راهنمای خرید دوچرخه کوهستان

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان
راهنمای مطالعه

    خرید دوچرخه کوهستان، اگر بار اول‌تان باشد، به نظر کمی سخت و پیچیده می‌آید، با خواندن این مقاله از «درجه»، می‌توانید با خیال راحت دوچرخه کوهستان مناسب خود را بخرید.

    دوچرخه کوهستان

    از وقتی‌که دوچرخه کوهستان دهه۱۹۸۰میلادی به تولید انبوه رسید، ورزش دوچرخه‌سواری کوهستان طرفداران بسیاری به خود جلب کرد. امروزه دوچرخه‌های کوهستان تبدیل به وسایل نقلیه‌ای شده‌اند که با آنها می‌توانید مسیرهای متفاوتی از جمله خاکی و کوهستانی را به‌راحتی طی کنید و از لحظات‌تان لذت ببرید.

    پیش از خرید دوچرخه کوهستان باید انواع آن را بشناسید تا بدانید چه نوع دوچرخه‌ای مناسب شماست. در ضمن بهتر است برای اینکه انتخاب خوبی داشته باشید، با قطعات این نوع دوچرخه آشنایی هم پیدا کنید.

    انواع دوچرخه کوهستان را ببینید

    انواع دوچرخه کوهستان

    دوچرخه‌های کوهستان بنابر نوع دوچرخه‌سواری در محیط‌های زیست مختلف طراحی شده‌اند. در واقع چند نوع متفاوت دوچرخه کوهستان داریم که هر کدام از نظر کارایی و عملکرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

    اجزایی که در این دوچرخه‌ها با یکدیگر فرق دارند، زوایه سر (سرزاویه‌ای قابل تنظیم) و زاویه لوله صندلی، مقدار فشردگی فنر و طراحی فنر و اجزای دیگری مانند دنده‌ها، فرمان و ترمزهای آن است.

    پرفروش‌ترین انواع دوچرخه کوهستان

    خرید دوچرخه کوهستان، آناتومی

    ۱. دوچرخه کوهستان کراس-کانتری (Cross-Country)

    خرید دوچرخه کوهستان، کراس‌کانتری

    دوچرخه کوهستان کراس-کانتری که با علامت اختصاری XC شناخته می‌شود، برای افرادی طراحی شده که به دنبال رکاب‌زنی تند و سرعت بالا هستند. این دوچرخه مناسب مسیرهای سربالایی بسیار سخت و نفس‌گیر ساخته شده به طوری که مقاومت و کارایی رکابزن را تا حد مطلوبی افزایش می‌دهد.

    از آنجایی‌که این دوچرخه برای افرادی است که می‌خواهند مسیرهای طولانی و پر از پستی و بلندی را رکاب بزنند، این دوچرخه‌ها مجهز به لاستیک‌های سرعتی، بدنه و تجهیزات سبک‌تری است.

    این دوچرخه‌ها مجهز به کمک فنر جلو و/یا عقب با اندازه ۹۰ تا ۱۲۰ میلی‌متری‌اند. بدین ترتیب مسیرهای سخت و ناهموار را می‌توان با آن به‌راحتی پیمود. این کمک‌فنرها ضربه‌های ناشی از مسیر سنگلاخی را به‌خوبی دفع می‌کنند.

    چرخ دوچرخه‌های کوهستان کراس-کانتری با اندازه ۲۹اینچی (۷۳,۶۶ سانتی‌متری) از تمام دوچرخه‌های کوهستان دیگر بزرگتر است. قطر طوقه چرخ این دوچرخه اندازه دوچرخه‌های ۷۰۰c  جاده است. دوچرخه‌های۷۰۰c، ۲۹ اینچی هستند. در ضمن ظاهر این دوچرخه شبیه دوچرخه‌های جاده است.

    این دوچرخه از نظر وزن هم از باقی دوچرخه‌های دیگر کوهستان سبک‌تر است. در واقع  کمتر از ۱۱ کیلوگرم وزن دارد. زیرا این نوع دوچرخه معمولا از مواد سبک مثل آلیاژ‌های گروه ۶۰۰۰ و الیاف کربن ساخته می‌شود.

    سایز قسمت بدنه در این دوچرخه زیاد است تا به دوچرخه‌سوار در سربالایی‌ها و شرایط استقامتی در رکاب‌زدن کمک کند و جلوی خستگی عضلات او را بگیرد. لاستیک‌های دوچرخه‌های کراس-کانتری باریک هستند.

    دوچرخه‌های دم‌سخت مدل کراس-کانتری محبوب هستند و به‌تازگی تمام‌تعلیق آن هم علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کرده است.

    شکل و شرایط هندسی این دوچرخه آن را مناسب مسیرهای سربالایی با شیب تند کرده است اما در سرپایینی‌ها کنترل فرمان دوچرخه سخت می‌شود.

    ۲. دوچرخه‌ کوهستان تریل (Trail)

    خرید دوچرخه کوهستان، تریل

    این نوع دوچرخه بیش از هر دوچرخه دیگری شبیه به دوچرخه‌های کوهستان است. این دوچرخه‌ها مانند ابزارهای چندکاره هم برای بالا رفتن از تپه‌ها عالی‌اند، هم برای پایین آمدن از آنها. سیستم تعلیق (کمک‌فنر) این دوچرخه‌های قوی‌تر و اجزاء آن جاذبه‌محورند و رانندگی روان و خوبی فراهم می‌کنند.

    این نوع دوچرخه سنگین‌تر از دوچرخه‌های دیگر است و لاستیک‌های حجیم و سنگین‌تری و در نتیجه کشش بهتری دارد. همچنین لاستیک‌های دوچرخه‌های تریل در برابر سایش مقاومت بالایی دارند و کارآمد هستند.  روتورهای ترمز آن هم بزرگ است بنابراین به‌راحتی می‌توان از سرعت حرکت دوچرخه کاست.

    این دوچرخه از نظر هندسی در مقایسه با دوچرخه XC طراحی راحت‌تری دارد و از آن می‌توان در انواع مسیرها، چه ناهموار و خاکی و چه شهری استفاده کرد.

    اگر می‌خواهید در مسیری پر فراز و نشیب که دست‌اندازهای ناگهانی دارد دوچرخه‌سواری کنید، این مدل دوچرخه از دوچرخه‌های کوهستان ایده‌آل است.

    دوچرخه‌های تریل در اندازه‌های ۲۷,۵ یا ۲۹ اینچی تولید می‌شوند. اندازه کمک‌فنر آنها از ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر که هم در جلو و هم عقب دوچرخه قرار دارند، متغیر است.

    زاویه سر لوله آنها (زاویه‌ای که بین سر لوله بدنه اصلی، زمین و پدال‌ها ساخته می‌شود) بین ۶۷ تا ۶۹ درجه است. هرچه زاویه سر لوله بیشتر باشد، آن دوچرخه سرعت بیشتری دارد. در حالی‌که زاویه‌های کمتر دوچرخه‌ها را استقامتی و مقاوم‌تر می‌کند.

    ۳. دوچرخه‌های کوهستان آل‌ماونتین (All Mountain) یا اندورو (Enduro)

    خرید دوچرخه کوهستان، آل ماونتین

    می‌توان این دوچرخه‌ها را از فامیل نزدیک بسیار تنومند دوچرخه‌های تریل دانست. دوچرخه‌های آل‌ماونتین که با نام «اندرو» هم شناخته می‌شوند، بهترین دوچرخه برای مسابقه و مسیرهای سربالایی است. این نوع دوچرخه برای مسیرها و سرپایینی‌های تند و سخت هم طراحی شده است.

    می‌توان گفت دوچرخه‌های آل‌ماونتین خشن‌ترین نوع دوچرخه کوهستان است و برای هیجان و ماجراجویی در زمین‌های ناهموار ساخته شده‌اند. با این دوچرخه می‌توان به‌راحتی به مسیرهای سخت کوهستانی دسترسی یافت.

    چرخ‌های این دوچرخه ۲۷,۵ اینچی (۶۹,۸۵ سانتی‌متری) یا ۲۹ اینچی (۷۳,۶۶ سانتی‌متری) است یا اندازه‌های ترکیبی دارند و چرخ‌ جلو ۲۹ اینچی و چرخ‌عقب ۲۷,۵ اینچی است.

    کمک‌فنر ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلی‌متری سیستم تعلیق این دوچرخه، دوچرخه‌سواری راحت و بهتری در مقایسه با دوچرخه‌های تریل فراهم می‌کند. زوایه سر لوله در این دوچرخه از ۶۵ تا ۶۷ درجه متغیر است و این ویژگی باعث می‌شود بتوان از سراشیبی‌های تند بدون زحمت عبور کرد.

    لوله زین دوچرخه که ۷۳ تا ۷۵ درجه شیب دارد، به دوچرخه‌سوار توان و کشش بیشتری برای بالا رفتن از مسیرهای صخره‌ای می‌دهد.

    [related]29331[/related]

    ۴. دوچرخه‌های دان‌هیل (Downhill)

    خرید دوچرخه کوهستان، دانهیل

    این دوچرخه‌ها برای حرکت سریع در سراشیبی‌های تند طراحی شده‌اند و می‌توانند به‌راحتی بالا و پایین پریدن‌های دوچرخه روی خرده‌ سنگ‌ها را تحمل کنند. این ویژگی به دلیل وجود کمک‌فنر به اندازه ۱۷۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر در قسمت عقب دوچرخه و کمک‌فنر ۱۸۰ تا ۲۰۰میلی‌متر در جلو با پاشاخ‌های قوی و محکم است. این ویژگی این دوچرخه را بیشتر شبیه موتورسیکلت می‌کند.

    زاویه سر بسیار کم ۶۵ درجه یا کمتر در این دوچرخه باعث می‌شود که در سرعت‌های بالا از پس هر نوع شیبی برآید. لاستیک‌های دوچرخه‌های دان‌هیل کشش و دوام بالایی دارند.

    ۵. دوچرخه‌های فری‌راید (Freeride)

    خرید دوچرخه کوهستان، فری‌راید

    دوچرخه‌های فری‌راید از بسیاری جهات شبیه دوچرخه‌های دانهیل هستند. تنها تفاوت اصلی بین آنها، کاربری‌شان است. این دوچرخه‌ها مانند دوچرخه‌های دانهیل وزن بالایی ندارند. بدنه فشرده‌تر است، بنابراین دوچرخه‌سوار می‌تواند راحت‌تر از دوچرخه‌های دانهیل مانور دهد.

    دوچرخه‌های فری‌راید برای پرش و انجام حرکات نمایشی هیجان‌انگیز طراحی شده‌اند. بدنه دوچرخه به‌گونه‌ای ساخته شده که منعطف‌تر باشد. این دوچرخه‌ها کمک‌فنری به اندازه ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر دارند. تمام لوله‌های بدنه قطور هستند.

    ۶. دوچرخه‌های درت‌جامپ (Dirt Jump)

    خرید دوچرخه کوهستان، درت‌جامپ

    دوچرخه‌های درت‌جامپ، در واقع همان دوچرخه‌های BMX اما بزرگتر از آنها هستند. دوچرخه BMX، نوعی دوچرخه مسابقه‌ای آفرود (مناسب مسیرهای ناهموار) است که با آن حرکات نمایشی مهیجی انجام می‌شود.

    دوچرخه‌های درت‌جامپ مناسب افرادی است که می‌خواهند دست به پرش‌های بلند بزنند و خطرناک‌ترین حرکات نمایشی را اجرا کنند. بنابراین این دوچرخه‌ها به‌گونه‌ای تولید شده‌اند که بتوانند از پس این حرکات و همچنین سرعت‌های بالا برآیند.

    آنها مجهز به کمک‌فنر ۱۰۰میلی‌متری در جلوی دوچرخه هستند. البته برخی از مدل‌های این نوع دوچرخه کمک‌فنری کوچک هم در قسمت عقب دارند که آنها را برای فرودهای سخت مناسب می‌کند.

    دوشاخ قوی و محکم، بخش جدایی‌ناپذیر این نوع دوچرخه‌های کوهستان هستند. زیرا آنها باید بتوانند ضربات ناشی از پرش و فرود‌ها را تحمل کنند.

    ۷. دوچرخه کوهستان‌ فت‌بایک (Fat bike)

    خرید دوچرخه کوهستان، فت‌بایک

    دوچرخه‌های فت‌بایک، جدیدترین نوع دوچرخه کوهستان است. این دوچرخه‌ها برای رانندگی در مسیرهای برفی و شنی با هرجایی که معمولا به لاستیک‌های ضخیم و بزرگ نیاز است تا دوچرخه‌سوار روی جاده سر نخورد ساخته شده است.

    ۸. دوچرخه اسپرت (Sport)

    خرید دوچرخه کوهستان، اسپرت

    دوچرخه‌های کوهستان همان دوچرخه‌های کراس‌کانتری هستند که برای همه مردم و نه مسابقات حرفه‌ای طراحی شده است. این دوچرخه مانند دوچرخه کراس‌کانتری مجهز به یک دوشاخ جلو و کمک‌فنر ۱۰۰ یا ۱۱۰ میلی‌متری است. این نوع دوچرخه‌ها گاهی با عنوان دوچرخه‌های اسپرت XC در بازار به‌فروش می‌رسند.

    دوچرخه اسپرت مناسب افرادی است که بیشتر قصد طبیعت‌گردی دارند و می‌خواهند در پارک‌های جنگلی رانندگی کنند.

    راهنمای خرید دوچرخه کوهستان مناسب

    خرید دوچرخه کوهستان، انواع دوچرخه

    برای اینکه بتوانید دوچرخه کوهستان مناسبی بخرید باید به یکسری از موارد و البته ویژگی‌های دوچرخه‌ها توجه کنید:

    دوچرخه تمام‌تعلیق (Ful-suspension) در برابر دم‌سخت (Hardtail)

    بیشتر دوچرخه‌های کوهستان مجهز به کمک‌فنر (سیستم تعلیق) هستند که به دوچرخه‌سوار کمک می‌کند در مسیرهای ناهموار به‌راحتی براند و صعود و فرودهای خوبی در کوهستان داشته باشد. سیستم تعلیق نیروهایی را که از تکان‌های شدید ایجاد می‌شوند، می‌گیرد.

    دوچرخه‌هایی که تمام‌تعلیق هستند، در جلو دوشاخ و در عقب ضربه‌گیر دارند و در هر دو قسمت جلو و عقب، مجهز به کمک‌فنر هستند. این ویژگی به دوچرخه‌سوار اجازه می‌دهد که مسیرهای ناهموار را باسرعت و با اعتمادبه‌نفس براند.

    اما در دوچرخه‌های دم‌سخت، قسمت انتهایی آنها سفت و محکم است و یک بخش دوشاخ مانند جلوی دوچرخه دارد. به‌طور کلی این نوع دوچرخه‌ها در بالا رفتن و رکاب زدن عالی هستند. با آنها می‌توانید مسیرهای بسیار طولانی را طی کنید. همچنین آنها در میان دوچرخه‌های کوهستان از نظر بودجه مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

    دوچرخه‌های سخت (Rigid)

    برخی از دوچرخه‌های کوهستان هم در بازار وجود دارند که در آنها هیچ نوع کمک‌فنری به‌کار برده نشده است. خرید این نوع دوچرخه برای مسافت مسیرهای سخت کوهستانی فکر بسیار بدی است. این دوچرخه که فاقد کمک‌فنر است، شما را از راندن در مسیرهای ناهموار کوهستانی دلزده می‌کند. زیرا به‌ دلیل نداشتن سیستم تعلیق مناسب، حرکت راحت و روانی در مسیرهای سخت نخواهد داشت.

    اندازه چرخ و لاستیک چقدر باشد؟

    خرید دوچرخه کوهستان، چرخ و لاسیتک

    دوچرخه‌های کوهستان دارای سه اندازه اصلی ۲۹، ۲۷,۵ و پلاس‌سایز هستند. اندازه دوچرخه‌ها بر اساس اندازه چرخ‌های آنها تعیین می‌شود. بنابراین با توجه به اندازه چرخ‌ها و همچنین قد خودتان می‌توانید دوچرخه سایز مناسب خود را بخرید.

    • دوچرخه‌های ۲۹ اینچی

    دوچرخه‌های ۲۹ اینچی، بزرگترین دوچرخه‌های کوهستان هستند. این دوچرخه‌ها تکانه بیشتری دارند، یعنی اینکه روی مسیرهای سخت هم به‌خوبی حرکت می‌کند. البته چرخ‌های این دوچرخه‌ها در سرپایینی‌ها، وزن بیشتری به دوچرخه اضافه می‌کنند و ممکن است بدنه دوچرخه تا حدی دچار خمیدگی شود. البته اگر بودجه‌تان اجازه داد می‌توانید نوع سبک‌تر و مقاوم‌تر این دوچرخه‌ها را بخرید.

    درضمن قدرت مانور با این دوچرخه به دلیل سفت و سختی آن کمتر است. این دوچرخه‌ها مناسب دوچرخه‌سوارهای کوچک‌جثه نیست.

    • دوچرخه‌های ۲۷,۵ اینچی یا b۶۵۰

    این دوچرخه طرفداران بسیاری، به‌ویژه میان خریداران دوچرخه کوهستان تریل و اندورو دارد. آنها چابک‌تر و واکنشی‌تر از دوچرخه‌های ۲۹ اینچی هستند و در عین‌ حال می‌توانند مسیرهای ناهموار را به‌خوبی طی کنند.

    زمانی دوچرخه‌های کوهستان در اندازه ۲۶اینچی، اندازه اصلی بود، اما امروزه این اندازه جای خود را به دوچرخه‌های ۲۹ و ۲۷,۵ اینچی داده است.

    • دوچرخه‌های پلاس‌سایز

    اندازه محبوب دیگری که در بازار وجود دارد، دوچرخه‌های پلاس‌سایز (plus-sized) هستند. این دوچرخه‌ها معمولا +۲۷,۵ اینچی و البته ۲۷,۵ اینچی هستند اما طوقه و لاستیک‌های بزرگتری دارند. هرچه لاستیک و طوقه بزرگتر باشد، کشش بیشتری تولید شده و دوچرخه برای پیمودن مسیرهای برفی و گل‌آلود ایده‌آل می‌شود.

    برای اینکه بتوانید دوچرخه‌سواری خوب و راحتی را تجربه کنید، باید دوچرخه‌ای متناسب با قد خودتان بخرید.

    خرید دوچرخه کوهستان، اندازه مناسب

    امروزه سازندگان دوچرخه، دوچرخه‌های خود را در اندازه‌های مختلف کوچک، متوسط و بزرگ می‌سازند. با توجه به اندازه بدنه دوچرخه هم می‌توانید دوچرخه مناسب خود را انتخاب کنید.

    جدول زیر در این زمینه به شما کمک می‌کند:

    [table id=396 /]

    جنس بدنه دوچرخه چطور باشد؟

    خرید دوچرخه کوهستان، بدنه

    هنگام خرید دوچرخه باید جنس آن را هم در نظر بگیرید. سازندگان دوچرخه هنگام تولید دوچرخه کوهستان از جنس‌های مختلف فولاد، آلیاژ آلومینیوم، تیتانیوم و فیبرکربن استفاده می‌کنند.

    • فولاد

    اولین دوچرخه‌ها بدنه فولادی داشتند و بیشتر بدنه دوچرخه‌های کوهستان از نوع فولاد بودند. امروزه بیشتر دوچرخه‌ها از جنس فیبرکربن یا آلومینیوم است، اما هنوز هم برخی از سازندگان از فولاد استفاده می‌کنند. فولاد از استحکام بیشتری برخوردارست و دوام آن از آلومینیوم و کربن بسیار بیشتر است. در ضمن آن قابل تعمیر است و از این نظر عمر دوچرخه را افزایش می‌دهد.

    اما فولاد بسیار سنگین است، زود زنگ می‌زند و قابل فرم‌دهی نیست و دوچرخه‌های فولادی معمولا شکل ساده و کم‌تنوعی دارند. وزن بالای فولاد از طرفی باعث جذب شوک‌های وارد به دوچرخه هنگام رانندگی می‌شود و از طرفی دیگر از سرعت دوچرخه‌سوار می‌کاهد.

    دوچرخه‌های ساخته‌‌شده از فولاد، در بازار با قیمت ارزان‌تری به‌ فروش می‌رسند.

    • آلیاژ آلومینیوم

    اولین فلزی که پس از فولاد می‌توانید به سراغ آن بروید، آلیاژ آلومینیوم است. این ماده بادوام و قابل اعتماد است. دوچرخه‌هایی که در ساخت آنها آلومینیوم به‌کار رفته است، سبک‌وزن و چابک هستند.

    آلومینیوم شکننده‌تر از فولاد است، اما ساختار باکیفیتی دارد که می‌تواند زمان نسبتا خوبی بدون صدمه باقی بماند. دوچرخه‌های تولید‌شده از آلومینیوم معمولا تا ۷ سال سالم می‌مانند.

    البته آلومینیوم نمی‌تواند مانند مواد دیگر جلوی شوک‌های ناشی از ضربات را بگیرد و معمولا حرکت دوچرخه کمی خشک خواهد بود.

    اگر به دنبال دوچرخه کوهستان با بدنه سبک، بادوام و سازگار هستید، دوچرخه‌های از جنس آلومینیوم مناسب‌تان است.

    در ضمن این نوع دوچرخه ارزان است و با هزینه‌های مناسبی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

    • تیتانیوم

    تیتانیوم به اندازه فولاد قوی است و دوچرخه‌های ساخته‌شده از این فلز بسیار محکم و بادوام هستند. تیتانیوم به دلیل انعطاف‌پذیری خوبی که دارد، شوک ناشی از ضربه‌ها را به‌خوبی جذب می‌کند و در عین حال فرم‌پذیری بالایی دارد. به همین دلیل می‌توان دوچرخه‌های متنوعی با این فلز تولید کرد.

    دوچرخه‌های از جنس تیتانیوم گران‌ترین نوع دوچرخه هستند. اگر بودجه خرید دوچرخه برایتان مهم است، ممکن است مجبور باشید از این نوع دوچرخه صرف‌نظر کنید.

    • فیبرکربن

    دوچرخه‌هایی که بدنه‌‌ای از جنس فیبرکربن دارند، از باقی دوچرخه‌ها سبک‌تر هستند اما هنوز آنقدر محکم و قوی هستند که با آنها بتوان از دوچرخه‌سواری در کوه لذت برد. کربن ساختار‌های بسیار متنوعی دارد که باعث می‌شود، دوچرخه از این جنس استحکام و در عین حال انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان دهد.  می‌توان فیبر کربن را به‌صورت لایه لایه روی هم قرار داد و قسمت‌های مختلف دوچرخه‌ها را تولید کرد.

    دوچرخه‌هایی که با فیبرکربن ساخته می‌شوند، سریع‌تر حرکت کرده و با آنها می‌توان با سرعت بیشتر از مسیرهای سربالایی عبور کرد و از کمک فنرها موثرتر استفاده کرد. اما فیبرکربن قابل بازیافت نیست. اگر محیط‌‌ زیست برایتان مهم است به سراغ دوچرخه‌های تولید‌شده از این جنس نروید.

    بنابراین بسته به نوع نیاز و البته بودجه‌تان می‌توانید یکی از انواع این دوچرخه‌ها را انتخاب کنید.

    همانطور که گفتیم، بدنه‌های از جنس آلیاژ آلومینیوم ارزان‌تر از همه هستند و بدنه از جنس تیتانیوم برایتان گران‌تر تمام می‌شود. اما اگر به دنبال دوچرخه‌های خوش‌استیل هستید، فولاد بهترین انتخاب است.

     

    اجزاء دوچرخه کوهستان را بشناسید

    خرید دوچرخه کوهستان، بخش۱

    دوچرخه کوهستان از اجزاء متفاوتی تشکیل شده که معمولا دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای پس از مدتی با آنها آشنا می‌شوند. برای خرید یک دوچرخه مناسب باید تمام قطعات آن از بدنه گرفته تا سیستم تعلیق (کمک‌فنرها) بشناسید. تمام این اجزاء در تولید یک دوچرخه باکیفیت مهم است.

    به‌طور کلی گاهی اوقات به‌کار بردن برخی از اجزاء در دوچرخه، روی قیمت نهایی آن اثر می‌گذارد. مثلا اگر دوچرخه‌ای مجهز به ترمزی از برندی معروف باشد، کیفیت و هزینه دوچرخه را بالا می‌برد.

    مهم‌ترین قطعاتی که توجه به آنها مهم است، سیستم انتقال توان و تعلیق (فنر) آن است. سیستم انتقال توان دوچرخه‌های متفاوت با یکدیگر فرق دارند و عملکردهای مختلفی دارند.

    امروزه بیشتر دوچرخه‌های کوهستان به جای شانژمان (قطعه‌ای از اجزای دوچرخه که در انتقال توان و قدرت نقش موثری دارد)، از سیستم انتقال توان 1X  استفاده می‌کنند. با استفاده از این سیستم، وزن دوچرخه کمتر می‌شود و در عین حال عملکرد بهتر و دقیق‌تری در حرکت و تغییر سرعت دارد.

    خرید دوچرخه کوهستان، بخش۲

    در ضمن هنگام خرید دوچرخه به سیستم تعلیق (کمک‌فنر)، دوشاخ و ضربه‌گیرهای دوچرخه توجه کنید. هر چه این قطعات بهتر و از برندهای معتبر باشند، رانندگی بهتری با دوچرخه خواهید داشت. دوشاخ دوچرخه بسیار مهم است؛ باید از جنس بسیار محکمی باشد تا بتواند فشارهای وارده به دوچرخه را، به‌ویژه دوچرخه‌هایی که کمک‌فنر ندارند، تحمل کند.

    خرید دوچرخه کوهستان، بخش۳

    آزمایش دوچرخه کوهستان

    هرچه موقع خرید دوچرخه وسواس به خرج دهید، می‌توانید از انتخاب‌تان مطمئن‌تر باشید. ممکن است از طریق اینترنت وارد فروشگاه‌های مجازی دوچرخه بشوید و با خواندن ویژگی‌های دوچرخه‌ها، مدل مورد نظر خودتان را انتخاب کنید، اما بهتر است دوچرخه انتخابی‌‌تان را فیزیکی هم امتحان کنید. وقتی سوار دوچرخه شوید بهتر می‌توانید در مورد آن تصمیم بگیرید.

    موقع آزمایش دوچرخه باید به سایز دوچرخه، راحتی زین و وضعیت فرمان آن توجه کنید. وقتی سوار دوچرخه هستید، هنگام گرفتن فرمان، دست‌هایتان باید کمی خم باشند.

    بودجه مورد نیاز برای خرید دوچرخه چقدر است؟

    ممکن است وسوسه شوید، دوچرخه کوهستان بسیار ارزان‌قیمتی را بخرید. اما باید بدانید که دوچرخه‌هایی که بسیار ارزان به شما پیشنهاد می‌شوند، مسلما یک نقطه ضعف و مشکلی دارند. مثلا ممکن است بدنه و قطعات دیگر آن از جنس فولاد بی‌کیفیت ساخته شده باشد. بنابراین خیلی مهم است که ابتدا قیمت‌های مختلف دوچرخه‌های کوهستان در بازار را بررسی کنید و از متوسط قیمت‌ها باخبر شوید، سپس اقدام به خرید دوچرخه مناسب کنید.

    لیست قیمت انواع دوچرخه کوهستان

    اگر از نظر هزینه مجبور به صرفه‌جویی بودید، به‌جای خرید دوچرخه بسیار ارزان که بعدها شما را پشیمان خواهد کرد، نوع متوسط آن را بخرید.

    کلام آخر

    امیدوارم با توجه به راهنمایی‌های این مقاله بتوانید دوچرخه کوهستان مناسبی برای خود بخرید. خوشحال می‌شویم تجربه‌های خود از خرید دوچرخه را با ما درمیان بگذارید. [see_also]29325[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید