد. بااین‌حال اگر دست‌های بزرگی دارید، گریپ‌های بزرگ‌تر و درغیراین‌صورت گریپ کوچک‌تر را انتخاب کنید. معمولا عصای کوهنوردی را برای جنسیت خاصی نمی‌سازند، اما برخی برندها ممکن است عصای کوهنوردی را با توجه به دست‌های ظریف خانم‌ها یا کودکان با گریپ‌های کوچک‌تر طراحی کنند.

    گریپ‌های عصای کوهنوردی را از چوب‌پنبه، فوم یا لاستیک درست می‌کنند. هر یک از آنها برای شرایط خاص کوهنوردی مناسب است:

    گریپ چوب‌پنبه

    خرید عصای کوهنوردی - گریپ چوب پنبه

    این گریپ‌ها عرق دست را جذب می‌کنند و برای آب وهوای گرم بهترند. استحکام آنها زیاد است.

    مشاهده محبوب‌ترین عصاها با دسته چوب‌پنبه

    گریپ فوم یا اسفنجی

    خرید عصای کوهنوردی - گریپ فوم

    این گریپ‌ها برای برای زمین‌های صاف و هموار بهترند، زیرا بسیار نرم و راحت هستند و دست را اذیت نمی‌کنند. بااین‌حال ازآنجاکه ترد و شکننده‌اند، زودتر از سایر گریپ‌ها خراب می‌شوند. این فوم‌ها هم به‌خوبی عرق دست را جذب می‌کنند، بنابراین می‌توانید از آنها در آب‌وهوای گرم استفاده کنید.

    پرفروش‌ترین عصاها با دسته فومی را ببینید

    گریپ لاستیکی

    خرید عصای کوهنوردی - گریپ لاستیکی

    این گریپ‌ها برای آب‌وهوای سرد یا یخبندان مناسب هستند، زیرا نمی‌توانند عرق دستتان را جذب کنند. اگر در آب‌وهوای گرم از آنها استفاده کنید، ممکن است دستتان را ساییده کند.

    مشاهده پرفروش‌ترین عصاها با دسته لاستیکی

    بند مچ عصا را فراموش نکنید

    خرید عصای کوهنوردی - بند مچ عصا عصاهایی که بندهایی برای بسته‌شدن دور مچ دارند، فشار را از روی مچ و بازو برمی‌دارند و بنابراین با آنها راحت‌تر حرکت می‌کنید. بهتر است نوع قابل‌تنظیم آن را بخرید که بسته به نیاز بتوانید آن را شل و سفت کنید. عصای دلخواهتان را اینجا با تخفیف بخرید اگر معمولا از عصای کوهنوردی استفاده می‌کنید برایمان بگویید کدام ویژگی آن برایتان در اولویت است و آیا برند خاصی را ترجیح می‌دهید؟ [see_also]15203[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید