راهنمای خرید ساعت مچی عقربه‌ای؛ هر آنچه لازم است بدانید

راهنمای خرید ساعت مچی عقربه‌ای؛ هر آنچه لازم است بدانید
راهنمای مطالعه

    در بازار انواع متفاوتی ساعت مچی وجود دارد. اگر می‌خواهید یکی از آنها را برای خودتان بخرید و در عین حال به دنبال اطلاعاتی دقیق و شفاف در این باره هستید، این مقاله از «درجه» به کمک‌تان می‌آید. با ما همراه باشید.

    راهنمای خرید ساعت مچی، انواع ساعت‌ها

    از چند دهه گذشته تاکنون، ساعت‌های مچی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه و علاقه خانم‌ها و آقایان قرار گرفته‌ است. البته جالب است بدانید که قبل از قرن بیستم، ساعت مچی فقط برای خانم‌ها ساخته شده بود و بیش از آنکه زمان‌سنج باشد، وسیله‌ای تزیینی بود؛ حتی همراهی زنجیر طلا با آن امر رایجی بود. بعدها آقایان هم از ساعت‌های مچی استقبال کردند و اینگونه شد که ساعت مچی مردانه هم تولید شد.

    اما آیا می‌دانید هنگام خرید ساعت مچی باید به چه مواردی توجه کنید. در واقع در بازار ساعت مچی متفاوتی وجود دارد که با شناختن آنها می‌توانید مدل مورد نظر خود را به‌راحتی بخرید.

    پرفروش‌ترین ساعت‌های عقربه‌ای مردانه

    پرفروش‌ترین ساعت‌های عقربه‌ای زنانه

    نوع حرکت عقربه‌های ساعت چگونه است؟

    وقتی صحبت از انواع ساعت‌های مچی است، سیستم حرکتی عقربه‌های آن بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. منظور از این سیستم سازوکاری است که باعث می‌شود عقربه‌های ساعت حرکت کنند و زمان به‌درستی نشان داده شود. در واقع سیستم حرکتی هر ساعت، قلب آن است.

    ساعت‌های مچی سه نوع سیستم حرکتی متفاوت از جمله، مکانیکی، خودکار و کوارتز دارند. در ادامه هر یک از سیستم‌های حرکتی و فواید و معایب‌شان شرح داده شده‌اند:

    ساعت مکانیکی

    راهنمای خرید ساعت مچی، مکانیکی

    این ساعت‌ها با استفاده از شاه‌فنر –سیم‌پیچی فلزی- که به‌صورت دستی و از طریق دسته کوک پیچانده می‌شود، کار می‌کنند. وقتی شاه‌فنر پیچانده شد، فنر آهسته و به‌طور یکنواخت باز می‌شود و سپس دسته دیگری به حرکت درمی‌آید و زمان روی صفحه ساعت به نمایش گذاشته می‌شود.

    بیشتر شاه‌فنرها ۲۲ تا ۳۳ سانتی‌متر طول دارند. هرچه شاه‌فنر بلندتر باشد، نیروی بیشتری برای حرکت عقربه‌های ساعت تامین می‌شود و شما کمتر مجبور به کوک کردن ساعت می‌شوید.

    تمام ساعت‌های مکانیکی یکجور نیستند و بنابر نوع عملکرد و ساخت آنها روانی و دقت ساعت تعیین می‌شود. افرادی که طرفدار ساعت‌های مکانیکی هستند، علاوه‌بر حفظ زمان، به قطعات مکانیکی و عملکرد این ساعت‌ها هم علاقه بسیاری دارند.

    [related]30108[/related]

    مزایای ساعت‌های مکانیکی

    • عدم نیاز به باتری: ساعت‌های مکانیکی با شاه‌فنرهایی که با دست پیچانده می‌شوند، نیرو می‌گیرند و نیازی به باتری ندارند. هر وقت عقربه‌های ساعت از کار افتاد، فقط کافی است که با دسته کوک، آن را پیچانده و کوک کنید.
    • حرکت روان عقربه: برخی از افراد علاقه‌ای به شنیدن صدای تیک‌تاک ساعت‌های کوارتز ندارند و بیشتر به دنبال خرید ساعت‌هایی هستند که عقربه ثانیه‌گرد آن روان‌گرد باشد و حتی این نوع ساعت از نظر زیبایی برایشان جذاب‌تر است. اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید، پس به سراغ ساعت‌های مکانیکی بروید.
    • ویژگی جالب: مهندسی و کاری که در ساعت‌های مکانیکی به‌کار گرفته‌شده، واقعا جالب و بی‌نظیر است. درون قاب ساعت مچی مکانیکی انواع چرخ‌دنده و فنرهای بسیار کوچکی وجود دارد که در کنار هم زمان را به شما نشان می‌دهند. مسلما، هیچ کس به این موضوع توجهی ندارد اما زیبایی ساعت‌های مکانیکی همین پیچیدگی درون آنهاست. ساعت‌ساز زمان زیادی وقت می‌گذارد تا این مکانیسم پنهان از دیدتان را درست کند. اگر این سطح از به‌کارگیری هنر و مهارت در تولید ساعت برایتان مهم است، ساعت مکانیکی بخرید.

    معایب ساعت‌های مکانیکی

    • کوک کردن دائمی: با وجود اینکه بیشتر فنرهای ساعت‌های مکانیکی پس از کوک و جمع شدن، دو روز طول می‌کشد تا کاملا باز شوند، بهتر است که آنها روزی یکبار کوک شوند. البته ممکن است برخی از افراد این کار را دوست داشته باشند،‌ اما بیشتر مردم آن را آزاردهنده و کلافه‌کننده می‌دانند.
    • حساس در برابر محیط‌زیست: به علت اینکه ساعت‌های مچی مکانیکی به‌وسیله یک دسته چرخ‌دنده و فنر کار می‌کنند، حرکت آنها بسیار تحت تاثیر محیط‌زیست است. رطوبت، گردوخاک، ضربه و آهنربا، چهار دشمن درجه یک ساعت‌های مکانیکی‌اند. البته در ساعت‌های مکانیکی امروزی تغییراتی صورت گرفته و اجزاء داخلی آن در برابر این عوامل تخریب‌کننده مقاوم‌تر از قبل شده‌اند. اگر در جایی زندگی می‌کنید که دایما با رطوبت، خاک، آهنربا و هر چیزی که باعث ضربه به ساعت‌تان می‌شود سروکار دارید، پس ساعت مکانیکی مناسب‌تان نیست. می‌توانید ساعت مدل کوارتز بخرید و از ساعت مکانیکی‌تان در روزهایی خاص استفاده کنید.
    • دقت کم: دقت ساعت‌های مکانیکی هرقدر هم که با مهارت ساخته شده باشند، ۹۹,۹۹۹٪ است. یعنی اینکه در روز چیزی حدود یک ثانیه عقب افتاده یا جلو می‌رود. با گذشت سن ساعت، از این دقت هم به‌مرور کاسته می‌شود. در ضمن هر ۵ تا ۱۰ سال، بسته به کیفیت ساعت، باید آن را نزد تعمیرکار برد تا ساعت را تنظیم کند. همچنین مهم‌تر از همه عوامل زیست‌محیطی می‌توانند دقت ساعت را به‌هم بریزند. اگر برایتان دقت ساعت بسیار مهم است، پس بهتر است از خرید ساعت مکانیکی صرف‌نظر کنید و به سراغ ساعت‌های کوارتز بروید.
    • قیمت: تمام پیچیدگی‌ها و هنری که در ساخت ساعت‌های مکانیکی به‌کار گرفته می‌شود، روی قیمت آن هم اثر می‌گذارد. این ساعت‌ها کمی گران‌تر از ساعت‌های مدل‌های دیگر هستند.

    [table id=434 /]

    ساعت‌های خودکار

    راهنمای خرید ساعت مچی، خودکار

    ساعت‌های خودکار یا نبضی بسیار شبیه ساعت‌های مکانیکی هستند. یعنی اینکه آنها هم نیروی خود را از فنرها و چرخ‌دنده‌های ظریف و پیچیده می‌گیرند. اما این ساعت‌ها برای کار کردن و فعال ماندن، نیازی به کوک‌شدن دستی ندارند. به‌جای آن حرکات دست شما در طول روز وقتی ساعت روی دست‌تان است، باعث می‌شود که فنرها پیچانده شده و ساعت کوک شود. به همین دلیل به این ساعت‌ها، خودکار یا خودکوک شونده می‌گویند.

    اما چگونه این ساعت‌ها خودشان را کوک می‌کنند؟ یک وزنه کوچک به نام «روتور» درون ساعت وجود دارد که با حرکات دست‌تان در طول روز تکان می‌خورد. این روتور به فنر متصل است و با هر تکان، فنر را می‌پیچاند. ساعت‌های خودکار همچنین ابزاری دارند که جلوی بیش از حد پیچیده‌شدن فنر را می‌گیرد.

    اگر مدت طولانی ساعت خودکارتان را روی دست نمی‌گذارید، می‌توانید آن را درون وسیله‌ای به‌ نام «کوک‌کننده ساعت» قرار دهید. کوک‌کننده، ابزار کوچکی است که ساعت را به‌شکل دورانی حرکت می‌دهد و آن را کوک‌شده و تنظیم نگه می‌دارد.

    این کار برای تنظیم نگهداشتن اطلاعاتی همچون تاریخ روز و تقویم مهم است. مثلا، فرض کنید می‌خواهید از تقویم ساعت‌ خودکارتان استفاده کنید اما نمی‌خواهید ساعت را چند روز به مچ‌تان ببندید.

    اگر ساعت را دورن کوک‌کننده نگذارید، پس از اینکه نیروی آن به اتمام رسید و ساعت دیگر تیک‌تاک نکرد، تقویم روز را هم درست نشان نمی‌دهد و وقتی بعد از چند روز ساعت را به دست کردید، مجبورید زمان و هم تقویم آن را دوباره تنظیم کنید. اما با کوک‌کننده دیگر این مشکل را نخواهید داشت.

    مزایای ساعت مچی خودکار

    • عدم نیاز به باتری: این نوع ساعت هم مانند ساعت‌های مکانیکی، به باتری نیاز ندارد.
    • خودکار بودن: ساعت خودکار نیازی به کوک‌شدن دستی ندارد. اگر فکر می‌کنید دستی کوک کردن ساعت مچی مکانیکی خسته‌کننده است، اما از پیچیدگی‌های ساعت مکانیکی لذت می‌برید، ساعت خودکار مناسب‌تان است.
    • حرکت روان: عقربه‌های ساعت‌های خودکار مانند ساعت‌های مکانیکی روان و بدون سروصدا حرکت می‌کنند.
    • طراحی هنرمندانه: این ساعت هم درست مانند ساعت‌های مکانیکی، مهندسی زیبایی دارد و هنرمندانه ساخته شده است.

    پرفروش‌ترین ساعت‌های خودکار مردانه

    پرفروش‌ترین ساعت‌های خودکار زنانه

    معایب ساعت خودکار

    • حساس به محیط‌‌زیست: همان چهار عامل زیست‌محیطی که ساعت‌های مکانیکی را از کار می‌اندازد، از دقت و درست کار کردن ساعت‌های خودکار هم جلوگیری می‌کند.
    • استفاده از کوک‌کننده: ساعت خودکار را وقتی به دست نمی‌کنید، درست کار نمی‌کند. برای اینکه تنظیم آن به‌هم نخورد، همانطور که گفته شد، باید ساعت را درون کوک‌کننده قرار دهید. با وجود اینکه کوک‌کننده‌ها ارزان هستند و فضای زیادی اشغال نمی‌کنند، اما وسیله‌ای اضافه هستند که گاهی مجبور می‌شوید آن را همراه با ساعت خودکارتان بخرید.
    • دقت کمتر: یک ساعت خودکار خوش‌ساخت می‌تواند به دقت ساعت‌های مکانیکی کار کند اما به مرور زمان ممکن است کمی از دقت آن کاسته شود. بنابراین مجبورید ساعت‌تان را هرازگاهی کوک کنید.
    • قیمت: به‌کار بردن مهندسی پیچیده و ساخت اثری هنرمندانه ارزان نیست. ساعت‌های خودکار همانند ساعت‌های مکانیکی به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که دارند، تقریبا گران‌قیمت هستند.

    [table id=435 /]

    لیست قیمت ساعت‌های خودکار مردانه

    لیست قیمت ساعت‌های خودکار زنانه

    ساعت‌های کوارتز

    راهنمای خرید ساعت مچی، کوارتز

    ساعت مچی کوارتز بسیار دقیق است و در عین حال قیمت مناسبی دارد. این نوع ساعت به‌جای استفاده از فنرهای پیچیده‌شده، نیروی خود را از یک باتری کوچک می‌گیرد. باتری جریان برق را به کریستالی از جنس کوارتز ارسال می‌کند و کریستال ۳۲هزار و ۷۶۸ بار در ثانیه می‌لرزد.

    یک مدار این لرزش‌ها را به ضربه تبدیل می‌کند و همین ضربات عقربه‌های ساعت را به حرکت درمی‌آورند. از آنجایی‌که ساعت‌های کوارتز برای به حرکت درآوردن عقربه‌های ساعت از ضربه‌های الکتریکی استفاده می‌کنند، صدای تیک‌تاک مشخصی از آنها شنیده می‌شود. همچنین عقربه‌های این ساعت‌ها مانند ساعت‌های مکانیکی و خودکار روان نمی‌چرخند.

    البته به‌ دلیل اینکه ساعت‌های کوارتز برای فعالیت به الکتریسیته و فقط چند قطعه متحرک وابسته‌اند، از ساعت‌های مکانیکی و خودکار، دقیق‌تر بوده و در برابر شرایط زیست‌محیطی مقاوم‌تر هستند. به همین دلیل بیشتر ساعت‌های «ورزشی» و «ارتشی» از نوع ساعت‌های کوارتز هستند.

    تصاویر پرفروش‌ترین ساعت‌های کوارتز مردانه

    تصاویر پرفروش‌ترین ساعت‌های کوارتز زنانه

    مزایای ساعت‌های کوارتز

    • دقت در اعلام زمان: ساعت‌های کوارتز بسیار دقیق هستند و حتی یک ثانیه هم عقب و جلو نمی‌افتند.
    • نگهداری کمتر: ساعت‌های کوارتز به نگهداری و تعمیر کمتری نیاز دارند. فقط باید سالی یکبار باتری‌های آنها را عوض کنید.
    • دوام بالا: نوع ساخت ساعت‌های کوارتز، آنها را در برابر چهار دشمن رطوبت، گردوخاک، ضربه و آهنربا مقاوم کرده است. اگر مجبورید هر روز ساعت به دست‌تان ببندید، بهترین انتخاب ساعت کوارتز است.
    • مقرون‌به‌صرفه بودن: ساعت‌های کوارتز در قیمت‌های مختلف، از نوع بسیار ارزان گرفته تا گران‌قیمت در بازار وجود دارد. البته باید گفت که گران‌ترین ساعت‌های کوارتز هنوز از انواع ساعت‌های مکانیکی و خودکار ارزان‌تر هستند.

    معایب ساعت‌های کوارتز

    • حرکت خشک عقربه: عقربه‌های ساعت کوارتز به روانی ساعت‌های مکانیکی و خودکار نیست و دائما صدایی ضعیف از «تیک‌تاک» به گوش می‌رسد.
    • جذابیت کمتر: بزرگترین عیب ساعت‌های کوارتز این است که آنها به اندازه ساعت‌های مچی مکانیکی و خودکار جذاب نبوده و از پیچیدگی‌های مکانیکی و مهندسی‌های جالبی مانند کنار هم قرار دادن هنرمندانه چرخ‌دنده‌ها و فنرها برخوردار نیستند.

    [table id=436 /]

    لیست قیمت انواع ساعت کوارتز مردانه

    لیست قیمت انواع ساعت کوارتز زنانه

    امکانات دیگر ساعت‌ها

    راهنمای خرید ساعت مچی، امکانات دیگر

    ساعت‌های مچی ساده فقط زمان (ساعت، دقیقه و ثانیه) را اعلام می‌کنند اما ساعت‌های مچی متنوعی هم وجود دارد که علاوه بر اعلام زمان، امکانات و ویژگی‌های دیگری هم دارند. از این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    تاریخ روز

    شاید بتوان گفت ویژگی اعلام تاریخ روز یکی از اصلی‌ترین امکاناتی باشد که بیشتر ساعت‌های مچی دارند. با این ویژگی می‌توانید تاریخ ماه و روز هفته را روی ساعت مچی مشاهده کنید. این ویژگی مواقعی که به دلیلی می‌خواهید تاریخ روز را بدانید حتی بهتر از تقویم جیبی به کمک‌تان می‌آید.

    محبوب‌ترین ساعت‌های مردانه دارای تاریخ‌شمار

    محبوب‌ترین ساعت‌های زنانه دارای تاریخ‌شمار

    گام‌های ماه (حالت‌ها و فازهای مختلف ماه)

    برخی از ساعت‌های مچی حالت‌های مختلف ماه را در طول ۳۰ روز نشان می‌دهند. این ویژگی نه‌تنها از نظر نبوغ مکانیکی پشت آن، جذاب است، بلکه ظاهر زیبایی هم به ساعت می‌دهد.

    تقویم دائمی

    تقویم‌های دائمی در کنار نشان دادن تاریخ روز، اصلاحات مربوط به ماه‌های کمتر از ۳۱ روز و همچنین سال‌های کبیسه را هم به‌صورت خودکار انجام می‌دهند. با وجود این ویژگی دیگر مجبور به تنظیم تاریخ در ماه‌هایی که کمتر از ۳۰ روز هستند، نمی‌شوید.

    کرونوگراف (زمان‌سنج)

    ساعت‌های کرونوگراف نوعی ساعت هستند که برای اندازه‌گیری بازه‌های مختلف زمانی به‌کار برده می‌شوند.  این ویژگی بیشتر در ساعت‌های ورزشی دیده می‌شود.

    همچنین بهتر است بدانید که کرونوگراف اولین بار برای استفاده در کنار تجهیزات ستاره‌‌شناسی ابداع شده بود. ساعت‌هایی که ویژگی کرونوگراف دارند، روی صفحه اصلی آنها، معمولا یک صفحه کوچک هم وجود دارد که بازه‌های زمانی را نشان می‌دهد.

    اگر اهل ورزش هستید، ساعتی بخرید که به این ویژگی مجهز باشد.

    پرفروش‌ترین ساعت‌های زنانه دارای کرنوگراف

    پرفروش‌ترین ساعت‌های مردانه دارای کرنوگراف

    تکرارکننده دقیقه

    برخی از ساعت‌های مچی هر دقیقه که می‌گذرد با تغییر صدا در گامی متفاوت شما را از گذشت یک دقیقه آگاه می‌کند. بدین ترتیب شما بدون اینکه مجبور باشید، به ساعت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که چند دقیقه از زمان سپری شده است.

    این ویژگی زمانی به‌کار می‌آید که در یک جلسه کسل‌کننده نشسته‌اید و می‌خواهید بدون اینکه دیگران متوجه شوند، زمان را بدانید.

    جی‌ام‌تی (GMT)

    منظور از جی‌ام‌تی، ساعت گرینویچ (جهانی) است که به ساعت جاری شهر اشاره دارد و تمام ساعت‌های دنیا، زمان خود را با آن تنظیم می‌کنند. ساعت‌های مچی علاوه بر عقربه‌های معمول خود، عقربه‌ای اضافه‌تر دارند که ساعت گرینویچ را هم نشان می‌دهد.

    سیاره‌نما

    اگر صرفا مشاهده فازهای مختلف ماه برایتان کافی نیست، مسلما عاشق ساعت مچی سیاره‌نما خواهید شد. این نوع ساعت‌های مچی نه‌تنها زمان را به شما می‌گویند، بلکه موقعیت سیاره‌ها در منظومه شمسی‌مان را هم در زمان واقعی خود نشان می‌دهند.

    از ویژگی‌های دیگر ساعت‌های مچی می‌توان به نمایش مقدار باقیمانده انرژی، سرعت‌سنج و امکان مشاهده زمان کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد.

    انواع مختلف ساعت‌های مچی عقربه‌ای

    ساعت‌های مچی علاوه‌بر نوح حرکت عقربه، بر اساس عملکرد هم دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به انواع آنها اشاره شده است:

    ساعت مچی Dress Watch

    راهنمای خرید ساعت مچی، Dress

    این نوع ساعت اوائل قرن بیستم ساخته شد و در عین پیچیدگی، ظاهری ساده و شیک دارد. این ساعت‌ حجیم نیست و تقریبا نازک است. قاب آن در شکل‌های مختلف گرد، مستطیلی یا مربعی و البته از فلزات باارزشی چون طلا و نقره تولید می‌شود.

    صفحه ساعت حاوی اعداد (رومی، لاتین یا فارسی،که در دنیا به اشتباه عربی می‌گویند) یا علائم نشان‌دهنده عدد است.

    بند این ساعت هم معمولا از جنس چرم است اما از بندهای فلزی هم تولید می‌شود. نوع چرم آن، ظاهر کلاسیک به این ساعت می‌دهد.

    ساعت‌های Dress Watch امکانات خاصی به‌غیر از نشان دادن تاریخ یا فازهای ماه ندارند.

    اگر می‌خواهید در مراسم‌ رسمی یا جلسات کاری مهم، شیک و در عین حال رسمی به نظر آیید، این نوع ساعت مناسب‌تان است.

    ساعت ارتشی (Field)

    راهنمای خرید ساعت مچی عقربه‌ای، ساعت ارتشی

     

    نمونه‌های اولیه این ساعت در زمان جنگ جهانی اول و برای افسرانی تهیه شد که باید زمان حملات را هماهنگ می‌کردند. ساعت ارتشی می‌تواند در هیاهوی صحنه نبرد دوام بیاورد و هنوز هم خوب به نظر برسد.

    این ساعت همچنان ساعت مورد علاقه ارتشی‌هاست. زیرا نه‌تنها ظاهری شیک دارد، بلکه کاربردی و مقاوم است.

    ساعت ارتشی در اندازه‌های کوچک تا متوسط تولید می‌شود. روی صفحه آن هم اعداد درشت نوشته شده‌اند تا به راحتی قابل خواندن باشند. صفحه ساعت معمولا سفید با اعداد مشکی یا برعکس مشکی با اعداد سفید است.

    قاب این ساعت‌ها از جنس استیل ضدزنگ یا گاهی‌اوقات از تیتانیوم است. بند ساعت‌های ارتشی معمولا از چرم یا کرباس است. ساعت‌های ارتشی با بندهای فلزی سنگین می‌شدند و به همین دلیل از این نوع بند برای این ساعت‌ها هرگز استفاده نشد.

    ساعت‌های ارتشی امکانات خاصی ندارند یا برخی از آنها علاوه‌بر زمان، تاریخ را نشان می‌دهند.

    این ساعت را می‌شود در هر زمان و مکانی به دست کرد و با هر نوع لباس مانند جین، تی‌شرت، کت‌های اسپرت و شلوارهای خاکی متناسب است.

    ساعت غواصی (Dive)

    راهنمای خرید ساعت مچی، غواصی

    بعد از ساعت ارتشی، ساعت غواصی احتمالا یکی از رایج‌ترین نوع ساعت‌هاست که اغلب روی دست ورزشکاران می‌بینید. این ساعت همانطور که از نامش برمی‌آید برای افرادی ساخته شده است که کنار دریا زندگی می‌کنند و با آب زیاد سروکار دارند.

    ویژگی اصلی این نوع ساعت، ضد آب بودن آن است. این ساعت بهترین گزینه برای غواصان است و می‌تواند زیر آب تا عمق حداقل ۱۰۰ متری دوام بیاورد. البته این روزها ساعت‌هایی که بیش از ۱۰۰ متر را هم تحمل می‌کنند، ساخته شده است.

    ساعت‌های غواصی در اندازه‌های متوسط تولید می‌شوند و  اعداد آن به‌راحتی قابل خواندن هستند. عقربه‌های آنها در اعماق آب به‌خوبی قابل مشاهده هستند و قاب آنها از جنس فلز مقاوم در برابر خوردگی است.

    یکی از ویژگی‌های ساعت غواصی، حاشیه‌ای باریک متحرک است که فقط در یک جهت و خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخد. این حاشیه نشان می‌دهد که فرد در چه عمقی از زیر آب قرار گرفته است.

    بند ساعت‌های غواصی بیشتر از جنس فلز ضدزنگ است تا با تجهیزات حجیم لباس غواصی هماهنگی داشته باشد. البته این ساعت‌ها امکاناتی غیر از نشان دادن تاریخ روز ندارند. از این ساعت نه‌تنها هنگام شنا و غواصی می‌توانید استفاده کنید، بلکه می‌توانید از آن در موقعیت‌های ورزشی دیگر یا حتی موقعیت‌های کاری استفاده کنید.

    ساعت خلبانی (Pilot)

    راهنمای خرید ساعت مچی، خلبانی

    این نوع ساعت را لوئیس کارتیه ساعت‌ساز معروف فرانسوی برای اولین بار برای دوست خلبان خود در سال ۱۹۰۴ ساخت. این ساعت به‌گونه‌ای طراحی شده که خلبان‌ها در دل آسمان آبی‌رنگ بتوانند به‌راحتی ساعت را بخوانند. این ساعت برخلاف ساعت‌های دیگر سبک خاص و ثابتی ندارد و بسیار متنوع است.

    ساعت‌های خلبانی در اندازه‌های متوسط تا بزرگ تولید می‌شوند و صفحه آنها از ساعت‌های معمولی بزرگتر است و اعداد و عقربه‌های درخشانی دارند تا در تاریکی کابین هواپیما هم به‌خوبی قابل مشاهده باشند.

    بند ساعت‌های خلبانی بیشتر مواقع از نوع چرم است و در اصل طوری طراحی شده‌اند که به‌راحتی روی مچ لباس خلبانان قرار بگیرد. از این ساعت در بیشتر موقعیت‌ها می‌توان استفاده کرد اما مناسب موقعیت‌های کاری رسمی نیست.

    ساعت مسابقه یا رانندگی (Racing/Driving)

    راهنمای خرید ساعت مچی، مسابقه

    اتومبیل‌رانی و ساعت‌های مچی از دهه ۱۹۳۰ تاکنون جدا از هم نبوده‌اند. زیرا رانندگان مسابقات اتومبیل‌رانی باید زمان را بدانند تا بتوانند نتیجه مسابقه را ارزیابی کنند. شرکت ساعت‌سازی رولکس، اولین شرکتی بود که شروع به طراحی ساعت مسابقه کرد.

    این ساعت‌ها در اندازه‌های متوسط تا بزرگ ساخته می‌شوند و صفحه آن برای اینکه بتوانند کرونوگراف را هم در خود جای دهد بزرگ است و از رنگ‌های متضاد در آن استفاده می‌شود. قاب این نوع ساعت از جنس استیل ضدزنگ و بسیار محکم تولید شده است که بتواند سرعت بالای اتومبیل‌های مسابقه را تحمل کند. بند آن هم از جنس چرم یا فلزی است. از امکانات دیگر این ساعت می‌توان به کرونوگراف و اعلام تاریخ روز اشاره کرد.

    هنگام خرید ساعت مچی عقربه‌ای به این نکات دقت کنید

    راهنمای خرید ساعت مچی، خرید ساعت

    با توجه به توضیحاتی که در مورد سیستم‌های حرکتی و انواع ساعت‌ها در بالا داده شد، اکنون ساعت مورد نظر خود را در ذهن داشته و هر کدام را که با سلیقه‌تان هماهنگی داشت، بخرید. در ضمن پیش از خرید ساعت باید بدانید که می‌خواهید ساعت‌تان علاوه‌بر نشان دادن زمان و تاریخ روز چه امکانات دیگری داشته باشد. در این‌صورت می‌توانید ساعت مناسبی برای خود تهیه کنید.

    هنگام خرید ساعت موارد دیگری را هم باید در نظر بگیرید که در ادامه به آنها اشاره شده است:

    مواد به‌کار رفته در ساعت

    یکی از مواردی که باید به آن اهمیت بدهید، مواد به‌کار رفته در تولید ساعت است. برخی از افراد به فلزات مختلف حساسیت دارند و باید از خرید ساعت‌های بند فلزی اجتناب کنند. همچنین اگر می‌خواهید برای ساعت‌تان بند چرمی بخرید، باکیفیت‌ترین آن را بخرید تا خیلی زود فرسوده نشود.

    طراحی ساعت

    ساعت‌های مچی در اندازه، شکل و رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شوند. هنگام خرید باید بدانید که کدام طرح ساعت مطابق سلیقه‌تان است. همچنین می‌خواهید ساعت‌تان بزرگ و حجیم باشد یا به دنبال ساعتی ظریف هستید. می‌توانید ساعتی بخرید که با لباس‌هایی که بیشتر مواقع می‌پوشید، هماهنگی داشته باشد.

    اندازه مچ دست

    یکی از مواردی که هنگام خرید ساعت باید در نظر بگیرید، اندازه آن است. باید ساعتی بخرید که با مچ دست‌تان تناسب داشته باشد. اگر ساعت‌تان بسیار بزرگ باشد، روی دست‌تان خیلی زمخت به نظر می‌رسد و ساعت‌های خیلی کوچک هم جذابیت ندارند.

    اگر دور مچ دست‌تان ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر است، پس ساعتی بخرید که پهنای صفحه آن ۳۸ تا ۴۲ میلی‌متر باشد. اما اگر دور مچ‌تان بزرگتر بود، به سراغ ساعت‌هایی با پهنای صفحه ۴۴ تا ۴۶ میلی‌متری بروید.

    بودجه برای خرید ساعت

    مقدار هزینه‌ای که برای خرید ساعت مچی اختصاص می‌دهید، بسیار به درآمدتان بستگی دارد و اینکه می‌خواهید چه استفاده‌ای از ساعت‌تان داشته باشید. می‌توانید از یک فروشگاه اجناس ارزان‌قیمت، یک ساعت که از برند خاصی نیست با قیمتی بسیار نازل بخرید یا به‌ سراغ یکی از برندهای مشهور مانند رولکس بروید و هزینه زیادی بابت ساعت‌تان پول بپردازید.

    پیش از خرید هر نوع ساعت هزینه‌ای که می‌توانید برای خرید آن کنار بگذارید، در نظر بگیرید. برای این کار باید بدانید که می‌خواهید ساعت‌تان چه ویژگی و امکاناتی داشته باشد و بر اساس آن قیمت ساعت را تخمین بزنید.

    هنگام خرید ساعت ممکن است به سراغ ساعت‌های لوکس بروید. انتقادی که معمولا به این ساعت‌ها می‌شود این است که بیشتر سازندگان آنها سال‌هاست در تبلیغات خود چنین القاء می‌کنند که ساعت‌های آنها کمیاب است و از بهترین نوع هستند. بهتر است فریب این تبلیغ‌ها را نخورید. گاهی‌اوقات ساعتی از یک برند معمولی می‌تواند سال‌ها برایتان کار کند.

    از طرفی برخی از ساعت‌های لوکس، به دلیل به‌کار رفتن مواد گران‌قیمت مانند طلا یا الماس در ساخت آنها گران شده‌اند. ++-+البته ساعت‌های لوکس با مواد باکیفیت ساخته می‌شوند و به همین دلیل دوام بسیار بالایی دارند.

    ساعت‌های لوکس مانند خودروهای لوکس هستند. شما بیش از هر چیز پول برند آن را می‌دهید. بنابراین اگر از نظر هزینه می‌خواهید صرفه‌جویی کنید، بهتر است بیشتر کارایی ساعت را در نظر بگیرید.

    پیشنهاد ویژه خرید ساعت را ببینید

    فروشنده ناآشنا

    اگر از فروشنده خوشنام و معروف خرید نکنید، احتمال اینکه ساعت تقلبی به شما بفروشد، زیاد است. بنابراین قبل از خرید، سعی کنید فروشگاه‌ها و فروشنده‌های خوشنام را بشناسید.

    آشنایی با طراحی برندهای مختلف

    پیش از اینکه برای خرید ساعت مچی به بازار بروید، بهتر است اطلاعاتی در مورد برندی که می‌خواهید خرید کنید، به‌دست آورید. می‌توانید با مراجعه به اینترنت به اطلاعات خوبی دست یابید. مثلا، سازنده آن ساعت از برند خاص کیست و ساعت‌هایش چه طرحی دارند. سبک قاب و صفحه و بند ساعت چگونه است. علامت مشخصه و مارک آن چیست. با دانستن این اطلاعات می‌توانید خرید مطمئنی داشته باشید.

    کاغذ خرید و ضمانت‌نامه

    یادتان باشد که حتما از فروشنده کاغذ خرید بگیرید. کاغذ خرید –مانند کاغذ خرید جواهرات- تمام اطلاعات مربوط به ساعت را دارد و ارزش ساعت با وجود این کاغذ حفظ می‌شود. درضمن ساعت‌های برند، ضمانت‌نامه هم دارند که حتما آن را هم از فروشنده مطالبه کنید.

    روش تشخیص ساعت اصل از تقلبی

    راهنمای خرید ساعت مچی، تقلبی از اصل

    متاسفانه برخی از فروشندگان، ساعت‌های تقلبی را به‌جای اصل به خریدار می‌فروشند. بنابراین هنگام خرید ساعت، به‌ویژه نوع لوکس و گران‌قیمت آن باید خیلی مراقب باشید. برای تشخیص ساعت اصل از تقلبی به موارد زیر توجه کنید:

    مواد و جنس ساعت

    مواد، پرداخت و رنگ ساعت‌های تقلبی کمی با ساعت‌های اصل فرق دارند. ساعت‌های اصل با استانداردهای بسیار سخت‌گیرانه‌ و با کیفیت بالا درست می‌شوند و هرگونه خش روی ساعت یا اشتباه در حروف نوشته‌های روی آن نشان می‌دهد، ساعت تقلبی است. همچنین حکاکی‌های روی ساعت‌های ظریف معمولا واضح‌تر و متمایزتر هستند.

    وزن ساعت

    معمولا ساعت‌های باکیفیت، با فلزات باارزش تولید می‌شوند و حاوی بخش‌های مختلف کوچک زیادی هستند. به همین دلیل این ساعت‌ها کمی سنگین‌تر از آن هستند که به نظر می‌رسند. اگر ساعت تقلبی باشد، سبک بوده و  نشان‌دهنده آن است که از فلزات ارزان‌قیمت ساخته شده است.

    حرکت عقربه‌های ساعت

    ساعت تقلبی هر قدر هم با مهارت درست شده باشد، عقربه‌های آن نمی‌تواند به‌خوبی و روانی ساعت‌های اصل حرکت کنند. همچنین صدای «تیک‌تاک» عقربه‌های تقلبی بسیار بلندتر از ساعت‌های اصل است.

    قیمت ارزان

    اگر فروشنده به شما ساعت لوکس با برند معروفی را با قیمتی ارزان‌تر از معمول پیشنهاد می‌دهد، شک نکنید که با یک ساعت تقلبی روبه‌رو هستید.

    شماره سریال

    تمام ساعت‌های اصل دارای شماره سریال متشکل از اعداد و حروف هستند که آن روی قاب ساعت، جعبه و ضمانت‌نامه هم وجود دارد. این شماره باید با کمک لیزر حک شده و واضح باشند. نباید این شماره‌ها چاپ‌شده باشند. خرید ساعت با تخفیف ویژه از دیجی‌کالا شما چه تجربه‌ای برای خرید ساعت مچی دارید؟ ممنون می‌شویم در بخش نظرات کاربران برایمان بنویسید. [see_also]26154[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید