راهنمای خرید کفش تریل رانینگ (دویدن در کوهستان)

راهنمای خرید کفش تریل رانینگ (دویدن در کوهستان)
راهنمای مطالعه

    در این مطلب، هر آنچه را باید درباره خرید کفش تریل رانینگ بدانید، خواهید یافت. اجزای مختلف کفش تریل رانینگ، ویژگی‌های آن با توجه به نوع فعالیت و نوع مسیرتان در انتخاب یک کفش مناسب تأثیر زیادی دارد. در انتها هم ۱۱ نکته برای خرید این نوع کفش برایتان داریم.

    چرا باید برای تریل رانینگ کفش مخصوص داشته باشید؟

    همان‌طور که نمی‌توان با توپ بسکتبال فوتبال بازی کرد، با کفش معمولی هم نمی‌توان در کوهستان دوید. به‌همین‌دلیل باید کفش مخصوص تریل رانینگ (دویدن در کوهستان) را خریداری کنید.

    این کفش‌ها برای دویدن در کوهستان طراحی شده‌اند و برای دویدن در پارک یا مسیرهای جاده‌ای مناسب نیستند؛ زیرا کفش‌هایی که با آنها روی سنگفرش می‌دوید، تعادل و قدرت کمتری به شما ارائه می‌کنند. زیره این کفش‌ها در گِل‌ولای مسدود می‌شود و روی زمین لغزنده با آن سُر می‌خورید. این کفش‌ها چسبندگی (گریپ) کمتری با زمین دارند و به‌همین‌دلیل سرعت‌تان را کاهش می‌دهند، روی تکنیک شما تأثیر منفی می‌گذارند و ممکن است حتی با آنها مجروح شوید.

    تمام انواع کفش ورزشی مردانه + قیمت

    تمام انواع کفش ورزشی بانوان + قیمت

    اجزای اصلی کفش تریل رانینگ کدامند؟

    خرید کفش تریل رانینگ - اجزای اصلی کفش تریل رانینگ

    کفش تریل رانینگ بسیاری از همان ویژگی‌های کفش‌های مخصوص پیاده‌روی و دویدن معمولی را دارد. بااین‌حال، چند ویژگی دیگر ازجمله تعادل، چابکی و حمایت بیشتر از پاهایتان هم به آن اضافه کرده‌اند.

    اجزای اصلی کفش تریل رانینگ عبارت‌اند از:

    • رویه؛
    • بند حمایتی پاشنه؛
    • لایه میانی؛
    • زیره کفش؛
    • آج کفش؛
    • بندهای ارگونومیک؛
    • محفظه پنجه؛
    • محافظ پنجه؛
    • نگهدارنده زبانه؛
    • چشمه‌های بندکفش.

    رویه کفش

    پارچه‌ای که روی کفش را می‌پوشاند، رویه آن است. معمولا بهتر است توری باشد، زیرا رویه توری قابل‌تنفس است و هوا را به داخل می‌کشد. این کفش‌ها سریع‌تر خشک می‌شوند؛ بنابراین اگر باران غیرمنتظره‌ای ببارد یا آب رودخانه روی پاهایتان بپاشد، مشکلی نخواهید داشت.

    بند حمایتی پاشنه

    این بند پاشنه را محکم نگه می‌دارد تا در هنگام دویدن روی زمین سخت و خشن، پاشنه کفش تغییرشکل ندهد.

    لایه میانی

    این لایه بین کفی و زیره کفش قرار دارد و باعث می‌شود در هنگام راه‌رفتن حسی داشته باشید که انگار روی بالش نرم راه می‌روید.

    زیره کفش

    خرید کفش تریل رانینگ - زیره کفش

    این لایه زیر کفش است که روی زمین قرار می‌گیرد و چسبندگی با سطح زمین ایجاد می‌کند. در تصویر به‌خوبی می‌توانید زیره کفش با گریپ بالا را ببینید.

    آج کفش

    آج در کفش تریل رانینگ بسیار مهم است. آج کفش به زمین چنگ می‌اندازد و از سُرخوردن شما جلوگیری می‌کند. اندازه آج متنوع است، بااین‌حال باید طوری باشند که حتما قابل‌مشاهده و برجسته باشند. به‌طورکلی، دندانه‌های کوتاه برای زمین‌های سخت و دندانه‌های بلند برای زمین‌های نرم و سست مناسب هستند.

    بندهای ارگونومیک

    این بندها در قسمت پهلوی کفش قرار دارند و حمایت بیشتری از پا ایجاد می‌کنند.

    محفظه پنجه

    این قسمت در هر کفشی ممکن است اندازه خاصی داشته باشد. برخی از کفش‌ها محفظه پنجه آنها کوچک است و تعادل شما را بهتر حفظ می‌کند، اما برای مسافت‌های طولانی مناسب نیست. در کفش‌هایی که محفظه پنجه آنها فضای بیشتری دارد، انگشت‌ها آزادترند و به هم نمی‌چسبند. بنابراین در مسافت‌های زیاد مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد.

    محافظ پنجه

    محافظ پنجه، پوششی لاستیکی است که در هنگام برخورد پاها به سنگ، از انگشت‌هایتان محافظت می‌کند.

    نگهدارنده زبانه

    این نگهدارنده‌ها به رویه کفش متصل شده‌اند و زبانه کفش را محکم نگه می‌دارند تا به طرفین کج نشود. به‌این‌ترتیب سنگریزه یا شن نمی‌تواند وارد کفش شود.

    چشمه‌های بند کفش

    این حلقه‌ها بند کفش را محکم در جای خودشان نگه می‌دارند تا رویه کفش ثابت بماند و پاهایتان را محکم نگه دارد.

    نوع زمین مسیر چه تأثیری در انتخاب کفش دارد؟

    هنگام انتخاب کفش تریل رانینگ، باید نوع زمینی را که در مسیرتان روی آن می‌دوید در نظر بگیرید. البته این موضوع فقط روی زیره کفش، مناسب‌بودن آن برای نوع زمین و نرمی یا خشک‌بودن کفش تأثیر می‌گذارد. دراپ پاشنه (اختلاف ارتفاع بین پاشنه و جلوی کفش که در بند بعد توضیح خواهیم داد) و لایه میانی ترجیحات شخصی خودتان هستند که به نوع زمین ارتباطی ندارند و باید با سبک دویدن شما هماهنگ باشند.

    افت یا دراپ پاشنه چیست و چرا مهم است؟

    خرید کفش تریل رانینگ - دراپ پاشنه

    دراپ پاشنه به اختلاف بین بلندی پاشنه و جلوی کفش گفته می‌شود. معمولا دراپ را برحسب میلی‌متر اندازه می‌گیرند. برای تعیین دراپ، ضخامت کفی درون کفش، لایه میانی و زیره کفش را با هم جمع می‌کنند.

    برای مثال، اگر ارتفاع پاشنه ۱۹ میلی‌متر و ارتفاع جلوی کفش ۱۰ میلی‌متر باشد اندازه دراپ پاشنه برابر است با ۹ میلی‌متر.

    هرچه دراپ بیشتر باشد، پاشنه کفشتان زودتر از وسط یا جلوی کفش به زمین برخورد می‌کند. این امر باعث می‌شود کفش مانند یک ترمز عمل کند و شوک حرکتی شما افزایش یابد. درحالی‌که اگر کفش دراپ کمتری داشته باشد، ابتدا وسط کفش و جلوی آن به زمین می‌رسند. این امر سرعت شما را افزایش می‌دهد و فشار بیومکانیکی روی بدنتان را کاهش می‌دهد.

    اما سؤالی که پیش می‌آید این است که پس چرا همه کفش‌های تریل رانینگ را با دراپ صفر میلی‌متر به بازار عرضه نمی‌کنند؟

    دلیلش این است که بیشتر ماها معمولا روزانه از کفش‌هایی استفاده می‌کنیم که اختلاف پاشنه و جلوی کفش در آنها صفر نیست؛ یعنی دراپ این کفش‌ها زیاد است. بنابراین عضلات، تاندون‌ها و کلا بدنمان خودشان را با این دراپ وفق داده‌اند. بنابراین اگر مستقیما از کفش بدون دراپ استفاده کنیم، عضلات‌مان که به این مدل کفش عادت ندارند به‌راحتی آسیب می‌بینند.

    چه دراپ‌هایی برای چه افرادی مناسبند؟

    حالا بیایید ببینیم کفش تریل رانینگ با دراپ‌های مختلف برای چه کسانی مناسب هستند.

    ۸ تا ۱۱ میلی‌متر

    این کفش برای مبتدیان و افرادی که می‌خواهند مهارت‌های خودشان مانند دویدن مسافت بیشتر یا تنظیم زمان را بهبود ببخشند مناسب است. این کفش‌ها فشار را روی عضلات ساق پا و خستگی را در مسیرهای طولانی کاهش می‌دهند و درعین‌حال کارآیی بیشتری به شما می‌بخشند.

    افرادی که از قبل مشکلات یا آسیب‌هایی در آشیل یا پاشنه پا (ازجمله خارپاشنه) دارند بهتر است از این کفش‌ها استفاده کنند.

    ۴ تا ۸ میلی‌متر

    اگر برای بهبود عملکردتان در مسابقات تمرین می‌کنید، یعنی به‌شکل منظم می‌دوید، سرعت بالایی دارید و مسافت دویدن‌تان اغلب کوتاه است، این کفش‌ها برایتان مناسب خواهد بود. این کفش‌ها معمولا برای افرادی هم که پنجه‌شان آسیب‌دیده است بهترند.

    برندهای معروف کفش تریل رانینگ را بشناسید

    خرید کفش تریل رانینگ - برندهای معروف کفش تریل رانینگ را بشناسید

    برخی از بهترین و معروف‌ترین برندهای تولید کفش تریل رانینگ عبارت‌اند از:

    • سالومون (Salomon)؛
    • اینووی (INOV)؛
    • هوکا وان وان (HOKA one one).

    مشاهده پرفروش‌ترین کفش‌های ورزشی سالومون

    نکات مهمی که باید در هنگام خرید کفش تریل رانینگ بدانید

    حالا که با کفش تریل رانینگ و سازوکار آن آشنا شدید، می‌توانید از نکات زیر درهنگام خرید استفاده کنید.

    ۱. در بند ضدآب بودن کفش نباشید

    برخی از کفش‌های مخصوص تریل رانینگ ضدآب هستند. کفش‌های ضدآب با علامت GTX مشخص می‌شوند. راستش را بخواهید، این ویژگی تاحدودی بی‌فایده به نظر می‌رسد. اگر قرار باشد آب وارد کفش شود، خیلی راحت از دهانه کفش وارد خواهد شد. اگر آب وارد کفش ضدآب شود، درون غشای مخصوص آن گیر می‌کند. به‌این‌ترتیب آب از کفش خارج نمی‌شود و تمام مدت پایتان مرطوب خواهد ماند. همچنین لایه ضدآب کفش تهویه آن را کاهش می‌دهد؛ حتی اگر کفش دارای برچسب «قابل‌تنفس» باشد.

    بااین‌حال، کفش ضدآب کاملا هم بی‌فایده نیست و می‌تواند برای قله‌های صخره‌ای یا عبور از آب‌های کم‌عمق مناسب باشد. درهرصورت تصمیم با شماست.

    اگر در کوهستان‌های برفی یا پرباران می‌دوید، از کفش ضدآب دارای گتر استفاده کنید که برف، باران یا گل‌ولای از بالا وارد کفش نشود.

    ۲. استحکام کفش را بررسی کنید

    حتما کفش را در فروشگاه امتحان کنید. استحکام کفش تعیین می‌کند که این کفش تاچه‌اندازه از پا و قوزک پایتان حمایت می‌کند. در هنگام دویدن در کوهستان باید کفشتان از استحکام کافی برخوردار باشد تا مچ پایتان برنگردد.

    ۳. سفتی زیره کفش مهم است

    در طول مسیر تریل رانینگ، صخره‌ها، سنگ‌ها و شاخ‌وبرگ‌های زیادی وجود دارند. سفتی زیره کفش با دو عامل اصلی ارتباط دارد: یکی محافظت پاها از چیزهایی که در مسیرتان روی آنها پا می‌گذارید و دیگری ویژگی فنری بودن آن.

    کفشی که زیره آن محکم و سفت است از پاهایتان محافظت می‌کند. اما اگر سرعت دویدن برایتان در اولویت است، باید کفش با ویژگی فنری را انتخاب کنید که کمی نرم‌تر است و باعث می‌شود سریع‌تر بدوید.

    ۴. به لایه‌گذاری کفش دقت کنید

    فناوری لایه‌گذاری کفش معمولا با تعادل آن همبستگی دارد. هرچه کفش لایه بیشتری داشته باشد، راحت‌تر است و فشار کمتری روی بدن شما وارد خواهد شد. در تریل رانینگ، لایه‌گذاری کفش برای حفاظت بیشتر از پای شما که مدام در معرض ضربه‌های سخت قرار دارد بسیار مهم است.

    کفش را بررسی کنید و ضخامت لایه میانی را ببینید. سه گزینه برای آن وجود دارد:

    لایه‌گذاری مینیمال

    خرید کفش تریل رانینگ - لایه‌گذاری مینیمال

    این کفش‌ها را بیرفوت (Barefoot) هم می‌نامند، زیرا کمترین لایه‌گذاری و نازک‌ترین لایه میانی را دارند. با این کفش‌ها حس می‌کنید دارید پابرهنه راه می‌روید. برخی از مدل‌های آن اصلا لایه میانی را ندارند و فقط کفی و زیره کفش دارند. پاهایتان در این کفش‌ها بسیار نزدیک به زمین است. این کفش‌ها برای تریل رانینگ طولانی در مسیرهای سخت مناسب نیستند. بهتر است قبل از شروع تریل رانینگ برای گرم‌کردن یا بعد از آن برای سردکردن بدن این کفش‌ها را بپوشید.

    [related]26723[/related]

    لایه‌گذاری معمولی

    کفش‌های با لایه‌گذاری معمولی شبیه کفش‌های سنتی خودمان هستند. این‌ها نه زیاد نرم هستند نه زیاد سفت. به‌همین‌دلیل بیشتر افراد روزانه از همین کفش‌ها استفاده می‌کنند.

    لایه‌گذاری ماکسیمال

    خرید کفش تریل رانینگ - لایه‌گذاری ماکسیمال

    این کفش بیشترین لایه‌گذاری را دارد و کاملا برای تریل رانینگ مناسب است. لایه میانی ضخیمی دارد و نرم و راحت است. معمولا برند هوکا وان وان بهترین و تخصصی‌ترین کفش‌های ماکسیمال را دارد.

    ۵. سیستم بند کفش باید محکم باشد

    کفش تریل رانینگ بندهای بلندتری نسبت به کفش‌های عادی دارد و حلقه یا چشمه‌ای که بندکفش از آن رد می‌شود معمولا طول بیشتری دارد. به‌این‌دلیل که کفش تریل رانینگ باید تنگ‌تر و محکم‌تر از کفش‌های معمولی باشد تا پاها درون آن نلغزند.

    ۶. چسبندگی کفش را از روی آج تشخیص دهید

    خرید کفش تریل رانینگ - آج کفش را بررسی کنید

    گریپ کفش‌های تریل رانینگ (لایه آخر کفش که دندانه‌دار است) بسیار مهم است. گریپ به‌دلیل چسبندگی به زمین در هنگام دویدن در کوهستان، می‌تواند ایمنی شما را تضمین کند. گریپ بر دو نوع است: ماکرو گریپ که فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های آن بزرگ‌تر هستند و میکرو گریپ که دندانه‌های کوچک‌تری دارد. گریپ باعث می‌شود در زمین‌های مرطوب و گل‌ولای سر نخورید. زیره کفش را بررسی کنید، یادتان باشد حتی دندانه‌های کوچک‌تر هم باید طوری باشند که برجستگی آنها قابل‌مشاهده باشد.

    ۷. هدفتان از دویدن باید با نوع کفش متناسب باشد

    آیا هدفتان از تریل رانینگ صرفا تفریح است؟ یا برای تمرین و مسابقه می‌دوید؟ ابتدا هدفتان را مشخص کنید. دراپ پاشنه در کفش‌های مسابقه باید کمتر باشد و لایه‌گذاری کمتری هم داشته باشد؛ چراکه در مسابقه سرعت مهم است. هرچند کفش تمرین را هم می‌توان برای مسابقه استفاده کرد؛ بهتر است برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشید از کفش مخصوص مسابقه استفاده کنید.

    ۸. جوراب یادتان نرود

    خرید کفش تریل رانینگ - جوراب را فراموش نکنید

    جوراب باعث می‌شود که پایتان تنفس کند، تاول نزند و علاوه‌برآن، رطوبت را هم کنترل می‌کند. برخی جوراب‌ها ضدآب هستند که با کفش‌های ضدآب می‌توانید از آنها استفاده کنید تا پاهایتان خشک بمانند.

    محبوب‌ترین جوراب‌های ورزشی مردانه را ببینید

    نکته مهم: وقتی برای خرید می‌روید، جوراب ضخیم‌تری بپوشید. در این صورت کفش را کمی بزرگ‌تر انتخاب خواهید کرد. با این ترفند، وقتی در هنگام دویدن پاهایتان کمی متورم می‌شود احساس تنگی در کفشتان نخواهید داشت.

    ۹. یک ترفند برای اینکه تریل رانینگ را در فروشگاه شبیه‌سازی کنید

    هنگام امتحان‌کردن کفش کمی به عقب بدوید. ازآنجاکه زمین فروشگاه ناهموار نیست که بالا و پایین بروید، بهتر است برای شبیه‌سازی تریل رانینگ، با کفش به جلو و عقب بدوید. این به این دلیل است که ببینید پای شما در جهت‌های مختلف به‌خوبی با کفش درگیر می‌شود یا نه. به عقب دویدن، فشار بیشتری را به انگشت‌ها وارد می‌کند، طوری‌که انگار در سربالایی می‌دوید.

    مچ پا را بچرخانید، مطمئن شوید که قوزک پایتان به‌راحتی حرکت می‌کند و درعین‌حال از پایتان پشتیبانی می‌کند. چند قدم به پهلو بردارید (با احتیاط) تا ببینید که آیا کفش به‌خوبی از پایتان حمایت می‌کند یا نه.

    ۱۰. اندازه کفش را درست انتخاب کنید

    خرید کفش تریل رانینگ - اندازه کفش را درست انتخاب کنید

    کفش تریل رانینگ باید در اطراف پاشنه و قوس کف پا راحت باشد و جلوی کفش هم باید به اندازه یک انگشت از پنجه پا فاصله داشته باشد (اندازه کفش‌هایی که هر روز می‌پوشید با اندازه کفش تریل رانینگ متفاوت است). اهمیت این نکته را زمانی متوجه می‌شوید که با سرعت در حال دویدن از سرازیری هستید.

    طول و عرض پا، شکل قوس و طول آن و حجم کلی پا عواملی هستند که روی انتخاب کفش تأثیر می‌گذارند. یادتان باشد که هنگام دویدن به‌خصوص در مسیرهای طولانی پاها تاحدی متورم می‌شوند. بنابراین بهتر است بعد از دویدن برای خرید کفش بروید که هنوز پاهایتان متورم است.

    ۱۱. به‌موقع کفش را تعویض کنید

    معمولا کفش‌های تریل رانینگِ نو، راحت و محکم هستند و به‌اندازه کافی از پاهایتان حمایت می‌کنند. به‌مرور زمان که مسافت بیشتری را با آنها می‌دوید، لایه میانی کفش فشرده می‌شود و نرمی خود را از دست می‌دهد. در ابتدا پاها، ساق پا و بدنتان با این تغییرات هماهنگ می‌شوند، اما با گذشت زمان آسیب خواهند دید. معمولا پس از پیمودن ۵۰۰ مایل (۸۰۰ کیلومتر) دیگر وقت آن است که کفش نو بخرید. خرید کفش تریل رانینگ با تخفیف ویژه امروز آیا شما از قبل تریل رانینگ آشنایی داشتید؟ اگر نه، آیا این مطلب برایتان مفید بود؟ بیشتر کدام مسیرهای کوهستانی را ترجیح می‌دهید؛ سخت و صعب‌العبور یا هموار و ملایم؟ [see_also]18570[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید