مایع دستشویی یا کف دستشویی؟ کدامیک شوینده مطمئن‌تری است؟

مایع دستشویی یا کف دستشویی؟ کدامیک شوینده مطمئن‌تری است؟
راهنمای مطالعه

    کف‌های دستشویی از سوی برندها و شرکت‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شوند. اما پرسش اینجاست که جای مایع دستشویی را می‌گیرند؟ در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که مایع دستشویی یا کف دستشویی ؟ کدام مؤثرتر است؟

    مایع دستشویی یا کف دستشویی؟ دانشمندان چه می‌گویند؟

     

    این‌روزها مدارس، منازل، بیمارستان‌ها و باقی مراکز عمومی از فوم‌ها یا همان کف دستشویی هم گاهی به‌جای صابون‌های مایع استفاده می‌کنند اما آیا این محصولات به‌اندازه مایع‌های دستشویی قدرت پاک‌کنندگی دارند؟ این ماجرا در پژوهشی از سوی دکتر اوزلم اکیلز (Ozlem Equils) استاد دانشکده پزشکی دانشگاه UCLA و بنیاد آموزشی میورا و همکارانش در ژورنال علمی کنترل عفونت بررسی شد.

    ماجرا از این قرار بود که روش‌های شست‌وشوی استاندارد دست هم با مایع‌ها و هم با کف‌ها مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه نشان می‌داد که کف‌ها قدرت پاک‌کنندگی‌شان در از بین‌بردن باکتری‌ها کمتر از مایع دستشویی است.

    پرفروش‌ترین انواع مایع دستشویی را ببینید

    چرا قدرت پاک‌کنندگی کف دستشویی کمتر از مایع آن است؟

    زمانی که در تحقیق مذکور، داوطلبان دست‌های خود را با فوم یا همان کف دستشویی شستند، میانگین شمار باکتری‌های تجمع‌کرده روی سطح پوست‌شان در مقیاسی که از ۱ تا ۴ تعیین شده بود، به این صورت بود: میزان باکتری‌ها از تعداد تقریبی ۳.۶ بعد از شست‌وشو با کف دستشویی به ۲.۶ می‌رسید. اما این رقم برای شستن دست‌ها با مایع از ۳.۸ به ۱.۲ می‌رسید.

    نتایج این تخقیق در ژورنال آمریکایی و علمی کنترل عفونت (American Journal of Infection Control) هم به چاپ رسیده بود. این پژوهش با دو گروه دیگر از افراد هم در ابعاد بزرگ‌تر و با حضور داوطلبان بیشتر انجام شد و نتیجه کماکان نشان می‌داد که اگر بپرسند مایع دستشویی یا کف دستشویی باید مایع را انتخاب کنیم.

    دلیل اینکه قدرت پاک‌کنندگی فوم‌ها یا همان کف‌ها پایین‌تر از مایع‌هاست، درشکل عملکرد آنها جست‌وجو می‌شود. زمانی که با مایع دست‌ها را می‌شویید، مرحله نخست، تماس با مایع و مرحله دوم بدل‌شدن آن به کف است. این یعنی تماس بیشتری با ماده پاک‌کننده دارید. اما کف‌ها از همان مرحله نخست، به شکل کف هستند و تماس‌شان با دست کمتر خواهد بود. میزان ماده پاک‌کننده‌ای که در کف‌ها وجود دارد از مایع‌ها کمتر است.

    پیشنهاد ویژه خرید مایع دستشویی را ببینید

    [related]4234[/related]

    مخالفان چه می‌گویند؟

    مایع دستشویی یا کف دستشویی

    هرچند مطالعه‌ای که گفته شد و موارد دیگری هم به بررسی سوال مایع دستشویی یا کف دستشویی پرداخته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که مایع بهتر از کف است اما این مطالعات و پژوهش‌ها آن‌چنان وسیع و گسترده نبوده‌اند. برای همین نمی‌توان صددرصد به آنها اعتماد کرد و حرف‌های مخالفان را نشنیده گرفت.

    مخالفان اثرگذاریِ بیشتر مایع دستشویی معتقدند فوم‌ها بهداشتی‌ترند، استفاده از آنها راحت‌تر است و برای محیط زیست ضرر کمتری دارند. آنها می‌گویند، هر پمپاژ کف‌ها حاوی هزاران حباب ریز است که می‌توانند با نفوذ مواد پاک‌کننده به سطح پوست دست، میکروب‌ها را از بین ببرند. ضمن اینکه، کفی‌بودن فوم‌های دستشویی باعث می‌شود که ماده پاک‌کننده به‌اندازه روی دست‌ها بریزد و میزان مصرف پایین‌تر بیاید. این در حالی است که مایع‌ها، معمولا زودتر تمام می‌شوند و در هر بار پُمپاژ آنها روی دست باید مقدار ماده بیشتری مصرف کنید. پس از نظر اقتصادی هم به‌صرفه‌تر نیستند.

    کف‌های دستشویی برای محیط‌زیست هم بهترند. چرا؟ چون آنها آغشته به هوا هستند و برای کف‌کردن برخلاف مایع‌های معمولی نیاز به ترکیب با آب ندارند. پس زمانی که از کف‌ها استفاده می‌کنید، آب کمتری هم مصرف می‌شود. مصرف کمتر آب هم نتیجه‌ای مطلوب و صرفه‌جویی در استفاده از این ماده ارزشمند را دارد.

    پرفروش‌ترین فوم‌های دستشویی را ببینید

    در نهایت: مایع دستشویی یا کف دستشویی را انتخاب کنیم؟

    مایع دستشویی یا کف دستشویی

    هنوز نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که کدام‌یک بهتر هستند: مایع دستشویی یا کف دستشویی؟ واقعیت این است که برای انتخاب از میان این دو باید به پژوهش‌ها و مستندات بیشتری دقت کرد. مطالعاتی که درباره اثرگذاری کمتر کف‌ها نسبت به مایع‌های دستشویی انجام شده، باید در ابعاد بزرگ‌تر و دقیق‌تر تداوم پیدا کنند تا بتوان به آنها استناد کرد. مطالعاتی که در حال حاضر نتایج‌شان را اعلام کرده و مایع را نسبت به کف برتر دانسته‌اند، هیچ‌یک چندان بزرگ و وسیع نبوده‌اند.

    اگر پژوهش‌های دیگری هم در این راستا صورت بگیرد و نتایج مشابهی نشان بدهند، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مایع دستشویی قدرت پاک‌کنندگی بیشتری دارد. در غیر این‌صورت، دلایل مخالفان مایع‌ها هم قابل‌اعتنا خواهد بود. چون مزایای استفاده از کف هم زیاد است. مثلا همان‌طور که گفته شد، از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر هستند، تمیزتر و راحت‌تر می‌توان از آنها استفاده کرد و زودتر دست را پاک می‌کنند و نیاز به مصرف زیاد آب برای تولید کف با آنها نیست.

    خرید مایع دستشویی با تخفیف ویژه

    در آخر

    فارغ از اینکه قدرت پاک‌کنندگی کدام مورد، مایع دستشویی یا کف دستشویی بیشتر است، باید تکنیک شست‌وشوی دست‌ها را به‌دقت یاد بگیریم و در هر بار شستن آنها نهایت دقت را برای پاک‌سازی ویروس‌ها و باکتری‌های احتمالی به‌کار بگیریم. شستن زیاد دست‌ها می‌تواند کلید سلامتی‌مان در دورماندن از انواع بیماری‌ها باشد. فرقی نمی‌کند که از فوم استفاده می‌کنیم یا از کف؛ در حال حاضر که با ویروس کرونا روبه‌رو هستیم، باید در طول روز چندین و چندبار دست‌ها را بشوییم و دست‌کم ۲۰ ثانیه را صرف انجام این کار کنیم. دقت در نظافت و شستن بخش‌های مختلف دست به ما کمک می‌کند تا از بیماری‌هایی نظیر کرونا دور شویم. پس برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان‌مان، این کار ساده را انجام بدهیم و کوتاهی نکنیم.   [see_also]3076[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید