راهنمای خرید کاموا؛ همه نکات مهم قبل از خرید را بدانید

راهنمای خرید کاموا؛ همه نکات مهم قبل از خرید را بدانید
راهنمای مطالعه

    خرید کاموا برای کسانی که اهل بافتنی نیستند هم جذاب است. ورود به یک فروشگاه کاموافروشی یا دیدن مدل‌های مختلف کاموا در فروشگاه‌های اینترنتی مانند واردشدن به پالتی از رنگ‌های جذاب و دوست‌داشتنیِ مختلف است. در این مقاله برای دوست‌داران بافت یا علاقه‌مندان به خرید کاموا از خرید این گلوله‌های جذاب و بامزه خواهیم گفت.

    خرید کاموا و چیزهایی که باید بدانید

    خرید کاموا

    مشاهده طیف وسیعی از کامواهای رنگی که هرکدام زیباییِ خودشان را دارند، کار خرید کاموا را کمی سخت می‌کند. در چنین شرایطی چطور باید تصمیم گرفت که کدام کاموا را بخریم؟ اجازه بدهید که ماجرا را از پایه و اصل شروع کنیم. اصلا کاموا دقیقا چیست؟ کاموا نوعی از منسوجات است که از الیافی طبیعی مانند پشم گوسفند، موی خرگوش یا ... تولید می‌شود.

    برخی از کامواها هم از جنس الیاف گیاهی مانند پنبه، ابریشم، کنف و... هستند. الیاف مصنوعی هم داریم مثلا ریون، نایلون، پلی‌استر. از درهم تنیده‌شدن الیاف از جنس‌های مختلف کلاف‌های کاموا با ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شوند. میزان درهم‌تنیدگی و تعداد رشته‌هایی که در هم تنیده می‌شوند روی شکل و حالت چیزی که بافته می‌شود، اثرگذار است. در خرید کاموا به نکات زیر دقت کنید.

    انواع جنس کاموا کدامند؟

    کامواها از الیافی با جنس‌های مختلف تولید می‌شوند. پس خوب است که نگاهی به هریک داشته باشیم و ببینیم که اوضاع از چه قرار است.

    پشم

    کاموا از جنس پشم گوسفند، از رایج‌ترین الیافی است که برای بافتنی استفاده می‌شود. قیمت این کامواها خیلی گران نیست و کارکردن با آنها هم ساده است. پشم در مقابل رطوبت مقاوم است و امکان جریان‌یافتن هوا در لباس بافته‌شده با آن هم وجود دارد.

    معمولا برای افزایش میزان مقاومت و استحکام کامواهای پشمی، الیافی از جنس‌های دیگر هم به آن اضافه می‌شود. پشم به‌رنگ کرم و سفید است و برای همین می‌توان آن را به‌رنگ‌های مختلف درآورد و کامواهای متنوعی تولید کرد.

    • یادتان باشد که کامواهای پشمی را باید با دست و آب ولرم شست.

    موهِر

    موهر هم جنس دیگری است که می‌توانید در خرید کاموا در نظر داشته باشید. الیاف کاموای موهر حالت کُرکی دارد و بسیار سبک است. البته این سبُکی باعث نمی‌شود که لباس‌های بافته‌شده از این کاموا گرم نباشند. اتفاقا بافتنی‌هایی از جنس موهر بسیار گرم‌اند. کاموای موهری از پشمی گران‌تر است و خاصیت ارتجاعی هم دارد. به‌همین خاطر، شُل نمی‌شود، کِش نمی‌آید و روی تن جا باز نمی‌کند.

    بافتنی‌کردن با کاموای موهری کمی سخت است. چرا؟ چون کرک زیادی دارد. در بیشتر مواقع هم آن را با کامواهای دیگری از جنس پشم یا ابریشم مخلوط می‌کنند و با این کار از سبکی آن کاسته می‌شود. بعضی از افراد هم نسبت به این جنس از کاموا حساسیت از خود نشان می‌دهند. کاموای موهری می‌تواند باعث خارش پوستی شود.

    • برای شست‌وشوی کاموای موهر باید ماشین لباسشویی را روی دور آرام بگذارید یا اینکه لباس‌های بافته‌شده با این کاموا را به خشک‌شویی بدهید.

    پنبه

    کامواهای پنبه‌ای از معمول‌ترین موارد هستند و قیمت‌شان هم زیاد نیست. نرمی و سادگی کار با آنها به شما اجازه می‌دهد که بافت‌هایی متنوع در طرح‌ها و مدل‌های گوناگون داشته باشید. البته یادتان باشد که کامواهای پنبه‌ای خاصیت ارتجاعی ندارند و خیلی زود شکل می‌گیرند و جای دست در هنگام بافتن و بعدها بدن در هنگان پوشیدن در آنها باقی می‌ماند.

    • بافتنی‌هایی که با کاموای پنبه‌ای بافته شده‌اند در ماشین لباسشویی شسته می‌شوند و مشکلی برای‌شان پیش نمی‌آید.

    پرفروش‌ترین انواع کاموا را ببینید

    کشمیر

    کاموای کشمیری کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و از کامواهای لوکس به‌شمار می‌رود. این کاموا سرما را از خود عبور نمی‌دهد و برای بافتن ژاکتی پاییزی و زمستانی بسیار مناسب است. شکل و ترکیب و البته بافت نرم کاموای کشمیری به شما اجازه می‌دهد که لباس‌های بسیار زیبایی ببافید. زمانی که این جنس از کاموا با انواع دیگر کاموا مخلوط می‌شود، قیمت پایین‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری پیدا می‌کند. یادتان باشد که کامواهای کشمیری به‌مرور زمان پرز-پرز می‌شوند.

    • برای شست‌وشوی بافتنی‌های بافته‌شده از کاموای کشمیر به خشک‌شویی مراجعه کنید.

    [related]32393[/related]

    آنگورا

    خرید کاموا

    کاموای آنگورا از موی خرگوشی به همین نام تولید می‌شود. (درجه با هرگونه آزار حیوانات برای تولید لباس به‌شدت مخالف است) این جنس از کاموا به‌شدت سبک، گرم و نرم است. در واقع، کاموای آنگورا بافتی ابریشم‌گونه دارد. شاید باورتان نشود اما گرمای آنگورا هفت برابر بیشتر از کاموای پشمی معمولی است. کاموای آنگورا از گران‌ترین کامواهای بازار است. بافتنی‌کردن با این کاموا هم سخت است چون لیز می‌خورد و قلق‌های خاصی دارد.

    لباس‌های بافتنی با آنگورا در مقابل لک مقاوم نیستند و بوی عرق تن را هم در خود نگه می‌دارند. پس باید بااحتیاط و دقت از آنها استفاده شود و در تمیز نگه‌داشتن‌شان توجه به‌خرج بدهید.

    • برای شستن بافته‌های آنگورایی باید آنها را به خشک‌شویی بسپارید. اگر هم با دست آنها را می‌شویید از آب سرد استفاده کنید و بعد از شست‌وشو، لباس را به حالت عادی‌اش به‌طور صاف و مستقیم بیاویزید تا خشک شود.

    آلپاکا

    آلپاکا گونه‌ای از شتر لاماست. از پشم این حیوان بامزه هم کاموا درست می‌شود. خرید کاموا برای کسانی که دچار حساسیت‌های پوستی هستند، کمی سخت است. اما اگر به‌سراغ کاموایی مانند آلپاکا بروند دیگر مشکلی نخواهند داشت و پوست‌شان آزرده نمی‌شود. برای اینکه این کاموا محکم‌تر شود و بعد از بافته‌شدن شُل نباشد، آن را با انواع دیگری از کاموا ترکیب می‌کنند.

    • بافته‌های آلپاکایی را به خشک‌شویی بسپارید یا اگر خودتان دست‌به‌کار می‌شوید، خیلی آرام و دقیق شست‌وشو را انجام بدهید.

    ابریشم

    دیگر همه می‌دانند که کاموای ابریشمی رشته‌ای نرم و لطیف و البته براق است. کاموای ابریشمی گران است. البته لباس‌هایی که با این کاموا بافته می‌شوند تاحد زیادی به بدن می‌چسبند و الکتریسیته ساکن به‌وجود می‌آورند. کامواهای ابریشمی هم معمولا با انواع دیگری از کامواها ترکیب می‌شوند.

    • بافته‌های ابریشمی را هم با دست و به‌آرامی بشویید یا به خشک‌شویی ببرید.

    ریون

    ریون از قدیمی‌ترین الیاف مصنوعی ساخت دست انسان است که با آن می‌توانید بافتنی‌های زیبا ببافید. رنگ‌های متنوعی از کامواهای ریونی وجود دارد و بافته‌های آن بسیار خوب روی بدن می‌نشینند. کاموای ریون بافته‌هایی خوش‌ترکیب و راحت به‌وجود می‌آورد. برای همین کاموای ریونی گزینه مناسبی برای دوست‌داران بافتنی است. البته به‌دلیل الیاف مصنوعی موجود در آن، گرما را زیاد در خود نگه نمی‌دارد. ضمن اینکه، خوب است یادتان باشد، کامواهای ریونی به‌مرور زمان جلوه‌شان را از دست می‌دهند.

    • امکان شست‌وشوی کاموای ریونی با دست وجود دارد اما قبل از شروع کار، برچسب روی این کامواها را بخوانید و براساس دستورالعمل‌ها عمل کنید.

    نایلون

    نایلون‌ها هم از الیاف مصنوعی هستند که با هدف جایگزین‌شدن با کامواهای ابریشمی تولید شدند. اینها هم مانند کامواهای ریونی براق و صاف‌اند و به‌راحتی شسته می‌شوند. در واقع، نیاز به مراقبت‌های خاص ندارند. این جنس از کاموا هم مقاومت خوبی دارد اما در مقایسه با کامواهایی ساخته‌شده از الیاف طبیعی گرمای کمتری دارند.

    • کاموای نایلونی را می‌توان با ماشین لباسشویی شست.

    پلی‌استر

    کامواهای پلی‌استری ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی هستند. البته برخلاف کامواهای مصنوعی دیگر قابلیت گردش هوا در بافت این کامواها وجود دارد. کار کردن با کامواهای پلی‌استری هم ساده و راحت است.

    • بافته‌های پلی‌استری را با ماشین‌ لباسشویی بشویید.

    نکات مهم برای خرید کاموا

    خرید کاموا

    زمانی که اقدام به خرید کاموا می‌کنید، روی برچسب آن را مطالعه کنید تا اطلاعات مطلوب و کافی داشته باشید. برای مثال، روی برچسب‌ها از شماره میل بافتنی مناسب برای کارکردن و بافتن کاموا گفته می‌شود. توصیه‌هایی برای شست‌وشو و نگهداری کاموا هم روی برچسب آن وجود دارد. اندازه طول و وزن کامواها هم معمولا روی برچسب‌شان نوشته می‌شود.

    [related]17800[/related]

    همیشه به اطلاعات روی کامواها دقت کنید و از میان گزینه‌هایی کاموا را انتخاب کنید که برای لباس موردنظرتان مناسب‌تر هستند. اگر تلفیق چند کاموا را برای بافت لباسی در نظر دارید، دقت کنید که جنس و رنگ کامواها با یکدیگر هماهنگی لازم را داشته باشند.

    پیشنهاد ویژه خرید کاموا را ببینید

    در آخر

    اهل بافتنی هستید؟ تابه‌حال چه تجربه‌هایی در این زمینه داشته‌اید؟ اگر نقطه‌نظر یا نکته دیگری درباره خرید کاموا به ذهن‌تان می‌رسد، حتما ما را هم در جریان بگذارید. منتظرتان هستیم. [see_also]8531[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید