راهنمای خرید چراغ پیشانی؛ نکاتی که باید بدانید

راهنمای خرید چراغ پیشانی؛ نکاتی که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر اهل کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری یا دویدن باشید، حتما می‌دانید و درک کرده‌اید که مجهز بودن به ابزارها و لوازم مناسب برای این ورزش‌ها به افزایش بازدهی، ایمنی و خوشایندتر شدن روند ورزشتان کمک می‌کند. یکی از این لوازم و وسایل چراغ پیشانی است. در این مقاله از نکات لازم برای خرید چراغ پیشانی برای‌تان می‌گوییم.

    انتخاب و خرید چراغ پیشانی بر اساس فعالیت

    برای انتخاب و خرید چراغ پیشانی باید به فعالیت موردنظرتان دقت داشته باشید. بنا به نوع فعالیت باید موارد زیر را در انتخاب مد نظر بگیرید:

    • دویدن: ویژگی مهم در خرید چراغ پیشانی برای دویدن، وزن کم، میزان بُرد و وسعت نور چراغ و تناسب آن برای دور سر است.
    • پیاده‌روی و کوه‌نوردی: چراغ متناسب با این فعالیت باید وزن اندک داشته باشد، بُرد نورش زیاد و عمر باتری‌اش بالا باشد.
    • سنگ‌نوردی:‌ مهم‌ترین ویژگی چراغ پیشانی در این مورد، بُرد نورانی چراغ و پایداری آن است.
    • دوچرخه‌سواری: میزان و شدت نور و بُٰرد آن در چراغ مهم است.
    • سفر و کمپینگ: چراغ پیشانی برای این مورد باید محوطه وسیعی را نورانی کند و عمر باتری‌اش زیاد باشد.

    [related]28085[/related]

    به دنبال چراغی مناسب اندازه سرتان باشید

    اگر قرار است که از چراغ پیشانی برای مدتی طولانی استفاده کنید، باید به قرارگیری آن دور سر، اندازه و تناسبش دقت زیادی داشته باشید. باتری بعضی از چراغ‌ها در بخش پشت سر قرار می‌گیرد. در این صورت، نوعی تعادل وزنی میان بخش جلویی و پُشتی چراغ به‌وجود می‌آید و استفاده از آن هم ساده‌تر می‌شود.

    بعضی از چراغ‌های پیشانی به‌طور ثابت دور سر قرار می‌گیرند و امکان تغییردادن وضعیت‌شان از نقطه‌نظر زاویه روی سر وجود ندارد. اما اگر چراغی منعطف بخرید که قابلیت تنظیم دارد، احساس بهتری خواهید داشت.

    به نوع حباب و پرتوی چراغ دقت داشته باشید

    بیشتر چراغ‌های پیشانی در این‌روزها از نوع LED هستند. چرا؟‌ به‌دلیل اینکه دوام و ماندگاری زیادی نسبت به انواع دیگر دارند. ضمن اینکه مصرف انرژی کمتری هم دارند. در زمینه شکل حباب هم باید دو مورد را در نظر بگیرید: آیا می‌خواهید که نور حباب به شکل مستقیم و خطی راه را به شما نشان بدهد یا بُردی عرضی داشته باشد و زوایای جانبی را نشان بدهد. برخی از انواع چراغ‌های پیشانی به شما امکان داشتن هردو نوع پرتو را می‌دهند؛‌ یعنی هم می‌توانید پرتویی مستقیم و هم پرتویی عریض داشته باشید.

    بُرد و طیف نوری که چراغ پوشش می‌دهد هم مهم است

    همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم توضیح داده شد، بنا به نوع فعالیتی که انجام می‌دهید به میزان پوشش روشنایی پرتوی چراغ پیشانی دقت کنید. گاهی نیازتان این است که پرتوی نوری باریک اما طولانی مسیر مقابل‌تان را به شما نشان بدهد. اما گاهی نیاز است که چراغی روی پیشانی‌تان نصب کنید که می‌تواند شعاع اطراف‌تان را به‌خوبی به نمایش بگذارد و نشان بدهد که اوضاع در دور و اطراف از چه قرار است.

    پرفروش‌ترین انواع چراغ پیشانی را ببینید

    به میزان درخشش نور و گزینه‌های جانبی چراغ توجه کنید

    خرید چراغ پیشانی

    درجه درخشش و روشنی بعضی از چراغ‌های پیشانی قابلیت تنظیم دارند و می‌توانید میزان درخشش و شدت نور را بنا به نیازتان تغییر بدهید. اگر فعالیت‌های ورزشی مختلفی انجام می‌دهید که هریک به میزان و شدت نوری متفاوت نیاز دارند، خرید چراغ پیشانی با قابلیت تنظیم نور انتخاب مناسب‌تان خواهد بود. به میزان شدت نور چراغ‌ها دقت کنید:

    • نور شدید: برای مکان‌های تاریک باید از نور شدید و درجه بالا استفاده کنید. اما یادتان باشد که هرچقدر شدت نور بالا برود، مصرف باتری چراغ پیشانی هم بیشتر می‌شود.
    • نور متوسط: برندهای مختلف معمولا گزینه تنظیم شدت نور بر درجه متوسط ندارند. این گزینه بسیار کاربردی است و برای بیشتر فعالیت‌ها مناسب خواهد بود.
    • نور کم: شدت نور کم چراغ برای زمانی مناسب است که می‌خواهید در غروب که هوا آن‌چنان تیره‌وتار نیست، پیاده‌روی یا مثلا دوچرخه‌سواری کنید.
    • نور چشمک‌زن:‌ نور چشمک‌زن هم گاهی لازم می‌شود. مثلا زمانی که حادثه‌ای اورژانسی پیش آمده و می‌خواهید به رهگذران درباره وضعیت‌تان اطلاع بدهید.
    • نور قرمز:‌ نور قرمز به دید در شب کمک می‌کند. این نور مردمک چشم‌ها را تنگ نمی‌کند و نوری اندک هم فراهم می‌کند.

    [related]30985[/related]

    به باتری چراغ پیشانی هم دقت داشته باشید

    بیشتر چراغ‌های پیشانی از باتری‌های قلمی معمولی استفاده می‌کنند. یادتان باشد که همیشه باتری‌های اضافی هم به همراه چراغ پیشانی همراه داشته باشید. در این صورت، خیال‌تان راحت خواهد بود و دیگر نگران این نخواهید بود که چراغ خاموش نشود و با خیال راحت از آن استفاده خواهید کرد.

    چراغ‌هایی که قابلیت شارژشدن دارند هم گزینه‌های مطلوبی هستند. البته اگر چراغ‌هایی با باتری قابل‌شارژ خریدید، حواس‌تان باشد که باتری این مدل‌ها گاهی با ماندن در سکون و استفاده‌نشدن تخلیه می‌شود. پس دقت کنید تا به خیال اینکه چراغ پیشانی‌تان شارژ شده بیرون نروید و ناگهان دست‌تان در پوست گردو نماند.

    پیشنهاد ویژه خرید چراغ پیشانی را ببینید

    جمع‌بندی نکات خرید بهترین چراغ پیشانی

    خرید چراغ پیشانی می‌تواند با اهداف مختلفی انجام شود. این وسیله کاربردهای مختلفی دارد و باید متناسب با هر فعالیت، مدل مناسب را انتخاب و خریداری کنید. داشتن تجهیزات مناسب ورزشی کارتان را راحت و فعالیت‌تان را دل‌پذیر می‌کند؛ پس حتما باتوجه به نکاتی که گفته شد، اقدام به خرید چراغ پیشانی کنید و اگر نکته‌ای هم در این مقاله ناگفته مانده با ما در میان بگذارید. [see_also]28076[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید