راهنمای خرید تلسکوپ کودک؛ این نکات مهم را قبل از خرید بدانید

راهنمای خرید تلسکوپ کودک؛ این نکات مهم را قبل از خرید بدانید
راهنمای مطالعه

    انواع بازی‌ها و لوازم از بازی فکری دخترانه یا پسرانه تا یک توپ ساده در تقویت ذهن و خلاقیت کودک تأثیرگذارند. اما برخی لوازم دروازه ورود او به دنیایی افسونگر هستند؛ تلسکوپ کودک یکی از آنهاست. چیزی جادویی درباره تلسکوپ وجود دارد؛‌ از دریچه آن به دنیای بی‌کران آسمان وصل می‌شوید. با خرید تلسکوپ کودک می‌توانید راهی برای واردکردن کودکان به این دنیای جذاب پیدا کنید و روی دیگری از جهان را در مقابل‌ چشمان‌شان قرار دهید.

    خرید تلسکوپ کودک؛ در اوج آسمان، با ستارگان

    خرید تلسکوپ کودک

    کتاب‌ها پُر از اطلاعات عمومی هستند اما دقت کرده‌اید که لذت دیدن و تجربه‌کردن در فرایند یادگیری چیز دیگری است و کیف فوق‌العاده‌ای دارد؟ با خرید تلسکوپی مناسب می‌توانید دنیای یادگیری کودک‌تان را کاملا تغییر بدهید و او را با چیزهای جدیدی آشنا کنید که شناخت‌شان آموزنده و مفرح است.

    تجربه مشاهده ستاره‌ها و اجرام دیگر آسمانی به نگاه و دید کودکان عمق زیادی می‌دهد؛ در حالی که پاهای‌شان روی زمین است، سر از آسمان‌ها در می‌آورند. پس خرید تلسکوپ کودک به عنوان هدیه یا وسیله‌ای آموزشی و هم‌زمان تفریحی فکر ایده‌آلی است. اما این وسیله باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و نکات خریدش چیست؟ در ادامه درباره نکات خرید تلسکوپ کودک می‌خوانید.

    نکته مهم؛ اول علاقه کودکتان را بسنجید

    درست است که داشتن تلسکوپ و مشاهده آسمان برای کودکان در کنار آموزنده‌بودن، مفرح هم هست اما اگر قرار باشد که فقط و فقط به چشم یک اسباب‌بازی به آن نگاه شود، بهتر است که برای خرید آن هزینه نکنید. به‌عبارت بهتر، قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، به این دقت کنید که فرزندتان فقط می‌خواهد با تلسکوپ ستاره‌ها را تماشا کند یا واقعا به نجوم علاقه‌مند شده است.

    اگر هم دقیقا نمی‌دانید که کودک‌تان به این وسیله و دنیای نجوم علاقه دارد یا خیر؛ قبل از اقدام به خرید تلسکوپ می‌توانید او را با فیلم‌ها و تصاویری درباره نجوم آشنا کنید یا در صورت امکان، او را به رصدخانه ببرید. اگر علاقه و استعدادی در این زمینه از خود نشان داد، گام بعدی می‌تواند خرید وسیله برای او باشد.

    نشنال جئوگرافیک (National Geographic) مستندهای جذابی برای آشنایی با دنیای نجوم تولید کرده که می‌توانید از آنها هم برای آشناکردن کودک خود با دنیای نجوم کمک بگیرید.

    مشاهده لیست محبوب‌ترین مستندها و کتاب‌ها درباره فضا

    ۱. انواع تلسکوپ را بشناسید

    یکی از نکات مهم و ابتدایی در خرید تلسکوپ، انتخاب نوع آن است. دو نوع تلسکوپ وجود دارد: انکساری یا شکستنی و بازتابی.

    تصاویر انواع تلسکوپ انکساری و بازتابی را ببینید

    تلسکوپ بازتابی

    خرید تلسکوپ کودک

    تلسکوپ بازتابی معمولا دارای دو آینه است. آینه‌ای مقعر در انتهای لوله قرار دارد و آینه‌ای مسطح درون لوله تلسکوپ و نزدیکی دهانه قرار دارد. نور از دهانه تلسکوپ وارد می‌شود و به آینه اول می‌رسد و به سمت آینه دوم بازتاب پیدا می‌کند. در مرحله بعدی هم آینه دوم نور را به سمت چشمی بازتاب می‌دهد. چشمی در این سبک از تلسکوپ‌ها روی بدنه وسیله قرار دارد.  این نوع تلسکوپ‌ها محکم‌تر و ارزان‌ترند و یادگیری با آنها هم ساده‌تر است.

    تلسکوپ انکساری یا شکستی

    خرید تلسکوپ کودک

    تلسکوپ‌های شکستی یا انکساری هم عدسی دارند و نور در آنها در یک نقطه متمرکز می‌شود و شکسته یا خم می‌شود. عدسی محدب موجود در این تلسکوپ کار همگراکردن پرتوهای نور را انجام می‌دهد و بعد یک عدسی چشمی هم تصویر ایجادشده در کانون عدسی محدب را درشت‌نمایی می‌کند.

    یادتان باشد که تلسکوپ‌های انکساری گران‌تر از بازتابی‌ها هستند و می‌توانید آنها را ارتقا بدهید و به‌روزرسانی کنید.

    ۲. شیوه استقرار تلسکوپ را در نظر بگیرید

    خرید تلسکوپ کودک

    نکته بعدی در خرید تلسکوپ کودک هم مربوط به شیوه استقرار آن است. شیوه استقرار و قرارگیری تلسکوپ‌ها دو نوع است:

    • استقرار استوایی
    • استقرار سمت‌ارتفاعی

    استقرار استوایی

    ption id="attachment_32136" align="aligncenter" width="850"]خرید تلسکوپ کودک تلسکوپ استقرار استوایی

    تلسکوپ‌های استقرار استوایی طوری قرار می‌گیرند و قابل‌حرکت هستند که قادرید با آنها حرکت اجرام آسمانی را با داشتن یک محور چرخش موازی با محور گردش زمین دنبال کنید.

    استقرار سمت‌ارتفاعی

    ption id="attachment_32137" align="aligncenter" width="850"]خرید تلسکوپ کودک تلسکوپ سمت ارتفاعی

    تلسکوپ‌هایی که شیوه قرارگیری‌شان سمت ارتفاعی است، حول دو محور عمودی و افقی قرار دارند و چرخش وسیله پیرامون محور عمودی انجام می‌شود. کارکردن با تلسکوپ‌های استقرار سمت‌ارتفاعی ساده‌تر است.

    کارکردن با تلسکوپ‌هایی که نوع قرارگیری‌‌شان استقرار استوایی است، برای کودکان سخت‌تر است چون اهرم‌ها و تنظیمات پیچیده‌ای دارند. اما دقیق‌تر هستند و امکان بازدید و رصد بهتر آسمان را فراهم می‌کنند.

    پیشنهاد ویژه خرید تلسکوپ را ببینید

    تلسکوپ با استقرار قابل‌کنترل

    دیگر آن روزها گذشته که باید محل استقرار تلسکوپ را با اهرم‌ها و به شکل دستی کنترل می‌کردید. این‌روزها، مدل‌هایی به بازار آمده‌اند که امکان کنترل‌ و تنظیم‌شان به شکل کامپیوتری مقدور است. البته این را هم در نظر داشته باشید که شاید یادگیری کارکردن با چنین تلسکوپ‌هایی برای کودک چندان ساده نباشد.

    ۳. دیافراگم تلسکوپ مهم است

    ption id="attachment_32131" align="aligncenter" width="850"]خرید تلسکوپ کودک دیافراگم تلسکوپ

    بحت نور و اپتیک در تلسکوپ‌ها هم مهم است. در این مقوله باید به دیافراگم وسیله دقت کنید؛ یعنی جایی که نور از آن وارد دستگاه می‌شود. هرچقدر دیافراگم دستگاه بزرگ‌تر باشد، نور بیشتری هم به آن وارد می‌شود. در نتیجه، تصویر واضح‌تری از آسمان از تلسکوپ قابل‌دیدن خواهد بود. پس توصیه ما در این قسمت درباره خرید تلسکوپ کودک درباره دیافراگم است: تلسکوپی بخرید که بزرگ‌ترین دیافراگم را دارد.

    چند نمونه تلسکوپ با قطر دهانه مناسب ببینید

    ۳. بزرگ‌نمایی و فاصله کانونی تلسکوپ را در نظر بگیرید

    ption id="attachment_32132" align="aligncenter" width="850"]خرید تلسکوپ کودک فاصله کانونی تلسکوپ

    فاصله کانونی عدسی تلسکوپ هم از جمله نکاتی است که باید در هنگام خرید در نظر بگیرید. منظور از فاصله کانونی چیست؟ فاصله‌ای که میان مرکز لنز و فوکوس تلسکوپ وجود دارد. این پارامتر به فیلتر و محدودکردن مشاهدات و جست‌وجوها در آسمان کمک می‌کند.

    در اینجا هم مانند دیافراگم، هرچقدر که فاصله کانونی بزرگ‌تر باشد، بهتر است. یادتان باشد که اندازه فاصله کانونی تلسکوپ روی بزرگ‌نمایی هم اثرگذار است. افزایش بزرگی فاصله کانونی میزان بزرگ‌نمایی تلسکوپ را هم بالا می‌برد.

    پرفروش‌ترین تلسکوپ‌ها با فاصله کانونی زیاد را ببینید

    در آخر

    با در نظرگرفتن این نکات در خرید تلسکوپ کودک می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید و گزینه مناسبی را برای کودک خود بخرید. گاهی یک وسیله می‌تواند سرنوشت و نگاه یک کودک به دنیا را تغییر بدهد. البته یادتان باشد که کشش و علاقه را نادیده نگیرید و یادتان باشد که اگر اشتیاقی در کار نباشد، اصرار هم فایده‌ای ندارد. لینک خرید تلسکوپ از دیجی‌کالا با قیمت مناسب

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید