راهنمای خرید ساعت ورزشی؛ همه نکاتی که باید بدانید

راهنمای خرید ساعت ورزشی؛ همه نکاتی که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر قصد خرید ساعت ورزشی دارید، دست نگه ‌دارید و ابتدا این مطلب را بخوانید. با نکاتی که در این مقاله گفته‌ایم می‌توانید ساعتی بخرید که ویژگی‌های آن با نیازهای شما متناسب باشد. ازآنجاکه ساعت‌های ورزشی ارزان نیستند، ممکن است بدون اطلاعات کافی ساعتی بخرید که روی دستتان بماند.

    تفاوت ساعت ورزشی با ساعت هوشمند چیست؟

    ساعت ورزشی نوعی ساعت هوشمند است اما هر ساعت هوشمندی برای ورزش مناسب نیست. ساعت‌های هوشمند غیرورزشی، برخی از ویژگی‌های خاصی را که در هنگام ورزش به کارتان می‌آید ندارند. برای مثال، ساعت ورزشی می‌تواند بارومتر، آلتیمتر، جی‌پی اس و سنسورهای دیگری را داشته باشد که ساعت هوشمند ندارد. ساعت ورزشی می‌تواند با اپلیکیشن‌های خاص ورزشی مانند استراوا کار کند. برخی از آنها حتی از ورزش‌های خاص مانند دوچرخه‌سواری، شنا، گلف و نظایر آن پشتیبانی می‌کنند و پارامترهای مخصوص این ورزش‌ها از جمله مسافت و سرعت را نشان می‌دهند. ساعت هوشمند معمولا این قابلیت‌ها را ندارد.

    انواع ساعت‌های ورزشی کدامند؟

    ساعت‌های ورزشی چند نوع هستند:

    • ساعت ورزشی اکتیویتی تراکر برای پیگیری فعالیت‌ها؛
    • ساعت ورزشی مخصوص دویدن؛
    • ساعت‌های ورزشی چندکاره.

    تصاویر انواع ساعت ورزشی را ببینید

    کدام ساعت ورزشی برای شما مناسب‌تر است؟

    انتخاب ساعت ورزشی در درجه اول به اهداف شما و نوع فعالیت ورزشی‌تان بستگی دارد:

    ساعت‌های ورزشی اکتیویتی تراکر

    خرید ساعت ورزشی - اکتیویتی تراکر

    در ساده‌ترین حالت این ساعت‌ها فقط حساب گام‌های شما را نگه می‌دارند. اما به‌مرور زمان پیچیده‌تر شده‌اند و ویژگی‌های بیشتری به آنها اضافه شده است.

    برای چه افرادی مناسب است

    این ساعت ورزشی بیشتر برای افرادی مناسب است که می‌خواهند در ابتدای کار به اندام‌شان فرم بدهند و به‌این‌ترتیب باید زمان بیشتری را روی تمرینات مربوط به پاها صرف کنند. ساعت ورزشی اکتیویتی تراکر ابزاری مفید برای این کار است. البته بسیاری از این ساعت‌ها به شما امکان می‌دهند که فعالیت‌های دیگر را هم پیگیری و ثبت کنید.

    ویژگی‌هایی که باید داشته باشد

    اگر این ساعت را فقط برای شمارش گام‌ها لازم دارید، نوع ساده آن برایتان کفایت می‌کند. اما اگر قصد دارید مرتب باشگاه بروید و برای وزنه‌برداری، یوگا و یا سایر تمرینات به آن نیاز دارید، بهتر است به‌دنبال مدل‌هایی باشید که ویژگی‌هایی برای ردیابی سایر فعالیت‌ها، کرونومتر و تایمر را هم داشته باشند. برای تمرینات پیشرفته‌تر مدلی را انتخاب کنید که گزینه پایش ضربان قلب را هم داشته باشد.

    اگر به‌جز این فعالیت‌ها هر از گاهی می‌دوید یا دوچرخه‌سواری می‌کنید، بهتر است به‌دنبال مدل جی‌پی‌اس دار (GPS) باشید.

    ساعت ورزشی برای دویدن

    ption id="attachment_30185" align="alignnone" width="850"]خرید ساعت ورزشی - ساعت ورزشی برای دویدن عکس برگرفته از سایت techradar

    تا همین چند سال پیش ساعت‌های ورزشی مخصوص دویدن به‌نوعی همان کرونومتر بودند که دوندگان آنها را دور مچ دستشان می‌بستند. اما ظهور فناوری جی‌پی‌اس همه‌چیز را تغییر داد. ساعت‌های ورزشی جی‌پی‌اس‌دار مخصوص دویدن، مسافت دقیق و سرعت شما را به‌دقت اندازه می‌گیرند، در هنگام دویدن به شما بازخوردهای آنی ارائه می‌کنند و اطلاعات دقیقی را درباره عملکردتان ذخیره می‌کنند که بعدا می‌توانید آنها را بازبینی کنید. البته بسیاری از ساعت‌های ورزشی مخصوص دویدن، ویژگی‌هایی دارند که می‌توانید از آنها برای سایر فعالیت‌ها هم استفاده کنید.

    برای چه کسانی مناسب است

    اگر برنامه دویدن شما جدی است، بهتر است یک ساعت ورزشی مخصوص دویدن خریداری کنید. تایمرها و برنامه‌های داخلی این ساعت‌ها به شما کمک می‌کنند دقیقا فواصل لازم برای افزایش سرعت و مدت‌زمان استراحت برای افزایش مسافت را تنظیم کنید. صفحه این ساعت طوری طراحی شده است که هنگام دویدن مشکلی برای خواندن آن نداشته باشید. این ویژگی حتی در پیشرفته‌ترین ساعت‌های اکتیویتی تراکر دیده نمی‌شود.

    چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

    همه ساعت‌های مخصوص دویدن جی‌پی‌اس دارند و به‌خوبی کار ثبت زمان و مسافت را انجام می‌دهند. اگر فقط همین ویژگی برایتان مهم است، مدل ساده آن را بخرید. اما اگر اهداف مهم‌تری دارید، مدلی را انتخاب کنید که ضربان قلب را اندازه‌گیری کند، صفحه‌نمایش قابل‌تنظیم داشته باشد و ویژگی‌های دیگری که برای تمرین تأثیرگذارتر به شما کمک کند.

    ساعت‌های ورزشی چندکاره

    خرید ساعت ورزشی - ساعت ورزشی چندکاره

    در اصل سه ورزش هستند که بیشترین تقاضا را برای ساعت‌های چندکاره دارند: شنا، دوچرخه‌سواری و دو.

    اگر به هر سه این ورزش‌ها علاقه دارید و آنها را دنبال می‌کنید یا حتی اگر یکی دو تا را جدی پیگیری می‌کنید و دیگری را تفریحی انجام می‌دهید، می‌توانید یک ساعت چندکاره داشته باشید که هر سه را پیگیری کند. ساعت‌های چندکاره برای انواع فعالیت‌ها و ورزش‌ها، قابلیت‌های متنوعی دارند.

    برای چه کسانی مناسب است

    به‌جز ورزشکارانی که در این سه رشته فعالیت می‌کنند، افرادی هم که به این سه ورزش علاقه دارند یا در رقابت‌های اولترا ماراتون شرکت می‌کنند متقاضی این ساعت‌ها هستند. ساعت‌هایی مانند گارمین فنیکس ۵ برای پیگیری شنا، دوچرخه‌سواری و دویدن عالی‌اند و ویژگی‌هایی مانند قطب‌نما، ارتفاع‌سنج و نقشه دارند. عمر باتری‌های آنها طولانی است و برای مسافت‌های زیاد در زمان‌های طولانی ازجمله رقابت‌های اولترا ماراتون مناسب است.

    چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

    خرید ساعت ورزشی - ساعت ورزشی برای دوچرخه سواری

    اگر علایق و فعالیت‌های شما متنوع هستند و برای مثال تریل رانینگ، کوه‌پیمایی، دویدن یا کوهنوردی انجام می‌دهید، بهتر است ساعت ورزشی چندکاره بخرید. اگر ویژگی‌های خاصی مانند نقشه توپوگرافی داخلی ساعت مدنظرتان است، می‌توانید ساعت‌هایی با این ویژگی را جستجو کنید. اگر فعالیت‌های شما فراتر از شنا، دوچرخه‌سواری و دویدن است، می‌توانید ساعت‌های ورزشی با ویژگی‌های مخصوص برای اسکی، گلف و نظایر آن را پیدا کنید. وقتی انتخاب‌هایتان را محدودتر می‌کنید، خرید ساعت ورزشی مناسب آسان‌تر می‌شود.

    پرفروش‌ترین انواع ساعت ورزشی را ببینید

    برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هنگام خرید ساعت ورزشی باید مدنظر داشته باشید

    اگر تازه‌کار هستید و به‌تازگی یک برنامه ورزشی را شروع کرده‌اید، اگر مدتی است ورزش می‌کنید و می‌خواهید تمرینات بیشتر و پیشرفته‌تری را انجام دهید یا اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید که برای مسابقات تمرین می‌کنید، همیشه می‌توانید ساعت ورزشی مخصوص خودتان را پیدا کنید. بااین‌حال یک‌سری ویژگی‌ها هستند که مشترک‌اند و بهتر است هنگام خرید ساعت ورزشی آنها را در نظر بگیرید:

    سازگاری با گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی

    ساعت‌های ورزشی امروزی طوری طراحی شده‌اند که با گوشی‌های هوشمند کار کنند. بیشتر آنها به‌شکل وایرلس یا بی‌سیم با برنامه‌های اختصاصی ورزش همگام می‌شوند تا فعالیت‌های شما را ذخیره کنند. در پایان هر فعالیت، این ساعت‌ها به شما یک گزارش دیجیتال ارائه می‌کنند که به‌آسانی می‌توانید هر زمان که خواستید آنها را ارزیابی کنید. هنگام خرید یادتان باشد که ساعت انتخابی شما این قابلیت را داشته باشد که با برنامه‌های تناسب‌اندام محبوب همگام‌سازی شود. این برنامه‌ها می‌توانند فعالیت‌های شما را با دوستانتان به اشتراک بگذارند تا با مقایسه عملکردتان با دیگران پیشرفت کنید.

    [related]18570[/related]

    پایش ضربان قلب

    خرید ساعت ورزشی - ویژگی پایش ضربان قلب در ساعت ورزشی

    پایش ضربان قلب از روی نبض مچ دست، ویژگی بسیار خوبی است. بیشتر ساعت‌های ورزشی مربوط به فیتنس یا تناسب‌اندام این قابلیت را دارند. با این ساعت‌ها به‌راحتی می‌توانید ضربان قلب را در طی تمرینات پایش و در طولانی‌مدت آن را پیگیری کنید. تغییرات در ضربان قلب شما می‌تواند شاخصی عالی برای ارزیابی تغییرات کلی بدن شما در ورزش‌های هوازی یا ایروبیک باشد.

    ساعت ضدآب یا مقاوم در برابر آب

    خرید ساعت ورزشی - ساعت ضدآب

    اگر در برنامه ورزشی‌تان شنا، غواصی یا سایر فعالیت‌های آبی را گنجانده‌اید، ساعت ضدآب را انتخاب کنید. ساعت ضدآب با ساعت مقاوم در برابر آب فرق دارد. یکی از معیارهای مهم برای تشخیص تفاوت این دو، رتبه‌بندی IP آنهاست. رتبه‌بندی IP یا رتبه‌بندی حفاظت دربرابر نفوذ آب، از IPX0 تا IPX8 است. IPX0 به‌معنای آن است که ساعت هیچ محافظتی در برابر آب ندارد، درحالی‌که IPX8 نشان می‌دهد به‌شکل مداوم می‌توانید از این ساعت زیر آب استفاده کنید.

    رتبه‌بندی دیگر رتبه‌بندی ATM یا رتبه‌بندی فشار آب است. رتبه ۱ برای مقاومت در برابر فشار آب تا عمق ۱۰ متری است، درحالی‌که رتبه ۵ یعنی تا عمق ۵۰ متر زیر آب را تحمل می‌کند. معمولا ساعت‌های ورزشی مخصوص شنا و غواصی رتبه ۵ و بیشتر را دارند.

    عمر باتری

    بیشتر ساعت‌های ورزشی باتری‌هایی با عمر طولانی دارند و قابل‌شارژ هستند.

    پیشنهاد ویژه خرید ساعت هوشمند را ببینید

    ویژگی‌های پیشرفته

    خرید ساعت ورزشی - ویژگی‌های پیشرفته ساعت

     

    مدل‌های ابتدایی ساعت ورزشی می‌توانند نبض را هم اندازه‌گیری کنند، اما مدل‌های پیشرفته‌تر ویژگی‌های زیر را هم دارند:

    • اندازه‌گیری میزان سوزاندن کالری؛
    • شمارش گام‌ها؛
    • اندازه‌گیری سرعت؛
    • جی‌پی‌اس داخلی؛
    • حافظه ذخیره‌سازی؛
    • توانایی مقایسه عملکرد شما در تمرینات مختلف؛
    • سیم‌کارت؛
    • فشارسنج؛
    • اکسی‌متر (برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون)؛
    • سنسور الکتروکاردیوگرام برای ضربان قلب (ECG).

    حافظه این ساعت‌ها برای ذخیره موسیقی و برنامه‌های آموزشی مناسب است. بنابراین مجبور نیستید با خودتان گوشی حمل کنید. این ویژگی مخصوصا در هنگام دویدن عالی است.

    برنامه‌های کاربردی داخلی

    برنامه‌های کاربردی که در خود ساعت ذخیره شده‌اند، باید مفید باشند و به دردتان بخورند. برای مثال، ایده‌های خوب و پیشنهادهایی برای بهبود تناسب‌اندام و سبک زندگی ازجمله اطمینان از اینکه ساعت خوابتان کافی است به شما ارائه دهند.

    صفحه دیجیتال یا آنالوگ

    اینکه صفحه ساعتتان دیجیتال باشد یا آنالوگ، به ترجیح شخصی خودتان بستگی دارد. ساعت آنالوگ کلاسیک است ولی دیجیتال امروزی‌تر است. ساعت‌های دیجیتال راحت‌تر خوانده می‌شوند، بنابراین با یک نگاه گذرا می‌توانید اعداد و ارقام مربوط به زمان و مسافت را بخوانید.

    ساعت کوارتز یا مکانیکی

    نکته مهم دیگر این است که آیا ساعت شما کوارتز است یا باید به‌شکل مکانیکی آن را تنظیم کنید. ساعت کوارتز همیشه دقیق‌تر از ساعت مکانیکی است. این نکته در هنگام خرید ساعت ورزشی اهمیت بسیار زیادی دارد.

    لیست قیمت انواع ساعت ورزشی را ببینید

    نور صفحه ساعت یا اعداد و ارقام

    خرید ساعت ورزشی - روشنایی ساعت

    این‌طور نیست که همه ساعت‌های ورزشی از خودشان نور داشته باشند. اگر گاهی در نور کم یا شب‌ها ورزش می‌کنید، بهتر است دنبال ساعت ورزشی باشید که در تاریکی روشن باشد. بعضی از ساعت‌ها صفحه روشن دارند اما در برخی دیگر اعداد و ارقام روشن هستند که می‌توان آنها را در نور کم هم خواند.

    بندهای قابل‌تعویض

    بندهای ساعت‌های ورزشی معمولا قابل تعویض است. بنابراین هرگاه حس کردید نیاز به تعویض دارند یا می‌خواهید سبک جدیدی داشته باشید، می‌توانید آنها را تعویض کنید. اینجا با تخفیف ساعت هوشمند ورزشی بخرید آیا اهل ورزش هستید؟ به چه روش‌هایی فعالیت‌های ورزشی خودتان را پیگیری می‌کنید؟ ساعت ورزشی برایتان وسیله‌ای کاربردی و ضروری بوده است؟ ممنون می‌شویم برایمان بگویید. [see_also]28772[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید