راهنمای خرید وب کم؛ همه نکات ضروری قبل از خرید را بدانید

راهنمای خرید وب کم؛ همه نکات ضروری قبل از خرید را بدانید
راهنمای مطالعه

    یکی از ابزارهای ضروری برای حضور فعال در دنیای مجازی، دورکاری و برگزاری جلسات آنلاین، وب کم است که این روزها نیاز به آن بیش‌ازپیش احساس می‌شود. با کمک این راهنمای خرید وب کم می‌توانید وب کم متناسب با نیازهایتان را خریداری کنید.

    لپ‌تاپ دارید؟ وب کم دارد، اما...

    رایانه‌های شخصی وب کم ندارند و باید برای آنها وب کم خارجی تهیه کنید. اما لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های امروزی همگی وب کم داخلی دارند، بااین‌حال استفاده از آنها با محدودیت‌هایی همراه است. این دوربین‌ها دو مشکل اساسی دارند: اول اینکه ثابت هستند و دوم اینکه معمولا کیفیت تصویر و صدایشان پایین است.

    مشکل ثابت‌بودن

    ازآنجاکه این دوربین‌ها ثابت هستند، پویایی و قدرت مانور لازم را ندارند. برای مثال، نمی‌توانید زاویه دوربین لپ‌تاپ را نسبت به صورتتان تغییر دهید. در این صورت هنگامی‌که با کسی ارتباط تصویری برقرار می‌کنید، متوجه می‌شوید که طرف مقابل به جهتی متفاوت از دوربین نگاه می‌کند یا احساس می‌کنید توجه لازم را ندارد. این به‌دلیل ثابت‌بودن دوربین شماست.

    مشکل کیفیت پایین صدا و تصویر

    معمولا در لپ‌تاپ و گوشی، کیفیت صدا و تصویر دوربین به‌پای وب‌کم‌های قدرتمند خارجی نمی‌رسد.

    نکات مهمی که پیش از خرید وب کم مناسب باید بدانید

    هنگام خرید وب کم تصور نکنید هرچه بیشتر هزینه کنید و بهترین کیفیت آن را بخرید، سرمایه‌گذاری بهتری انجام داده‌اید. از آن سو، فکر نکنید اگر ارزان‌ترین آن را بخرید، در بودجه‌تان صرفه‌جویی کرده‌اید. در هر دو صورت ممکن است وب کم روی دستتان بماند. بنابراین خوب به همه نکات زیر توجه کنید.

    لیست قیمت انواع وب‌کم را ببینید

    ۱. کیفیت و سرعت ثبت تصویر وب کم را در نظر بگیرید

    راهنمای خرید وب کم - کیفیت تصویر وب کم

    بی‌شک مهم‌ترین ویژگی وب کم، کیفیت و وضوح تصویر آن است که در قیمت آن تأثیر مستقیم دارد. در دوربین‌های دیجیتال، کیفیت تصویر به دو ویژگی قدرت تفکیک یا وضوح تصویر (رزولوشن) و تعداد ثبت تصویر در ثانیه (فریم ریت) وابسته است. اگر می‌خواهید تصویرتان با کیفیت بالا و بدون لرزش دیده شود، باید وب کم با رزولوشن و فریم ریت بالاتری را خریداری کنید.

    وضوح تصویر

    وضوح تصویر (resolution) با توجه به تعداد پیکسل‌ها یعنی همان نقطه‌های نورانی تشکیل‌دهنده تصویر در طول و عرض صفحه‌نمایش تعریف می‌شود. این ویژگی در وب کم به‌معنای آن است که تصویر خروجی وب کم با چه تعداد پیکسل ثبت می‌شود. تعداد پیکسل‌ها را معمولا به‌صورت ضرب دو عدد یا فقط با عدد مربوط به عرض تصویر (عدد کمتر) روی بسته‌بندی محصول می‌نویسند. رزولوشن استاندارد وب‌کم‌های موجود در بازار معمولا یکی از اعداد زیر است:

    کیفیت فوق‌العاده یا اولترا اچ دی (UHD) یا 4K با تعداد پیکسل‌های ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰:

    کیفیت تصویر در وب‌کم‌هایی با این ویژگی، می‌تواند با کیفیت تصویر دوربین‌های عکاسی دیجیتال تک‌لنزی بازتابی (DSLR) که دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی به شمار می‌روند رقابت کند. مشکل این وب‌کم‌ها این است که به‌دلیل کیفیت بالای تصاویر، فایل‌های تصویری با حجم بالا تولید می‌کنند و بنابراین ممکن است در بارگذاری و تبادل داده‌ها با مشکل مواجه شوید. ناگفته نماند که بسیاری از ما به چنین کیفیت تصویری نیاز نداریم.

    کیفیت خیلی بالا یا فول اچ دی (FHD) یا 1080p با تعداد پیکسل‌های ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰:

    این وضوح تصویر برای ضبط و ارائه ویدیو با کیفیت ایده‌آل و البته حرفه‌ای مناسب است. حجم تصاویر تولیدی آنها بالاست اما نه آن‌قدر که مشکلی در تبادل داده‌ها ایجاد کند.

    پرفروش‌ترین انواع وب‌کم را ببینید

    کیفیت بالا یا اچ دی (HD) یا 720p با تعداد پیکسل ۷۲۰ × ۱۲۸۰:

    بیشتر ویدیو‌هایی که این روزها در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، با وب‌کم‌های اچ‌دی ضبط می‌شوند. اگر هدف شما از خرید وب‌کم فعالیت در این شبکه‌هاست، کیفیت اچ‌دی می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد. در زیر می‌توانید اندازه ابعاد مختلف تصاویر وب کم را ببینید:

    راهنمای خرید وب کم - ابعاد مختلف تصویر در وب کم

    سرعت ثبت‌ تصویر

    سرعت ثبت تصویر یا فریم ریت (frame rate) به تعداد تصاویر ثبت‌شده وب کم می‌گوییم. برای تهیه ویدیو، دوربین یا وب‌کم باید تعداد زیادی عکس با سرعت بالا ثبت کند تا خروجی به شکل ویدیو به نمایش درآید. هرچه تعداد تصاویر ثبت‌شده در واحد ثانیه که با نماد fps مشخص می‌شود، بیشتر باشد کیفیت تصاویر متحرک بهتر و روان‌تر است‌. ثبت ۶۰ تصویر یا بیشتر در ثانیه و نیز تصویر با رزولوشن بالا، به‌معنای کیفیت بالای تصویر و البته فایل‌های ویدیویی حجیم است.

    طرفداران بازی‌های ویدیویی آنلاین معمولا شفافیت تصویر 720p با فریم ریت 60fps را ترجیح می‌دهند. چون سرعت ثبت تصویر ۶۰ به بالا کیفیت بهتر تصاویر متحرک را رقم می‌زند. البته این مدل‌ها معمولا قابلیت تنظیم برای شفافیت تصویر فول اچ‌دی و سرعت ثبت تصویر ۳۰ را هم دارند.

    اگر می‌خواهید از وب‌کم برای گفتگوی تصویری در فضای مجازی استفاده کنید، شفافیت تصویر با 1080p و فریم ریت 30fps مناسب است.

    ۲. فشرده‌سازی ویدیو را در نظر بگیرید

    فرستادن ویدیو دیجیتال به‌صورت آنلاین، حجم داده زیادی را مصرف می‌کند. برای دست‌یابی به وضوح HD و بالاتر از پهنای باندِ معمول اتصال به اینترنت، فیلم یا داده ویدیویی باید فشرده و رمزگذاری شود. بیشتر وب‌کم‌های پیشرفته براساس استاندارد H.264 رمزگذاری ویدیویی پیشرفته (AVC) طراحی شده‌اند. این وب‌کم‌ها ویدیویی با کیفیت بالا را در کمتر از ۱ مگابیت بر ثانیه فشرده‌سازی می‌کند و در مقایسه با وب‌کم‌های قدیمی تحول بزرگی به حساب می‌آید. این فناوری باعث می‌شود کار پردازنده مرکزی رایانه (CPU) برای رمزگذاری و رمزگشایی داده ویدیویی تا حد زیادی کاهش یابد. وجود این استاندارد در وب‌کم، به شما اطمینان می‌دهد که شفافیت و سرعت تصویر‌برداری وب‌کم درست همان است که تولیدکننده ادعا می‌کند.

    ۳. میدان دید وب‌کم مهم است

    راهنمای خرید وب کم - میدان دید وب کم

    میدان دید وب‌کم به پهنای ناحیه‌ای که آن وب‌کم قادر به ثبت آن است گفته می‌شود. معمولا روی بسته‌بندی وب‌کم این ویژگی را با نماد FOV می‌نویسند. وب‌کمی که مجهز به لنز زاویه باز است، می‌تواند میدان دید وسیع‌تری را ثبت کند. وب‌کم‌های موجود در بازار، از نظر میدان دید به چند دسته تقسیم می‌شوند:

    زاویه لنز ۶۰ درجه

    برای ثبت میدان دیدی که در آن یک فرد در حالت نشسته روبه‌روی کامپیوتر صحبت می‌کند مناسب است.

    زاویه لنز ۷۸ درجه

    میدان دیدی را پوشش می‌دهد که دونفر بتوانند در مقابل رایانه در تصویر قرار بگیرند.

    زاویه لنز ۹۰ درجه

    برای نمایش یک وایت‌برد در کلاس مجازی و یا یک جلسه با حضور افرادی که دور یک میز نشسته‌اند وب‌کمی با میدان دید ۹۰ درجه ایده‌آل است.

    استاندارد نمایش وب‌کم برای دورنمای عمودی، نسبت ۹:۱۶ (۹ برای عرض و ۱۶ برای ارتفاع تصویر) است که بعضی مدل‌های وب‌کم قابلیت نمایش عمودی و افقی با نسبت ۱۶:۹ را به‌طور همزمان دارند. نمایش تصویر به صورت عمودی همان حالت پرتره یا چهره در گوشی‌ است که برای تهیه استوری در فیس‌بوک و اینستاگرام عالی است.

    ۴. به ویژگی فوکوس خودکار و تصحیح نور کم توجه کنید

    تقریبا همه وب‌کم‌های موجود در بازار مجهز به ویژگی فوکوس یا زوم خودکار هستند. بالاترین مدل‌های وب‌کم‌، فوکوس خودکار را خیلی سریع‌تر و دقیق‌تر نسبت به مدل‌های ارزان قیمت انجام می‌دهند. ضبط‌کردن ویدیویی واضح و شفاف در خانه و یا در محیط باز که هم منابع نوری مثل چراغ‌ها وجود دارند و هم تابش خیره‌کننده نور آفتاب، واقعا دشوار است. نور نامناسب می‌تواند در تصویر‌برداری سایه‌های ناخواسته ایجاد کند و نتوان تصویری قابل‌تفکیک از محیط ایجاد کرد. وب‌کم‌هایی که برای تنظیمات حرفه‌ای طراحی شده‌اند، از فناوری اختصاصی برخوردارند که می‌توانند افراد را از دیوارها و پنجره‌ها متمایز کنند و بهینه‌سازی‌های لازم را برای ثبت تصویری طبیعی و متحرک انجام دهند. وب‌کم‌های مخصوص میزکار (دسکتاپ) در بعضی‌ مدل‌ها دارای یک چراغ دایره‌ای در اطراف لنز هستند که قابلیت تنظیم نور تصویر را فراهم می‌کنند.

    ۵. لوازم جانبی وب کم را چک کنید

    راهنمای خرید وب کم - لوازم جانبی وب کم

    وب‌کم‌ها طوری طراحی می‌شوند که روی صفحه نمایش رایانه شخصی یا لپ‌تاپ قابل‌نصب باشند. بااین‌حال اگر می‌خواهید از جهت‌های دیگری علاوه بر روبه‌رو فیلم‌برداری کنید، سه‌پایه وب‌کم یا گیره منعطف وب‌کم برای چرخاندن سر لنز به جهت‌های مختلف به کمکتان می‌آیند. با این ابزارهای جانبی می‌توانید وب‌کم را بهتر کنترل کرده و تصاویر را بهتر ترازبندی کنید. درنتیجه، ویدیویی شفاف‌‌تر و دقیق‌تر خواهید داشت و لازم نیست وقت زیادی را برای اصلاح ویدیو صرف کنید.

    یک درپوش پلاستیکی برای حفظ حریم خصوصی روی لنز وب‌کم تعبیه شده است که وقتی از آن استفاده نمی‌کنید می‌توانید روی لنز را بپوشانید.

    [related]24364-[/related]

    ۶. قابل حمل‌بودن مهم است

    می‌توان گفت تقریبا تمام وب‌کم‌ها دارای طراحی نسبتا ثابت و بدون حرکت‌ هستند. بااین‌حال بعضی از مدل‌های آن را طوری طراحی کرده‌اند که می‌توانید درحال حرکت از آنها برای فیلم‌برداری استفاده کنید. این مدل‌های خاص دارای یک رابط  USB-cهستند که از رابط USB کوچک‌تر است و با تلفن همراه سازگار است. این مدل‌ها برای پخش زنده و مستقیم در هنگام حرکت و در طبیعت عالی هستند. مدل‌های کوچک وب‌کم‌های USB 2.0 با ابعاد کوچک ۳.۸۱ سانتی‌متر در ۳.۸۱ سانتی‌متر در ۵.۰۸ سانتی‌متر، طراحی تاشو و چرخش ۳۶۰ درجه‌ای، ثبت تصاویر فول اچ‌دی را در هر موقعیتی و هر مکانی آسان کرده‌اند. بعضی مدل‌های استثنائی هم وجود دارند که با طراحی جمع‌وجور، قابلیت چرخش، میکروفن‌های دوقلو و یک شاتر حریم شخصی (شاتری که به‌طور خودکار پس از اتمام تصویربرداری بسته می‌شود) محبوبیت بسیار زیادی دارند.

    ۷. قابلیت کنترل نرم‌افزار می‌خواهید؟

    بسیاری از وب‌کم‌ها دارای قابلیت کنترل نرم‌افزار برای تنظیم دستی لنز‌ها در حالت حرکت به بالا و پایین (tilt)، حرکت لنز در جهت افقی به چپ و راست (pan) و دور و نزدیک شدن لنز (zoom) هستند. معمولا این موارد به کاربر این امکان را می‌دهند که میزان روشنایی، تضاد و شدت رنگ و تعادل رنگ سفید را به‌خوبی کنترل کند. کاربرانی که می‌خواهند تصویرشان در قالب دو صفحه‌ای (split screen) نمایش داده شود به نرم‌افزارهای وب‌کم پیشرفته‌تری نیاز دارند.

    ۸. میکروفن‌ها مهم‌اند

    راهنمای خرید وب کم - میکروفون‌های وب کم

    بیشتر وب‌کم‌ها حداقل یک میکروفن داخلی دارند. آن دسته از وب‌کم‌ها که دارای میکروفن‌های دوقلو در دو طرف لنز هستند صدای ارسالی را طبیعی‌تر و با کیفیت بهتر انتقال می‌دهند. افرادی که می‌خواهند تماس‌های ویدیویی حرفه‌ای با کیفیت صدای عالی ارسال کنند، ممکن است به یک میکروفن خارجی جداگانه نیاز داشته باشند.

    ۹. لنز شیشه‌ای یا پلاستیکی می‌خواهید؟

    لنز‌ وب‌کم ممکن است شیشه‌ای یا پلاستیکی باشد. کیفیت تصاویر وب‌کم با لنز شیشه‌ای شفاف‌تر و بهتر از لنز‌های پلاستیکی است. لنز وب‌کم‌هایی که کیفیت تصویر ۱۰۸۰ پیکسل به بالا دارند، شیشه‌ای است و درنتیجه قیمت بالاتری دارند. لنز وب‌کم‌های اقتصادی با قیمت‌های ارزان، معمولا از پلاستیک ساخته شده است.

    نکاتی کوتاه درباره خرید وب کم که باید بدانید

    راهنمای خرید وب کم - نکاتی درباره خرید وب کم

    • اگر صفحه‌نمایش رایانه‌تان قدیمی باشد و قابلیت پخش ویدئوهای با کیفیت HD و بالاتر را ندارد، با خرید وب‌کم با کیفیت HD فقط پولتان را دور ریخته‌اید.
    • سرعت و پهنای باند اتصال به اینترنت منزل یا محل کار خود را پیش از خرید ‌وب‌کم در نظر داشته باشید. انتخاب وب‌کمی گران‌قیمت که تصاویری با کیفیت و البته حجم بالا تهیه می‌کند، درحالی که سرعت و کیفیت اتصال به شبکه ضعیف است به هیچ‌ وجه منطقی نیست.
    • درباره گارانتی و خدمات پس از فروش محصول از فروشنده بپرسید. بعضی برندها، بین یک تا سه سال گارانتی و خدمات پس از فروش به مشتریان خود ارائه می‌دهند.
    • قیمت محصول را با توانایی مالی‌تان مطابقت دهید. گاهی وقت‌ها خرید محصولی متوسط و اقتصادی که نیازهای شما را پوشش دهد تنها‌ چاره‌ کار است. بااین‌حال تا جایی که ممکن است هنگام خرید محصولات الکترونیکی و جانبی مثل ‌وب‌کم که سرعت پیشرفت زیادی دارند، قدری آینده‌نگر باشید.
    • در خرید آنلاین، توجه کنید بسته‌بندی محصول باید سالم باشد و از قبل باز نشده باشد. اطلاعات روی بسته‌بندی را با محتویات آن مقایسه کنید و درصورتی‌که قطعه‌ای کم یا ناقص باشد از خرید محصول خودداری کنید و یا آن را مرجوع کنید.
    • اگر خرید آنلاین را ترجیح می‌دهید، فقط از سایت‌های معتبر خرید کنید.

    خرید انواع وب‌کم با قیمت مناسب از دیجی‌کالا این روزها که دورکاری و آموزش‌های آنلاین اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند، وب کم به نوعی نیاز ضروری برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. شما برای چه کاری از وب کم استفاده می‌کنید؟ کدام کیفیت تصویر برای این کار خاص مناسب است؟ [see_also]564[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید