راهنمای خرید شیکر ورزشی

راهنمای خرید شیکر ورزشی
راهنمای مطالعه

    اگر شما هم فکر می‌کنید شیکر ورزشی همان قمقمه است، اشتباه می‌کنید. در این مطلب ابتدا تفاوت شیکر و قمقمه را بررسی می‌کنیم و بعد درباره مواردی که هنگام خرید شیکر ورزشی باید بدانید صحبت خواهیم کرد.

    شیکر ورزشی دقیقا چیست؟

    شیکر ورزشی که با عنوان شیکر پروتئین یا میکسینگ کاپ هم در بازار موجود است، ظرفی است که برای ترکیب‌کردن موادمغذی و تبدیل آنها به نوشیدنی صاف و یکدست به کار می‌رود. این نوشیدنی مقوی می‌تواند انرژی ازدست‌رفته در حین تمرینات ورزشی را به شما برگرداند.

    طراحی شیکر ورزشی به گونه‌ای است که به شما کمک می‌کند بی‌دردسر و به‌بهترین وجه ممکن، مکمل‌های غذایی را با آب و مایعات مخلوط کنید. این نوشیدنی دیرهضم نیست و بنابراین معده‌تان را سنگین نمی‌کند. می‌توانید آن را قبل یا بعد از تمرینات ورزشی یا حتی در وسط تمرین بنوشید.

    تصاویر انواع شیکر ورزشی را ببینید

    چرا بدن ما به نوشیدنی پروتئینی یا میوه‌ای نیاز دارد؟

    خرید شیکر ورزشی - چرا بدن ما به پروتئین نیاز دارد

    پروتئین می‌تواند در هنگام ورزش یا تمرینات تناسب اندام، انرژی و موادمغذی را که در طول تمرین از بین می‌رود، فراهم کند. ازآنجاکه شیکر مواد پروتئینی را با آب یا شیر ترکیب می‌کند، به بدنمان آب و مایعات می‌رساند و ما را هیدراته نگه می‌دارد. به این ترتیب، از خطر بیهوش‌شدن یا ضعف ناشی از کاهش مایعات بدن جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین، پروتئین به عضله‌سازی هم کمک می‌کند. فقط یادتان باشد که مکمل‌های پروتئینی مجاز و بی‌خطر و ترجیحا با توصیه پزشکتان را استفاده کنید.

    ساختار شیکر ورزشی چگونه است و چه اجزایی دارد؟

    خرید شیکر ورزشی - اجزای اصلی شیکر ورزشی

    اصلی‌ترین بخش شیکر، همان بطری یا لیوان بلند و بزرگی است که مایع را در آن می‌ریزید. بااین‌حال بیشتر شیکرها محفظه جداگانه‌ای هم برای نگهداری موادغذایی خشک و مکمل‌ها دارند.

    از سایر اجزای شیکرها، می‌توان به صافی، قیف، توپک یا ابزار پره‌دار برای خردکردن و ترکیب‌کردن آب یا شیر با موادخوراکی، نِی ضخیم و درپوش اشاره کرد.

    فرق شیکر با قمقمه چیست؟

    قمقمه یک لیوان یا بطری دردار است که از آن صرفا برای نگهداری آب و مایعات استفاده می‌شود و سازوکار خاصی ندارد. اما شیکر، در درون خود سازوکاری دارد که با تکان‌دادن شیکر می‌توان با مایعات و موادخشک یک نوشیدنی صاف و یکدست درست کرد.

    پرفروش‌ترین انواع قمقمه را ببینید

    شیکرها را از چه موادی می‌سازند؟

    شیکر را معمولا از جنس پلاستیک می‌سازند، اما شیکرهای از جنس فولاد ضدزنگ هم در بازار موجود هستند. نکته قابل‌توجه این است که شیکر ورزشی باید کاربردی و سبک باشد و بتوان راحت آن را حمل کرد. به‌همین‌دلیل معمولا نوع پلاستیکی آن محبوب‌تر است. اگر شما هم شیکر پلاستیکی را ترجیح می‌دهید، هنگام خرید دقت کنید که از نوع پلاستیک باکیفیت را بخرید که فاقد بیسفنول آ (BPA) باشد. هرچند مدت‌هاست دیگر از پلاستیک حاوی این ماده خطرناک و سرطان‌زا استفاده نمی‌کنند و پلاستیک‌های تقویت‌شده باکیفیت جای آنها را گرفته‌اند، اما دلیل نمی‌شود که همه مواد پلاستیکی موجود در بازار از بهترین کیفیت باشند.

    مشکل استیل ضدزنگ این است که نگه‌داشتن آن در دست مشکل‌تر از شیکر پلاستیکی است.

    در جدول زیر مزایا و معایب سه شیکر از سه جنس پلاستیک معمولی، پلاستیک باکیفیت و استیل ضدزنگ را نشان داده‌ایم:

    [table id=395 /]

    لیست قیمت انواع شیکر ورزشی

    در هنگام خرید شیکر ورزشی چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

    درهنگام خرید شیکر ورزشی به چند معیار مهم توجه کنید:

    • درپوش آن محکم قفل شود؛
    • بادوام باشد و از مواد باکیفیت آن را ساخته باشند؛
    • محفظه‌های اضافی داشته باشد؛
    • سازوکار مخلوط‌کن آن کارآمد باشد؛
    • فاقد بیسفنول آ باشد؛
    • ظرفیت کافی داشته باشد؛
    • بتوان به آسانی آن را تمیز کرد.

    ۱. درپوش شیکر باید محکم قفل شود

    خرید شیکر ورزشی - پوشش سیلیکونی در شیکر

    درپوش شیکر باید محکم باشد و نشتی نداشته باشد. هیچ‌چیز بدتر از آن نیست که وقتی برای تمرینات آماده می‌شوید، بعد از بازکردن کیفتان ببینید که محتوای شیکر درون کیف ریخته است. بنابراین شیکری که انتخاب می‌کنید، باید کاملا محکم باشد و مایعات از آن نشت نکند. سیستم بسته‌شدن درپوش شیکر را بررسی کنید که کارآیی لازم را داشته باشد. بهترین شیکرها آنهایی هستند که درپوش آنها دارای یک لایه سیلیکونی است که اجازه نشت مایع به بیرون را نمی‌دهد.

    ۲. شیکر ورزشی باید بادوام و باکیفیت باشد

    اگرچه بیشتر شیکرها از پلاستیک ساخته شده‌اند، استحکام آنها درجات مختلفی دارد. به یاد داشته باشید که پلاستیک باکیفیت مقاومت بسیار بیشتری نسبت به پلاستیک معمولی که برای بطری‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌شود دارد. ازآنجاکه از شیکر ورزشی بیشتر درهنگام تمرینات مخصوصا در باشگاه‌های بدن‌سازی استفاده می‌کنید، احتمال آسیب‌رسیدن و ضربه به آن زیاد است. ممکن است بارها از دستتان بیفتد. بنابراین باید استحکام بیشتری داشته باشد و مقاوم باشد.

    استیل ضدزنگ محکم‌تر و بادوام‌تر از پلاستیک است، اما استفاده از آن به‌راحتیِ پلاستیک نیست.

    [related]25836[/related]

    ۳. محفظه‌های اضافی در شیکر اهمیت زیادی دارند

    خرید شیکر ورزشی - محفظه‎‌های شیکر

    شیکرهای معمولی فقط یک محفظه اصلی برای مایع دارند. این محفظه هم برای مخلوط‌کردن مواد و هم برای نوشیدن آن است. اما مدل‌های امروزی‌تر، حداقل دو محفظه دارند که در یکی می‌توانید مکمل‌هایی مانند پودرپروتئین، تکه‌های میوه یا خوراکی‌های خشک را قرار دهید و در محفظه دیگر، آب، شیر و سایر مایعات را می‌ریزید.

    جدیدترین شیکرها را ببینید

    در برخی از مدل‌ها، محفظه اضافی در خود بطری قرار دارد و در برخی دیگر، در زیر بطری تعبیه شده است. در تصویر زیر می‌بینید که دو بخش بطری از هم جداست و حتی دهانه آنها هم جدا هستند:

    خرید شیکر ورزشی - محفظه‌های جدا در بطری شیکر

    ۴. سازوکار مخلوط‌کن شیکر را بررسی کنید

    خرید شیکر ورزشی - سازوکار مخلوط کن شیکر

    مهم‌ترین ویژگی شیکر ورزشی داشتن یک مخلوط‌کن درونی است که می‌تواند به‌شکل توپ یا یک ابزار پره‌دار باشد که با تکان‌دادن شیکر همه مواد را با هم ترکیب کرده و نوشیدنی صاف و یکدستی را تحویل می‌دهد.

    در برخی از مدل‌ها این ابزار روی درپوش تعبیه شده است، در برخی حالت پروانه‌ای دارد و در برخی دیگر به‌شکل فنری است. همه این موارد کار مشابهی را انجام می‌دهند.

    انواع توپ شیکر را ببینید

    ption id="attachment_29551" align="alignnone" width="850"]خرید شیکر ورزشی - مخلوط‌کن توپی مخلوط‌کن توپی

    درواقع این همان سازوکاری است که گفتیم شیکر را از قمقمه متمایز می‌کند. بررسی کنید که سازوکار این مخلوط‌کن خوب و باکیفیت باشد و به‌خوبی یک نوشیدنی صاف درست کند، بدون اینکه مواد خشک در مایع به‌حالت گلوله و توده باقی بمانند. دقت کنید حتما شیکرتان صافی داشته باشد؛ صافی می‌تواند توده‌های قلمبه را جدا کند تا مایعی صاف و یکنواخت داشته باشید.

    ۵. فاقد بیسفنول آ باشد

    همان‌طور که گفتیم، در هنگام خرید شیکر ورزشی اگر شیکر پلاستیکی را انتخاب می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که ۱۰۰% فاقد بیسفنول آ باشد. این ماده خطرناک و سرطان‌زاست. معمولا پلاستیک‌هایی که کیفیت پایینی دارند ممکن است حاوی این ماده باشند.

    ۶. گنجایش ظرف باید به اندازه کافی باشد

    خرید شیکر ورزشی - گنجایش ظرف باید به اندازه کافی باشد

    یکی از موارد مهمی که باید برای خرید شیکر در نظر بگیرید، ظرفیت آن است. معمولا گنجایش شیکرها بین ۱۳ تا ۱۶ اونس (۳۶۸ تا ۴۵۳ گرم) است. هنگام بررسی ظرفیت شیکر، به حجم مواد خوراکی که استفاده می‌کنید دقت کنید. اگر عادت دارید فقط آب و آب‌میوه‌های مختلف را مخلوط کنید و از خوراکی‌های خشک استفاده نمی‌کنید، به شیکرهای بزرگ نیاز نخواهید داشت. اما اگر همیشه از خوراکی‌های بزرگ‌تر مانند تکه‌های میوه یا خوراکی‌های خشک دیگر استفاده می‌کنید، بهتر است شیکر بزرگ‌تری بخرید.

    یادتان باشد شیکرهایی که زیادی بزرگ هستند به دردتان نمی‌خورد. مثلا شیکر بزرگ‌تر از ۲۴ اونس (۶۸۰ گرم)، نه تنها حمل‌ونقلش سخت‌تر است، تکان‌دادن آن هم برای درست‌کردن نوشیدنی دشوارتر است. بنابراین همان ۱۳ تا ۱۶ اونس برای بیشتر افراد واقعا کافی است.

    بدنه بیشتر شیکرها را به‌صورت مدرج طراحی می‌کنند. این ویژگی به شما کمک می‌کند حجم دقیق موادی را که باید مصرف کنید، اندازه بگیرید.

    ption id="attachment_29556" align="alignnone" width="850"]خرید شیکر ورزشی - شیکر مدرج شیکر مدرج

    ۷. تمیزکردن شیکر باید آسان باشد

    برخلاف تصور بسیاری از افراد، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. یک شیکر خوب باید اجزایی داشته باشد که به‌راحتی بتوان آنها را از هم جدا و تمیز کرد. ازآنجاکه شیکر با موادخوراکی سروکار دارد، اگر به‌خوبی آن را تمیز نکنید، به‌زودی محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها خواهد شد. به‌دقت بررسی کنید که درپوش آن حتما جدا شود.

    آیا شیکر ورزشی ممکن است برای سلامتی ما مضر باشد؟

    درواقع نه. اگر از شیکر پلاستیکی فاقد بیسفنول آ و سایر ترکیبات شیمیایی مضر مانند فتالات استفاده کنید، واقعا خطری نخواهد داشت؛ مگر اینکه شیکر را به‌خوبی تمیز نکنید. شیکر اگر به‌خوبی تمیز نشود، نه‌تنها بوی بسیار بدی می‌گیرد، بلکه محل خوبی برای کپک و تجمع عوامل بیماری‌زا خواهد بود. بنابراین اگر شیکری را خریداری کنید که تمیزکردن آن آسان باشد این خطر هم از بین می‌رود. اینجا به انتخاب خود با تخفیف شیکر بخرید نکته مهم دیگری که وجود دارد، به شیکر ارتباط ندارد و درباره رابطه بین پروتئین و کلیه‌هاست. یادتان باشد اگر از قبل بیماری خاصی داشته‌اید باید از پزشک درباره مصرف پروتئین سؤال کنید. شما از چه ترکیباتی برای درست کردن نوشیدنی در شیکر ورزشی استفاده می‌کنید؟ اگر دستور خاصی برای درست کردن نوشیدنی خوشمزه و مقوی پروتئینی دارید برایمان در دیدگاه بنویسید. [see_also]25834[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید