همه نکات برای خرید شکر قهوه‌ای

همه نکات برای خرید شکر قهوه‌ای
راهنمای مطالعه

    قبل از خرید شکر قهوه‌ای، نکات مهمی هست که باید بدانید. در این مطلب، قبل از هر چیزی، تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید را برایتان روشن می‌کنیم و خواهیم گفت که کدام انتخاب بهتری است.

    تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید

    شاید شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که شکر قهوه‌ای به نظرتان جایگزین سالم‌تری برای شکر سفید و دارای خواص سلامتی است و اصلا به همین دلیل، سراغ خرید شکر قهوه‌ای رفته‌اید! اما بگذارید این قضیه را برایتان روشن کنیم:

    تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید ازلحاظ ارزش تغذیه‌ای

    خرید شکر قهوه‌ای - تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید ازلحاظ ارزش تغذیه‌ای

    شکر سفید و قهوه‌ای، هر دو، حاصل گیاه نیشکر یا چغندرقند بوده و به همین دلیل، تا حد زیادی به هم شبیه‌اند. شکر قهوه‌ای درواقع از ترکیب شکر سفید با مِلاس (شیره نیشکر یا چغندقند) به‌دست می‌آید. ملاس نوعی شربت قندی و همان ترکیبی است که رنگ تیره‌تر و همچنین اندکی افزایش ارزش تغذیه‌ای شکر قهوه‌ای را سبب می‌شود.

    پرفروش‌ترین انواع شکر قهوه‌ای اینجاست

    تفاوت اصلی شکر قهوه‌ای را می‌توان در دارابودن اندکی کلسیم، آهن و پتاسیم بیشتر دانست. البته، مقادیر مواد معدنی مذکور در شکر قهوه‌ای در حد ناچیزی است و ازاین‌رو، شکر قهوه‌ای را نمی‌توان منبع خوبی برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی معرفی کرد یا این‌طور پنداشت که پس شکر قهوه‌ای دارای خواص سلامتی است. شکر قهوه‌ای همچنین حاوی کالری کمتری است، اما به‌مقداری جزئی. با مصرف هر قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای (۴ گرم)، ۱۵ کالری و با مصرف همین مقدار شکر سفید، ۱۶.۳ کالری دریافت خواهید کرد.

    اما از این تفاوت‌های جزئی که بگذریم، ارزش تغذیه‌ای شکر سفید و قهوه‌ای یکی است و بیشتر در طعم و رنگ با هم متفاوت‌اند.

    تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید ازلحاظ فرایند تولید

    خرید شکر قهوه‌ای - تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید ازلحاظ فرایند تولید

    شکر محصول مناطق دارای آب‌وهوای گرمسیری و مزارع نیشکر و چغندرقند است. برای تولید شکر، ابتدا عصاره قندی نیشکر یا چغندرقند را استخراج و تصفیه کرده و حرارت می‌دهند تا شربت قهوه‌ای تغلیظ‌شده‌ای که همان ملاس است، حاصل شود. سپس، شکر متبلورشده را به دستگاه سانتریفیوژ می‌سپارند، دستگاهی که از سرعت چرخش بالایی برخوردار بوده و کریستال‌های شکر را از ملاس جدا می‌سازد. دانه‌های شکر سپس باز هم فرآوری شده تا دیگر هیچ ملاسی باقی نماند و کریستال‌های دانه‌ریزتری حاصل شوند. شکر سفید مراحل تصفیه دیگری را هم باید پشت‌سر بگذارد.

    شکر قهوه‌ای تصفیه‌شده درواقع همان شکر سفید است که دوباره حاوی ملاس شده.

    [related]25871[/related]

    تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید ازلحاظ مصرف آشپزی

    خرید شکر قهوه‌ای - تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید ازلحاظ مصرف آشپزی

    بسته به رسپی مورداستفاده یا همان دستور آشپزی، گاهی می‌توان از شکر سفید و قهوه‌ای به‌جای هم استفاده کرد، اما یادتان باشد که شکر سفید و قهوه‌ای هرکدام تأثیر متفاوتی روی رنگ، طعم و بافت چیزی که می‌پزید، خواهند داشت.

    ملاس موجود در شکر قهوه‌ای سبب حفظ رطوبت شده و محصولی به‌دست می‌دهد که دارای بافت نرم‌تر اما متراکم‌تری است. مثلا کوکی‌های پخته‌شده با شکر قهوه‌ای معمولا از بافتی متراکم و رطوبت‌دارتر برخوردارند، اما کوکی‌های پخته‌شده با شکر سفید بهتر پف می‌کنند و و چون هوای بیشتری به‌داخل خمیر راه می‌دهند، بافت هوادارتری خواهند داشت. به همین دلیل، از شکر سفید معمولا برای دستورهایی استفاده می‌شود که باید به‌خوبی پف کنند، مانند مرنگ، موس و سوفله و شکر قهوه‌ای بیشتر برای دستورهایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که بناست دارای بافت متراکمی باشند، مانند نان کدوسبز و کوکی‌های اصطلاحا ریچ. شکر قهوه‌ای در تهیه لعاب و سس‌هایی نظیر سس باربیکیو هم کاربرد دارد.

    قند و نبات شکر قهوه‌ای اینجاست

    تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید از لحاظ طعم و رنگ

    خرید شکر قهوه‌ای - تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید ازلحاظ طعم و رنگ

    نحوه استفاده از شکر سفید و قهوه‌ای یکی است، اما همان طور که گفتیم، طعم و رنگی که به غذا می‌دهند، کمی متفاوت است.

    شکر قهوه‌ای موجب ایجاد رنگی با تناژ کاراملی روشن یا قهوه‌ای خواهد شد، اما مثلا کیک‌های با شکر سفید به‌رنگ روشن‌تری درمی‌آیند.

    ازلحاظ طعم، شکر قهوه‌ای به‌دلیل وجود ملاس دارای طعمی عمیق و کاراملی یا تافی‌مانند است و به همین دلیل، گزینه خوبی برای کیک‌ها و کوکی‌های شکلاتی به‌شمار می‌رود. در نقطه مقابل، شکر سفید دارای طعم شیرین‌تری است. شکر سفید به‌دلیل طعم خنثی در طیف گسترده‌ای از رسپی‌ها، مانند کیک اسفنجی و خمیر شیرینی، کاربرد دارد.

    تفاوت شکر قهوه‌ای تیره و روشن

    خرید شکر قهوه‌ای - تفاوت شکر قهوه‌ای تیره و روشن

    شکر قهوه‌ای روشن حاوی ملاس افزوده‌شده کمتری است. شکر قهوه‌ای تیره را می‌توان به‌دلیل دارابودن ملاس بیشتر دارای طعم قوی‌تری توصیف کرد.

    شکر قهوه‌ای تصفیه‌شده را با شکر خام اشتباه نگیرید

    شکر خام هم دارای رنگ قهوه‌ای است، اما روشن‌تر بوده و بیشتر به طلایی می‌زند. کریستال‌های شکر خام همچنین معمولا اندکی درشت‌ترند و از بافت کم‌رطوبت‌تری برخوردارند.

    شکر قهوه‌ای و دیابت

    شکر سفید و قهوه‌ای، هر دو، از ساکارز تشکیل شده و موجب افزایش قند خون می‌شوند. پس اگر دیابتی هستید، حواس‌تان باشد که شکر قهوه‌ای سالم‌تر از شکر سفید نیست و در مصرف شکر قهوه‌ای هم باید مراعات کنید.

    شکر سفید یا قهوه‌ای؛ کدام انتخاب بهتری است؟

    انتخاب بین شکر سفید و قهوه‌ای تا حد زیادی به ترجیح خودتان و همچنین رسپی مورداستفاده بستگی دارد. شکر قهوه‌ای بااینکه در مقایسه با شکر سفید دارای تنها اندکی مواد معدنی بیشتری است، در حد بسیار کمی، طوری که فواید خاصی برای سلامتی نخواهد داشت. از طرفی، فراموش نکنید که شکر از عوامل چاقی و ایجاد مشکلاتی چون دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی است. ازاین‌رو، توصیه شده که بهتر است سهم شکر افزوده‌شده در کالری دریافتی روزانه‌مان بیش از ۵ تا ۱۰ درصد نباشد. البته، از این هم کمتر، چه بهتر! خلاصه که در مصرف شکر از هر نوعی، سفید یا قهوه‌ای، همواره محتاط باشد تا سلامتی‌تان به خطر نیفتد.

    پس در انتخاب بین شکر سفید و قهوه‌ای از روی ذائقه و توضیحات دستور آشپزی مورداستفاده‌تان تصمیم بگیرید، چراکه ازلحاظ سلامتی، هر دو تأثیر مشابهی روی بدن‌تان خواهند داشت.

    پرفروش‌ترین انواع شکر قهوه‌ای اینجاست

    [see_also]7060[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید