راهنمای خرید پازل؛ همه نکاتی که باید بدانید

راهنمای خرید پازل؛ همه نکاتی که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    وقتی که آخرین قطعه پازل را روی صفحه می‌گذارید و تکمیل می‌شود، حس فوق‌العاده‌ای به شما دست می‌دهد. حق هم دارید. درست‌کردن پازل از کارهایی است که هم سرگرم‌تان می‌کند و هم تمرینی درجه‌یک برای مغزتان است. اما قبل از خرید این بازی فکری کودکان و بزرگسالان و شروع کار، چیزهایی است که باید بدانید. در این مقاله، نکات قبل از خرید پازل را با هم مرور می‌کنیم.

    تاریخچه پازل را بدانید

    خرید پازل

    قدمت پازل‌ها به سال‌هایِ بسیار دور بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی در حوالی سال ۱۷۶۰ میلادی. جان اسپیلزبری( John Spilsbury) نقشه‌نگاری بود که برای نخستین‌بار اقدام به تولید پازلی از روی یک نقشه جغرافیایی چوبی کرد. او تکه‌های مختلف متعلق به هر کشور را برش داد و بعدها از نقشه پازلیِ دست‌سازش برای آموزش جغرافیا استفاده کرد.

    استفاده از پازل‌ها باهدف آموزش مکان‌ها و کشورهای مختلف شروع شد و کم‌کم، طیف وسیعی از شکل‌ها و طرح‌ها روی صفحاتی از جنس‌های مختلف ساخته شدند و پازل‌های متنوع را به‌وجود آوردند. بزرگ‌ترین پازل دنیا را شرکت معروف تولید پازل آلمانی یعنی رافنزبورگر (Ravensburger‎) ساخته است که حدود ۴۰هزار و ۳۲۰ قطعه دارد. کوچک‌ترین پازل دنیا هم در هانوفر آلمان ساخته شده و فقط ۵ میلی‌مترمربع و به‌اندازه یک شن ریز است.

    [related]14136[/related]

    انواع جنس پازل چیست؟

    بیشتر پازل‌ها از صفحات مقوایی و کاغذی ساخته می‌شوند چون در این صورت، تولید انبوه‌شان راحت‌تر خواهد بود. اما در ابتدای راه، نخستین پازل‌ها معمولا از جنس چوب بودند. استفاده از چوب در فرایند تولید پازل سخت و زمان‌بر است و هزینه زیادی هم دارد. روند کار این است که تصویر موردنظر برای تولید هر پازل را در ابعاد مختلف چاپ می‌کنند و روی صفحات مقوایی می‌چسبانند.

    بعد از قرارگرفتن تصویر چاپی روی صفحات، صفحاتی از جنس استیل با شکل‌های مختلف و قطعات گوناگون روی صفحه تصویر و مقوا قرار می‌گیرد و برش‌هایی روی آنها ایجاد می‌کند که قطعات مختلف پازل را می‌سازند. البته روش‌های مختلفی برای ایجاد قطعات کوچک روی پازل وجود دارد؛ ابزارهایی از جنس تیغه‌های شکل‌دار یا لیزر برای این کار استفاده می‌شود.

    پازل‌هایی سه‌بُعدی هم از جنس چوب وجود دارند. این پازل‌ها را باید بادقت بسازید. وب‌سایت‌هایی هم برای درست‌کردن پازل به شکل کامپیوتری وجود دارد. یعنی می‌توانید با مراجعه به این سایت‌ها، پازل درهم‌ریخته‌ای را بسازید که رایانه به شما پیشنهاد می‌دهد. بازی پازل از نوع مجازی؛ جالب نیست؟  حتی بعد از تکمیل پازل می‌توانید، تابلوی آن را چاپ کنید.

    محبوب‌ترین انواع پازل را ببینید

    تعداد قطعات در پازل‌ها چقدر است؟

    پازل‌ها در اندازه‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. پازل‌های کوچک‌تر برای بزرگ‌سالان حدود ۳۰۰، ۵۰۰ و ۷۰۰ قطعه دارند. اما پازل‌های متوسط و بزرگ‌تر از هزار تا حتی ۴۰هزار قطعه هم دارند. پازل‌هایی که برای رده سنی کودکان درست می‌شود، معمولا تعداد قطعات اندک و بزرگ‌تری دارند.

    یکی از دلایلی که قطعات پازل کودکان را بزرگ می‌سازند، جلوگیری از ایجاد حادثه است. کودکان نمی‌توانند قطعات بزرگ پازل را در دهان‌شان بگذارند و قورت بدهند. در واقع، طراحی پازل کودکان به این سبک دلایل ایمنی هم دارد.

    شاید برای‌تان جالب باشد که بعضی از پازل‌ها دورویه هستند. یعنی تصویری در سمت پشت و روی آنها وجود دارد و هر سمتی را می‌سازید که دلتان می‌خواهد. البته چیدن چنین پازل‌هایی بسیار سخت و دشوار است و امکان سردرگمی از این بابت وجود دارد که نمی‌دانید کدام قطعه متعلق به پشت یا روی پازل است.

    برای ساختن پازل باید از چیدن دور آن شروع کنید. دور پازل حالتی مشخص دارد و با پیداکردن قطعات حاشیه در ابتدا قابی را آماده خواهید کرد و بعد مشغول به چیدن محتوای درونی می‌کنید. در خرید پازل دست‌تان باز است و می‌توانید انواع طرح‌های موردعلاقه‌تان را بخرید و شروع به چیدن آن کنید.

    پرفروش‌ترین پازل‌های بیش از 1000 تکه را ببینید

    نکات دیگر لازم برای خرید پازل

    خرید پازل

    برای خرید پازل نکات دیگری هم وجود دارد که بهتر است، قبل از خرید با آنها آشنا باشید:

    درجه سختی پازل‌

    پازل‌ها درجات سختی متفاوتی دارند. اگر تازه‌کار هستید باید به فکر خرید پازلی با طرحی ساده باشید. پازلی ساده است که جزئیات پیچیده ندارد و رنگ‌ها و شکل‌های موجود در طرح آن می‌توانند راهنمای چیدن قطعات در کنار هم باشند.

    اگر می‌خواهید پازل را به‌عنوان هدیه به کسی بدهید، باید توجه کنید که او اهل ساخت‌وساز پازل هست یا شاید یک‌بار به‌طور تفریحی از این کار استقبال می‌کند. با در نظرگرفتن این نکته اقدام به انتخاب مدلی از پازل کنید که با روحیات و سلیقه‌اش در هماهنگی است.

    پیشنهاد ویژه خرید پازل را ببینید

    به‌طور کلی، پازل‌ها هدیه‌ای مناسب برای تمام درجات سنی هستند و با انتخاب طرحی مناسب می‌توانید علاقه و احساس‌تان را نسبت به افراد دیگر نشان بدهید. مثلا، طرحی عاشقانه و احساسی برای روز تولد یا سالگرد ازدواج ایده خوبی است.

    اگر قصد خرید پازل برای بچه‌ها دارید، به درجه‌بندی سختی پازل برای سنین مختلف دقت کنید:

    • ۱۸ ماهه تا ۲ساله: پازلی با کمتر از ۱۵ قطعه؛
    • ۲ تا ۳ساله: پازلی با ۱۵ تا ۳۰ قطعه؛
    • ۴ تا ۵ساله:  پازلی با ۳۰ تا ۸۰ قطعه؛
    • ۶ تا ۱۲ساله: ۸۰ تا هزار قطعه.

    پرفروش‌ترین انواع پازل برای سنین مختلف را ببینید

    توجه به قیمت در خرید پازل

    پازل‌ها در طیف‌های قیمتی بسیار متنوعی طراحی و ساخته می‌شوند. اگر نگاهی به فروشگاه‌ها داشته باشید، متوجه خواهید شد که قیمت آنها از چندهزار تومان شروع می‌شود و به چندمیلیون تومان هم می‌رسد. هرچقدر جنس و کیفیت بالاتر و تعداد قطعات بیشتر باشد، قیمت پازل هم افزایش پیدا خواهد کرد. از سایت دیجی‌کالا هم می‌توانید اقدام به خرید انواع پازل‌ها کنید. اگر هم دوست دارید که به کسی پازل هدیه بدهید، دست‌تان در انتخاب انواع طرح‌ها و مدل‌های پازل باز خواهد بود.

    لیست قیمت انواع پازل در دیجی‌کالا

    توجه به مکان قرارگیری پازل

    خرید پازل

    در هنگام خرید پازل باید به این دقت کنید که قرار است بعد از پایان‌یافتن چیدمان با آن چه کنید. آیا مکانی برای قراردادن پازل دارید؟ مثلا می‌توانید پازل را قاب کنید و به دیوار بزنید؟ به جز آویختن تابلوی پازل، حق انتخاب‌های دیگری هم دارید که شاید تا به حال به آنها توجه نکرده باشید. شما می‌توانید پازل را زیر شیشه میزتان قرار بدهید. این کار نو و مبتکرانه‌ای خواهد بود. برای کسانی که دیواری برای آویختن تابلو ندارند هم ایده مناسبی می‌شود.

    اگر اصلا و ابدا جایی برای نگه‌داشتن پازل چیده‌شده در اختیار ندارید، امکان به‌هم‌زدن چیدمان و تقدیم‌کردن پازل به افرادی دیگر برای ساخت دوباره آن هم وجود دارد؛ البته اگر از آن دسته از کسانی هستید که با تخریب پازل به‌راحتی کنار می‌آیند.

    در آخر

    خرید پازل از بهترین سرگرمی‌هایی است که می‌توانید برای خودتان یا دیگران فراهم کنید. این کار دقت‌نظر و تمرکزتان را تقویت می‌کند. چه چیزی از این بهتر که در آرامش و بادقت مشغول به یک بازی سرگرم‌کننده و مفید شوید؟ شما تجربه ساخت پازل را دارید؟ از چه طرح‌هایی بیشتر خوش‌تان می‌آید؟ آیا استراتژی و قلق خاصی برای چیدن پازل‌تان بلد هستید؟ اگر این‌طور است ممنون می‌شویم ما را هم در جریان بگذارید. لینک خرید انواع پازل با تخفیف ویژه از دیجی‌کالا [see_also]24284[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید