راهنمای خرید ویلچر؛ انواع آن و نکات پیش از خرید

راهنمای خرید ویلچر؛ انواع آن و نکات پیش از خرید
راهنمای مطالعه

    اگر قصد خرید ویلچر برای خودتان یا یکی از اطرافیان‌تان را دارید و نمی‌دانید چطور باید چنین دستگاهی را انتخاب کنید، این مطلب با معرفی انواع ویلچر و توضیحاتی درباره ویژگی‌های اصلی آنها در قالب پرسش‌های متداول، به شما کمک خواهد کرد.

    ویلچر را برای افرادی طراحی کرده‌اند که هنگام حرکت و راه‌رفتن با محدودیت روبه‌رو هستند یا اصلا نمی‌توانند راه بروند. ویلچرها به دو گروه دستی و الکتریکی (برقی) تقسیم می‌شوند.

    در این مطلب بیشترین تمرکز ما روی ویلچرهای دستی است، اما توضیحات مختصری هم درباره ویلچر برقی که با باتری کار می‌کند خواهیم داد.

    لیست قیمت انواع ویلچر برقی و دستی

    در بسیاری از موارد، افراد به‌شکلی موقت از ویلچر استفاده می‌کنند، اما افرادی هم هستند که به‌دلیل ناتوانی دائمی مجبورند برای همیشه و برای رفت‌وآمد عادی هم از ویلچر استفاده کنند. به‌همین‌دلیل ویلچر را طوری طراحی می‌کنند که کاملا راحت و بادوام باشد.

    ویلچر برقی؛ سریع و بدون نیاز به صرف انرژی زیاد

    خرید ویلچر - ویلچر برقی

    ویلچر برقی با باتری کار می‌کند و برای افرادی مناسب است که کلا توانایی حرکتی زیادی ندارند و نمی‌توانند چرخ بزرگ ویلچر را با دست بچرخانند تا حرکت کنند. سرعت این ویلچرها از نوع دستی آن بیشتر است.

    باتری ویلچر برقی تا چند ساعت کار می‌کند؟

    خرید ویلچر - باتری ویلچر

    باتری ویلچر که کامل شارژ شده باشد، حدودا ۸ ساعت دوام می‌آورد و می‌تواند مسافتی بین ۱۰ تا ۲۰ مایل (۱۶ تا ۳۲ کیلومتر) را طی کند. عمر باتری ویلچر به‌مرورزمان کاهش می‌یابد.

    بهتر است هر یک سال و نیم تا دو سال یک‌بار باتری ویلچر برقی را تعویض کنید. بسته به‌میزان استفاده شما، ممکن است باتری ویلچرتان ۶ ماه تا ۲ سال نیاز به تعویض پیدا نکند.

    ویلچرهای دستی؛ بادوام و راحت

    ویلچرهای دستی به‌راحتی قابل‌حمل‌ونقل هستند، کارکردن با آنها آسان است و در بیشتر موارد تاشو هم هستند.

    دو نوع ویلچر دستی داریم:

    • ویلچر ساده (ترانسپورت)؛
    • ویلچر استاندارد.

    با اینکه هر دو کار مشابهی را انجام می‌دهند، اما تفاوت‌هایی هم بین آنها وجود دارد.

    ویلچر ساده؛ گزینه‌ای عالی برای مسافرت

    خرید ویلچر - ویلچر ساده

    این ویلچر نوعی صندلی چرخ‌دار ساده است. عرض صندلی و عمق آن در این ویلچر، باریک‌تر از ویلچر استاندارد است و چرخ‌های کوچک‌تری هم دارد. این ویلچر، چرخ‌های بزرگی را که در ویلچر استاندارد می‌بینید ندارد. به‌همین‌دلیل، خودتان نمی‌توانید آن را برانید و باید یک پرستار یا همراه کمک‌تان کند.

    ویلچر ساده سبک است و به‌راحتی می‌توان آن را حمل کرد. به‌همین‌دلیل نسبت به ویلچرهای استاندارد یا برقی گزینه بهتری برای مسافرت یا بیرون از منزل است.

    ویلچر استاندارد؛ برای افرادی‌که می‌خواهند خودشان ویلچر را برانند

    خرید ویلچر - ویلچر استاندارد

    این ویلچرها که ویلچر دستی هم نامیده می‌شوند، دو چرخ بزرگ در طرفین دارند که خود کاربر می‌تواند با دست آن را بچرخاند و حرکت کند. بنابراین با این ویلچر، می‌توانید به‌تنهایی و بدون کمک دیگران حرکت کنید و تا حدودی مستقل باشید.

    ویلچرهای استاندارد صندلی بزرگ‌تری دارند و عمق آنها بیشتر از ویلچر ساده است. بااین‌حال این ویلچرها هم قابل جمع‌شدن هستند و می‌توان به‌راحتی حمل‌شان کرد. کارکردن با آنها نه‌تنها برای خود کاربر آسان است، پرستار یا مراقب او هم به‌راحتی می‌تواند آن را هل بدهد.

    پرفروش‌ترین انواع ویلچر را ببینید

    آیا اصلا به ویلچر نیاز دارید؟

    خرید ویلچر - آیا به ویلچر نیاز دارید؟

    قبل از خرید ویلچر، ابتدا باید ببینید اصلا به ویلچر نیاز دارید یا خیر. گاهی اوقات ناتوانی در حرکت قابل‌درمان است و اصلا نیازی به ویلچر نیست. ممکن است حتی با ویلچر روند درمان‌تان را به‌تأخیر بیندازید.

    اما اگر به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید بدون کمک کسی راه بروید یا اینکه بعد از چند قدم خسته می‌شوید و دیگر نمی‌توانید حرکت کنید، به ویلچر نیاز دارید. اگر حتی با کمک فردی دیگر یا با استفاده از عصا هم نمی‌توانید مسافتی طولانی را طی کنید؛ یا اگر پایتان آسیب دیده است و هنگام راه‌رفتن درد می‌گیرد، می‌توانید ویلچر بخرید.

    اگر شک دارید که باید ویلچر داشته باشید یا نه، با پزشکتان صحبت کنید و محدودیت‌های حرکتی خودتان را با او درمیان بگذارید. پزشک تشخیص می‌دهد که باید برایتان ویلچر تجویز کند یا نه.

    اگر به‌تنهایی قادر به استفاده از ویلچر نباشید، پزشک برایتان صندلی چرخ‌دار درنظر خواهد گرفت که باید یک پرستار یا مراقب به شما در حرکت‌کردن کمک کند.

    آیا برای خرید ویلچر حتما باید نسخه پزشک گرفت؟

    به‌طورکلی نه. برای خرید ویلچر نیازی به نسخه پزشک ندارید، مگر اینکه بخواهید از برخی مراکز که ویلچر رایگان توزیع می‌کنند آن را تهیه کنید یا اینکه بخواهید ویلچر را اجاره کنید. در این صورت باید پزشک برایتان این دستگاه را تجویز کند و نسخه بنویسد.

    ویلچرها چه مدت دوام می‌آورند؟

    طول عمر متوسط یک ویلچر ۲ تا ۳ سال است، اما تا ۵ سال هم دوام می‌آورد. بستگی دارد چقدر از ویلچر استفاده کنید. هرچه بیشتر با آن کار کنید زودتر فرسوده می‌شود.

    ممکن است حتی قبل از اینکه عمر ویلچر به پایان برسد، محدودیت حرکتی شما برطرف شود و دیگر به آن نیاز نداشته باشید. اما اگر قرار است مدتی طولانی یا برای همیشه از ویلچر استفاده کنید، می‌توانید قبل از اینکه فرسوده شود، آن را ارتقا دهید و به‌عمر آن بیفزایید.

    برخی ویلچرها بادوام‌تر از بقیه هستند. بنابراین قبل از خرید ویلچر باید در نظر بگیرید که چقدر قرار است از آن استفاده کنید.

    با درنظرگرفتن این موضوع، می‌توانید ویلچر را متناسب با نیازهایتان انتخاب کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

    چطور می‌توانیم اندازه ویلچر را انتخاب کنیم؟

    خرید ویلچر - اندازه‌های استاندارد ویلچر

    انتخاب اندازه مناسب ویلچر تا حد زیادی به عرض نشیمن موردنیاز شما بستگی دارد. صندلی ویلچر در تعیین نمای کلی، اندازه چرخ و سایر ویژگی‌های ثانویه دستگاه نقش مهمی دارد. عرض صندلی‌ها به‌طورمعمول از ۱۶ تا ۲۰ اینچ (حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر) و متوسط عرض آن حدود ۱۸ اینچ (حدود ۴۵ سانتی‌متر) است.

    علاوه بر عرض صندلی، باید عمق آن را هم اندازه بگیرید. عمق صندلی با میزان راحتی و کارآمدی آن ارتباط دارد.

    اما عمق صندلی کجاست؟

    به فاصله بین پشتی صندلی تا لبه جلویی آن، عمق صندلی می‌گویند و باید به اندازه‌ای باشد که وقتی کاربر روی آن می‌نشیند، پشتش کاملا صاف قرار بگیرد و زاویه پاهایش ۹۰ درجه باشد.

    بنابراین اندازه صندلی ویلچر در تعیین اندازه کل آن، نقش مهمی دارد. با دانستن اندازه صندلی می‌توانید برآورد کنید که آیا این ویلچر به‌آسانی از درگاه‌ها، راهروها و سایر فضاهای تنگ و باریک عبور می‌کند یا نه.

    نکته مهم دیگر، زاویه چرخش ویلچر است که تعیین می‌کند آیا ویلچر می‌تواند به‌آسانی تا ۱۸۰ درجه بچرخد یا نه. اندازه ویلچر در تعیین این زاویه چرخش نقش مهمی دارد.

    تصاویر انواع ویلچر را ببینید

    کدام ویلچرها را راحت‌تر می‌توان حرکت داد؟

    ازآنجاکه ویلچرها را طوری طراحی کرده‌اند که وزن کاربر به‌شکل مساوی روی همه بخش‌های دستگاه توزیع شود، هل‌دادن و هدایت‌کردن بیشتر ویلچرها آسان است. بااین‌حال، ویلچرهای ساده و مسافرتی، دوتا از راحت‌ترین ویلچرها برای حمل‌ونقل هستند. چارچوب این ویلچرها سبُک است، ساختار ساده‌ای دارند و صندلی آنها باریک است. سبک این ویلچر را طوری طراحی کرده‌اند که باید یک همراه به کاربر کمک کند. به‌همین‌دلیل این ویژگی‌ها قدرت مانور بیشتری را به فردی که ویلچر را هل می‌دهد ارائه می‌کنند.

    بهترین ویلچر برای سالمندان کدام است؟

    خرید ویلچر - ویلچر برای سالمندان

    سالمندان معمولا توانایی حرکتی کمتری دارند و اگر ویلچر سنگین یا سازوکار آن پیچیده باشد، آنها را خسته می‌کند. بهترین ویلچر برای سالمندان، مدلی است که سبک، کاربرپسند و تاشو بوده و حمل آن آسان باشد. این ویلچرها به سالمندان کمک می‌کنند تا ضمن حفظ استقلال‌شان، بدون کمک دیگران دامنه حرکتی‌شان را افزایش دهند.

    ویژگی‌هایی که باید هنگام خرید ویلچر درنظر بگیرید

    هنگام خرید ویلچر یک سری موارد مهم وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیرید تا ویلچری را انتخاب کنید که از هر نظر برایتان مناسب باشد:

    ۱. ویلچر باید راحت باشد

    اگر ویلچر را به‌صورت روزانه استفاده می‌کنید، باید راحتی آن را در اولویت قرار دهید. صندلی ویلچر مهم‌ترین بخشی است که در اینجا باید به آن دقت کنید. صندلی باید راحت و گرم‌ونرم باشد و به‌آسانی بتوانید آن را تمیز کنید. بیشتر صندلی‌ها را از نایلون یا وینیل می‌سازند. هر دو ماده بادوام هستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند.

    در برخی از ویلچرها، برای اینکه ویلچر راحت‌تر و محکم‌تر باشد و از پشت کاربر بیشتر حمایت کند، در صندلی آن از بالشتک نرم استفاده می‌کنند. برخی از بالشتک‌ها ژله‌مانند هستند. برخی دیگر برای اصلاح وضعیت بدن به کار می‌روند و توانایی کاربر را برای هدایت ویلچر افزایش می‌دهند. بالشتک‌های دیگری هم هستند که فشار وارده بر کاربر را در هنگام استفاده طولانی‌مدت کاهش می‌دهند.

    ۲. ارتفاع صندلی ویلچر باید متناسب با قد کاربر باشد

    ارتفاع صندلی باید با قد کاربر متناسب باشد. به‌طور متوسط طول صندلی‌ها بین ۲۰ تا ۲۱ اینچ (حدود ۵۰ تا ۵۳ سانتی‌متر) هستند. این بلندی برای کاربرانی با ۵ فوت قد (۱۵۲ سانتی‌متر) یا بیشتر مناسب است. اگر ویلچر خیلی بلندتر از قدتان باشد، هدایت و کنترل آن برایتان دشوار خواهد بود.

    [related]3555[/related]

    ۳. وزن ویلچر را در نظر بگیرید

    اگر به‌شکل مداوم باید ویلچرتان را این‌طرف و آن‌طرف حمل کنید یا اگر می‌خواهید با آن سفر کنید، باید به‌فکر وزن ویلچر هم باشید. معمولا ویلچرهای ساده و ویلچر مخصوص کودکان سبک‌تر از ویلچر استاندارد هستند و ویلچرهای دستی استاندارد هم به‌نوبه خود از ویلچر برقی سبک‌ترند. وزن صندلی به قابلیت‌ها و لوازم جانبی اضافی آن ارتباط دارد و می‌تواند از ۱۹ تا بیش از ۶۵ پوند (۸ کیلوگرم تا بیش از ۲۹ کیلوگرم) باشد.

    ۴. دسته‌های صندلی باید از بازوهایتان حمایت کنند

    خرید ویلچر - دسته‌های ویلچر

    دسته‌های صندلی برای بازوها حمایت و راحتی بیشتری را فراهم می‌کنند. در برخی از مدل‌ها برای سهولت در حمل‌ونقل، می‌توان این دسته‌ها را جدا کرد یا به‌سمت بالا جابه‌جا کرد. بسیاری از دسته‌های صندلی در ارتفاعی تنظیم می‌شوند که اگر فرد بخواهد با آنها پشت میز بنشیند به میز گیر نکند.

    ۵. زیرپایی ویلچر بهتر است قابل‌تنظیم باشد

    خرید ویلچر - زیرپایی ویلچر

    تکیه‌گاه یا رکاب حمایت و راحتی بیشتری را برای پاهای کاربر فراهم می‌کند. این تکیه‌گاه‌ها سبک‌های مختلفی دارند، اما مهم‌ترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا می‌خواهید ثابت باشند یا قابل‌تنظیم. این امر می‌تواند بر قابلیت حمل‌ونقل ویلچر تأثیر بگذارد.

    ۶. چرخ‌های ویلچر را بررسی کنید

    خرید ویلچر - چرخ‌های ویلچر باید راحت باشند

    درهنگام راندن ویلچر، این چرخ‌ها هستند که ثبات و راحتی را به شما ارائه می‌کنند. چرخ‌های ویلچر معمولا از نوع لاستیکی یا نیمه- پنوماتیک هستند که می‌توانند چرخش ویلچر را روی سطوح مختلف تغییر دهند. بعضی از چرخ‌ها نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند، درحالی‌که برخی از آنها به‌مرور زمان به‌دلیل فرسودگی باید تعویض شوند.

    چرخ‌های پنوماتیک شوک یا ضربه را جذب می‌کنند، اما ممکن است به‌راحتی سوراخ شوند. درحالی‌که چرخ‌های لاستیکی به‌سادگی پنچر نمی‌شوند، اما راندن ویلچر را کمی سخت می‌کنند. معمولا در ویلچرها چرخ‌های عقب با دکمه رهاسازی سریع، جدا می‌شوند. این کار باعث می‌شود اندازه و وزن کلی ویلچر کمی کاهش یابد و حمل‌ونقلش آسان‌تر شود. چرخ‌های جلو قابلیت چرخش کامل ۳۶۰ درجه را دارند.

    ۷. ترمز ویلچر اهمیت زیادی دارد

    خرید ویلچر - ترمز چرخ ویلچر

    ترمزهای ویلچر دستی در نزدیکی چرخ‌های عقب قرار گرفته‌اند. این ترمزها باعث می‌شوند وقتی ویلچر را جایی نگه داشته‌اید حرکت نکند. برخی از ویلچرهایی که حتما باید به‌کمک شخص دیگری رانده شوند، ترمزهایی دارند که اهرمشان نزدیک دسته‌ها است. این ترمزها باعث کند شدن سرعت ویلچر می‌شود و به کسی که ویلچر را می‌راند کمک می‌کند تا در هنگام بالارفتن یا پایین آمدن از سطوح شیب‌دار یا سربالایی‌ها کنترل ویلچر را حفظ کند. مشکل این ترمزها این است که خود سرنشین نمی‌تواند از آن استفاده کند.

    ۸. جایگاه حمل عصا را در نظر بگیرید

    خرید ویلچر - جای حمل عصا

    اگر بعد از رسیدن با ویلچر به جایی، باید پیاده شوید و از عصا استفاده کنید، ویلچری را بخرید که نگهدارنده عصا داشته باشد. در برخی ویلچرها یک محفظه در پایین چارچوب ویلچر و یک گیره در بالای آن تعبیه شده است که عصا را نگه می‌دارد. البته این وسیله ارزان و قابل‌نصب است و اگر روی خود ویلچر نبود، می‌توانید به‌شکل جداگانه بخرید و روی آن نصب کنید.

    ۹. کیف کوله‌پشتی ویلچر را فراموش نکنید

    خرید ویلچر - کوله پشتی ویلچر اگر می‌خواهید با ویلچر بیرون بروید و خرید کنید یا جایی می‌روید که به ملزوماتی نیاز دارید، ویلچری را خریداری کنید که کیف کوله‌پشتی داشته باشد. این کیف‌ها روی پشتی صندلی ویلچر نصب شده‌اند و بسیار کاربردی هستند. آیا تا حالا از ویلچر استفاده کرده‌اید؟ نکته‌ای هست که درباره آن توضیح نداده باشیم یا برایتان ابهام ایجاد کرده باشد؟ لطفا با ما در دیدگاه‌ها درمیان بگذارید. [see_also]29189[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید